Bakslag! Oskar har fått problem! Behöver goda råd!
För ett tag sedan berättade jag i en artikel: http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=5c5d04a9-2dbe-4dc9-a247-269ff0613785 om hittekatten Oskar hemma på min gata. Han hade gått i området under flera månader och blivit matad av grannarna. Den 29/9 kastrerade vi honom och sedan blev han adopterad av en granne, en äldre man som just förlorat sin katt. Allt såg ut att lösa sig så jättebra.
Sedan Oskar bott hos mannen i ca 1 vecka kom plötsligt den gamla katten tillbaka. Han hade då varit försvunnen i en månad och mannen trodde han blivit påkörd av en bil. Vi hoppades att de båda katterna skulle vänja sig vid varandra. Så har dock inte blivit fallet. Efter en dryg månad är sitautionen inte ett dugg bättre. Oskar vägrar att vara inomhus förutom de korta stunder han kommer för att äta sin mat, vilket han gör varje morgon och kväll. Så fort han ätit sin mat går han ut igen. Under tiden han äter fräser han oavbrutet. Trots att han väljer att vara utomhus större delen av dygnet ser han fin ut i pälsen. Vi misstänker därför att han bor i ett uthus i närheten. Det går därför inte någon stor nöd på honom även om situationen inte är tillfredställande.
Oskar har nu börjat komma till oss och vill komma in. Han kommer varje morgon och står utanför vår dörr. Vi sitter dock i en knipa eftersom våra fyra katter genomgår en behandling för öronskabb vilket stressat framförallt Linus som inte ätit så bra sista veckan. Därför är det inte det lämpligaste att ta in en ny katt just nu när behandling pågår och smittrisk föreligger samt att utsätta våra katter för extra stress när de redan har det jobbigt. Samtidgt mår jag pest av att se Oskar vädja om vår hjälp. Till saken hör att vi bor rätt trångt och inte har det exta utrymme som den här situationen skulle behöva.
Nu är alla goda råd dyra! Hur skulle ni har gjort i vårt ställe?
Mannen tycker det är synd om Oskar om han skulle behöva flytta eftersom han är så van vid området.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Åh nej inte vackra oskar! Jag som var så glad att det hade ordnat sig för honom, så händer detta. 
Jag förstår din situation Lena. Man kan inte ta in alla katter hur gärna man än vill. Och bara det gör ont i hjärtat på en. 
Hoppas verkligen det löser sig för vackra Oskar.

Ja att ge råd i det här fallet känns svårt. Jag skulle tipsa på att ge de två Oskarna mer tid för varandra då sådant här kan ta otroligt lång tid. Men så länge de inte slåss så det blir skador av det så brukar det enligt min mening lösa sig.
Men jag hoppas självklart att allt löser sig till det bästa för båda Osakarna. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

underbart att missen kom tillbaka oskadd…men så svårt det är när sådana här problem dyker upp…alla önskar ju inget hellre än att alla missar får må gott o känna trygghet i sina hem..
Förstår att det svider i hjärtat nu när ni inte kan släppa in Oscar..man vet såväl hur det känns när man är i en sådan situation..det är oerhört svårt..Vet inte om ni har kontakt med flera kattvänliga grannar där ni bor..om det är någon annan som skulle kunna förbarma sig över Oscar..åtminstone tills ett annat hem hittats..kanske måste han bli ensamkatt..visserligen kommer ju vissa katter överrens bra - och andra inte..därför är det kanske dumt att chansa med ytterligare ett hem där det finns andra katter..
Jag har tänkt på detta hela eftermiddan..o önskar verkligen att det hela ordnar sig…låter som att man måste försöka hitta på något annat för Oscar..om han fortsätter att känna den här stressen finns nog risken att han kan börja vandra….
