Behöver Råd! Isis måste steriliseras/kastreras
Isis måste steriliseras/kastreras men jag behöver råd.
Frågan kort: Sterilisering utan tratt. Har någon av er erfaren het av det? .. och jag vill även ha tips på bra veterinärer i Skåne som är bra på detta.
Den längre förklaringen till frågan ovan:
Isis är den lilla hittekatt vi fick in i december läs mer i tråden : Den äldre Eslövkatten.
Sammanfattningsvis kan man säga att vi fick in en skygg katt som vi inte visste könet på efter det andra veterinärbesöket när vi skulle kastrera det vi trodde var en hankatt så visade sig att katten var en hona. I och med att hon är så pass skygg att vi inte kan ta på henne så vågade jag inte sterilisera henne i och med att jag inte kan ha tratt på henne.
Efter det har jag läst och sett att det är allt vanligare att veterinärerna gör operationen och inte sätter på en tratt.
Min två sista honkatter blev 17 och 14 år gamla alltså är det nästan 20 år sen jag var med om en sterilisering av en honkatt och då var det otänkbart att inte ha tratt på katterna. Opererar man annorlunda idag?
Vill gärna ha konkreta råd om detta! Hur är era erfarenheter när det gäller att inte ha tratt.
Har vi mina två veterinärbesök med Isis använt mig av olika veterinärer. Den första var väldigt ovan vid skygga katter och nästan lite rädd. Vid andra besöket vände jag mig till någon annan som är van vid skygga katter men dom var väldigt opersonliga. När frågan om vi skulle sterilisera eller inte kom upp var jag tydlig med min oro och jag tyckte dom blev nästa lite sura men dom kunde inte ge mig ett lugnade svar på att inte använda tratt. Jag beslutade mig för att ge p-piller i början tills Isis var lugn och trygg med oss. Men det där med att ge p-piller är inte lätt när jag inte kan ta på katten och hon är faktiskt rätt kräsen när det gäller mat, en fin tjej ju J. Det är större risk att killarna får i sig hennes piller än att hon får det.
Och nu löper hon! Gissa om hon löper…och de svarta killarna är kastrerade och varken kan eller har intresse av att hjälpa henne. Stackars lilla tjej så här kan hon inte ha det så jag måste helt enkelt lösa det här men jag är lite orolig, tänk om det går fel?
Så jag tar gärna emot tips och råd även om bra veterinärer.
Har surfat runt lite och hittade lite om Titthålskastrering/flanksnitt. Mycket intressant!
Någon som vet mer om detta och var i Skåne dom gör sånt?
Det är sällan dom annvänder tratt nu vid sterilisering..När lilla skygga Eulalia blev steriliserad så fick hon ingen tratt pga att det skulle inte funka för henne..Å vetten sa att stygnen skulle inte gå att få upp..Dom gör mycket mindre sår nu än dom gjorde längre tillbaka i tiden..

Näsetveterinären i Hällviken utför kastrering via flanksnitt dvs titthålskastrering:
Även om kastreringen görs med sk flanksnitt kan man behöva använda tratt.. Allt beror på om katten låter bli såret el inte.. Men oftast låter dem bli.. Så man ska inte förlita sig helt på att man inte behöver tratt. Är fortfarande inte så vanlig att veterinärer använder sig av denna metod. Är veterinären inte van kan det rent av vara mer risker att kastrera på detta sätt. Men hittar du någon som kastrerat med flanksnitt många år skulle jag inte tveka. El helt enkelt chansa att hon låter bli såret? Med tanke på alla som kastrerats och släppts ut (TRN) så kan det inte vara så farligt om dem slickar, för då skulle ju ingen bli utsläppt utan tratt. Eller vara tvungna att vara inne innan. V ilket inte alltid går att göra..
I Helsingborg har vi en veterinär en dag i veckan, som opererar med titthålsoperation. Har kastrerat flera honor hos honom.Litet snitt på magen och ett stygn med ståltråd.Ingen tratt.
Helsingborgs smådjursklinik kastrerar på vanligt vis och syr också med ståltråd. 3-4 stygn. De slipper också tratt.
Det är stor skillnad på längden av sår vid kastrering nu mot förr hos de flesta veterinärer tror jag. Tidigare har vi alltid haft tratt för att undvika återbesök med infekterade sår om katten inte låter bli det. Trollet och Molly blev helt paralyserade och då fick de ha en body istället och allt blev frid och fröjd.
Lilla Lisa fick ingen tratt och lät såret vara hela tiden utan att slicka och det gick också hur bra som helst.
Det är ju helt klart besvärligare när det gäller en katt som inte är hanterbar. Då kanske det kan vara ide att ha en body med till veterinären och att de sätter på den i samband med kastreringen. Då vet du att Isis inte kan slicka på såret och hon slipper tratten.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Tack för era kommentarer.
Tratt är otänkbart! Isis är fortfarande inte så trygg med oss att vi skulle kunna hantera en sån sak. Tratten skulle nog skada mer än den gjorde nytta är jag rädd.
Stygnen ja, ibland använder dom ju tråd som man inte behöver ta bort…? Ju mindre vi behöver tvinga lillkatten att åka bild och bli fångad av oss desto bättre.
Ska definitivt ringa Höllviken och hör med dom.
Skriv gärna om egna upplevelser och mer råd :-)
#& Body! Det måste jag kolla upp :-)

