4 katter i Ljusdal i behov av akut hem
Jag såg en annons i tidningen Ljusnan om 4 katter som var i behov av akuta hem så att de inte skulle frysa ihjäl i vinter. Jag ringde upp telnr för att höra om jag kunde hjälpa till på något vis och givetvis tala om att hon kunde ringa djurskyddet för att höra om de kunde hjälpa. Hon berättade att hon hade gått den långa vägen, djurskyddet fanns det ingen plats, vare sig i Hudik eller Bollnäs, djurskyddsinspektören hade varit dit men kunde inget göra för att katterna hade mat och vatten. Grejen var att tjejen som rådde om katterna sket i katterna, varav en katt är dräktig. De fick bo ute hela tiden och hon brydde sig inte om de. Hon som jag pratade med hade varit dit för att försöka prata med henne men hon hade fått en dörr i huvet och hon var inte samarbetsvillig på något vis. Jag sa att jag kan lägga in blänkare här så får vi se om något vet något….. Hon ville inte göra en polisanmälan eftersom hon bodde granne med denna tjej. Katterna sköttes nu om av henne och en annan granne. Länk till annonsen i Ljusdalsposten, står under annons/marknad köp o sälj, djur och tillbehör. Sid 2, 5/11 katter behöver akuthem med bild.
http://www.ljusdalsposten.se/parser.php?level1=28&level2=134&lokusdisplay=kopsalj
Gävleborgslän förstås och katterna står under säljes.

Tipsade en kompis i Ljusdal med hopp om stor vänkrets för att få hjälp…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Finns nu på sidan 17. kopierade texten:
Katter behöv. akuthem
![]()

Farbror 2

Farbror 1

Svarta Missen

Skogsisen
![]()
![]()
![]()
![]()
Kategori:
Djur & Tillbehör
Län:
Gävleborg
Kommun:
Ljusdal
Telefon:
4 ST.Go´MISSAR´behöv.hjälp nu.Låt dom inte förfrysa i vinter..
Se web f. bilder.Ring!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
här vart nog en direktlänk om jag hade tungan rätt i mun…

Vad härliga katter…speciellt den svartvita med riktigt stora herrkinder!!
Har spridit ordet på jobbet, nu får vi se.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hur gamla är dessa katter förrästen?
Puttar upp för dessa fina kissar
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#3 tack snälla Alexej, du gjorde det jag inte klarade. #2 Tack och vi får hoppas att någon av dina vänner i Ljusdal kan hjälpa de. #4 direktlänk klarade jag inte heller men det är tur att någon kan, tack för den oxå. Det var ett herrans tackande, nu får hoppas kissarna får hjälp så kan vi tacka varandra sedan. 
Skulle också vilja veta hur gamla de är. Tänkte försöka "lura på" min pojkvän en kanske:) han vill ha en lugn katt, så då skulle de ju inte skada om den har några år på nacken :)

Tipsat fler… 
Putt
Ligger detta även på SKS? där finns det väl många medlemmar från dessa trakter va?
#13, nej det ligger inte där. Jag kommer inte in längre, jag har tappat bort mitt lösen och sedan så gjorde jag ett nytt och på något vis kommer jag inte så du får gärna lägga in det där. #10 du kan väl ringa och höra med tjejen som lade in annonsen, hon kanske vet.
Nu finns det även upplagt på sks
puttar upp för kissarna
Du kan du inte lägga in direktlänken till katterna, det är nog lättare slipper de leta. Det vore snällt av dig, den finns ju i inlägg #4
Fast jag kan ej hitta något nummer till upphittaren!
jag försökte kopiera, men det gick ej. *himlar med ögonen* till Alexej, kanske du kan greja detta även på sks? jag har ju redan lagt upp en tråd under kattakuten, nu är det bara annonsen som fattas.
Jag ringde upp och hon svarade inte och när hon ringde tillbaka så stod jag i duschen hon sa att alla katter hade fått komma till föreningen djuromsorgen här i Bollnäs, till min kille. Det var den föreningen jag skrev om, vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Vet inte hur jag länkar till den heller. De måste ju ha över 20 katter och jag vet att de har inte någon riktig karantän. Jag håller på och ringer till henne nu, #10 köp en katt därifrån då så någon Ljusdalskatt kommer därifrån.
#20 - är det inget bra katthem?
# 22, aha, den tråden….
Har nyss pratat med henne och katterna var kvar, de skulle köra dit de imorgon. Jag berättade vad jag kände om detta och jag sa att du får ju bilda din egen uppfattning men att jag tycker inte om att katterna ska dit. de verkar ju bara ta på sig mer och mer katter där, de hade ju inte tid sa ju hon jag pratade med på djurföreningen. Hur tusan kan de ha tid med sådär många katter då? Det är ju inte bara mat och tak över huvudet de behöver, de behöver tid och kärlek. #10 ta chansen nu.. Jag tipsade henne även om denna sida….

