Etikettkattprat
Läst 11561 ggr
MewTwo
2009-04-02, 22:57

Ska Majken föda nu månntro?

Majken har varit i sitt jourhem knappt en vecka. En spännande situation - hennes jourmatte, en underbar tjej, är hörselskadad, så hon skickar film "låter allt som det ska?"

Det är evigheter sedan jag hade kattfödsel, så… vad tror ni? Majken hade några sammandragningar igårkväll liknande den i början av filmsnutten, sen har det kommit några nu i kväll men mest medans hon blivit klappad?

Jag gissar att vackra Majken, som kommer från polisåtgärd, snart får nya vackra ungar?

Hälsningar MewTwo

Sidentass
2009-04-02, 23:02

Vilken vacker kisse!!

När jag ser filmen tycker jag det ser ut som att det är närstående med födsel.Tänk om det kommer små underverk redan i natt!

MewTwo
2009-04-02, 23:10

Fler bilder på Majken på http://www.orebrokatthem.com/

klicka på katter i jourhem sid 5. Den här keliga härliga kattdamen är förhoppningsvis redo för nytt hem sedan när kattungedelen är avklarad.

Håll tummarna nu att allt går bra!

tuska
2009-04-02, 23:20

Håller tummarna att allt går bra, Det är tydliga värkar missen har.

Naquita
2009-04-02, 23:46

Visst är förlossningen påbörjad, rejält så också.Det där är krystningar. Varför ligger hon på bordet? det är deffinitivt inte bra. be stödmatte lägga henne på ett mjukt underlag eller iaf på bottenyta. Hur länge har hon legat så med krystvärkar? lycka till:)

Naquita
2009-04-02, 23:47

en hona får bara ligga med krystvärkar 2(ibland 3-4 timmar beroende på om hon är förstföderska) timmar utan att något händer, har hon haft sådana värkar som på filmen sedan igår kväll är något rejält fel.

MewTwo
2009-04-02, 23:58

Majken vägrar ligga just nu i nån av de tre olika bäddar (+ en korg i köket) hon har tillgång till. Hon klättrade själv upp och lade sig på bordet precis innan filmen togs.

Hon är uppe och går omkring ganska mycket. Hon har ätit och druckit under dagen, suttit i fönstret och tittat ut, varit lugn, inga krystningar.

Det som var igårkväll var mer som bara några ryckningar. Vad vi vet så har Majken fått en kull ungar minst tidigare, de finns också i jourhem och är ca året gamla.

tuska
2009-04-03, 00:16

Jag skulle ställa kattens bädd på bordet, eftersom hon valt det stället, en katt kan vara lite envis när de har värkarna, sen när allt startat riktigt kan man ställa ner bädden på lämpligare ställe än bordet.

hon vill helt enkelt ha närhet, jag kallar det hålla handen.

MewTwo
2009-04-03, 00:23

Jourmatte är hos Majken hela tiden. Just nu lägger sig Majken i typ "löpkattställning" med frambenen nere och rumpan upp, trampar med tassarna. Hon pratar och är väldigt "mattig".

Bra tips att flytta bädden till bordet, tack! Men ni vet ju hur envetna katter kan vara när de fått för sig nånting… Väldigt skönt samtidigt att Majken redan på en vecka fått så bra förtroende med sin jourmatte!  =^:^=

Återkommer i morgon och berättar hur det gått!

TassKram

missempty
2009-04-03, 01:05

Det är hos mig Majken finns, och även en av hennes fjolårsungar Malika. Det som händer i videoklippet är inte krystningar i alla fall, men jag undrade vad det är. Hon börjar med det när jag gosar med henne, hände igår kväll med. Så fort jag lämnar köket (där katterna är) så lägger hon sig antingen i fönstret eller på bordet och sover. Som hon gör nu också. Filmade henne (och även dottern Malika) för en stund sedan, om Majken hade haft krystningar hade hon väl inte lagt sig för att sova?Tungan ute

Naquita
2009-04-03, 07:54

konstigt, jag kunde svära på att det var krystningar haha:) ser ut precis så. är hon förstoppad eller liknande? eller är det bara en konstig grej hon har för sig=/

missempty
2009-04-03, 11:22

Jadu Naquita, jag förstår inte själv vad som händer därinne. Nu imorse när jag öppnade dörren på glänt till köket började hon direkt prata (Majken alltså) och så sprang hon fram till dörren. När de andra katterna (mina egna plus jourhemskatter) kom fram för att kolla vem det var som pratade så intensivt så slängde sig Majken ner på rygg och började rulla från sida till sida… som om hon löper. KAN dräktiga honkatter uppvisa ett löpkattsbeteende eller är det så att hon inte är dräktig trots allt och "bara" löper just nu?

Hon är inte förstoppad i alla fall, hon har bajsat i lådorna framför mina ögon ett par gånger :-). Men VAD gör hon egentligen? Löper eller är hon dräktig?

tuska
2009-04-03, 11:38

Kolla hur juvren ser ut på katten.

Det låter mera som hon går i löp Hon är ju inte ett dugg intreserad av bolådan de brukar bädda iallafall.

missempty
2009-04-03, 19:33

Nu har jag mer "material" att visa er! Är det inte ungar i magen tro, trots hennes löpbeteende? Jag börjar bli säker på att hon inte luras… för idag är hon lös i magen dessutom!

missempty
2009-04-03, 19:33

Här är ett andra filmklipp, alien i magen?! Förvånad

missempty
2009-04-03, 19:38

Dessutom har jag tutt-bilder!Cool

tuska
2009-04-03, 20:23

Hi Hi  det va en lustig Majken,,, Jag det ser då ut på tuttarna som hon skulle ha bebis, det är så hårlöst kring dem. Det "rister" i hennes kropp som ungarna skulle poxas lite.

ja då blir det bebisar då   Men inte många  bara att vänta å se om hon vill ha dem på bordetSkrattande

missempty
2009-04-04, 13:27

Inga ungar ännu! Jag har vakat inatt för jag trodde verkligen det skulle hända något… men icke sa nicke - den här damen tycker att jag gott får vänta!

tuska
2009-04-04, 14:08

Känner igen de där sömnlösa nätterna, de kan luras vill jag lova.

De märker att de får uppmärksamhet och drar ut på tiden

MewTwo
2009-04-04, 18:23

Å den där Majken, hon håller oss alla på halster nu… Hade man inte sett hur hennes mage hoppar, så kunde man ju tro att hon spelar teater!

Kram

missempty
2009-04-04, 20:48

Varje gång jag går in i köket för att titta till henne så SKRIKER hon att hon vill ha sällskap… sen börjar hon visa upp sig, rullar från sida till sida, spänner magen, verkar rastlös och jag börjar hoppas… "nu kanske… kanske… eller?"… stannar kvar lite extra länge för att hålla koll… och så somnar hon mitt i alltihopa istället.

GAAAHH! Jag vill veta vad jag ska kolla efter för tecken på att förlossningen närmar sig? Snälla hjälp? För när det närmar sig kommer jag att flytta in i köket med dator och allt, vill inte göra det för tidigt eftersom jag har hund och andra katter som också behöver mig.

Vad har ni för erfarenheter? Hur startade det hos er? Tecken jag kan hålla koll på? Ge mig allt ni har, för nu blir jag snart galen av allt väntande! *ggrrr*

Naquita
2009-04-04, 21:02

magen sjunker, ibland ser man en slempropp, ungarna blir lugnare i magen, hon bäddar, sover mer, slutar äta, rullar på sidorna för att lägga ungarna tillrätta i hornen, översocial och orolig vill inte att matte ska lämna. går på toa mycket för att det "trycker på"

Fast alla tecknena är individuella och en del honor har ALLA tecknen, en del inga alls utan bara föder helt plötsligt;P

tikila hälsar till majken att hon hoppas båda får SNAART

missempty
2009-04-04, 21:16

Men Naquita… nästan allt det där gör hon ju redan. Skäms Hon rullar väldigt mkt, vill inte att jag ska gå, sover hela dagarna, hon tvättar sig dessutom därbak rätt ofta (mer idag än de tidigare dagarna tycker jag) och sen har jag inte sett henne äta sen kl 11 idag… men annars har hon haft god aptit, hela tiden.

