Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3558 ggr
Ankie
0

Aslan är inte bra i magen

Aslan är inte bra i magen. Han har diarre, han har haft fast avföring innan men de senaste dagarna har han haft diarre flera ggr om dagen. Ska koka fisk imorgon så får vi se om det blir bättre. Vad kan det bero på? Han har ju varit här i en månad snart och det började nu. Kan det bero på stress för han är ju uppe å går med de andra katterna? De vill inte vara nära han, de undviker honom allt vad det går. Stackarn, han försöker stryka sig mot de å jamar med de men ingen vill vara nära han, förutom vi då.

Ankie
0

puttar denna för att få höra vad ni tror

Debattia
0

Har du gett honom avmaskningsmedel ?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

siberlina
0

massera  honom lite  lätt  på magen

Crisse
0

Morotspuré brukar fungera bra, blanda lite i maten.

Ankie
0

ja han är avmaskad, men det bara rinner ur honom och han är alldeles röd där bak, stackarn.

Jag ska prova med morotspure idag

emjon
0

Eftersom han tidigare varit bra i magen undrar jag om du möjligen bytt foder och att magen reagerar på det. Kan vara väldigt känsligt för vissa katter.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Ankie
0

ja de hårda kulorna har jag faktiskt bytt, blir det bättre om jag byter tillbaka?

emjon
0

Gå tillbaka till de fodret som han var van att få. Om du vill ändra till något annat så börja med att ge bara ett par kulor i taget tills magen vant sig och öka på sakta tills du ersatt det gamla fodret.

Sidentass
0

Det är inte så att han bytt foder..vet att mina katter reagerar med diarre om dom börjar med något torrfoder som dom inte är vana vid..

Ankie
0

#4 men hur tusan ska jag få i Aslan morotspure? Han vägrar att äta blötmaten när jag blandat i morotspure, men de andra äter så glatt. Men du ser va!

emjon
0

# Gillar Aslan kokt fisk? Då brukar det gå lättare att få i dem morotspure men inte alltid kan väl vara värt att prova ändå.

catfoot
0

Min små katter har alltid varit lös i magen å då speciellt Tudor..Kanske pga att han hetsäter ännu..

Men under nån veckas tid har dom enbart fått kokt fisk å Olivers torrfoder..Vips, är det lösa magarna bra..Så vi får se hur det blir när jag börjar lägga in vanlig mat igen..Hoppas att det håller i sig..

Hoppas Aslan oxå blir bättre…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Ankie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aslan är fortfarande inte bra i magen, kankse var bra i nån dag men nu är det diarre igen. Han har fått samma foder som i början. Morotspuren verkar inte hjälpa, är det någon som har fler förslag.

Aslan lägger sig bredvid Simon även fast Simon inte gillar det, han är så inig på katterna och de blir så irriterad på han, stackarn.

buster65
0

Kokt fisk är väldigt bra för katter som spyr och/eller har diarré.

Hos veterinärer finns också att köpa specialfoder från Hill som heter i/d som sägs ge snabb lindring för kräkningar och diarré.

catfoot
0

Min Tudor är en magkatt oxå, vilket inte är konstigt i tanke på hans hetsätande…Han har diareer med jämna mellanrum..Har under några veckors tid gett kokt fisk, å Oliver torrfoder, Tudor är mycker bättre i magen…Har börjat plocka in lite vanlig kattmat igen…Det verkar funka än så länge…

OT/Snyggt ....

Ankie
0

Ok vi provar med fisk igen. Han lösser nå otroligt med hår, är det normalt det?

catfoot
0

Håret har säkert med att göra att han efter en lång tid utomhus, skapat en varm vinter päls, som han nu fäller..Ser bara på mina pantrar, oj va hår dom löser nu, å då är dom mest ine vintertid..Känner mig själv som en fäll, alltid full av katthår…

OT/Snyggt ....

Ankie
0

ja precis, det gör vi med känner oss som fällar Glad. Ok funderade om det var nåt annat men det är nog som du säger.

Marga
0

#16 Mina fällde enormt när dom kom till mig, fick höra att det kunde vara stress, och det har mycket riktigt gått över.

Ankie
0

ja han är ju lite stressad och han vaktar gärna maten.

Hawknestgrove
0

När lilla Esther var så kass i magen, som du beskriver, då fick jag massa olika antibiotika och det var bara en sak som hjälpte.

Dihydrostreptomycin vet. 500 mg

|til katt1/4 tablett 2 gångerdaglig i 5 dager. Scannade av förpackningen jag har kvar, den var från Norge.

JAg har kvar 2,5 tabletter, men utgångsdatumet är okt 06, så det är väl inget att ha.

MEn alldeles suveränt bra var det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ankie
0

ja Aslan är fortfarande inte bra i magen, såg det idag när jag äntligen lyckades med att se efter att han hade bajsat. Men jag ska prova med ris blandat med fisk tänkte jag å bara ge han det å inget annat. Ringde till vet idag annars funkade inte det skulle jag ge han nå foder de hade hos vet som var bra för tarm och mage.

Det är inget rinnande utan tjock diarre.

catfoot
0

Han har nog inte haft det så lätt därute..Magarna på de små katterna tar nog mycket stryk när dom svälter eller får äta det som erbjuds…..