puttar!
Skogisen var ett år trodde hon, farbror 1 var nio år och kastrerad, farbror 2, 5-6 år, svarta missen hade en tjej tagit hand om från en ort här bredvid.

Hejsan!
Kristine heter jag.Det är jag som annonserat om dessa katter i Ljusdal.Vill passa på och tacka varmt för all hjälp.Speciellt Anki.
3katter är kvar.Svarta missen har fått ett bra hem.
Farbror 1 och 2är kvar liksom Skogsisen.
Skogsisen är ganska så skygg,men har lyckats få lite förtroende.
Jag och grannensom också ser efter katterna har anmält denna vanvård till Djurskyddsombudsmannen i kommunen.Han gjorde ett hembesök,men kunde inte belägga henne med djurförbud.Hon har även en honkatt med 3 ungar som är inomhus(än så länge).Jag överenskom med inspektören att vi tog på oss ansvaret för dessa katter för att hon struntade i dom.Dessa katter har varit ute i sträng kyla vad jag minns förra vintern också,men visste inte då vem som ägde dessa katter.Jag gick ner med en katt till denna människa,fick till svar att hon orkade inte ,med en dörr i ansiktet.Efter att annonsen kommit in så fick jag en påhälsning en kväll av henne.Hon påstod att grannen förstört katterna genom att släppa min dom.Sa då som det var att hon avsagt sig katterna till honom.Hon sa:ta reda på dom,jag orkar inte..
Nu när hon fått ögonen på sig så vill hon ha tillbaka dom.
Helt klart så bryr denna människa inte sig ett dugg om katterna.Katterna har legat hos oss och grannen sedan i vintras och hon har aldrig gjort någon ansträngning och kommit och hämtat dom .Ska katterna få fara illa bara för att hon saknar empati och människovett?Hon har dessutom en pojk på fyra år som inte är snäll mot dom på något vis.Och det är vi flera som kan vittna om.
Jag är villrådig när det gäller detta.Har fått höra att Kattomsorgen inte verkar vara så bra.Vad ska man tro?
Farbror 2 ligger inne hos grannen hela dagarna och trivs.Dock vill inte hanta på sig en till katt då han redan har en på 15 år.
Skogsisen har jag inte sett sedan i morse.Han är i akut behov av vård,då pälsen är otroligt tovig.
OK.
Vad tycker ni?
Vart ligger Ljusdal i förhållande till Falun? Är det långt emellan?
Det var skogisen jag hade i tankarna….
176 km rakt uppåt :)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#28, det är ju inte så långt. Är du intresserad av katten och inte har någon skjuts så kan jag köra denna misse om Kristin kör den från Ljusdal och hit. Har du någon som kan köra så är det ännu bättre jag kan då köra den halva vägen eller mer?! Det är lugnt. Hör av dig isånnafall? Om inte Kristine har andra planer eller bättre förstås?!
Frågan var väl då bara vart jag ska göra av honom :)
jag kan inte behålla någon mer katt permanent, utan det var väl mer att vara jourhem isåfall.
kruxet var ju bara att jag vet inte vart jag ska stuva in honom. Han måste väl ev klippas ner, kastreras (?) och avmaskas iaf, och det enda rum jag har att avsätta för karantän, där bor ju amanda och matilda, som inte är kastrerade ännu, och de vet vi ju alla hur det kan sluta…..

