Radioinslag om att döda en katt
I radions program God morgon världen var det igår ett inslag som gjorde mig både upprörd och ledsen. Ni kan lyssna själva på nätet. Inslaget var allra sist i programmet. Nu har jag skrivit till programmet. Kanske någon mer kan skriva.
Hej!
Jag blev mycket ledsen när jag hörde Pamela Jaskoviak prata om sin katt sist i det senaste programmet. Hon pratade inte bara om sin katt utan lyckades indirekt få med nästan alla katter.
Hennes prat handlade om att hon hade funderingar på att döda sin katt för att den kissade inomhus. Hon pratade också om hur hon tvekat att låta kastrera sin hankatt. Sorgligt nog fick hon i sitt prat också med myten om att en kastrerad katt skulle må dåligt, bli slö och förstås tjock. Att hon nu oemotsagd i radion fick tillfälle att sprida dessa osanningar gjorde att myten än en gång fick näring vilket i förlängningen innebär ett oerhört lidande för många katter. Jaskoviaks katt drog en nitlott i livet och hamnade hos någon som inte visste så mycket om katter, lät sig styras av någon slags ogrundad missriktad välvilja att inte låta kastrera katten för att när konsekvensen av detta blir uppenbar trötta på katten och i slutändan låta döda den. En kastrerad hankatt är fertil i flera månader efter att den blivit kastrerad. Katten hade inte bett om att få komma till ett sådant hem.
Katten som djur är här i Sverige och i resten av världen nog det största djurskyddsproblemet. Inställningen är allmänt att en katt saknar värde. Detta för att det finns så många och för att katten har så oerhört hög potetial att föröka sig. Gå in på http://hittekatter.ifokus.se och för att själva se hur otroligt många katter som det finns som far mycket illa. Läs speciellt artiklarna - Vem ska omplacera - Kastrering den magiska formeln - Kalla sifforor - Hittekatter Men läs också bland inläggen och se själva hur många hemlösa mer eller mindre förvildade katter som det finns runt om i landet. En okastrerad katta får lätt bortåt 150 kattungar i sitt liv och hennes honkattungar som överlever får lika många osv.
Läs också på min hemsida www.hilbertshotell.net. Där finns en del om vad man ska tänka på innan man skaffar katt och om en del kattöden som passerat förbi mig. Min dotter och jag har omplacerat någonstans mellan 50 och 100 katter under några år men en del har blivit kvar hos oss. Hos många andra som aktivt försökt omplacera katter har också katter blivit kvar så hos eldsjälarna är det fullt, dvs många har var lagen tillåter, vilket är nio katter.
Det finns kattkolonier av mer eller mindre förvildade katter på många ställen, kolonier som har sitt ursprung i en lämnad sommarkatt, en katt som kommit på villovägar etc. Det tar inte ens ett år för att en honkatt ska ha blivit 10-15 katter och då har under detta år åtskilligt flera omkommit eller dött på mer eller mindre vidriga sätt, speciellt under vintern.
Jordbruksministern har avvisat ett förslag om att införa obligatorisk märkning av katter på samma sätt som hundar. Han anser inte att det finns något problem med katter här i landet!!
En del kommuner ger bidrag ibland till kastrering av katter för att försöka minska på antalet katter medan andra kommuner inte bryr sig.
I dag har vert fjärde hushåll katt och det finns åtskilliga hushåll bland dem som inte borde ha katt. Alltför många katter hamnar hos missbrukare, psykiskt sjuka och socialt handikappade personer och plötsligt så har katten blivit 15 katter. Det finns också katter hos senildementa personer som nog tycker om sin katt men på grund av sin sjukdom är lynniga och ibland slår den.