Hoppas att vette fodret hjälper lille Aslans mage…

Puss på lilla nosen till kissen från oss här hos catfoot

OT/Snyggt ....

Ankie
0

Men nu du har det hänt grejer. Nu får han bara ris och fisk inget torrfoder och hans bajs har börjat på att bli hårdare.

En sak till min mamman ska prova om han funkar med hennes kattkille och gör han det så får han stanna där. Vi ska dit med han på söndag. Men han blir utekatt och jag har sagt åt henne att hon får inte släppa ut han i den närmaste månaden, hoppas hon lyder sin dotter med. Jag gillar det inte men det är ett lugnt villa område hon bor i med lite bilar så hon får väl försöka

Hawknestgrove
0

Ja, så länge han inte är helt OK i magen, så bör han ju stanna inne, absolut. Vad sa veten om magsjukan?

catfoot
0

Låter toppen tycker jag att han kanske får flytta till din mamma..Å han kanske föredrar inomhuslivet efter en kall utetid..Håller tummarna här..

Härligt att läsa att Aslan blev bra av fisken å riset…

Här har Tudor varit jättedålig i magen, igår låg han på mig å släppte en fis, som gjorde att jag fick lösbajs i knät…Har länge gett fisk, å sakta övergått till vanlig kattmat igen..Men tydligen så fixar in Tudors mage det…Å han äter inte torrfoder, han förstår fortfarande inte hur man kan äta sånt..Måste nog ta det med vetten, när jag beställer tid för Trojas sterelisering…

OT/Snyggt ....

Ankie
0

#25 se det jag skrivit i #22.

Ja men om du blöter torrfordret då till han, funkar inte det heller?

Det är ju så tråkigt när de är dålig magen.

Hawknestgrove
0

jo, mdet läste jag, men du har inte fåt Dihydrosteptomycin? Det satte tvärstopp på Esther

Ankie
0

nä du hon sa inget om några tabletter överhuvudtaget utan att jag skulle prova med denna mat och hjälpte inte det så tror jag det var hills eller oriens specialfoder, dyrt sa hon, som kunde hjälpa. Han kunde då vara allergisk mot torrfodret. 

Han är ju pigg och frisk för övrigt, leker med bollar så de viner över huvet nästan.

Hawknestgrove
0

Fråga då och säg at en bekant till dig rekommenderat. Det är starka grejer, jag vet. Tycker inte du ska behöva köpa dyrt specialfoder ifall det är kanske bara kolibakterier. För du hade inte lämnat in bajsprov ännu?

Ankie
0

Nä inge bajsprov. Men han verkar svara på detta, fisk och ris då behöver han väl inga tabletter? Får väl se då om det kommer tillbaka när jag ger han lite av torrisarna sen. Då kan jag ringa å be om dessa tabletter.

Hawknestgrove
0

Ja blir han bättre av den dieten så är det bra. JAg lämnade in bajsprov när Esther var dålig och det enda de kom fram till var colibakterier, som hon hade kunnat få i sig (skratta inte nu) när hon åt flugor. Hon var så kass, så hennes bajs var totalt obehandlat genom kroppen, hade fullt sjå att hindra henne att äta det igen, så illa var det. MEn efter två, tre olika fösök med Flagyl, nåt annat penicillin och Diarsanyl, så åkte jag till Norge och då fick hon en antibiotikaspruta kombinerad med Bvitamin och de där tabletterna.  Redan dagen efter var det totalstopp. Sen blev det helt normalt kack som kom och det dröjde 2-3 dagar. Men kissen var pigg och frisk, inte tu tal om det.

Ankie
0

äter som vanligt nu då?

Lena
0

Det är vanligt att hittekatter har kassa magar. Deras tid ute brukar sätta sina spår. Maskinfektioner i kombination med olämpligt foder kan förstöra magslemhinnorna och ta lång tid på sig att läka. Om katten fått i sig rå insjöfisk kan det röra sig om en annan sorts bandmaskinfektion som man måste ge extra höga doser för att bli av med. Den masksorten skadar tarmslemhinnorna oerhört mycket och läkningsprocessen brukar vara lång.

En katt som har lös mage botar man genom att inleda med fasta i 24-48 timmar men med fri tillgång till vatten. Smyg sedan in dietmat i microportioner som du ger med jämna mellanrum. Öka portionsstorleken gradvis. Lämplig dietmat är kokt fisk, rått nötkött eller veterinärfoder typ Hills w/d (RC har också bra dietfoder för kassa magar). Katter med riktigt kass mage kan behöva äta dietfoder under en längre period. Dietfodren är inte så enormt dyra och de fungerar verkligen bra. Antibiotika behandling brukar inte sättas in på rutin när katten har diarré då det slår ut mag- tarmfloran och faktiskt kan ge diarré som biverkan.

Det vanligast orsaken till att diarren inte ger med sig är att man inte fastat tillräckligt länge och eller gått för snabbt fram med dietfodret efter fastan. Katter med dåliga magar får lätt återfall om de får i sig något annat än dietfodret. Ofta är även dessa katter glupska och slänger sig över allt de kommer åt. Därför kan det vara en god idé att låta dem äta avskilt och ta bort alla kattmat som de andra katterna lämnar kvar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Jag var hos veterinären idag med Mr Longhair (Ludde numera kallad) Han är också kass i magen (ingen vattendiarré men rätt löst) och vi fick rådet att ge lättsmält kost dvs. ex. I/D Hills. Magar hos hittekatter är inte i trim och det tar tid!