Dessutom är det nån som har kissat på spisen och på tre andra ställen på golvet… hmpft. Det kan dock vara Malika också, eller så är det Majken "för att det trycker på"? Haha.

Jag ville veta lite tecken på att det är dags SNART… inom ett par timmar… för sådär har hon hållit på i ett par dagar nu. Översocial osv… Tyst

missempty
2009-04-04, 21:23

Och bara för att jag skrev det så sitter hon och äter nu! :-(

Jenna-Gun
2009-04-04, 21:32

Håller tummarna för att

det blir snart.

essut50
2009-04-04, 22:51

Håller tummarna och tassarna för Majken. Hoppas hon får sina bebisar snart.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

mymlanbus
2009-04-04, 23:05

Oh så spännande :) kissungar på gång :) vilken vacker kisse!

missempty
2009-04-04, 23:31

Visst är hon vacker, Majken! Hennes fjolårsunge Malika är inte fy skam hon heller. ;-) Hon gapar för full hals i köket just nu, vill ha sällskap, jag försökte flytta dit datorn men hade fel sorts sladd, så internet funkade inte, och sladden jag har nu orkar jag inte dra fram bakom soffor och element… så jag får fortsätta springa emellan! Suck!

missempty
2009-04-05, 00:53

Hörni… nu vet jag vem det är som kissar runt i köket… jag var därinne nyss, för Majken skrek så, direkt när jag kom så tystnade hon och gick för att äta, efter maten spatserade hon runt lite, sen såg jag att hon kollade in en av bolådorna, nää den duger inte, sen hoppade hon in i den öppna, hurra tänkte jag…

…och så KISSAR hon. HALLÅ?! Visserligen var det en liten pöl, och jag vet att det säkert trycker på… men BOLÅDAN som jag gjort iordning för hennes skull? :-( Varför gör hon så? Någon teori?

missempty
2009-04-05, 11:22

Ingen som vågar sig på en gissning? Inatt kissade hon återigen i bolådan. Jag vill bara förstå varför just bolådan… dessutom just den som jag helst vill att hon föder i, haha, så den har hon kanske ratat nu bara för det? Hon använder ju lådorna mestadels, kan det vara protest för att jag går från henne? Idag tänkte jag i alla fall bo därinne så mycket jag kan. Ska försöka dra dit datorsladden med…

essut50
2009-04-05, 13:51

Puttar upp så nån kan svara på din fråga…

tuska
2009-04-05, 14:13

Ett svar varför hon kissar där hon inte ska är väl lite protest skulle jag gissa, hoppas hon inte har någon urinvägsinfektion inblandad i dräktigheten. Ha inte bolådan på golvet ställ den lite högre upp kanske det passar kisslisan.

Du har väl inte bytt sand??

missempty
2009-04-05, 16:41

Tuska… har inte hunnit byta sand för damerna har bott här exakt en vecka idag. :-) Nej, jag vet inte vad som är fel… hon använder ju lådorna också och gör alltid nr två i en av dem, bara kiss som hamnar utanför ibland…

Två av bolådorna står inte direkt på golvet, den tredje gör det men kan fixa något att ha under den med.

Idag funderar jag på om hon har ratat den som hon kissar i… i så fall vill jag ta ut den därifrån så hon inte gör kissandet i bolådan till en ful ovana… men jag vill först höra med er om en hona kan kissa i bolådan för att "boa in den" med sin egen doft…? Eller nåt? Ingen som har haft en hona som kissar i bolådan? :-P

tuska
2009-04-05, 17:59

Jag rekomenderar dej att bara ha en bolåda som står en bit ovanför golvet. har aldrig hört någon som kissat i bolådan :)

Men därimot kattungar som jag hadde flera gosselådor åt kissade i de som dom ansåg inte va lämpliga att sova i =)

missempty
2009-04-06, 01:42

Puttar upp tråden eftersom jag längtar efter att Majken ska klämma ut sina ungar - helst NU!Cool

essut50
2009-04-06, 01:49

Håller tummarna att hon får sina bebisar inatt.

missempty
2009-04-06, 02:00

Tack Essut! Tyvärr tror jag att hon kniper inatt igen… men man vet ju aldrig! Är bara så jobbigt att bara få sova ett par timmar åt gången, jag vill ju inte missa förlossningen!

essut50
2009-04-06, 02:06

Förstår att du vill vara med, det som är så spännande.

monsi
2009-04-06, 09:32

Några bebisar änu???

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Naquita
2009-04-06, 09:50

nej, de kan luras också de små liven.

man tror de e på g, och så…..går de och äter eller sover

tänk om de får samtidigt, då måste vi ha en gemensam onlineförlossningstråd haha=))

tuska
2009-04-06, 09:59

Visst ska ni ha en onlineförlossningstråd.

Det är spännande när små kissar kommer till världen under ordnade förhållanden.

Håller tummarna för mamma katter och Hoppas allt går bra att ungarna är friska och livsdugliga.

Josefa
2009-04-06, 12:03

Usch, vad jag är avundsjuk!! Jag vill också gå i "väntans tider".

missempty
2009-04-06, 12:16

Inga bebbar än - men jag trodde det var dags kl 5 imorse!

Jag sover ju numera bara ett par timmar åt gången och sedan tittar jag till tjejerna i köket. Inatt vid 5 klev jag upp och öppnade köksdörren litegrann, ser inte Majken på bordet, inte på stolen, inte på golvet… Ser bara Malika. Hmmm. Då kliver jag in istället och får syn på Majken i en av bolådorna!!!

Hon började skrika så fort hon såg mig, jag sa snabbt till henne att jag kommer snart, sen kilade jag tillbaka till sovrummet för att klä på mig. När jag kommer tillbaka till köket så kommer Majken mot mig - för att GOSA…

GGRRRR. Men hon ger mig i alla fall fler och fler tecken, nu har hon ju börjat ligga i bolådan! Så snart, snart, hoppas jag! :-D

Naquita, ja TÄNK om våra paddor får samtidigt! Vad häftigt det skulle vara! Gemensam onlineförlossningstråd då helt klart! :-D

mymlanbus
2009-04-06, 12:39

Oh så spännande att få vara med när bebisarna kommer, lite avis är jag allt, om jag bortser från all oro som finns där :)

SamanthaJones
2009-04-06, 13:39

OH! Spännande! Håll oss uppdaterade! :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

essut50
2009-04-06, 14:17

Men kom igen nu Majken, du måste föda innan jag åker till jobbet ikväll..

missempty
2009-04-06, 14:26

Damen ligger och sussar gott i köket… jag ska gå in dit och gosa lite med henne nu, försöka övertala henne att det faktiskt är dags att klämma ut ett par ungar nu… ;-)

essut50
2009-04-06, 18:12

Har det inte hänt nått än? Hoppas hon får imorgon kl 10.30 då jag kommer hem från jobbet.

missempty
2009-04-06, 18:27

Inga ungar ännu!

essut50
2009-04-07, 13:01

Har det hänt nått? Är så nyfiken..

Fagddu
2009-04-07, 14:40

Jag vågar knappt titta in i tråden för när misseungarna  dyker upp så kommer jag säkert vilja kattnappa dem allihopa… ;)

missempty
2009-04-07, 14:44

Tyvärr, INGA ungar ännu! Majken äter med god aptit och har till och med lekt lite! Hon sover hela dagarna och vaknar till liv mot kvällskvisten, då ska hon prompt GOSA! Inatt tog jag mig friheten att sova lite extra länge åt gången, sov i FYRA timmar istället för 2-3 innan jag tittade till henne. Och inga ungar… blähä.

missempty
2009-04-07, 14:45

Fagddu, jag LOVAR att lägga upp massa bilder på kattungarna sen! ;-)

Fagddu
2009-04-07, 14:46

#52 Det var väl det jag misstänkte! Cool *skygglappar på*

missempty
2009-04-07, 14:49

Haha, jag lovar… den här tråden är bland de första jag tänker skriva i så fort det händer något. Och så fort jag ser att det börjar bli dags så ska jag flytta in datorn i köket (har dragit fram sladden nu så det är bara att flytta direkt!) och sitta där och rapportera. Känns så härligt att Majken har sånt förtroende för mig att jag nästan är säker på att hon bara blir glad om jag blir närgången sen… haha.

