Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 992 ggr
Hawknestgrove
0

Juridiskt, vad gäller egentligen?

Fick ett samtal i fredags, kan ju inte göra något, då vi varken har ekonomi eller plats(väldans vad kul det är, folk klappar en på axeln och tycker man gör något bra, men hjälpa till det går inte..)att ta hand om en övergiven katt här i Strömstad. ÄGaren har dött, arvingarna tog med sig den ena katten, men inte denna lilla hona som är lite skygg. Damen som ringde var så ledsen, men var själv allergiker och hade hund, men tyckte så synd om katten. Ja vad gör jag? Jag kunde inte annat än att lämna henne telefonnummer till kommun och länsstyrelese och be henne ta kontakt  även med bostadsbolaget. HAde vi haft lokal och fälla, hade vi givetvis tagit kissen.

JAg vet, att man gör sig skyldig till lagbrott om man dumapr en katt så.

Nu tänkte jag skriva en insändare, väldigt vass sådan, men behöver paragrafer att referera till. För jag vet ju , att en handling av detta slag egentligen är olaglig. Så jag önskar mig kalla fakta, så kanske de som dumpat katten får sig en tankeställare. För det kommer nog inte bli något som är bevärligt när arvet ska tas om hand…..Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Putt? Någon som vet  100% vad jag kan skriva?

Sidentass
0

puttar och överlämnar till någon som är mer insatt i det juridiska än vad jag är..bra att du tänker skriva!

Kurran
0

Hade de lämnat katten vind för våg? Vem är damen som ringde dig?

[Gisele]
0

Jag letade lite och hittade dessa källor:

http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2406

Och från Göteborgs katthjälp som har bra information om kattens rättsliga ställning (dock inget specifikt om övergivna katter och vilken straffsats det innebär):

http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=52

Hawknestgrove
0

Kurran, det var en granne som ringde.

Detta skrev jag till Fria ord i STNB

Egentligen åtalbart…..

Fick ett telefonsamtal i fredags från en granne till en avliden person här i Strömstad. Den ena katten blev omhändertagen, men den andra betraktades som "vildkatt" och den fick gå kvar. Inte nog med det, det var en okastrerad honkatt med allt vad det innebär. Jag vill även påpeka, att vildkatten utrotades i Sverige för ca 6000 år sedan. Jag kunde inte göra annat, än att be personen ringa både kommun, Länsstyrelse och bostadsbolag. Bostadsbolaget har jag kontaktat förut, men de vill inte göra något åt alla hemlösa/förvildade katter i deras områden. Detta är ett fruktansvärt sätt att låta ett djur dö på . Hade vi fått den hjälp vi hade behövt, dvs en lokal och hjälp att fånga in och ta hand om, så hade vi kunnat ta hand om katten. Men dunk i ryggen kommer vi inte långt med. Så detta är egentligen vad som gäller! Det är bara att anmäla!

Enligt Djurskyddsmyndighetens mening är det en brottslig handling att överge en katt eller annat djur. Det strider mot 3 § första stycket djurskyddslagen och kan också bedömas som djurplågeri.

_Gunilla Hallgren
_

mymlanbus
0

Snyggt skrivet Gunilla!

Hawknestgrove
0

JA hoppas de tar in det!

martdat
0

har du anmält dödsboet elr?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kurran
0

Djurskyddsmyndigheten lades ner för två år sedan så de kan man inte hänvisa till. Skriv en polisanmälan och en anmälan både till kommunens miljökontor och till tillsynenheten för djur hos länsstyrelsen där du förklarar att en numera avliden person hade två katter och att de som tog hand om personens tillhörigheter tog hand om den ena katten medan de lät den andra vara kvar för att klara sig bäst den kan på egen hand, att det är en okastrerad honkatt och därmed finns det risk för att det blir en kattelände både för katterna och kringboende. Hänvisa till lagparagrafen. Samma brev duger i princip till alla tremen du måste ha olika därdu beskriver vad du vill att de ska göra. Polisanmälan mot dem som lät katten vara kvar, ett miljöproblem till miljökontoret och en djurskyddsanmälan till länsstyrelsen. Ange namnet på den den som dött plus adress så kan de leta rätt på vem som är ansvarigför dödsboet såvida du inte vet.

Kurran
0

Djurskyddsmyndigheten lades ner för två år sedan så de kan man inte hänvisa till. Skriv en polisanmälan och en anmälan både till kommunens miljökontor och till tillsynenheten för djur hos länsstyrelsen där du förklarar att en numera avliden person hade två katter och att de som tog hand om personens tillhörigheter tog hand om den ena katten medan de lät den andra vara kvar för att klara sig bäst den kan på egen hand, att det är en okastrerad honkatt och därmed finns det risk för att det blir en kattelände både för katterna och kringboende. Hänvisa till lagparagrafen. Samma brev duger i princip till alla tre men du måste ha olika därdu beskriver vad du vill att de ska göra. Polisanmälan mot dem som lät katten vara kvar, ett miljöproblem till miljökontoret och en djurskyddsanmälan till länsstyrelsen. Ange namnet på den den som dött plus adress så kan de leta rätt på vem som är ansvarig för dödsboet såvida du inte vet.

Hawknestgrove
0

Ja det får jag hoppas, att personen gjorde, som ringde mig nu. JAg har inte fått namn på den som dött, nämligen, det ville hon inte lämna ut…..

Hawknestgrove
0

nu googlade jag och fick fram lite mer…

Djurskyddsmyndigheten finns ju inte längre.
Men här är det som gäller!
[](Djurskyddsmyndigheten finns ju inte längre. Men här är det som gäller! http://www.djurskyddet.se/vartarbete/anmalbrott/index.asp Straff )
Straff
"För djurplågeri kan den dömas som uppsåtligen eller av grov aktsamhet, otillbörligen utsätter djur för lidande, till böter eller fängelse i högst två år. (Brottsbalkens 16 kap 13 §)" Det kan gälla brott som till exempel överansträngning, misshandel eller vanvård.

Lagen säger…
I djurskyddslagstiftningen står hur djur ska vårdas och behandlas. Djur ska bland annat behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande, ges tillräckligt med foder och vatten, hållas i en god miljö som ger dem möjlighet att utföra sina naturliga beteenden. Djur får inte överansträngas eller hållas bundna på ett plågsamt sätt. En djurägare som inte respekterar dessa regler kan dömas för vanvård eller djurplågeri.

För mer information om djurskyddslagen kan du gå in på Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se