Halloj igen.Tack alla för erat engagemang när det gäller katterna.
Angående Skogsisen så tycker nog jag att ett PERMANENT hem är att föredra istället för jourhem.
Imasy har goda intentioner men det låter lite som om hon inte har plats riktigt……….??
Mer info.kommer.Jag väntar med Djuromsorgen och hoppas på riktiga hem ska dyka upp.
Ha en fin helg allihopa!
KRAM KRAM
från Kristine.
Vi puttar då för katterna och hoppas att det kanske finns någon intressent….
Jag är på nippet att ta till mig skogisen själv, har en halv en här hemma (nej den limpar inte, andra halvan är huskatt ;D) men ajg bor i lägenhet, 3 trapper ned, inget ute-erbjudande och har redan 2 katter. Ja jag har ju nästan 100 kvadrat, men jag vet inte om det skulle gå bra :/

Vad skönt, Rita, att du inte har en halv katt. 
Rita, det hade ju varit toppen om du kanske kunde ta en av dem!
jag tror inte att det blir problem för den att bli inne katt på hel tid. De jag har tagit hand om som levt ofrivilligt ute har inte ens velat gå ut på balkongen och luftat sig ens.
problemet är nog inte så mycket i den katten som i dom två jag redan har :( Celine har et mycket stort behov av rum runt sig, och är dessutom inte särskillt glad i andra katter heller, det var ett under att det gick bra med Ronja som vi då fick som kattunge..
Min pojkvän har precis frågat om jag inte kan hitta någon snäll gosig kisse till honom =) Skulle det gå att fixa transport till Sundsvall tro? Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta oss nånstans själv just nu…

Jag kan hjælpa!! Iaf till att vidarplasera dom, å ta in dom under tiden.. Jag bor ju nu i Ljusdal…

HÄRLIGT Klasson!!!!

Nu ska jag bara få tag i perssonen i fråga ;)
Har du hittat telenummret, Klasson? Annars kan jag pm:a dig, men förresten det står ju i annonsen i Ljusdalsposten. Vilken katt var du intresserad av Tessan? Tessan hör med Kristine om de kan hjälpa dig med transport av kissen, annars ordnar det sig ska du se. Vad bra Klasson att du bor i Ljusdal, det underlättar ju.
Annonsen finns inte kvar. Jag kopierade inte telefonnummer för att skydda katterna men det går ju att pma till Kristine.
puttar upp denna tråd Maggan47

Jag har nummrena, jag hittade nämligen annonsen..
Har dok inte testat att ringt, då kl va så mycket igår kväll.. ville inte ringa å störa..

Ja, jag bor i Ljusdal, då jag jobbar här, jag har ett tomt rum hemma som dom kan bo i iaf tillfälligt,så kan jag testa få dom lugna.. å se om dom ev behöver något..
Vi väntar då med spänning för att se hur detta fortlöper.
Hur går det här då? Jag provade ringa till Kristine för att höra men inget svar.

Jag har inte hunnit ringa,då jag jobbar.. men… har dom katterna inne eller är dom ute?
Ja de ska flytta i januari vet jag, men bäst är nog att du ringer och pratar med henne själv. Det är bättre så blir det inga mellanhänder. Men Tessan då hur gick det för dig då med katt? Jag tror inte att det är så långt mellan Ljusdal och Sundsvall va?

mellan ljusdal å sundvall är de ungefär 10mil om inte mera..

Inget svar

13mil exakt är de till sundsvall från ljusdal

Hon har varit här inne å tittat som de värkar.. synd hon inte skrev något..
Hur kan du se det Klasson? Att hon har varit här o tittat. 13 mil är ju inte långt, men vart är Tessan då? Har du hennes mobilnr, Kristines alltså?
#51 Jo jag har pratat med killen och han vill gärna ha en kisse =) han bor dock inte så han har nån möjlighet att släppa ut den, jag vet inte hur de är med dessa kissarn.. Testade och ringa numret som står i anonsen idag men fick inget svar.
Är det alltså inte mer än 10 mil till Ljusdal,de var ju inte farligt.. borde ju gå att ordna om det nu blir något =)
Jag ringde på mobilen och hem men ingen som svarade så gör du ett nytt försök imorgon så ska jag med spänning titta här när jag kommer hem från jobbet efter nio på kvällen. Vad länge det blir jag måste vänta innan jag får veta hur det går..