Fast helt säker kan jag ju inte vara… hon kanske inte vill ha mig nära bolådan alls. ;-)

essut50
2009-04-07, 20:25

Du får säga till Majken att nu är det dax. Vill inte vänta längre.

Jenna-Gun
2009-04-07, 20:36

Du kan väl starta en ny

tråd när det är så dags.

Det brukar bli en lång

tråd när det är bebbar på g

missempty
2009-04-08, 00:07

Då får jag göra det - skriva typ "NU ska Majken klämma ut dem!" eller nåt! Haha!

Essut, tror du inte jag har försökt övertyga damen att det verkligen är dags nu… men hon lyssnar inte på det örat, säger bara "klia mig!" och vänder upp magen. :-) Hon är så söt!

essut50
2009-04-09, 03:05

Nu är det väl dax, tänk på att jag ska jobba skärtorsdan på natten, kommer inte åt internet för jag har ingen kod…Så skynda dig Majken..

missempty
2009-04-09, 10:50

Haha, jag vill också att de ska komma NU!

Imorse fick jag en lite glad nyhet i alla fall, Majken låg i en bolåda som hon inte legat i innan. Så kanske hon provar sig fram nu och väljer ut en av de tre? Snart, snart… det blir nog påskbebisar här i alla fall hoppas jag!

essut50
2009-04-09, 12:01

Vi får hoppas att det blir idag. Vill gärna höra hur många hon fick innan jag sticker till jobbet kl 18.30 ikväll…..Men hon har väl inga brådska förstår jag..

Sidentass
2009-04-09, 13:50

Åhhh…detta är ju helspännande…verkar ju som att det är väldigt nära förestående, snart kommer små, små underverk till världen…det är spännande värre att gå i väntans tider!!

missempty
2009-04-09, 19:05

Men det dumma är att hon bara sover i bolådorna, sen när hon vaknar (dvs när jag går in till dem) så kliver hon ut och ska sova på bordet eller på stolen som vanligt istället. Nåja, det kommer väl… snart ;-)

missempty
2009-04-10, 10:47

Uh! Nu börjar det hända saker här i köket - vet inte om jag ska ta dem som tecken på att förlossningen närmar sig?

Igår såg jag att någon "bäddat" i den öppna bolådan, alltså varit där och krafsat och hållit på. Tänkte först att hon varit där och kissat igen - men hittade inget kiss!

Sedan hittade jag Majken i den första av de tre bolådorna, men hon var på väg ut därifrån precis då.

Nu imorse såg jag att hon bäddat även i korgen… men ehhm, den är lite för liten för henne att föda i. Tror att jag kommer flytta ut den så hon inte väljer den.

Men mitt stora problem är att jag idag "ska" åka iväg och fira min äldsta systerdotter som fyllt år! Hjälp! De bor lite drygt en timmes bilfärd från Örebro, så jag vet inte om jag vågar åka? Just nu sover hon i alla fall, på Malikas favoritplats - på en stol inkjuten under bordet.

Vågar jag åka eller inte? Tror ni att det KAN bli en förlossning under dagen eller håller hon sig åtminstone till ikväll? :P

tuska
2009-04-10, 11:12

Känn på hennes mage om det sparkar på, det brukar bli lungt i magen innan de ska födas har jag märkt, magen brukar vara väldigt spänd. När hon bäddar så där så stimulerar hon till samandragningarna, säkert känner hon oro i magen nu. Har du sett om slemproppen gått ?

Du frågar om du ska åka på kalas… neee jag skulle ställa in det om hon fortsätter med ihållande bäddning.

missempty
2009-04-10, 11:23

Jag har försökt se efter fosterrörelser, igår satt jag och stirrade på magen i säkert 30 min i sträck, såg ingenting. Hon har ju skiftat i humör också nu, hon blir oftare sur när jag vill känna på magen.

Ska in och känna lite på tuttarna nu tänkte jag… kanske de svullnat nu? :-P

mymlanbus
2009-04-10, 13:08

oh så spännande :)

missempty
2009-04-10, 13:28

…och damen hon tänker nog inte klämma ut några bebisar idag heller. I alla fall inte än. Hon har precis ätit och är sur, eftersom jag försökte rensa lite i hennes skabböron. Då tyckte hon att jag var väldigt elak så hon lade sig i bolådan… så jag mutade henne med lite blötmat så nu har hon ätit, men vägrar komma fram till mig. Hehe. Så temperament, det har hon verkligen!

(hörrni, igår såg jag förresten henne LEKA för första gången! Hon hade jättekul med en leksaksmus, hon drämde till den så den for iväg och hon blixtsnabbt efter, hon hoppade på den och slängde den i luften osv… haha!)

Så jag har bestämt mig - jag åker iväg på födelsedagsfirande. Och sen får vi alla hålla tummarna på att jag inte fattade fel beslut…

Sidentass
2009-04-10, 16:04

Vad spännande, innan mina katter var kastrerade och man man väntade kullar, ville mammorna ligga på hårda underlag senare delen av dräktighetstiden..så det finns nog en naturlig förklaring varför hon så ofta vill ligga på bordet..

Ha så trevligt på kalaset..du ska se att missan säkert väntar in dej;-O)

missempty
2009-04-10, 19:45

Jag är hemma och Majken ligger som vanligt bara på bordet och sover… så just nu är jag lättad. Nu kan jag fortsätta vänta på ungarna! ;-)

Sidentass
2009-04-10, 20:49

o spänningen stiger..

missempty
2009-04-11, 00:15

Jag börjar tro att det inte blir några bebisar alls här. :-P Nu har hon precis ätit kvällsmat, heh… fast jag vet att vissa äter ända fram till förlossningen, men ändå. Nåväl, jag skriver här i alla fall när det börjar hända grejer! :-)

Som vanligt får jag sova ett par timmar åt gången innan jag går upp och kollar läget i köket. Kommer bli SÅÅÅÅ underbart att få sova ordentligt igen när bebisarna är ute!

essut50
2009-04-11, 01:51

Jag som trodde att hon hade fått redan.. Hoppas dom kommer i natt.

Jenna-Gun
2009-04-11, 11:41

Spännande

Håller koll på denna tråd.

missempty
2009-04-11, 12:17

Jag trodde återigen att det var dags, imorse. Av någon anledning vaknade jag inte av att det ringde vid kl 04.00 inatt så när jag vaknade efter 10 minuters ringning vid nästa väckning kl 06.30 (jag vaknade 06.40!) blev jag nästan panikslagen - hade jag missat något?!

När jag kliver in i köket så ser jag Majken ligga i bolådan. Jäklar! Försökte så gott jag kunde titta in och se om jag såg några små ungar (hade inte hörapparaterna på mig så jag kunde inte höra något) men det var för mörkt så jag gick tillbaka, klädde på mig och tog på mig hörapparaterna.

När jag gick tillbaka låg hon kvar, jag lade mig på ett täcke utanför och försökte kika in. Då får damen för sig att hon ska fortsätta SOVA, för då tyckte hon att jag störde henne mitt i hennes skönhetssömn. Åh. Haha, jag blir tokig av denna väntan!

Idag måste jag försöka sova ett par timmar på dagtid, för att orka fortsätta med såna här nätter. Jag är helt utmattad :-P.

Men nu har iaf damen börjat ligga mer och mer i bolådan, så jag tror på allvar att det närmar sig…

Fagddu
2009-04-11, 13:41

Vad spännande at läsa om allt som händer, eller inte. händer. :)

Hoppas de mså dyker upp under dagen :)

essut50
2009-04-11, 14:34

Majken kom igång nu innan jag åker till jobbet ikväll..