Veterinären sa att ofta när problemen kommer tillbaka eller inte blir bra är man har gett upp för tidigt med dietmaten.

Jag frågade också om fisk och morotspuré etc. Det var väl ok under något dygn men inte fortsättningsvis då det inte blir rätt näringsinnehåll. Hon rekommenderade små små portioner utspridda under flera mål om dagen av skonfoder ex hills i/d. Och under en längre tid! Blir magen bra efter 14 dagar fortsätter man i 14 dagar till och vänjer successivt in annan kost. Ev måste kanske kissen fortsättningsvis gå på skon-kost i fall magen har tagit kronisk skada av utelivet. Vilket inte är osannolikt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja Esther var ju innekatt och ca 10 månader när hon blev sjuk. Hon hade alltså inte satt sin lilla tass ute alls i hela sitt liv. Så det var flugorna…..

Ankie
0

Idag var jag å köpt advance oral care foder, 169 kr för 1,5 kg. Han är inte bra i magen ännu och nu får han bara detta foder å inget annat, nu är det till å bli hård. Han har ju lärt sig att de andra katterna får mat uppe på bänken, nu hoppar han ju dit å äter av deras mat. Jag brukar kika när jag sitter på toa å då passar han på. Tänk va, de är inte dumma han passar på när jag sitter där jag sitter. Haha..

Detta foder kunde jag ge till alla mina katter sa hon så nu får det bli så ett tag, detta går ju inte. Men diarren är tjockare ändå nu så inte vet jag om det är på rätt väg ändå?!

Hawknestgrove
0

JAg håller fortfande på, att du borde gå på vetbesök med kissen om han inte blir bättre. HAn har ju varit dålig i magen i en månad. Inget fel på specialfoder, men det kan ju vara bortkastade pengar, ifall det ändå inte hjälper. Jo tack, jag vet hur det är med specialfoder. HAr ju ingen mat framme, då Arne ska ha en sort och Esther en annan. Arne ska ju ha Hills K/D och Esther ska ha Hills Z/D. Nu hoppas jag på Olivers foder, som ska vara anka och lamm, för det kan ju i så fall både Esther och Pipis äta och då blir det lite billigare.

gulliver
0

Giardia? Tritrichomonas foetus? Yersinia?

Giardia är enligt min erfarenhet nog vanligare än vad man tror. Lös och mycket illaluktande avföring samt dito gaser.

Man ska inte prova antibiotika eller andra riktiga läkemedel på egen hand. Absolut inte, det ska vara ordinerat av veterinär.

Ankie
0

#38 ja du jag vet inte hur jag ska få in Aslan i buren om vi ska till vet med han. Jag ringer nog å rådfrågar igen, för han är ju pigg å så länge han var det var det ingen fara sa de. Det var de på vetstation som sa att jag skulle göra så här. Jag provar detta eftersom jag redan köpt foderet, får vi hålla tummarna att det funkar.

Vi tänkte ju att han skulle få komma till min mor i söndags men vi gick bet när vi skulle få in honom i buren, han var helt panikslagen stackaren. Förut var det lättare när han bodde nere, då låg han ju å sov i transportburen då var det bara å stänga igen luckan. Nu får han bli bra i magen först sen får han flytta.

Ankie
0

#39 han hade mer gaser förut, det har lugnat ner sig betydligt och lukten har oxå blivit bättre dock är det tjock diarre.

kattiz
0

nu har jag missat nåt1 orijen har bara ett foder och det är inget specialfoder vad jag vet,det är naturligt foder!

vad menade vetten med att orijen är specialfoder?

kattiz
0

#37 om han är dålig i magen,varför köper du oral care då?? det är ju för tänderna? köp hills sensitive stomach istället,eller royal canins digestive eller hills i/d.finns massa magfoder,jag har själv haft problemkatter(en lös och en hård)

Ankie
0

#43 men skojar du, va fanken jag frågade ju speciellt på djuraffären. FörvånadNu när du säger det så, oral hmmm.. Nu har jag ringt å jag skulle få byta imorgon, men tack för att du var uppmärksam. Då ska jag köpa det andra för magen. Kommer inte ihåg vad det hette men du ser va, jag vet att jag tänkte då jag stod där men oral är inte det mot tänder men säger hon att det är detta foder så är det väl så… Ja du det är lätt att bli lurad.

Va bra att du reagerade kattiz. Men kan de andra katterna oxå äta av samma foder som Aslan nu kommer att få äta? Så jädra svårt när det är 5 katter och de ska ha olika foder bättre de får samma ett tag.

gulliver
0

Tycker ändå det kan vara lämpligt att ta ett avföringsprov för åtminstone giardia.

kattiz
0

#44 ja alla katter kan äta av de fodren jag rabblade upp i inlägg #43.

jag har själv 2problemkatter.

kattiz
0

katter som har svår diarre ska fasta i 24timmar,sedan ska de ha 1msk mat var 4:e timme(om de får behålla det)

vissa katter som är regält dåliga i magen får man till och med begräns vattnet för…trist men sant.

så man måste gå SAKTA fram.

är den avmaskad?

Ankie
0

#45 vad kostar det med ett avföringsprov?

