Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkatthemsevenemang
Läst 644 ggr
majvi
0

Rapport från loppisens underbara(?) värld

Loppisar brukar vara en inkomstkälla för katthemmen och det skänks kläder och prylar för att hjälpa de små missarna.Har man en lokal är det nu bara att annonsera och sedan ska man fixa fram bord och gå igenom sakerna för att se om de är hela och rena.Har man ingen egen lokal så får man stå på torget och trängas med skolklasser och alla möjliga.Jag tänkte skriva lite om lördagar på Vaksala torg i Uppsala. Marken består av kullersten och tro mig det känner man av när man har stått där. Det är rutor markerade där man får stå och sälja och det gäller först till kvarn.Visst finns det en hel del rutor men det är många som står och säljer också. Ofta kan det räcka om man är där vid 06.00. Bord får man ta med sig själv och det är en annan historia hur man får in ett trädgårdsbord som inte är fällbart men har avtagbara ben i en bil som inte är combi + att det är kartonger nästan överallt.När man nu har kommit till torget och hittat en plats ska man packa upp i lugn och ro.. Vi är flera som stått och saker har skänkts in i det sista så ofta har vi inte koll på vad vi har.Plastkassarna som kundens inköp kan stoppas i är alltid bra att veta var de finns.Om de finns-annars öppnar affären  vid 8. när den första kartongen har burits dit då kommer uppköparna och river och sliter i sakerna innan man har packat upp.Det var nästan lite chockartat i början. Uppköparna står och säljer själva och när de har köpt av oss kan man se det på deras bord för ett högre pris.När man har lyckats packa upp grejerna är det bara att invänta fler kunder. jag har lärt mig att en del behöver prutmån, säger man  1kr då vill dom köpa för  50 öre. När det gäller priset så kan vi ha lite dyrare grejer prissatta men annars får man hitta på något.man ser vad dom andra säljarna tar för priser och sen kan man kolla upp lite på tradera och blocket och i affärer.Ofta är vi 2 där och då konfererar vi lite med varann. En del handlar inte men skänker pengar till katterna och sen har vi t.ex en man som var intresserad av något på bordet men ångrade sig när han såg vart pengarna skulle gå.Nu hade han en fru så han handlade i alla fall.Naturligtvis blir man kissnödig och då har vi toaletter inne vid affären.Det kostar en femma men ibland kan det kännas som det är guld värt.Särskilt när man har stått i kö dit .Allting säljs inte och då ska sakerna packas ner i kartongerna igen.Det är något konstigt fenomen att hur mycket vi än säljer är bilen lika fullproppad på hemvägen som på ditvägen.Det kan bero på att jag är den enda som har haft bil på eftermiddagen. På kvällen är man ganska mör.På det här viset fick vi in pengar till att kastrera och dubbelvaccinera 8 katter som inte togs in av kattföreningen.Infångningen av dom är en annan historia.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Morgan10
0

Styckesindelning tass Flört

Jättebra jobbat att ändå få in så mycket pengar genom loppis som jag vet ger så lite för allt det jobb det kräver.

Än en gång, bra jobbat!

Morgan/KKS

Soulway
0

Hej Majvi!

Jättetrevligt att få läsa lite om din verklighet som loppisförsäljare (på kullerstenar). En liten inblick i hur det också kan se ut att vara KattVärnare!

Soulway *ler varmt*

Lena
0

Vad bra att ni kunnat få in så mycket pengar att 8 katter blivit vaccinerade och kastrerade! :) Jag säger som Morgan bra jobbat!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"