Sidentass
2009-04-11, 16:03

Blir kanske små ludna bebbar som påskpresent..såååå spännande detta är!!

missempty
2009-04-11, 17:19

Gud vad Majken är på dåligt humör! Jag får knappt röra henne för tillfället, hon har ju öronskabb och för att lindra klådan har jag emellanåt droppat i lite olja och gjort rent - men nu får jag inte ens röra öronen, då blir hon skitsur och försöker bitas.

GGRRRR, jag vill ju bara hjälpa henne! :-(

SamanthaJones
2009-04-11, 21:56

inga kattungar?

Vänligen

Sofia

missempty
2009-04-11, 22:03

Inga kattungar ännu, nej… damen ligger och sover som vanligt. :-)

Kat08ja
2009-04-12, 00:45

Följer tråden med spänning :-)

essut50
2009-04-12, 18:29

Nä nu får du sätta igång Majken, vi vill ha många kattungar att titta på..

missempty
2009-04-12, 20:33

Haha… hon har varit och bäddat i den öppna bolådan och nu har hon legat i den andra i ett par timmar i sträck… så kanske, kanske… fast jag skulle ju inte förvänta mig nåt, hon bara luras då ju… :-P

Fagddu
2009-04-12, 23:36

Men hur svårt kan det vara att bara sätta igång. ;)

Elaka lilla Majken som håller alla på halster såhär. ;)

missempty
2009-04-13, 00:02

Gissa hur mycket jag längtar efter bebisarna…! Jag vet inte vad jag ska tro längre, men om man går efter det som sägs att man kan känna fosterrörelser från att det är ca 14 dagar kvar till förlossningen… så BORDE det vara dags närsomhelst nu! För nu är det 1½ vecka sen jag med säkerhet kände rörelser i magen, men det KAN ha känts tidigare också… bara det att hon inte litade riktigt på mig de första dagarna och jag ville inte känna på magen då.

…och idag är det exakt 2 veckor ssen hon kom till mig, samma dag som en av personalen nere på katthemmet tydligt kände en fosterblåsa på vänster sida av Majkens mage. Så med den faktan så borde det alltså vara dags - när som helst nu!

Sidentass
2009-04-13, 14:13

spänningen bara stiger!!!

tuska
2009-04-13, 14:23

Jag har en katt som ska få bebisar om 2 veckor de boxas väldigt i magen, men där ska det visst ligga 7 st, enl veterinären.

snickan
2009-04-13, 19:31

Så spännande, vem får först Majken eller Tikila

MewTwo
2009-04-13, 23:41

Åh jag som hade hoppats att de skulle födas nu i påskhelgen när jag var chaufför åt Miriam, Wikki och Co i Örebro, då hade vi ju kunnat få se småbebisarna… men nähej då, Majken kommer antagligen att lura oss allihop!???

Håller i alla fall tummarna att allt ska gå bra!

Kramar I.

Sidentass
2009-04-14, 00:01

#87 men då har du ju rena fotbollslaget att vänta …sååå spännande!!

Naquita
2009-04-14, 13:24

ja, om de e många i magen syns sparkarna tidigare. här e de lugnt, men inatt har hon bäddat i mitt täcke haha;)

maggan47
2009-04-14, 14:24

och här är en till som kniper om bebbarna förstår jag

Maggan47

missempty
2009-04-14, 17:45

Här kan ni få höra hur Majken låter när hon tycker att ingenting passar! ;-)

mymlanbus
2009-04-14, 18:08

Lilla gumman… så fin hon är!

snickan
2009-04-14, 18:08

När jag lyssnade på det, då blev Ella nyfiken och letade efter katten

missempty
2009-04-14, 18:28

#95, Haha, tänk hur mina katter reagerar på andra sidan köksdörren då när Majken sätter igång sådär! Då sitter det flera katter och undrar vad det är som händer inne i köket egentligen… :-D

maggan47
2009-04-15, 09:56

vad roligt hon pratar, undrar vad hon försöker säga, vad vad lika Majken och Tikila är, samma paddfärger

lycka till nu Majken

Maggan47

solweig
2009-04-15, 11:21

när jag spelade upp majkens läte, så sprang lasse o leta i hela rummet,

ossilian
2009-04-15, 12:10

Har följt den här tråden ett par dagar nu och är så nyfiken på vad Majken har i gömman. Har det hänt något i natt? Hur går det med kissandet i bolådorna :-)

missempty
2009-04-15, 12:55

Inget har hänt inatt, men jag ser ändå att det närmar sig. Igår kväll var sååå jobbig, Majken var oerhört rastlös och det enda som lugnade henne var att jag satt hos henne och klappade magen. Då blev hon tyst och låg kvar på stället, men så fort jag slutade så började hon prata/skrika igen och vandra rastlöst omkring. Puh! Jag såg också ryckningar i bakpartiet, men jag vet inte om det var irritation över att Malika just då satt precis bakom henne på fönsterbrädan eller om det var något annat (värkar tex).

Jag ska sitta hos henne idag också så får vi se vad som händer, gissar på att hon blir missnöjd så länge jag inte håller handen på henne. ;-)

mymlanbus
2009-04-15, 13:28

Lilla gumman… det där måste vara jobbigt för henne. Tur att du är där med dina mjuka händer :)

Sidentass
2009-04-15, 14:30

Vi som har barn vet vad kisse går igenom…det gör ju su så oooont när man ska föda..beundrar djuren som klarar det utan bedövningar…snart ska du se att misse är igång:-)

missempty
2009-04-15, 19:23

TACK Essut för de underbart fina kattungarna med kattmynta! :-D Min egna Mikki la direkt beslag på den ena, och den andra fick Majken och Malika dela på - fast Malika brydde sig inte, Majken rullade runt med den ett tag på golvet… hihi!

kattiz
2009-04-15, 19:37

hur går det?

jag hade åkt in och kollat henne..

gulliver
2009-04-15, 20:29

#104 Hade jag också gjort.

missempty
2009-04-15, 20:32

#104 & 105: Varför åka in när hon mår bra? Hon äter fortfarande, går på lådan och gör sina behov (både nr 1 och nr 2), hon sover mycket och jag ser att ungarna rör sig emellanåt i magen. Allt är som det ska då mao. Ett besök hos veterinären skulle bara stressa henne i onödan…

monsi
2009-04-15, 20:57

Hon har väll fått ungar innan?

Hon vet nog vad hon gör o ska göra när det är dax.

Som hon beskrivs så är allt frid o fröjd o hon njuter av livet.Glad

Matte lär märka kvikt  om hon behöver hjälp av vet.

Som det är nu är det bara våran längtan efter att få se de små som gör att det verkar ta en evighet hi hi!!Tungan ute

Så lillan! vet de små kan vara krävande o stundtals jobbiga o de är säkert trevligare där de är men fram med dem nu!!!Flört

essut50
2009-04-15, 21:01

# 103 Kul att Mikki gillade den, ja även Majken förståss.

Dom är populära på Tradera. Finns även långhåriga kattungar.

gulliver
2009-04-15, 21:09

#106 Jag = kycklingmamma.

missempty
2009-04-15, 21:13

Som Monsi skrev, Majken har fått ungar förut, kanske flera kullar, hon är helt cool här, ligger och slappar, tar det lugnt. Så det går ingen nöd på henne inte…

monsi
2009-04-15, 21:33

Gulliver jag är också kyckling mammaGlad

När min tik skulle ha sin första o  sista kull höll jag på o bli ett nervrak.

Min stackars granne som är före detta uppfödare blev uppring på dygnets alla timmar, tur han är en snäll o förstånde granne

Tiken fixade födselen utan problem den enda överasknigen var att vet hade sagt det skulle bli max fyra valpar det blev nio.

Både tiken o jag sov gott när de alla var torra o fina o mätta men gud vilken pärs.

Det var jätte kul att få vara med.

Grannen stackarn missade hela alltet för han var på jobb stackarn.

Det blir inga fler valpar som det ser ut nu, men oj vad spännade det varGlad

Har var med  när tiken föddes o var då lunget själv, men det är inte var dag man blir mormor.Skrattande

Hade jag inte haft grannen hade jag väll ringt ner alla vet i skåne hi hi!

essut50
2009-04-16, 09:58

Majken kom igen nu, vill helst att du föder ikväll när jag har kommit hem från Södertälje.

solweig
2009-04-16, 11:38

hoppas det händer något i dag.