#47 jajamen Aslan är avmaskad, men han blir väldigt stressad speciellt när Rödis kommer in och ska äta. Han är den enda katten som är utekatt, han liksom jamar och springer fram direkt till honom å verkligen försöker mota han från matskålen.

Ja nu ska gubben åka å byta imorgon foder till ett för magen. Får vi se vad det blir för nåt denna gång Flört

kattiz
0

#48 låter bra det!

där kan vi ha problemet1 stress..

ge katterna mat på fasta tider och i olika rum(hur många katter har du?)

jag har en katt, pip som är mycket dominant och  ger jag inte mina två katter i varsitt rum(köket och vardagsrummet,de ska inte kunna se varandra,då kan de psyka varandra,inte bra!) så slutar murre att äta,han vågar inte,osch går jag därifrån,så tar pip murres mat.

så här gör jag när jag ger mat:

väg upp hur mycket de ska ha(1msk för de med dålig mage)

ge i olika rum och passa den som mår sämst från den dominanta.

kattiz
0

ska tillägga att jag kan INTE ha fri tillgång till mina katter,den ena får diarre då och den andra blir förstoppad.*suck*

Ankie
0

jag har 5 katter, 4 innekatter och en utekatt. Mina katter har ju alltid haft fri tillgång till torrfoder så det blir ju en omställning för de med. De är ju bra imagen, inte varit nå problem med de. De får lite blötmat med, morgon och kväll. Aslan tog vi ju hand om efter att ha gått ute, vi vet ju inte hur länge han har varit ute.

Denna tråd och denna katt är det:

[](Räddad Katt avlivas…..) http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7fb43230-16ee-48bf-857c-4b0edd5a67d2&GroupId=83073d9f-2bc9-4858-9171-0d745eba9966&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=3

kattiz
0

#51 men katter i det vilda har inte fri tillgång på mat,har de inte tur med jakten kan de få vara utan mat länge.

se bara på lejon mm

Ankie
0

#51 jaja det må så vara men mina katter har det så Glad

Nu blir det nya tag med nya fodret imorgon funkar inte det så ringer jag vet igen. Jag ska ringa till en annan i dagarna å höra dennes uppfattning om detta ändå för att vara säker.

kattiz
0

#53 ge det i SMÅ portioner max 1msk/mål och håll dig till det fodret i minst 8veckor så får du se..tidigare än så kan du inte göra en utvärdering tycker inte jag.

man ska inte hålla på att byta foder hit och dit,hittar man en sort som funkar,så stick to it!

iallfall med problemkatter!

kattiz
0

#53 om man har fri tillgång så BÖR man ha en klar beskrivning för sig själv VARFÖR man har det,det räcker inte med"alla andra har det"

jag har inte fri tillgång,dels för inga kattdjur i det vilda har det och dels för att undvika övervikt och dels för att min ena katt inte har nåt matstopp och dels för att samma katt blir förstoppad av fri tillgång.

vad är ditt val/anledning till att ha fri tillgång på mat?

(obs inget påhopp på dig utan bara en vänlig frågeställning)

Ankie
0

#54 tre veckor sa vet till mig, men det är väl olika det med från person till person verkar det som vad de tycker är bäst.

#55 Klar beskrivning förstår inte riktigt vad du menar med det. Jag har ingen klar beskrivning om varför mina katter har fri tillgång till foder. De får nytt i skålen när det är slut och de är inte där jämt å äter för det. Det funkar bra för mina andra katter, ingen övervikt, inge dålig mage eller annat.

Nu har gubben ivarjefall varit å bytt foder och han kom inte hem med nåt för tänderna så nu får vi hålla tummarna att Aslan blir bra.

Hawknestgrove
0

JA jag vidhåller, att om det inte blir en radikal förbättring, så borde du göra ett besök hos veten. JAg menar, krånglar din bil, inte 17 blir den bättre och knappast mekanikerna gladare heller, om du bara ringer hela tiden. OCh jag undrade också vem det var, som rekommenderad tandstenskäk till katten.

HAr du kört katten på 24timmars svält? Tarmarna måste få vila och de får de, när de inte har något att jobba med.

catfoot
0

Jag ringde till vetten idag om min Tudor…Dom gav inte ut någon medecin för magen..Men hon som var expert på magproblem återkom på Tisdag, hon hade oxå hand om min Virus…Toppen å kan detta med mage å tarm..Så då får jag veta hur jag ska gå vidare med Tuddemagen, men hon jag pratade med sa att antingen behandlade man det med dietfoder, eller så gick dom ner å gjorde gastropi…Så jag får vänta å höra vad hon tycker, ang, min Tudde..Som nu är bra i magen då största delen av maten är kokt fisk…

OT/Snyggt ....

Ankie
0

#57 jag går på vad vet sa till mig när jag ringde. Ja du det var hon i djur zoo affären hon var väl trött eller nåt å sa fel, fel kan vi väl alla göra. Inte klandrar jag henne för det. Jag var bara glad att det uppmärksammades här för vi tänkte inte ens på det när vi kom hem.

Men är det ett måste att svälta katten i 24 timmar. Konstigt att vet inte sa nåt om det. Om jag nu gör det hur gör jag sen då? Inte kan jag ge katten mat var fjärde timme, står i #47, gubben jobbar ju och jag är på högskolan ibland på dagarna. Kan man lösa det på annat vis då?