Jag har jobbat som djursjukvårdare sen 2002 och jag har aldrig träffat på en veterinär som kastrerat honkatt utan att sätta på tratt. Att såret är mindre gör ju inte att det inte kan bli infektion.
Vad är det som gör att du tror att hon inte kan ha tratt?
De flesta katter finner sig, även de som är skygga.
Fråga om veterinären syr med intrakutan stygn då blir det inga stygn som syns bara två små knutar, med tråd som går bort av sej själv. det är nog det allra bästa för en katt som inte är så hanterbar
Förr sprättade de upp hela magen och sydde med massor av ståltråd som irriterade och stack katten,. Idag blir snittet 3 cm av en duktig veterinär.
Här blir två honor kastrerade den 26:e jag har inte tänkt mej att behöva en tratt . Tidigare kastreringer har gått bra
Va???
Jag har aldrig haft tratt på mina honor. Var har du jobbat?
#9. Isis är en skygg katt. Och har bara varit när människor sen i december. Vi har aldrig klappat henne. Hon skulle få panik om hon fastnade någonstans och vi var tvungna att hjälpa henne.
De gånger vi har varit tvungna att fånga henne har hon kämpat som en galning för att komma loss. Min Make har fortfarande ärr.
(Vill bara tillägga att hon är på väg att bli allt mer bekväm med oss och hon är ofta nära och leker och så jag har tro på att henne :-). Och även om hon aldrig blir en klappkatt så är hon en härlig katt.)
#10: Intrakutan stygn! Tack. Din beskrivning av tidigare operationer är det som jag varit med om! 10 fruktansvärt jobbiga dagar innan stygnen togs bort. Det skulle aldrig gå med Isis. Skönt att tekniken gått framåt!
Tack för råden! Det verkar som om det här kan gå ju :-)
# 13 Det kommer att gå jättebra.
En infektion kan det bli med tratt också. Det finns en del "skräp" runt ett oprationsbord, så det är inte bara att de slickar såret som det blir infektioner av.
tekniken har gått fram, fråga hur de går tillväga bara
Jag fick två hittekattor kastrerade förnågra veckor sedan och det behövdes inga trattar alls för de brydde sig inte om sina sår. Men det beror helt och hållet på hur katten är.
Om veterinären syr de yttre stygnen med rostfri tråd i stället för att sy med tråd som försvinner av sig själv så kan den rostfria tråden stickas lite och avhålla katten från att ta sig an såret men någon garanti är det inte.
Man kan också ta ärmen från en gammal tröja och klippa av en bit ungefär lika lång som katten. Sedan klipper man hål i tröjärmen för alla fyra benen. För att få det att sitta på plats måste man också klippa några hål framtill och dra ett band igenom dem och knyta till och man kanske också måste fixa någon knytning vid bakbenen men man får ta fantasin till hjälp.
På en hund som måste kastreras tog jag tubgas (heter det så? finns på apotek om man inte kan prata av dem en bit på vårdcentralen). Man klipper som när man tar en tröjärm. Tubgasen är mer följsam och finns i många olika storlekar så man kan hitta någon som smiter åt lagom mycket och den släpper igenom mer luft också.
En tjej som jag känner använde sig av en liten knytbebiströja som hon satte på katten och knöt den på ryggen. Hur hon fixade den baktill vet jag inte. Men med lite fantasi så hittar du säkert på något bra.
Trattar är ett otyg tycker de flesta katter men ibland går det inte att hindra kattan från att slita eller slicka på såret utan att ta till tratten men man kan ju klippa ner den lite.
När operationen är klar brukar veterinären spraya på något som lägger sig som en hinna över hela operationsområdet och detta spray lär visst smaka illa.
Jag har kastrerat sex katter de senaste två åren och av dessa är det bara en som inte lät bli såret och fick lov att ha tratt. En av katterna var och är skygg. Jag har nyligen lyckats klappa henne en gång efter ett och ett halvt år hos mig. Det blev inte värre av att hon fick lov att opereras.
Lycka till!
PS
Glömde en sak. Att kastrera kattan kan göra henne mindre skygg för medan hon vaknar till går det att hantera henne och för det mesta brukar kattor då inse att man är väldigt snäll mot dem när de mår så illa. En av mina skyggisar blev avsevärt tamare i samband med kastrering.

