En av våra katter är borta
Hej Lailas!
Jättetråkigt att eran Kaxe är bortsprungen. Det verkar som du redan gjort vad vi brukar rekomenderar att man gör i sådana lägen. En sak som brukar få fart på folk, särskilt ungdomar och barn, är en väl tilltagen hittelön.
Ibland slutar sådan här "äventyr" lyckligt. En av mina grannar råkade ut för att hans 7 åriga Pirre försvann. Mannen var övertygad om att han inte skulle få se sin katt igen och tog hand om en hittekatt som vi hade kastrerat. Den ny kissen fick också namnet Pirre. Igår kom helt plötsligt gamla Pirre tillbaka efter att ha varit borta i 1 månad. Mannen har nu två Pirrar. Den gamla kissen hade fått för sig att han skulle gå tillbaka till den tidigare bostaden där de bott förut. Ett hus som ligger ca 2 mil bort. (Mannen fick veta detta via en tidigare granne)
En kompis till mig fick tillbaka sin bortsprungna katt efter 9 år. Med andra ord man ska aldrig ge upp hoppet. Men det är hemskt med den där ovissheten.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nej..ge inte upp, vet hur orolig man blir..i somras när vi var uppe i vår jämtlandsstuga fick vår Bamse ett ryck. Han hade bestämt sig för att ta en veckas semester. Vi hade då kattungar med i familjen, vilket jag tror kan ha varit en anledning att Bamse ville bort några dagar..gammelkatter kan vara lite egna. Hur som helst var han tillbaka efter en vecka. Precis som att ingenting hade hänt..så inget behöver ha hänt din misse, kan hon ha blivit instängd någon stans tror du? Hos något grannförråd, källarutrymme..vindsförråd..
Är hon kastrerad? Annars skulle man kunna tänka sig att hon är ute på lite raggarturné…
Jag håller verkligen tummarna för att du och din missen snart återser varandra…
Sidentass

Du får berätta hur det går!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

usch.. va hemskt! :( hoppas det ordnar sej!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Har kisse kommit hem än?
Evangeline som hoppas

nej det har den inte, vi letar som tokar just nu så himla jobbigt
det har nu gått 5 dagar.men vikommer alldrig ge upp hoppet
vad jobbigt… vet du när hon rymde,va hon hemma själv?

ja, vi va hemma, men hon brukar ligga i en garderob hon har hittat en trådback där som jag bäddat i… men kommer alltid fram när jag går in i sovrummet men kom alldrig, och hur det gått tillär för oss en gåta.då hon knappt vågar titta över räcker på balkongen ,inte heller vågar hon gå ut i trappen,så vi är helt oförstådda i allt men det vi gissar på är att hon på nåt sätt fallit ut det som är värst nu här hemma är att hennes syrra går och gråter och drar i handtaget på dörren i tid och otid samt nosar på alla kaxes favoritställen..jag hoppas verkligen hon snart kommer hem då det börjar bli kallt ute nu oxå

Jag lider med er, och hoppas verkligen hon kommer tillbaka snart.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Usch, sådant är så jobbigt. Ge inte upp, för en dag så kommer hon säkert hem. Jag vet att du satt upp lappar, men sätt upp fler. Med en bild på henne. Grannar brukar vara så hjälpsamma att man blir förvåndad. De visar sig ofta vara de osynliga hjältarna. Så sätt upp överallt, i portar, i brevlådor, på träd, i butiker helt enkelt överallt. Håller tummarna.
wwww.djurhjalpen.nu
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#10 Just det där att lägga direkt i brevlådorna har jag förstått kan vara en bättre metod än att bara sätta upp lappar. Värt att pröva. Och som sagt glöm inte hittelönen. En kompis satte en hittelön på 1000Kr och då blev det aktivitet i grannskapet. Kissen kom till slut tillrätta. Den hade blivit instängd i ett utrymme.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

fortfarande borta.och jag hittar inte ett spår.. man vi fortsätter att söka..hoppas hoppas hon snart är hemma..drömmer tilloch med om henne
#12 Usch så jobbigt för er att inte veta vad som hänt. Min grannes katt kom tillbaka i söndags efter att ha varit borta i 1 månad. Så det är inte för sent att sluta hoppas. Den kissen hade gått tillbaka till stället där de hade bott förut, men sedan ändrat sig och gått hem igen till nya stället.
Frågan är om hon kan vara instängs någon stanns i närmiljön?
//Lena

Därför är det viktigt att på lapparna be dem att kolla i förråd och garage med mera.
Vanessa som hoppas att hon snart är tillbaka.
Jag drömmer om Måns nästan varje natt. och när jag vaknar och han inte finns i sängen bredvid mej så blir det gråt, o så jag saknar honom.
Hoppas våra kissar kommer snart. blir galen på denna ovisshet.
Jenna
Vi satte ju lappar i brevlådorna i hela grannskapet när vi letade Missan och hennes ungar. Tack vare dem så hittade vi ju henne. Tror också att det är mer effektivt. En lapp på en anslagstavla kan lätt förbises.
lycka till med missens återfinnande!!
Evangeline

Ja, det börjar tyvärr bli kallare nu. Hoppas verkligen missarna kommer hem. Det är inte så att ni flyttat nyligen så missen gått tillbaka till gamla stället. Eller att ni varit bortrest på landet eller liknande. Jaja, försöker bara klura på ställen.
Hoppas snart få höra positiva rapporter om missar som hittat hem.
Audiatur et altera pars

min barndomskamrat jobbar som perkarbetare här där vi bor och han kommer att kolla i varje skrymsel och vrå..syrrans ögon är fortfarande ledsna
#15 & #18 Förstår precis hur ni känner er. För länge sedan försvann våran katt Sabina. Vi fick aldrig veta vad som hänt henne. Fortsätter dock att hålla tummarna både för Måns och Kaxe!
//Lena