Hawknestgrove
0

Ja, en vuxen katt mår inte dåligt av att svälta i ett dygn. Det är ju faktiskt så, att tarmar som inte får något att jobba med, de vilar. Diarre/lös mage är ju ett tecken på alldeles för snabba tarmrörelser.Givetvis ska vatten finnas till hands. Efter det, så brukar det vara bra att köra med lättsmält mat, typ rå köttfärs, kokt fisk. Du kan faktiskt, även ge katten precis det som männiksor med rallybajs mår bra av, nämligen vanligt te med lite druvsocker och en liten liten nypa salt, väldigt liten. Ge med pipett. Koka en kopp och ställ i kylen. Morotspure har du väl redan fått tips om och det brukar faktiskt katter gilla. Gör själv eller köp färdig babymat. Alla dessa råd, plus faktiskt det med koltabletter, finns att läsa i den lilla utmärkta boken "Hälsoråd för katt" på apoteket.

Direkt ur boken!

Kontakta veterinärvid diarré eller kräkningar, som pågått i mer än 2 dygn.om diarréema eller kräkningama kommer då och då.om avföringen eller kräkningen är blodig.vid rikliga diarréer eller kräkningar med tecken på uttorkning. Observera Särskilt tillståndet hos unga katter!om katten är allmänpåverkad och slö.om katten har feber eller undertemperatur.om katten har förstoppning, men kräks.om du misstänker förgiftning.om du är osäker.

BEHANDLINGSRÅD

Allmänna råd

Avmaska katten, , om du misstänker  inälvsparasiter, se sidan 52 äveninnekatter kan få inälvsparasiter. Ta kattens  temperatur (normaltemperatur8-39 °C). Låt katten svälta totalt i 1-3 dygn men alltid med tillgång till vätska som Vätskeersättning Semper. vatten eller svagt te. Ge den dock' inte vanlig mjölk eller grädde! Vätskan ger du i små portioner och flera gånger per dygnOm katten inte dricker själv, måste du hjälpa den med en doseringsspruta (finns på apotek), se avsnittet Vätskebehandling på sidan49. När magen lugnat ner sig, kan du ge katten dietfoder i små i;1 portioner.se sidorna 37 och 49.

kattiz
0

#60 gissar att portionerna är 1msk på sidorna 37 och 39?

kattiz
0

ur boken GODA RÅD OM DIN KATT:

DIARRE:

diarre kan ha enkla orsaker som för mycket mat,koständring,för krafig kost eller maskangrepp.

En katt som plötsligt drabbas av diarre ska hållas inne och vara utan mat under 1dygn(24timmar).frisk vatten framme.efter 24 timmar kan du ge den dietmat dvs kokt torsk och ris kokt i 2timmar i små mängder 4-6ggr dagligen.

Hawknestgrove
0

Det framgår inte faktiskt.

Här kommer mer  scannat!Apotekets råd

Canikur, (Djurapoteken), granulat, för katt

Carbo Medicinalis, koltabletter. Dosering: 3-10 tabletter efter behov.

Diarsenyl, (Djurapoteken), för katt

Vätskeersättning Semper

Nu är min lilla bok från 2004, så då fanns ju fortfarande

Djurapoteket. MEn boken är ju skriven av  chefsfarmaceuten Birgitta Molin påDjurapoteket i Trollhättan. Boken är faktagranskad av länsveterinären Claes Lundgren i Vänersborg. Den finns i ny upplaga på apoteket. Kostar runt 70 kr tror jag. Den alldeles perfekta presentn till kattägare i stället för blomma eller vinflaska.

Det där med var fjärde timme, det behöver ju inte vara så besvärligt. Ni kanske har lite olika tider, då funkar det ju bra och sover kissen, så ska man ju inte störa. OM du tänker eeter, så är  det kanske så, att ni är borta högst 6 timmar pe dag båda två och det är ju inte hela världen.

Ankie
0

oj oj nu har jag fått info så jag klarar mig.

Okey, då börjar hans dygn imorgon då. Då behöver jag inte ringa vet igen å rådfråga då om jag tar åt mig av era råd. Men ska jag inte använda mig av sensitive fodret då som skulle vara bra för hans mage, vad gör jag med den då? Äh då kan väl de andra katterna äta av den då, utblandat med gamla fodret.

Kattböcker har jag många av och de är nedstoppad nånstans, jag brukar ringa vet om det är nåt eller skriva här å rådfråga.

#62 dvs kokt torsk och ris kokt i 2timmar, men nu blev det fel va ?Glad

Lena
0

#64 Du kan använda dietfoder för magproblem hos katter istället för kokt fisk. Var nu bara noga med att fasta tillräckligt länge (minst 24 timmar) och sedan smyga in fodret. Ge bara 5 foderkulor åt gången ganska tätt (varannan timme). Öka med några kulor för varje gång. Håll på så i några dagar tills normal portionsstorlek har uppnåtts. Håll sedan katten på dietfodret under en ganska lång tid. Magen mår inte alls bra av täta foderbyten. Skulle diarrén återkomma - backa bandet och gör om alltsammans. Orsaken brukar vara att man fastade för kort tid och/eller gick för raskt fram med fodret.