Hallå allihopa! Kristine här.
Ursäkta att jag inte uppdaterat på ett tag.Det har tagit lite tid innan jag fått besked om hur det blir bestämt.Nu vet jag
.En granne har tagit sig an Farbror 1.Han hade en katt sen tidigare och behövde prova några dagar och se hur dom gick ihop.Det har gått jättebra visar det sig.
Farbror 2 har inte setts till sedan i Fredags så jag är orolig………
Svarta Missen har fått ett bra hem i Edsbyn.
Vill TACKA ALLA jätte mycket för erat engagemang.Det värmer.
Skönt att veta att det finns människor som bryr sig om de "små i tillvaron,och inte bara bryr sig om X-boxar och Platt-Tv´n.
Som sagt,Skogsisen letar fortfarande efter ett hem.Han är skygg och väldigt vanvårdad men snäll.
Jag kan nås på 0651-131 44 eller 070 253 06 95.
Hoppas att Farbror 2 dyker upp snart…….
KRAM till er alla
från Kristine

Den svarta kissen är jag sugen på att ta in.. Har testat å ringt nu på morgonen men inget svar.. ;(

Testar igen om ett tag.. ;)

Nu fick jag svar, Dok ligger Kristine i Migrän, Men han jag prata med skulle be henne ringa mig sedan
Puttar upp av nyfikenhet….

Jag hoppas hennes migrän går över ;) så jag kan prata me henne å hämta den stackars katten..

Nu så! Skogisen
Denna katt tillhör inte grannen, utan är en vildkatt,ant en katt som någon lämnat av! Mycket jobb!
Jag hoppas nu katten kommer till Kristina ikväll eller innan ikväll!
Jag kommer åka dit efter jobbet å locka.. En kompis skulle hjälpa mig, å se om vi kan få tag i han..
Han måste in.. Ska ta in han å titta igenom han,sen så kommer vi kontakta vetrinär å be dom gå igenom han å dom kommer även få klippa ner han!
Så ser läget ut just nu!
Håller tassar och tummar för skogisen!

Tack =))

Åh.. Ut å titta ikväll om den vill komma…
Spännande!
Gud så spännande. Hoppas nu att denna katt får komma till dig. Är det permanent då eller? Tessan då är det bara en katt kvar, är du intresserad av farbror 2 eller? 

Hm.. Farbror två ska vi nog ge fn i just nu! Ankie jag berättar via PM.
Skogen finns hemma hos mig nu, ska berätta mera i en annan tråd =)
Men du jag slutar inte att förvånas över vilka människor det finns, men att skicka dit sonen var väl att ta i i. Vi har gjort vad vi har kunnat nu och jag är så hiskeligt glad att dessa katter inte hamnade hos djuromsorgen. 

ja man ska aldrig bli förvånad ;)
Men missarna har de bra, å händer något mera med Farbror nummer 2 så åker jag å nappar han alltså!
Tessa ska nog ta sig an skogisen när den är klar

Hej!
Ville bara sända ett VARMT tack till alla er som har engagerat sig i dessa missar…..TACK och KRAM.
Jag håller kontakten med Matilda och hör hur det går med Skogisen.
Anki..ett speciellt tack till dig för en mycket trevlig kontakt.Hoppas att vi hörs igen.
KRAM
från Kristine i Ljusdal.
Så har alla 4 fått komma in i värmen?

Alla 3.En Farbror är kvar.Men han riskerar vi inte att ta.
Ok, finns kanske orsak till det…..

De finns en orsak ja.. Tråkigt men sant..

Ja sagan slutade lyckligt till slut:
Röding bor hos oss och fick två kattkompisar Bamzä,Findus,
Farbror 1 bor hos oss och mår jättebra.
Farbror 2 Flyttade in hos närmaste granne,en man i 65 ärs åldern.Han fick en kompis en Skogsmissse som heter Kicken.
Findus gick tyvärr bort den 10:e Mars 2008 i Felv.Leukemivirus.
Vilai frid Findu,Findu.
Skogis bor hos Klassons kille och mår bra.
Svarta Missen bor fortfarande i Edsbyn och heter numera Lennon.Jag har fått nytagna bilder och han är verkligen jättefin.
Så bra att det slutade lyckligt