Först och främst vill jag säga att hon verkligen är en vacker katt.
Att inte veta vad sin älskade katt är är nog bland det absolut värsta som kan hända en kattvän. Ovissheten är jobbigast. Hoppas verkligen du hittar henne. Stackaren..
Nej inte vi. Vi har bott här sedan 1998.
Och Måns kom till oss 2002.
Jag är alltid hemma.
Jenna

Håller tummarna!!

yes,det är hon men nu kanske det är för mörkt att hitta henne hon lever, denne tjej skakade i kroppen av iver och sa att det va hon vi ska ta oss en promenad för att kolla
ååh vaaad roligt!!är hon skygg av sig? hon kommer säkert springa fram så fort hon ser er:) hur länge var hon borta?
jenaa: r din katt Måns försvunnen:(? hur längessen

alldels för mörkt och regnigt,hon är lite skygg fräser åt vissa men har alldrig fräst åt mig men de som bor där är säkra det är kaxe dom har sett vi har sagt till dom få in henne i en port sen kan ni ringa oss när som helst..kajsas ögon blev så glada när hon hörde kaxes namn stackarn..men vi gör ett tappert försök i morgon igen men mer i dagsljus

Oj, lycka till! Hoppas verkligen att det är er katt och att ni får tag på henne i morgon.

Wow, vad skönt att höra. Håller tummarna.
#27 Vilka positiva nyheter! Håller nu tummarna ändå hårdare och ser fram mot vidare rapporter.
//Lena
:( ingen har sett Måns eller någontng? varför rymme rkatter egentligen? har inte de rätt bra sinne så att de hittar hem sen igen
Hur har det gått Lailas?

hon är där någonstans, verkar som vi kommer på fel tider hela tiden men alla är säkra.kanske någon tar in henne när det regnar!!!men den här gården är så lik vår och denna katt går mellen portarna och gråter vi har nu satt uppfler lappar i dessa portar och soprumoch väntar med spänning,,min dotter säger att det bor en katt tant där som tar inne hemlösa katter så vi kommer att ringa på hos henne för att kolla om det är hon söm kanske tagit in henne,,
hoppas att detg är hon!!! nu får gå när det e som ljusast.
#33 Det låter ju förhoppningsfullt! Kanske är det katt tanten som tagit in henne.
#31 Svårt att säga det där vad som ligger bakom att katter försvinner. Ibland råkar de ut för olyckor. De kan bli instängda i uthus, garage eller liknande eller bli "adopterade" av någon annan som tror de är hemlösa. Ibland går de bort sig eller går tillbaka dit de bott förut om de har flyttat. Ibland flyttar de för att de av någon anledning inte trivs där de bor.
//Lena

#31 Katter går vilse av så många anledningar. Ofta blir de bortjagade av andra katter som inte uppskattar dem. Samma sak om den blivit skrämd av något annat - ett ljud kanske. De nyfikna stängs in i källare, förråd, soprum med mera. De promenadglada kan gå iväg på antingen friarstråt ifall de inte är kasterade eller av ren äventyrslust. De kan flytta i ren protest också. Kanske familjen förändrats, saker och ting flyttats runt. Ja, miljoner saker kan påverka.
De har inte ett inbyggt kompass, så speciellt om de springer iväg av rädsla så hittar de ofta inte tillbaka. Men de kan röra sig inom samma område, men inte på rätt plats så att säga.
Vanessa

fortfarande ingen katt…jag va idag bere på katthemmet här neretänkte kolla lite kände mej inte alls välkommen usch obehagligt,, himla jobbig känsla som inte vill gå av mig..men ingen kaxe än så länge,, hoppas dom lägger upp alla katterna på hemsidan,,dit går jag nog inte igen….
bemötte dem dig dligt?
Har du försökt att fånga henne med fälla? Eftersom hon är så pass skygg hemma lär hon säkert vara ännu skyggare ute. Tråkigt om du har fått ett dåligt bemötande men jag vet att de är jätte trevliga där nere om du nu har varit på samma som jag tror. Kanske kom du precis när det var som rörigast och jäktigast men prata med föreståndarna så hjälper de dej säkert med en fälla och lite råd.
Håller tummarna för att hon snart är hemma igen.
Mvh
Lisa

Hur har det gått?

fick ett samtal från polisen, det kaan vara våran katt som en har hittat, nu ska vi upp och kolla om det är hon,,,håller tummarna att det är hon
#41 Hoppas att det är Kaxe! Håller tummarna!
//Lena
lalias: hur måntga katte rhar du?

#41: Ohh, håller tummarna för att det är din katt de hittat. Skriv och berätta hur det går. Tänker på er som förlorat era missar varje dag. hoppas ni finner varandra igen.
Audiatur et altera pars

Håller hårt i tassen för att ni snart återser varandra…

va söt den lille kattungen är:) hur gammal? är alla utekatter=

hihihi va söt han är. är det din hona som har fött en kattunge(eftersom han e så ung
hihihi va söt han är. är det din hona som har fött en kattunge(eftersom han e så ung

Nej, vad synd att det inte var din katt de hittat. Jag hoppades så att det var det.
Audiatur et altera pars