Avmaskning gör man först sedan diarrén upphört. Ingen idé att ge maskmedel när det är diarré för medlet hinner ändå inte göra verkan då det passerar för snabbt genom mage och tarmar. Istället kan det förvärra diarrén då det retar mag-tarmslemhinnor.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattiz
0

#64 ankie,det är nu 3dagar sedan du startade tråden,har han varit normal i magen någongång under dessa dagar?

påbörja fastedygnet NU!!!! inte imorgon! varför låta kissen lida?

*grr*

när han sedan har fastat 1dygn,ger du han 1msk utav fodret du köpte var 6:e timme(allt för att magen ska stabilisera sig)

börja NU!!

Ankie
0

#66 han fastar nu sen kl 24,00 inatt och att grr:a gör det hela inte bättre. Jag ser att du skriver ändå och att låta tvär gör inte saken bättre sådeså… Bättre tonart tack! Kom inte å påstå att jag låter katten lida för då får du mig arg. Jag gör som vet har sagt att jag ska göra, slutdiskuterat om just detta. Vet inte hur många ggr jag har förklarat. Nu börjar jag från ruta noll och fastar han.

Nu så får han vara utan mat till imorgon bitti för inte kan vi kliva upp 24,00 inatt å börja med att ge han kulor. Då blir det alltså fasta 1 och ett halvt dygn ca. Räcker det nu då?

#65 Men Lena då kan jag använda mig av Sensitive fodret då och behöver alltså inte ge fisk? Ska jag även avmaska han igen?

Hawknestgrove
0

Ja han mår inte dåligt av att fasta 36 timmar. Snarare tvärtom. Ge honm te att dricka och ställ undan fodret så  länge! och Senitivefodret det kan du börja ge så smått antar jag, för är det det du har fått rekomenderat av veten? Vad är det för Senitivefoder du har fått? OCh om det inte blir bättre till på måndag tisdag, så måste kissen till vet. För det blir ju sår på lilla tarmen till slut

Alexej
0

Tar det bara lite lugnt. En dåligt mage blir inte bra på en dag eller en vecka. Just hittekatter kan länge ha problem med det. Se till att han få det lugnt. Bra foder och bra vatten efter att han fastade. Jag har haft så många diarékatter och alla blev bra. Fast det kan ta månader…

Och Orijen är ett utmärkt foder. Finns det inte i djuraffären finns det på foderbilen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
0

#69, advance sensitive är det jag har fått nu

jag har inte råd att köpa dyra foder finns helt enkelt inga pengar till det, detta kostade 149 kr och det var ett bra magfoder för katter med diarre och känslig mage sa hon på affären. Detta skulle duga. Vet sa oxå att jag inte behövde köpa det dyraste för att det skulle vara bra foder för känslig mage, det fanns många alternativ.

Ankie
0

jag har pratat med vet igen, blev orolig när Aslan började kräkas. Det har han inte gjort förut, men det var ingen fara sa hon. Men usch jag blir ju orolig jag. Hon sa att det är vanligt att det spyr när de ingen mat får, alltså när de fastar. Men hon sa att jag kunde lika gärna ge han blötmat som torrfoder. Men nu ger jag han det jag har köpt, blir ju snurrig på alla bud. Detta var en annan vet jag ringde till. Men hon tyckte jag skull köpa stomax som en kombination till advance så det är till å åka å köpa det nu å hålla tummarna att han blir bra. Stomax är det någon som har hört talas om det?

Vet inte vad jag ska göra annars jag har ju inga pengar till vet besök å sånt inte nu ivarjefall, koll skulle kosta 465 å då var det bara en vanlig kontroll. Jaja nu håller vi tummarna att han blir bra.

catfoot
0

Ja, Ankie..Man måste ju lita på Vettens ord, det har jag gjort med Tudor i varje fall…Jag pm,ar dig till veckan när jag pratat med mag å tarm vetten i Hudik, hon är superduktig på just detta..Det var hon som hjälpte min Virus att bli mycket bättre i sitt magsår..

Om du skulle vilja ringa henne själv så kan du få telefon nummer å namn av mig..

Kanske hon ger några tips hur man går vidare med dåliga magar..Som både Tudor å Aslan har verkar det som…

Kram Catfoot

OT/Snyggt ....

tuska
0

# 72   Stomax är ett dietiskt fodertillskott befrämjar god matsmältning, mot diarre å magproblem.

Nu har jag inte läst hela tråden men du har kanske redan kört med kokt fisk och morotspuren som är alla tiders för magproblem.

Zolac är ett receptfritt medel som jag dagligen ger katterna för de goda bakteriernas skull som ska finnas i magen.

Ankie
0

#74 jo då det har han fått, möjligen att diarre blev lite tjockare. Men nu har jag köpt hills id blöt mat, den var inte så dyr, 19 kr burken. Nu får vi hoppas att han blir bra i magen.

Men när jag var dit idag så rekommenderade de inte att katten skulle svälta i 24 timmar. Han blev väldigt förvånad över det och tyckte inte alls att det skulle göras. Andra organ kunde ta skada sa han och tyckte bara att jag skulle sätta in hills/id direkt. Ja du ser här sägs det en sak och vet säger en annan och en annan vet säger en tredje…. FörvånadJag blir lite ding snart tror jag….Obestämd

catfoot
0

Hej Ankie..Här är ett råd från en vette på Djurkliniken i Hudiksvall..