Sidentass
2009-04-16, 15:19

Kollar här varje dag..lika spännande varje gång att följa vad som händer!

gulliver
2009-04-16, 15:39

#111 Tack det känns skönt att inte vara ensam :-).

Naquita
2009-04-16, 16:48

man ska inte stressa en havande mamma i onödan, det är bara onödig stress för henne. Hon har haft kullar förut och vet vad som händer. Oftast är de kolugna in i det sista. Verkar hon må bra, inga flytningar och ungarna sparkar på ska man avvakta. Att åka till veterinären med en högdräktig hona ska man undvika in i det sista, då det bara förvärrar situationen.

gulliver
2009-04-16, 17:39

#116 Tack för info.

Fagddu
2009-04-16, 17:51

Men nu måste det väl ändå vara dags?! Jag som är så hemskt nyfiken :)

missempty
2009-04-17, 00:18

Är så sugen på att starta en ny tråd eftersom denna blivit lång… men jag väntar tills förlossningen startar istället. Men idag tänkte jag i alla fall bjuda på lite bilder! Är hon tjock tycker ni? Vill ni gissa hur många ungar hon gömmer där i magen? :-P

missempty
2009-04-17, 00:24

Fast jag ska vara ärlig, haha… jag var lite ful! Jag tog bilder från de positioner där hon ser tjockast ut, haha… för tittar man på henne rakt uppifrån tex när hon står så ser hon "normal" ut, inget som putar ut på sidorna tex… haha.

Nej, hon har inte klämt ut ungarna än *ggrrrr* och jag blir snart galen, för jag längtar SÅ efter de små! Vill se vad det är hon gömmer därinne egentligen!

Själv gissar jag på FEM ungar… vet inte varför, men eftersom hon hade minst fyra ungar ifjol så känns det som om de är fem nu. :-P

maggan47
2009-04-17, 01:17

och jag gissar 4

Maggan47

Danielssonsgarden
2009-04-17, 01:42

Jag gissar på 4 st jag med Glad
De brukar vara bra på att luras de små rackarna, när man väl tror att det är dags så brukar de hålla inne på dem ett bra tag till Glad Men nu borde det ju verkligen vara dags för henne ju!

ossilian
2009-04-17, 09:15

Vad fin hon är! Kyss Men jag tycker inte hon ser så dräktig ut. Du har känt tydliga fosterrörelser? Annars håller jag med Naquita, ta inte en högdräktig katt till veterinären i onödan.

Håller tummarna att allt går bra med förlossningen!

Josefa
2009-04-17, 11:29

Håller med, men hon har stora spenar så dräktig är hon säkert. Men det kan säkert dröja någon vecka till innan hon får ungar. Spenarna börjar redan svullna när honan gått dräktig i 3-4 veckor.

missempty
2009-04-17, 12:45

Nej nej nej nej det ska INTE dröja någon vecka till innan ungarna ploppar ut! ;-) Jag har känt tydliga fosterrörelser i ungefär en vecka nu, har även sett hur de hoppar och har sig därinne… så nog sjutton har hon bebisar i magen. :-)

Fagddu
2009-04-17, 18:17

Hihi, hon kommer hålla på dem tills du är på gränsen till nervsammanbrott och då kommer hon passa på medan du vänder ryggen till så du ändå inte får vara med. ;)

ossilian
2009-04-17, 18:26

#125 haha, jag vet, väntan kan verkligen kännas evighetslång. Men vad bra att du känt tydliga fosterrrörelser, då är där ju bebisar. Detta vet du säkert redan, men fosterrrörelser börjar man känna ca 2 veckor (ibland mer) innan förlossningen. Så det kan ju hända att du får ligga på sträckbänken ytterligare en tid… :-))

Hawknestgrove
2009-04-17, 19:19

Ja ta det du med knusende ro. Haha så där ser ju Esther ut för jämnan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

missempty
2009-04-17, 19:36

Nämen bläää, jag menade ju att jag har känt tydliga fosterrörelser i TVÅ veckor nu… har till och med skrivit om det längre upp i tråden, när jag hade känt dem i ungefär 1½ vecka… så de BORDE komma nu tycker jag ju! ;-)

Sidentass
2009-04-17, 20:20

o jag gissar på att det är fyra små ulltussar som väntar på att komma ut:-)

missempty
2009-04-17, 20:51

Jag hoppas nog för mycket nu… men jag TROR att det snart är dags för förlossning här! Hur snart vågar jag inte ens gissa, men jag har sett vågrörelser i bakpartiet på Majken flera gånger idag och även om hon ligger ute på golvet och ibland på stolen så återvänder hon ändå rätt snabbt till bolådan, där hon legat mestadels idag. :-)

Vågar jag börja hoppas tycker ni?! :-D

mymlanbus
2009-04-17, 20:54

Ohhhh…. nu måste det väl vara dags snart :) jag är så nyfiken ju :)

anebit
2009-04-17, 21:09

En sån spännande tråd!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
2009-04-17, 21:59

Uj uj så spännande.

Majkens jamande på klippet. Alla mina katter kom rusande. Höll på att välta vårt databord.

essut50
2009-04-18, 02:45

Har det hänt nått än? Är så nyfiken fortfarande??

emjon
2009-04-18, 11:27

Nu börjar jag också bli nyfiken på om det inte är dags snart.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

monsi
2009-04-18, 11:36

Ester får kanske en extra go bit från husse då då hi hi!!

Hon har ju världes gos mage lilla EsterGlad

Majken ska nog få två bebbar o dem tänker hon tydligen hålla inne så länge som det bara går.

De andra bebbarna hon har fått måste ha varit väldigt jobbiga eftersom hon kniper så hi hi!!!

missempty
2009-04-18, 12:43

Ja ni, ni får hemskt gärna hjälpa mig att "tyda tecknen" för jag har ju som sagt inte varit med om det här tidigare så jag är lite osäker. Hon låg inne i bolådan nästan hela dagen igår, hade bäddat lite fint också ;-) på kvällen såg jag, hon kom ut ibland och lade sig en stund på golvet eller på stolen, men återvända hela tiden ganska snabbt till bolådan för att ligga där.

Hon åt och gick på lådan (passade även på att kissa lite i den andra bolådan… stöööön). Hon pratade en del på kvällen som vanligt. Jag såg dessutom såna där vågrörelser i pälsen på henne, ryggen/bakpartiet, vid flera tillfällen och försökte till och med filma dem för att kunna visa er, men var aldrig tillräckligt snabb.

Inatt tittade jag till henne två gånger. Båda gångerna låg hon utanför bolådan och var som vanligt. Imose när jag klev upp så låg hon i bolådan, och nu börjar hon igen. Hon ligger där mestadels hela tiden, för en stund sen gick hon in där, tvättade sig lite, rullade lite, gick ut och satte sig på golvet istället, jamade lite - och vände om och gick tillbaka in i bolådan.

Är det här ett tecken eller? Hon har ju inte legat så mycket i bolådan tidigare… Vad säger ni? Hjälp mig, för jag har ett styrelsemöte på katthemmet idag kl 13 och jag vet inte om jag ska våga åka iväg, trots att det är obligatorisk närvaro som gäller den här gången. Hjälp?

Marga
2009-04-18, 13:06

Ingen aning men jag puttar.

tuska
2009-04-18, 13:23

Visst tycker jag allt tyder på att kissen är i öppningskedet, det kan ta sin tid.Man märker att slemproppen går (en slemmig vätska)

Får du känna på kattens mage ? Om du har handen på magen hemmes en längre tid så ska du känna med olika tidsintervaller spänningar i hennes kropp och vibbrationer baktill vid bäckenet. Katter brukar ligga stilla i sin bädd vid öppnins skedet ungarna i magen är stilla, buken är spändare. När det närmar sej att krystvärkar börjar är det vanligt att de slänger sej från sida till sida och blir lite oroliga.

Jag brukar bara tillåta att mamma katt endast får äta upp en moderkaka annars lätt för henne att få diarre.