Det är så gott som omöjligt att hitta bra hem kattungar för att inte tala om hur svårt det är att hitta hem åt vuxna katter som hamnat på fel ställe. Katthem är tycker jag bara ett lurverk. De som arbetar på katthem kan trolla lika lite som jag varför många katter som hamnar på katthem blir sittande där resten av livet eller så blir de avlivade efter tre månader som lagen kräver om katten inte kan erbjudas minst 6 kvm golvyta och 1,90 m i takhöjd. Genomströmningen beror förstås på vilka krav man ställer på den som ska få ta hand om en katt. Ett katthem i södra Dalarna höll på att gå i konkurs för man hade tagit sig vatten över huvudet och hade ansvaret för bortåt 100 katter. Sverigedemokraterna gjorde en insamling och räddade katthemmet.
Jag slutar här och hoppas att ni framledes gör ett inslag i GMV om katter och nödvändigheten att kastrera dem innan de ens fått en endaste kattunge och om att honkatter som får p-piller löper hög risk att få livmoder cancer eller juvercancer. Det tar många år innan de katter som nu finns hos oansvariga personer har blivit kastrerade så tillgången på kattungar kommer nog att bestå länge i alla fall. Ett sådant inslag borde också innehålla en del om att veterinärräkningar kan bli höga utan att man får något från en försäkring och om att det inte alltid är så gulligt med katt.
Hälsningar
Missade insalget men förstår att du blev upprörd. Tänk vad seglivade dessa myter om katter är. Detta trotts att vi lever i ett informationssamhälle med allt vad det innebär.
Din skrivelse är mycket bra!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
OJ, har inte haft tid att lyssna. Finns det någon, som kan luska fram inslaget på en länk här! OCh Kurran, väldans bra skrivet!!!!! ÄR på G för att köra till Udddevalla nu.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Här är länken till hemsidan för programmet God Morgon Världen men den går inte att klicka på för iFokus och Mozilla vill inte tala med varndra men kopiera och klistra in adressen i ert webprogram. Klicka sedan på senaste sändningen och trixa lite tills ni kommer åt de sista fem minuterna av del två av programmet.
www.sr.se/cgi-bin/P1/program/sandningsarkiv.asp?programID=438
PS Kanske någon administratör kan gå in och fixa länken så att den blir klickbar.
Det där måste jag lyssna på
vad är det för människa! 
Nu har jag lyssnat. Ja hon behöver gå till vet med sin Kisse. För den är sjuk och behöver vård. Vilket inte har med kastreringen att göra, som hon säger.
MEn Mozilla(Firefox) och Fokus samsas visst! jag gör mina klickbara länkar!
Människan borde inte få ha djur…
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Vad är det för mailadress till SR? jag kan inte hitta den? Och en fråga till, kan man inte söka upp bruden på hitta ochskriva ett brev till henne och berätta läget för henne? inte då på ett otrevligt sätt utan försöka förklara på hennes nivå, så att hon kan förstår hur det ligger till och att hon borde söka vet till sin katt för han är ju uppenbarligen sjuk.
Vänligen
Sofia
Jag skriver ett meddelande till Samantha och Gunilla med människans namn och adress. Man får nog inte lägga ut den infon på nätet hur som helst.
Jag hörde inslaget och blev väldigt besviken! Jag lyssnar alltid på God Morgon Världen, och många av kåsörerna (alltid sist i andra timman) inklusive Pamela Jaskoviak brukar vara bra. Men nu blev även jag verkligen beklämd över hennes sätt att resonera. Bra att ni har skrivit till programmet tycker jag!
Nu har jag oxå skickat ett mail, dock med en aning mer sur framtoning än ditt Kurran. Jag fick inte till det lika snyggt men jag bad dem läsa på och gav dem även väääääälidgt mycket information om katter.
Jag tror inte det går att beskriva hur arg man blir när en station som SR sänder sån SKIT rent ut sagt. usch!
Vänligen
Sofia
Nytt försök med länk till programmet
Gunilla och jag har tränat mig på att fixa länkar så nu kan jag. Därför ser det lite knäppt ut här tråden men någon administratör kan kanske rensa lite, inklusive den här kommentaren
Jag blev bara mer och mer upprörd över radiokatten så nu har jag skrivit till djurskyddsenheten hos länsstyrelsen i Västra Götaland med en anmälan. Denna anmälan har jag skickat kopia på till radioprogrammet och även bett dem vidarebefordra det tillkattägaren. Hon som hade katten sade också något om att katten var kladdig under svansen och det luktade illa. Ägaren trodde att luktade illa för att katten var för tjock för att kunna hålla sig ren under svansen.Jag tror ju att katten fått en infektion i operationssåret. Är katten så tjock att den inte når att tvätta sig ordentligt så är det bara att hjälpa den tills man bantat den till lagom matchvikt.