Hon pratade inget om fasta, utan man tillsatte dietmat, typ id…Om katten inte tyckte om det kunde man blanda med kokt fisk i början så den åt maten..Så skulle man gen några veckor, för att sen försiktigt ta in vanlig mat igen, bara pyttelite i början..Blev kissen dålig, så fick man återgå till dietmaten…

Alldeles nyss ringde faktiskt en vette hit, å undrade om Virus kortison recept jag bett om…Hon som tog emot samtalet hade skrivit antibiotika å det skrev dom inte ut via telefon, men det var inte det, så det löste vi lätt…

Då tog jag detta med dåliga magar med denna vette, som inte är den jag brukar prata med..men ändå bara för att tråden är om detta här…Väldigt vanligt med problem-magar hos hittekatter, många fick dras med det i många år, andra blev friska med diet foder, vissa fick leva på sitt specialfoder hela livet å vissa blev friska efter ett tag.. Typ i/d å royal Canin hade oxå nått bra,…Sen fanns procolin pasta som man kunde ge 2-3 ggr per dag, fanns att köpa hos Djurkliniken..

Man åkte in om man märkte att katten mådde dåligt, uttorkad eller allmäntillståndet var dåligt..I väldigt akuta eller väldigt långvarigt stora problem, så gjorde dom gastropi…Det var svaret jag fick av denne vette, så nu väntar jag till min vette ringer nästa vecka…

OT/Snyggt ....

Lena
0

Ankie jag har skickat dig ett PM. Att han börjat kräkas är inte alls ett gott tecken. Det är förmodligen ett resultat av allt för många olika kurer och dieter. Kräkningar tyder på att katten börjat utveckla en magkatarr där även magsäcken är irriterad.

Fasta i minst 24 timmar och en konsekvent diet med ett anpassat dietfoder (Hills i/d när det nu även börjat bli kräkningar) är vad som rekomenderas av specialister. En katt som kräks och har diarré förlorar enormt mycket vätska. Därför behöver han vätskas upp hos veterinär om du inte får stopp på hans kräkningar.

Debattia
0

Det är bra med goda råd och här är det gott om dem.  Konstigt att det finns så många olika sorter av dietfoder och dyligt. Den enda röda tråden verkar vara att fasta. När hunden är magsjuk brukar han heller inte få någonting att äta första dygnet. Hoppas jag inte ställer till med en diskussion om hundar nu. Jag tycker det låter förnuftigt att låta tarmen vila när den är inflammerad, men vätska är viktigt.

Debattia

Husdjursagronom
0

Vanligtvis rekommenderar man inte svält till katter. Katter är speciella på det sättet att deras lever snabbt kan ta stryk vid svält. Rekommendationerna om svält är kvarlevor från när man hade samma rekommendationer för hund och katt. För hundar funkar det alldeles utmärkt att svälta ett dygn och sedan ge ris. Med katter tar man en risk med svält och ris är inte speciellt vänligt mot deras magar.

Och på frågan om varför det finns så många dietfoder är svaret enkelt, foderföretagen vill tjäna mer pengar.

Alexej
0

Svält och fasta är inte det samma. Fasta är för att magen ska komma till ro. Speciell viktigt för katter som hetsäter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tuska
0

Fasta en katt då måste man se till att den dricker vatten eller vätske erättning som finns att köpa på apoteket, De måste ha rikligt med vätska iallafall vid en länge tids diarre och kräkning, de blir jättefort uttorkade med dessa besvär.  

Det bästa vore ju att katten fick hjälp med vätskeersättning av veterinären nu när han har haft besvären så länge.

Det är jobbigt med dåliga magar på katt, här är det förstoppning istället med dropp, parafin, B-vitamin och mickolax  en kostnad på 2700 kr   Hua  men det va jourtid och Påsk då kostar det att ha förstoppning.

Lena
0

#79 & #81  Som andra sagt svält handlar det absolut inte om när man fastar en katt i 24 timmar för att mag- och tarmkanalen ska få vila. Det är en missuppfattning du/ni har här. Om en katt kräks hela tiden och/eller har diareer är det viktigt att få stopp på detta. Varje gång katten kräks förlorar den enormt mycket vätska. Mer än vad den druckit/ätit i samband med kräkningen eftersom även vätska från magsäcken kommer upp. En katt som har diarré hela tiden tillgodogör sig inte vad den får i sig eftersom allt far igenom den på katter så korta mag-tarmkanalen för snabbt. (Därför blir katter mer urlakade av diarré än vad människor blir som har en betydligt längre mag-tarmkanal).

Om kräkningarna varat längre och man inte får stopp på dem med 24 timmars fastan bör man åka till veterinären för att få kissen uppvätskad med dropp.

Vid diarreer är fastan a & o och att man sedan smyger in dietfodret. OBS! En fastande katt ska alltid ha fri tillgång till vätska. Om den dricker dåligt kan man ge den vatten blandat med fiskavkok det brukar öka vätskeintaget.

Man bör allt vara exta observant om katten både kräks och har diarré. Det kan - om det uppstår plötsligt - tyda på tarmstopp vilket är ett alarmerande tillstånd.

Om man känner sig osäker eller oroad är det alltid bättre att ta kontakt en gång för mycket än för lite med veterinären.