Att få kattbebisar är lite blodigt så byt under rumpan på henne för varje bebis,använd dej inte av frote när ungarna är födda, de fastnar lätt med sina klor. Tänk på att när allt är överstökat ska alla ha rent under sej annars flyttar mamma katt ungarna så inga "rovdjur" hittar dem. =)

missempty
2009-04-18, 13:41

Tuska (vet du förresten att ditt namn betyder plåga på finska? :-P), du är snäll du som kommer med så fina råd. :-)

Jag har frottehanddukar inbäddade i örngott i bolådan, och lakan på det, har dessutom flera rena lakan och örngott med handdukar i tillhands som jag tänkte byta med… och jag har redan tänkt ut att bädda rent i en annan bolåda (större och rymligare) efter förlossningen där jag tänkte placera ungarna och hoppas att Majken godkänner den och låter ungarna ligga kvar i den.

Jag får känna på magen hur mycket jag vill, hon älskar att jag gör det, blir alldeles lugn om hon känner min hand på sig… så jag ska försöka känna några värkar, tack för tipset! :-)

tuska
2009-04-18, 13:57

Hi Hi Jag kanske är en enda plåga För gubben min, jag vill ha lite för mycket hjälp av honom så jag är nog lite besvärlig =)

Annars betyder Tuska = Lantlig för mej

Mitt stamnamn är Tuskulums= Lantlig fristad

missempty
2009-04-18, 14:32

Hörrudu tuska… kan slemproppen lämna en ganska liten, gulaktig fläck efter sig (om den släppt och sedan blivit uppäten tänkte jag)? Jag hittade nämligen en liten gul fläck på lakanet i bolådan för en stund sen, dock var den torr (fläcken alltså). Luktar inte kiss. Vad kan det varit om det inte var slemproppen? Några idéer?

tuska
2009-04-18, 14:59

Synd att den torkat Men den är gul grå slemmig ofta ser man klar seg flytning,katten kan vara uppe och gå och detta kan hänga från dem, de får ganska brått att tvätta sej. Det är inte alltid man kan hinna med att se allt detta. ibland kan det även vara lite blodblandat.

Alla förlossningar är ju inte den andra lik, är du hemma så tror jag inte du missar hennes födsel, det tar lite tid att få ut alla bebisar oxå.

Ser du en flytning som är gul grön så är det inte så friskt.

men det där ska väl gå som en dans bara det startar =)

Själv får min Katta bebisar beräknat om 9 dagar, spännande.

SamanthaJones
2009-04-18, 20:08

Hur går det? Nu var det länge sen det blev en uppdatering!

Vänligen

Sofia

Marga
2009-04-18, 20:57

Ja vi är nog många som följer den här tråden lite smått otåligt :-)..

missempty
2009-04-18, 21:33

Jag har tyvärr inga nyheter ännu, hon ligger och sover i bolådan för tillfället vilket hon gjort större delen av dagen. :-) Har sett såna där vågrörelser i pälsen idag också, så jag tror fortfarande att det är på gång… men när vågar jag fortfarande inte ens gissa på. :-P

essut50
2009-04-19, 13:55

Inget nytt på gång???

missempty
2009-04-19, 14:34

Inget nytt, damen ligger och sover i bolådan :-)

Hawknestgrove
2009-04-19, 16:16

Det kommer när det kommer. Troligtvis på natten….

Fagddu
2009-04-19, 17:31

Men en sån liten luring. Ska vi behöva vänta hur länge som helst på missebebisar? *sucka otåligt* :)

tuska
2009-04-19, 18:34

Eftersom inte Bina är någon hittekatt gör jag ingen egen tråd.

lägger in en bild på henne hon har 8 dagar kvar och är jättestor magen går i vågor bäddar och "dolar" för det som komma skall.

Visste jag inte på dagen 65…. skulle jag tro att ungarna skulle komma idag.

essut50
2009-04-19, 18:54

#152 Jag tycker du ska göra en egen tråd för Bina. Hon ska oxå vara med här och föda…Va fina dom är.

essut50
2009-04-19, 18:56

När är det dax Majken??Hoppas det inte kommer inatt för då ska jag jobba.

tuska
2009-04-19, 19:00

# 153 jag kan göra ett eget inlägg nästa söndag på Bina så får ni vara med när "råttorna" föds.

Dom är inte vackra en siames när dom föds kan jag lova.

missempty
2009-04-19, 19:07

Haha, vad snäll du är tuska! Klart även siameser är vackra när de föds! ;-)

Jag har liiiiite nyheter… för en stund sen såg jag att Majken har lite blöt därbak, så jag tog en bit papper och tryckte mot lite lätt för att se vad det var som var fuktigt… och märker till min förvåning att det blev en lite rödbrun-aktig fläck på papperet. tuska, du kanske har nån idé om vad det kan varit? Nu är hon iaf ren och fin därbak igen och det verkar inte komma mer.

tuska
2009-04-19, 19:13

Ja det är så det ska vara, katter "sullar" lite från baken strax före, ingen fara. Du får nog räkna med en natt att inte få sova så bra.

missempty
2009-04-19, 21:26

tuska vad menar du nu? Att jag ska hålla mig vaken inatt? Kan det vara såpass nära? :D För mig spelar inte en vaken natt någon roll, om det betyder att jag får uppleva en kattförlossning… men jag vill inte vara vaken i onödan haha, för jag måste spara krafterna till den "riktiga" natten (om hon nu föder på natten, det vet vi ju inte heller).

Hawknestgrove
2009-04-19, 21:27

monsi, nix, inget extra godis här inte. Lilla Esther är ju allergiker och äter bara 35 gr hill´s Z/D om dagen. ÄNdå så är hon fruktansvärt tjock, tyvärr. Nu ska vi se, för Oliver´s har ju fått ett foder, som bara innehåller lamm och anka, till nästan halva priset som Hills. Köpte en påse hills i fredags till Ester ruggigt, med 20 % rabatt så kostade 2 kg 315 kr….Så det är allt bra tur, att hon äter så lite…..

tuska
2009-04-19, 21:37

# 158 Tuska menar att du får sova med ett öga bara =)

missempty
2009-04-19, 22:07

tuska, haha, det lär inte lyckas för de senaste nätterna har jag inte lyckats vakna när jag skulle ha vaknat. Jag har till och med fått ställa mobilen på väckning med en kvart emellan så att jag MÅSTE vakna… men icke då, inatt sov jag igenom den halvtimmen ändå… suck. Så antingen får jag hålla mig vaken eller så sover jag hela natten igenom fram till morgonen. Så blir det när man i 2 veckor gått upp ett par gånger varje natt… till slut säger kroppen att nää, nu räcker det! :-P

Hawknestgrove
2009-04-19, 22:08

sov du… hon fixar det nog utn att du är där och oroar dig. Det är ju inte första gången för henne.

missempty
2009-04-20, 00:17

Men jag vill inte sova igenom förlossningen ju, jag vet att hon klarar det - men jag vill uppleva en kattförlossning nu när jag har chansen! Det är bara därför jag tvingar mig vakna ett par gånger varje natt…

Stephanie-D
2009-04-20, 01:08

Har det hänt något än? :)

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

missempty
2009-04-20, 01:25

Näää, inget nytt - MEN det kommer nån klar vätska därbak, kan det vara fostervatten, ni som vet? Alltså det droppar inte eller så, ser bara att hon tvättar sig ofta och så är det lite fuktigt emellanåt, då har jag kollat med papper och det är klart (tidigare idag var det ju nåt rödbrunt)… om det inte är fostervatten, vad kan det vara då?

missempty
2009-04-20, 01:26

Annars är hon lugn, hon ligger bara på golvet och klagar emellanåt (som hon brukar göra på kvällarna), ser inga värkar…

tuska
2009-04-20, 10:47

Godmorgon fulla bolådan med bebisar eller ?

missempty
2009-04-20, 12:34

Nej du tuska, inga bebbar än! Så jag vill höra med dig, vad kan vätskan därbak vara? Nu idag är det nån klar vätska fortfarande MEN med lite rödbrunt i…

Naquita
2009-04-20, 12:37

Är hon inte bara lös i magen då? De kan bli det nära förlossningen, och kanske inte kommer åt att göra sig rena därbak som innan. Magen är liksom för stor hihi. annars kan slemproppen ibland komma en vecka innan, och i flera omgångar. Den ser slemmig och gulbrun ut.

missempty
2009-04-20, 12:49

Nej, vätskan kommer från slidan…. :$

tuska
2009-04-20, 13:26

Igen fara med vätskan som sipprar lite, den är klar och lite blodblandad. Du behöver inte vara orolig så länge som inte det är en gul-grön vätska eller massor med brunsvart gegga. Det är vanligt att det "sullar" lite före förlossningen, ofta ser man inte det för mamma katt hinner göra sej ren. Men är katten jättestor (som min hona) så kommer dom inte åt att göra sej så där riktigt ren.

bebisarna kommer ut ska du se när det är så dax, jag tror inte du missar att vara med i förloppet.