Oj, stackars Oscar, farbrorn, den andra katten och alla andra! Men just nu kan du inte göra så mycket, förutom att se till att han har en dragfri plats att dra sig till. Du skrev att han går och lägger sig i något uthus, finns det ingen möjlighet att fixa något varmt åt honom där? Det allra viktigaste är att se till att han INTE blir skygg och drar sig bort. Om han är ute , så är ju inte det i sig dåligt för pälsen, snarare tvärtom. Ser skillnad på Arnes päls nu, när han är inne, han var mycket finare i pälsen förut när han gick ut, tjockare och mer glans.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Oscar verkar hålla till i en ödegård som ligger nära där vi bor. Han kom därifrån nu ikväll såg jag. Men vad lustiga katter är, det verkar som han bestämt sig för att han ska bor hos oss…. Jag ska ringa veterinären imorgon och höra om öronskabb behandlingen. Hur man ska hantera det. Jag tror det är den gamla katten som kom tillbaka som är dominant och som gör att Oskar inte trivs där. Det rör sig om en gigantisk katt, mycket tjusig och pompös.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Stackars Oskar och dig, Lena. det Oskar behöver är att flytta tillbaka till mannen. Där ska han hålla Oskar inne i minst en månad. Ge honom godis, mat, gos och ett ton kärlek. Då kommer Oskar snart att känna sig hemma där. Men det gör han först när han boat in sig. Släpper man ut honom på en gång så går han till sina hemtrakter, Han kommer säkert att jama hos mannen, krafsa på dörren och inte vara glad alls. Men det är övergående. I värsta fall kan ni bygga en tillfällig rastgård där han kan insupa luften.
Sedan kan mannen alltid skaffa en kattpejlings grej så har han koll på var kissen tar vägen.
Det är inte, inte synd om Oskar att han bor på ny plats. Men han måste lära sig var platsen är. För annars gör han som vi brukar. Går runt av gammal vana i områden som känns bekanta. Jag tror att om mannen kan tänka sig att prova igen, med råden jag gett så kommer det att lösa sig.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Vad gäller smittrisken för öronskabb, så tror jag faktiskt inte att du behöver oroa dig. Både Arne och Esther hade öronskabb när de kom hit, men varken Pyssa blev smittad när Arne kom eller Arne när Esther kom. det var liksom inte den närkontakten. Så för den skull, så låt honom komma in och i alla fall hålla kontakt med människor som är snälla! Så klart, att den andra katten bestämmer hos farbrorn, han var ju där först. Djur har ju på gott och ont inga tidspespektiv. För honom så är det ju likgiltigt att han varit borta fem minuter eller fem månader.
Vanessa, en kattpejl kostar över 3000 kr. Har en själv.
hmm men kanske inte oscar som är problemet utan mannens gamla katt som kommit tillbaka. han kanske inte tycker om när oscar är där och dtt gör ju att han otrivs och söker sig till andra grannar som han trivs med. Jag tycker mannen ska föröska ett tag till eftersom allting är så nutt,annars får man föröska hitta ett nytt hem till oskar.:(
#6 Tyvärr verkar det inte som den äldre mannen klarar av att hålla Oscar inne. Det var svårt redan vid kastreringen. Mannen blir för nervös när Oskar krafsar på dörren, vilket han gör så hårt att kattluckan nästan går sönder. Annars skulle den metoden vara den bästa.
Öronskabb smittar mycket lätt och man brukar få behandla alla katter som är i hushållet. Alla våra hade smittats av Tristan som tyvärr hade det med sig. Därför måste jag fråga veterinären hur jag ska hantera det. Viktigt att inte smittan vandrar runt. Oskar var fri från öronskabb när han kastrerades för då underökte de hans öron.
Vi får se hur vi kan lösa det. Jag har honom fortfarande registrerad på mig så Oskar är vårt ansvar trots allt. Jag ska prata med mannen igen. Om han ändå kunde hålla honom inne på natten i alla fall.
//Lena
Säger du det, Lena? Ok, då hade jag väl en jättetur då båda gångerna. Men jag körde på med Sulfiram med en gång när kissarna kom in och tvättade ur öronen med olja varje dag tills det var borta.
#11 Antagligen fick behandlingen död på öronplågoandarna innan de hann att smitta vidare. Sedan beror det lite på hur nära kontakt de har katterna med varandra. I vårt fall var det inte det där svarta skräpet i öronen som det brukar vara. Men hos veterinären i det starka ljuset var det påtagligt mycket vitaktiga djur som faktiskt syntes. Blää!
//Lena