Det är nog bra ju fler som skriver åtminstone till radioprogrammet gmv@sr.se
Varför ska inte katter kunna få den omtanke som de behöver och är värda. Ibland blir jag nästan tårögd när mina missekatter kommer tillitsfullt till mig och vill sitta i knäet eller sova bredvid mig för jag blir så rörd över hur de visar hur mycket de tycker om mig och hur mycket de litar på mig. Är det någon som känner igen sig?
BRA GJORT KURRAN! BRA!
Vänligen
Sofia
Nu har jag fått ett mejl från producenten för radioprogrammet som i och för sig tackade för brev men gömde sig bakom att det ju var ett kåseri och då behöver ju allt inte vara sant. Man hade vidarebefordrat min djurskyddsanmälan till PJ. Jag har svarat så här:
Visst är det så att innehållet i ett kåseri inte behöver vara alldeles sant, det behöver inte innehålla ett enda sant ord men det får inte ge sken av att innehålla faktauppgifter som inte bara är helt osanna utan dessutom bidrar till att hålla vanföreställningar vid liv. Den vanföreställning som jag avser är att en katt skulle bli så påverkad av att kastreras att den skulle förefalla vara sjuk.
Vi är många här i Sverige som kämpar för att få kattägare att kastrera sina katter eftersom antalet katter är alldeles för stort. Det går inte att hitta bra hem åt katter för det är fullt! Kattungar hamnar ofta hos missbrukare, psyksjuka och personer med sociala handikapp som gör dem oförfögna att ta vara på sig själva än mindre ett husdjur. Jag talar av egen erfarenhet för det har passerat åtskilliga katter hos mig som kommer just från missbrukare mm. Jag talar också av erfarenhet när jag säger att det är fullt i alla hushåll som vill ha katt och än mer fullt om man bara räknar de hushåll där man kan ta väl hand om en katt. Jag talar också av erfarenhet om det olämpliga att ha katt i tättbebyggda områden som radhus och liknande och av egen erfarenhet talar jag när jag säger att katter och småbarn inte är någon bra kombination.
Katten har mycket låg status och det är i många fall näst intill en slit- och slängvara trots att det är en tillitsfull levande varelse som behöver ett hem där den får omtanke och omvårdnad.
Att då ett inslag i SR även om det är ett kåseri ge luft åt den synnerligen svåravlivade myten att en kastrerad katt skulle vara detsamma som en katt som beter sig som vore den sjuk. När vederbörande dessutom mer eller mindre explicit säger att katten är sjuk och gör det som en rolig historia stärker hon tron på att en katt behöver man inte bry sig så mycket om för den klarar sig alltid.
Jag bryr mig inte ett skvatt om PJ skulle påstå att hon varit på Antarktis och klappat pingviner eller om allt hon sade i ett tidigare program om ett sommarstugeköp inte hade ett uns av sanning i sig men att göra sig lustig på bekostnad av många, många katters hårda öden däribland hennes egen katts då vill inte jag vara med längre.
_Men som jag skrev i ett tidigare mail så föreslår jag er att göra ett inslag om hur viktigt det är att kastrera sina katter och hur viktigt det är lära sig en del om hur katter fungerar förutom att över huvud taget tänka sig för innan man skaffar katt. Jag har skrivit en del om dessa saker på min hemsida www.hilbertshotell.net och det finns också mycket läsvärt i ämnet på http://hittekatter.ifokus.se/._
Ni får använda det som jag skrivit på hemsida bara ni anger källan och ni får förstås gärna höra av er igen speciellt om ni tänker göra ett inslag om att antalet katter måste minskas mm.
Wow Kurran! URbra!!!!!
fy f*n vilken människa! USCH!