Nu hejar jag på här Kom igen Majken. matte väntar så

Sidentass
2009-04-20, 13:28

Mitt internet har krånglat i helgen..så jag har inte kunnat vara här förrän nu…trodde att det hade blivit födsel under tiden..men då ser vi att spänningen bara stiger!

solweig
2009-04-20, 17:15

sätt i gång nu majken. så vi får se dina bebisar

missempty
2009-04-20, 17:49

Men nu har jag börjat tvivla och undrar om hon är dräktig ändå… för minst två personer tror att hon löper eftersom hon visar ett löpbeteende också… och de säger att när honor löper kan de få en flytning… åh, vad jag känner mig okunnig haha!

Ikväll kommer dock Kerstin (essut, du vet vilken Kerstin! :-)) och ska titta på Majken, hon föder upp norsk skogkatt så hon borde väl kunna säga om Majken ska ha ungar eller inte… så håll tummarna nu!

Jag har varit så inställd på att bli mormor så nu vill jag inte att hon "bara" löper! Visst tror vi fortfarande att hon ÄR dräktig va?! En icke dräktig hona kan väl inte ha såna där tuttar va? Kom igen, hjälp mig! :-P

tuska
2009-04-20, 17:55

Visst fuktar en löphona när hon är motaglig men hon har inte några stora tuttar då. Visst ska hon ha bebisar, du har ju känt hur dom rör sej i stora magen. Skönt att du får hjälp med att kolla din kisse hur det står till.

missempty
2009-04-20, 17:58

En säger att hon kan ha såna där tuttar för att hon fött kullar tidigare… men jag trodde inte att det skulle vara så pälslöst runt tuttarna ändå? Hur är det egentligen, brukar katter ha mindre päls runt tuttarna oavsett om de är dräktiga eller inte?

tuska
2009-04-20, 18:23

Visst är det skillnad på tuttarna på en katt som haft en kull.

Om det är nära att hon ska föda är tuttarna röda å mycket spända vårtgården är tydlig och du kan inte ta fel då på att katten är dräktig. om hon bara skulle ha en bebis i magen ser alla tuttarna sprängfyllda ut iallafall veckan före förlossningen.

Det är inte lätt det här, alla väntar på bebisar sen är det kanske tomt i magen.

essut50
2009-04-20, 21:06

#174 Visst känner jag Kerstin..Vad bra att hon kommer, hon kan ju det där med katter..

essut50
2009-04-21, 00:36

Nu är jag nyfiken, var hon med ungar???

Danielssonsgarden
2009-04-21, 10:20

En till nyfiken!

Fagddu
2009-04-21, 11:42

Hur går det? Blir det några bebbar? Sitter ju här och förgås av nyfikenhet. Inte hålla på hemligheter sådär. :)

Impulz
2009-04-21, 11:54

Det finns fler som är nyfikna!

ossilian
2009-04-21, 12:32

Haha, en till nyfiken :-))

emjon
2009-04-21, 12:38

För min del är det mera oro. Hoppas att inte något gått snett utan att det är som det skall vara.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

missempty
2009-04-21, 12:39

En liten snabb uppdatering (måste iväg till veterinären med vovve min).

Kerstin kom imorse eftersom hon blev så sen igårkväll, hon säger att tuttarna är rosa och att Majken ÄR dräktig, men däremot blev hon lite fundersam på flytningen, fast idag är flytningen klar igen.

Jag har smsat våran veterinär och frågat om hon tycker att jag ska komma in med henne eller om jag ska avvakta, och veterinären sa avvakta, så nu väntar vi bara… och väntar… och väntar!

Skriver mer sen, måste rusa!

essut50
2009-04-21, 13:14

Tack för uppdateringen. Man har varit så orolig för henne.

Fagddu
2009-04-21, 14:48

Skönt att höra att det verkar vara som det skall, och på väg. Sitter här och väntar och väntar och väntar på bebbarna. Skrattande

missempty
2009-04-21, 16:10

Ja, jag väntar också!!! Jag blir galen av detta väntande, har läst en hel del på kattforum och blir så frustrerad för att jag inte vet hur långt gången hon är… men eftersom hon har fått en flytning så tyder det på att bebbarna är på väg iaf! Men NÄR de tänker ploppa ut vet ju ingen… suck!

Veterinären sa ju att jag kunde avvakta, MEN att jag ska hålla koll på flytningens färg + att hon kommer igång. Ev kan en unge vara död i magen men jag skulle först och främst avvakta. Kerstin trodde dock inte att en unge var död för då skulle hon ha mer flytningar och jag skulle se blodfläckar lite här och där men hon droppar ju inte ens, det kommer bara lite, lite.

Så nu håller vi tummarna allt vad vi kan eller hur!

tuska
2009-04-21, 16:21

Jag vet om honor som gått mer än en vecka med lite svag blod blandad flytning (nu pratar jag inte om mängder.)

De honorna har fått friska fina ungar. Så det behöver inte vara nå alarmerande.

Visst händer det att någon i en kull blir dödfödd men det hör liksom till att inte alla är livsdugliga speciellt om det är en stor kull.

maggan47
2009-04-21, 21:05

Kerstin vet ju vad hon pratar om, eftersom hon är uppfödare, och arbetar på Örebro katthem, säger hon dräktig tror jag henne, helt ot, längesedan man såg henne, får ta en tur till Örebro i sommar, och hälsa på missempty och Kerstin

kram Maggan47

missempty
2009-04-21, 22:35

Maggan, du är så välkommen så! Ta med dig dina systrar och gärna några vänner och passa på att kika ner på katthemmet också under Öppet Hus, och adoptera med er några av våra skyggisar som ingen vill ha, våra godingar som gör det så mysigt att vara därnere!

solweig
2009-04-21, 22:55

#191#. ska ta med mig både essut o maggan till dig.i sommar . det var ju ett tag sen vi sågs. det var när vi hämta lasse. han har blivit jättegosig mott oss. kan till o med vara framme när vi har främmande.

essut50
2009-04-21, 23:08

#192 Det var länge sen jag träffade missempty det var den 9/9-07 när vi hämtade Pontus hos henne.

Kerstin träffade jag på Husdjursmässan (Kista) i januari år.

Skulle vara kul att åka med dig och Maggan till Örebro..

missempty
2009-04-22, 01:00

Åh Solweig, vad härligt att höra om Lasse-gubben! :-D De fick båda två toppenhem, mina kära gubbar Pontus och Lasse…! Ni är så välkomna så!

essut50
2009-04-22, 01:37

Pontus kan ligga i mitt knä om jag tar upp honom i hela 30 minuter. Men han vill inte komma upp självmant ännu.

Hawknestgrove
2009-04-22, 12:25

Inga ungar än?

missempty
2009-04-22, 15:22

Inga ungar ännu, men hon fortsätter att ligga mestadels i bolådan…

Essut, vad härligt att Pontus litar så pass mycket på dig nu att han till och med tycker det är okej att ligga i knät! :-D

essut50
2009-04-22, 15:39

Det har tagit sin tid, nästan 1 år och 7 månader, men vi har ingen brådska han får ta det i sin egen takt.

missempty
2009-04-23, 15:04

Blää, här händer det ingenting! Fast ändå händer det nånting, om man säger så. Damen har dock lurat mig så många gånger nu att jag inte vet vad jag ska tro… haha.