Husdjursagronom
0

Vare sig man kallar det svält eller fasta sker samma fysiologiska processer. En katts lever kan ta stryk redan på 24 timmar utan föda.

Det är därför jag säger att man vanligtvis inte rekommenderar svält/fasta till en katt. I extrema fall när en övergång till små, täta utfodringar med ett skonsamt foder inte fungerar kan man göra ett uppehåll i utfodringen. Detta under ca ett dygn men då ska man försöka få i katten vätskeersättning (som innehåller socker och salt). Genom att få i katten små mängder socker förhindrar man att kroppen ställer in sig på svält och förebygger problem med levern. Detta speciellt med hittekatter som kan ha varit inne i svältperioder tidigare.

Detta gäller generellt och inte tänkt som specifika råd för den katt tråden startades om.

Lena
0

#83 När man fastar en katt ska den givetvis ha tillgång till vätska. Enligt "min" veterinär som är en av de duktigaste kattveterinärerna i landet är det mycket värre för katten att gå med ständig diarré än att faste en kortare tid. Jag har svårt att tro att han är helt ute och cyklar i sina kunskaper. Ingen av mina katter har fått leverproblem av sin fasta, däremot blivit av med sin diarré. Jag har ingen anledning att ifrågsätta hans råd och ordinationer då det faktiskt har fungerat och katterna blivit återställda.

Husdjursagronom
0

Man måste givetvis väga "ont mot ont". Men svält/fasta är inget som man ska ge som första rekommendation pga den risk som det innebär.

Vet man inte vad som orsakat diarren (foderbyte, mask etc) och den inte ger med sig med med ett skonsamt foder är en svält/fasta med vätskeersättning (inte bara vatten) nästa steg. För övrigt vänder jag mig emot förslaget med te som kommit upp, koffeinet i teet har en drivande effekt både på urin och avföring.

Detta enligt det jag lärt mig under de kurser jag gått samt den kurslitteratur jag har och de artiklar jag läst.

Josefa
0

Det beror allt på vilket te man ger. Många örtteer innehåller inget koffein och lugnar magen.

Debattia
0

Jag har diskuterat kattsjukdomar några ggr med en kille som är djurhomopat. Han brukar säga att även friska katter mår bättre av ett matuppehåll någon dag. Han menar att vilda katter har bättre magar än tama för dom äter inte lika kontinuerligt som tama katter.

Det här uttalandet hjälper inte Anki, men jag vill berätta det eftersom det diskuteras svält eller fasta. Jag tycker det är intressant diskutera med honom för han har även en annan syn på vaccineringar ,mm.Han har utbildat sig i Tyskland under ett antal år gällande sjukdom och alternativ medicin för djur,

Debattia

Ankie
0

Men nu ska ni få höra. Idag var första dagen sen länge Aslan hade fast avföring. Jag föjlt det råd Lena gav mig och jag är så glad Glad.

Men Lena nu har han ju fått hills/id och jag började med microportioner för att utöka. Hur gör jag nu då? Ska jag ge han hills/id blötmat morgon och kväll. Jag har säkert 4 sånna burkar kvar. Kan man smyga in mjau torrfoder sedan för att se om han tål den? Efter några dar alltså.

mymlanbus
0

Så skönt att Aslan kryar på sig, håller tummarna för att det fortsätter bra nu :)

Hawknestgrove
0

Jadet LEna inte vet om kassa kattmagar är inte värt att veta. Och precis som jag scannat från boken HÄLSORÅD FÖR KATT upplaga 2004, så är detr SVAGT te som gäller. OCh inget grönt te. Alla vi vet ju, att te har en förtoppande verkan. oCh Hills ID är j toppenbra, jag hade nog kört 2 burkár rent, sen smugit in annat lite sakta, ökat med kanske en femtedel varje dag. Det gäller ju att skynda långsamt. Sen en sak, som jag märkt, säger inte att det är så, men mat med lever i är det många katter som inte tål. Vår Pyssa fick rallybajs så fort hon åt något med lever. Hade jaf varit du, hade jag kört på skonkost, dvs kokt fisk/köttfärs i minst en månad. Kostar inte så mycket för en katt. OCh tyvärr, bort med buffén åt de andra katterna. JAf vet, det är fruktnasvärt obekvämt, att plocka fram och tillbaka matskålar, men är det för kattens hälsa. så gör man ju det.

Lena
0

#88 Kul att höra Asaln är bättre i sin mage.

Fortsätt med Hills i/d nu under en ganska lång tid. Fortsätt att öka succesivt. 4 msk, 5 msk tills du är uppe i normal portion. i/d finns som torrfodervariant också vilket blir billigare. Det kan du gå över till när burkarna är slut. När en katt varit dålig i magen så länge är det bäst att vara försiktig och gå på dietfodret under en längre tid. Mjau har inte varit någon höjdare för min katt som har dålig mage. Vänta med det tills magen varit bra under en lång tid.

Vid all typ av foderbyte framöver ska du vara enormt försiktig. Man växlar succesivt över från det ena till det andra fodret. Det bästa är att hålla sig till samma foder när man hittat ett som fungerar. Efter ca 1 månad skulle du kunna gå över till Hills w/d om det inte varit några återfall, w/d är också ett foder för katter med dålig mage. Det kan man ge även till sina andra katter, då det är ett bra foder i största allmänhet.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.