Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 694 ggr
majvi
0

livslängd för intagna kolonikatter

Är det någon här som har en katt från en koloni som blivit ganska gammal?

jag tänker mig  en gammal koloni där man får räkna med att det finns inavel, katterna har matats med billigare mat men maten har inte räckt alla gånger eller har frusit, samt att katterna har levt ute minst en kall vinter med fruset vatten emellanåt. De har haft lite skydd, men inte särskilt varmt.

Det är ju de starkaste kattungarna till de starkaste mammorna som  överlever men hur vanligt är det med katter som blir över 10 år? 15 år?

Jag tycker att frågan kan vara intressant då det ibland kan diskuteras att en medicinsk behandling kan vara jobbig för katten och att det är bättre att avliva.Jag menar inte någon dyr livslång behandling utan katten behöver medicin, ögondroppar, sprutor i några veckor till några månader men katten är inte särskilt hanterbar.Visst blir det jobbigt för både katt/husse/matte/veterinär ett tag men det kan man väl stå ut med om katten sen lever ett bra liv i 10 år?

Jag är medveten om att katter från samma koloni kan leva olika länge.några av mina kolonikatter kom till mig som vuxna och har bott här i c:a 5 år de är troligen minst 8 år och har inte varit sjuka, medan andra från samma koloni har dött. Sånt vet man ju inte vid infångandet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

ja intresant frågeställning.Om det är naturens gång, att endast de starkaste överlever, så borde de ju bli långlivade.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....