Men iaf, igår låg hon HELA dagen i bolådan och sov, kom inte ens ut för att gosa som hon brukar. När hon på kvällen till slut kom ut så åt hon lite bara för att sedan lägga sig igen - på golvet. Nåja, jag tänkte väl inte så mycket på det, noterade bara att hennes bakben rörde sig lite, lite emellanåt. Hmmm, jag funderade. Värkar? Jag vet inte, hon luras ju bara hela tiden.

Sen gick hon in i bolådan, kom ut efter en stund, åt lite, lade sig igen osv… sådär höll det på. När jag försökte klappa magen blev hon sur och studsade iväg. Hoppsan, temperament eller gjorde det ont?! :-o Jag vet inte. Sent på kvällen, när jag stängt av datorn så klappade jag lite mage igen varpå hon blev skitsur och hoppade ner från stolen, Malika kom till henne då för att gosa lite och hon fick sig en snyting av mamma - och ett morr. Hallå! Så brukar inte mamma göra! Så jag har funderat och funderat, kan det vara värkar?!! Hon har dock ätit emellanåt och även gått på lådan…

Idag har hon återigen bara sovit. Kan det börja såhär? Haha, vi måste bara ha i tankarna att hon lurat oss flera gånger om hittills… så hon kan luras nu med…

essut50
2009-04-23, 18:26

Men kom igen nu Majken, orkar inte vänta längre..

Hawknestgrove
2009-04-23, 19:07

HAr du inte fått ett stort brev ännu?

missempty
2009-04-23, 19:08

Gunilla, joo jag har det men har inte kommit iväg för att hämta paketet än, tänkte försöka imorgon. :-)

Hawknestgrove
2009-04-23, 19:15

OK! Toppen! JAg är alltid så orolig, när jag skickar saker med post! MEn då är det framme. Bra!

Hawknestgrove
2009-04-24, 18:51

här var det tyst…. Kan det bero på födsel?

essut50
2009-04-24, 18:58

eller att hon hämtar ditt paket på Ica.

Hawknestgrove
2009-04-24, 19:31

HAha hela dagen?

missempty
2009-04-24, 19:51

Haha… det blev inget paket idag heller, jag fick rycka in som barnvakt åt syrrans lilla dotter i ett par timmar och efter det hade jag sån migrän att jag bara inte orkade sticka och hämta paket… så jag gör ett nytt försök imorgon istället!

Tystnaden beror inte på kattfödsel heller (Majken kniper, vilken överraskning va! GGRRR!) utan på att jag hållit mig från datorn och försökt kurera mitt onda huvud… aj aj aj, jag har migrän och har precis försökt äta lite, så jag borde ta och vila huvudet på kudden ett par timmar…

Hawknestgrove
2009-04-24, 20:17

Ouuuuuu, ja ta igen dig!

essut50
2009-04-24, 23:22

Krya på dig Jaana..Ta det lugnt, stressa inte.

missempty
2009-04-25, 02:08

Jisses amalia… jag behövde nog sova! Har sovit hela kvällen! :-o Från kl 18 ungefär fram till halv tolv… herregud! Ja, jag behövde nog sova märkte jag!

Under tiden jag sov har någon (jag har börjat misstänka att Malika använder bolådan också!) bäddat riktigt ordentligt i bolådan, fast ingen av katterna låg däri. När jag bäddat fint igen så lade sig Majken där för att sova. Tänk om Malika också är dräktig??? Jag får inte kolla på hennes tuttar än, haha, hon hoppar till som om hon fått en elstöt när jag rör vid henne… fniss.

essut50
2009-04-25, 03:39

Du var verkligen trött förstår jag..Ja, tänk om Malika oxå är med ungar, vilken lycka för dig..

missempty
2009-04-25, 12:00

Jadu essut, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta om Malika är dräktig med! Hon är ju i så fall förstföderska och min mardröm är att om något går snett - förstföderskor är ju inte så duktiga alla gånger! Men mamma Majken kanske i så fall hoppar in och hjälper till… det händer ju ibland, har jag läst! :-)

Men nu får ni hjälpa mig, ni som kan det här med kattfödslar - är det verkligen normalt att det inte har fötts några ungar trots att jag såg fosterrrörelser för 3 veckor sen??? Borde de inte ha kommit vid det här laget? Det jag fick höra var att när man kände fosterrörelser så skulle det vara ca 2 veckor kvar till förlossningen… vad är det för fel?! Jag börjar bli orolig… för ingenting händer?

Fagddu
2009-04-25, 12:02

Men tänk dig vilken full rulle det skulle bli med alla kattungar. :)

Jag vet inget om kattfödslar så jag hoppas någon annan hoppas in och svarar på dina kattunge-problem. :)

tuska
2009-04-25, 12:17

Du kan se och känna fosterrörelser 3 veckor före förlossningen. Sista veckan är det tydliga sparkar om de är många och lite trångt.

Magen sjunker ner på honan innan födseln.

Själv hoppas jag att det blir bebisar här med helgen.

missempty
2009-04-25, 12:38

Men tuska, behöver jag oroa mig för att jag inte sett eller känt några fosterrörelser på några dagar nu? :-(

tuska
2009-04-25, 13:28

lägg inte handen under magen lägg handen på sidan av magen, är det bara 1-2 ungar så rör det sej inte så mycket. Bebisarna lägger sej i ett annat läge oxå innan de ska ut och fosterrörelserna kanske inte känns så tydligt.

Du behöver inte oroa dej. Om det skulle vara något fel så skulle du märka det på kattens betende och ögon samt mörka-svarta variga flytningar.

missempty
2009-04-25, 14:57

Hehe, jag har försökt känna lite överallt på magen men hon blir så lätt sur så jag får inte känna på henne som förut… så enda sättet är i så fall att kolla efter fosterrörelser. Ska jag kolla på sidan av magen då?

Hon har i alla fall INGA flytningar längre… var bara 3 dagar hon hade det tydligen. Hmmm.

tuska
2009-04-25, 15:52

Om du får så passa på när hon sover och lägg handen på sidan av magen.

Min förra kull 2 st dog i honans mage på dag 69.Varför vet man ju inte när det går tokigt. Det är ju inte lätt när man inte vet hur länge de gått dräktiga så det blir bara att avvakta och ha lite is i magen, oftast går det så bra.

essut50
2009-04-25, 21:06

Har det inte hänt nått??

essut50
2009-04-26, 03:36

Nu är det söndag då måste hon ha fått tycker jag…

ossilian
2009-04-26, 09:29

Ja, vad händer med Majken? Kommer det inga bebbar?

missempty
2009-04-26, 14:27

Det kommer inga bebisar ännu. De där rörelserna som vi trodde var fosterrörelser var tydligen inte såna (har frågat flera personer) och därför vet vi inte alls när det är dags. Hade det där varit fosterrörelser så hade hon fått ungarna nu. Däremot känner jag mer och mer tydligt ungarna i magen, och Majken har återigen blivit den där underbart gosiga damen så nu får jag klappa mage igen :-D

tuska
2009-04-26, 15:10

Då är det bara att vänta då =)

essut50
2009-04-26, 15:20

Vi får vänta tills det är dax för Majken.

Naquita
2009-04-26, 15:46

men Majken, var inte lika jobbig som Tikila;)

missempty
2009-04-26, 16:45

Jag vill att den här tråden låses - för nu har jag nyheter så jag startar en ny tråd istället! (haha nej nej inga bebbar på väg än… ingen förlossningstråd alltså)

Snart får ni reda på vad det gäller!

missempty
2009-04-26, 19:52

Hur går man till väga för att låsa en tråd? :-P Den här kan låsas eftersom jag startat en ny… "Majken och Malikas förlossningstråd"

Hawknestgrove
2009-04-26, 20:04

Det måste medarbetarna göra. PM:A någon av dem om du ser att de är inne!

essut50
2009-04-26, 20:06

Gör som Gunilla skriver, pm till nån av medarbetarna här t. ex puma77..

anebit
2009-04-26, 20:06

Jag fixar det!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen