SLU tar djurhem på allvar!
Fick idag en enkät från Svenska Lantbruksuniversitet med följande brev:
"Vi är några forskare och doktorander på Sveriges Landbruksuniversitet i Skara som har börjat intressera oss för våra sällskapsdjurs väl och ve. Vi undervisar allihop på Lantbruksuniversitetets olika program (veterinärprogrammet, agronomprogrammet, djursjukvårdareprogrammet och etologi- och djurskyddsprogrammet) inom djurs beteende och djurskydd. Vi håller också kurser och föreläsningar för privatpersoner inom djurs beteende och djurskydd och träffar därför många människor som jobbar med sällskapsdjur eller har egna djur.
Backgrunden till denna studie är att många människor därute har dålig kunskap om sina djurs beteende och att de finns många djurhem i Sverige som hela tiden får ta emot djur som ägarna vill bli av med (eller ingen vill ha). Genom att undersöka varför djur lämnas och hur djurhemmens verksamhet ser ut kommer vi att få ökade kunskaper om varför så många djur hamnar på djurhem och hur man kan förebygga detta.
Vi vore väldigt tacksamma om Ni tar er tid att fylla i enkäten och vidarebefordrar den till oss i bifogat svarskuvert senast den 30:e november, samt svarar på frågan om ni skulle vara intresserade av att delta i ett fortsatt projekt angående våra sällskapsdjur och relationen djurägare-djur."
Blev jätteglad! /Miranda

Wow, hur fick du den enkäten? Till vilka kommer den att skickas? 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Fick den i brevlådan idag.
Jag antar att dom har skickad den till alla djurhem som finns i Sverige, vi har reg. nr 62 på själva enkäten, så troligen finns det minst 61 till som får den!

Jag hoppas också det! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Men detta var ju positivt! Trots allt verkar det pågå en hel del bra saker som gör att man kan se lite ljusare på framtiden. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hoppas att även vi får den. Spännande. Jag tror att saker sakta men säkert kommer att förändras till det bättre.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Vi fick också en igår, blir spännade att se vad det leder till!
Det låter bra att forskare och doktorander tar sig an dessa frågor. En viss statushöjning på Samtal om katter, börjar kunna skönjas bortom SLU Skaras knutar!!!???
12 tassar och två kardor i luften för det initiativet!
Soulway