Alla katter utom en från våran koloni i nävragöl har varit sydda med stålstygn som vi sedan ha fått ta efter 10-12 dagar. Och då har vi inte behövt nån tratt. Allt har gått perfekt med dessa stygn! Den första katten vi hade inne sydde vi dock med vanliga stygn för att vi skulle slippa åka tillbaka och ta bort stygnen. och hon skulle ha tratt, dock drog hon av sig denna och vi hade inte en chans att få på den igen för hon är ju en liten skyggis. Vilket resulterade i att hon fick ett bråck :( Så den lilla stumpan fick opereras igen..
Våran vetrinär använder inte den nya typen av kastrering med titthål/flankstygn, så det har jag ingen erfarenhet av, men hittar du en vetrinär som utför det och är säker på sin sak så är det ju toppen :D
Maria
Mindy kom till oss dagen efter sin kastrering och vi hade aldrig tratt på henne. Hon hade flanksnitt och stygnen tog jag bort efter ca 10dagar. Inga problem alls.
Tiara hade tratt på sig när hon kom hem men den tog hon av så fort hon vaknat till ordentligt och sedan hade hon ingen tratt. Hon hade intrakutana stygn och det var heller inga problem. Ingen av dem rörde stygn/sår.

I Lund finns en veterinär som heter XX*. Han är väldigt bra med skygga katter. (Nathalie från KKS var den som rekommenderade honom till mig.) Han syr med invändiga stygn och säger att honorna inte behöver tratt. När vi kastrerade Lilla Grå hos honom behövde hon ingen tratt och allt läkte fint. Jag antar att Nathalie inte heller haft några problem. Han har dock bara mottagning på tisdagskvällar. Men du kan ju ringa honom och höra? Lund är ju inte jättelångt borta från Eslöv heller. :)
*Vi får inte publicera namn enligt PUL öppet på sajten. PMa istället dessa uppgifter till varandra.
//Lena Sajtvärd på Hittekatter iFokus
Tack alla för era råd.
Ska ringa till Höllviken och höra med dom idag. Dom verkar ha bra erfarenhet av flanksnitt, dock vet jag inte hur vana dom är vid skygga katter…
#20: Opererade XX med flanksnitt eller via magen?
jag har väl haft runt 25 katter många av dom skygga som antingen har kastrerats med flanksnitt eller titthål på magen. Ingen av dom har haft tratt och det har gått bra. Den enda komplikationen är att en katt skrapade den rakade sidan vid ett rymningsförsök.
När jag var med samvetet så hade veterinären lärt sig flanksnitt för att det skulle vara lättare för skyggisarna så hon hade ingen större vana från början , men jag hörde då ingenting om att det hade blivit komplikationer för någon av katterna.
Katterna har sytts med intrakutana stygn.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Titthålskastrering är absolut något som jag vill rekomendera. Det är tusen så mycket lindrigare för honkatten ifråga. De bheöver inte ha tratt och själva operationen blir inte lika kännbar efteråt då såret är så litet - ca 2 cm. .
Problemet är att hitta veterinärer som utför det. Man måste nämligen ha en specialutbildning som veterinär för att kunna utföra titthålskastrering. Dessa utbildningar ges inte i Sverige. Dock börjar det bli mer och mer vanligt.
Vet en veterinär som har motagning 1 dag per vecka i Helsingborg som utför det. PM-a mig om du vill ha namnet. (Enligt PUL får man inte skriva namn).
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

En kattmamma med ungar som togs in från min gård i höstas kastrerades med flanksnitt hos veterinären i Höllviken. Hon var (och är fortfarande) skygg och det var inget problem. Hon var som vanligt dagen efter, såret var på sidan av magen ungefär vid låret och syntes knappt.

#21 Han opererade magen. Det var kanske ett 3 cm sår som var sytt invändigt om jag förstod det rätt med pyttelite tråd som stack ut på en sidan av snittet. Hon verkade inte alls ha ont utan uppförde sig precis som vanligt direkt.
#23 Jag är bara nyfiken; om man skriver ut ett namn, och praktiken är registrerad under hans privata namn, då skriver jag ju egentligen inte om honom som privatperson utan som hans mottagning. Gäller PUL ändå? I det här fallet är han inte verksam inom en mottagning utan hans mottagning heter så. Det är ju ofta så med privatpraktiserande veterinärer och det man pratar om är ju inte privatnamnet utan mottagningsnamnet som det är registrerat, det vore ju konstigt om det skulle falla under PUL. :)
Tid är beställd till nästa vecka i Höllviken på
http://www.nasetveterinaren.com/product.html
Det blir kastrering via ett flanksnitt. På näsetveterinären är van vid flanksnitt och skygga katter.
Och just nu är det halva priset på det hela om katten är vaccinerad och öronmärkt eller om man gör det samtidigt!
Nu ska vi bara få in Isis i buren igen….håll tummarna!
#26 Om Isis är förtjust i kattmynta så kan du redan nu ställa fram transportburen och preparera med kattmynta. Då kan hon bli van vid buren att gå in i den utan att något händer. Preparera med kattmynta flera gånger och gör sedan ett uppehåll tills det är dags att åka till vetten. Börja i god tid så ni har chans attt fånga in henne om hon inte frivilligt gått in i buren.
Den metoden använde jag med vår skyggis Mimmi när vi skulle flytta henne från landet och det gick över förväntan bra. Mimmi hade blivit så van vid buren att hon gärna låg i den och sov på kvällarna.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Ja då puttar vi upp detta. För nu är väl detta gjort?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....