Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5365 ggr
Crisse
0

*Låst*Nya Hemlösa i Skåne 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här fortsätter berättelserna om dom hemlösa som jag försöker hjälpa i mån av plats och pengar. Sista tiden har det varit många vuxna katter som jag har tagit in. Jag försöker hjälpa till där jag ser att problemen är som störst så det är inte alltid det är katter från Malmö, dom sista katterna som har kommit är från Helsingborg och där kommer Lester som är på bilden ifrån.

Länk till förra tråden.

Nya Hemlösa i Skåne 2

Crisse
0

Igår fick Stella ett nytt hem. Vi var hemma och lämnade henne hos en jättetrevlig tjej som hade en hona innan på 1 år. Stella gick omkring som om hon hade bott där alltid så det gick jättebra att lämna henne och jag behöver inte gå och fundera på hur hon har det. Vi skrattade åt Stella för där stod en stor spegel på golvet och där ställde Stella sig och tittade i den. Sen gick hon en runda och kollade in lägenheten och rätt vad det var så hörde vi att hon var på lådan så den hade hon letat upp på badrummet. Hennes katt kom fram och gick fram och luktade på Stella och fräste åt henne men Stella bara backade några steg och gick sen vidare på sin upptäcktsfärd och när hon var klar med det så började hon leka med bollarna och andra leksaker som låg på golvet. Så Stella fick ett underbart hem och jag hoppas nu att hennes katt accepterar Stella så småningom.

Crisse
0

Vi var och hämtade Eroz hos Haga igår kväll för han hade blivit kastrerad och sen var där en kille som skulle komma och titta på honom. Eftersom Eroz fortfarande är lite skygg så stängde jag av så att han bara kunde vara i köket och hallen när killen kom. Jag bar upp Eroz på vasken och då gick han bort och lade sig på spisen så jag gick bort och klappade honom och han var så kelen och jag fick även klappa magen. Patrik som killen heter gick oxå bort för att klappa honom och det gick alldeles utmärkt så vi bestämde att han skulle fundrera någon dag men han ringde nu på morgonen och sa att han ville ha Eroz så på söndag kör vi hem där och lämnar honom.

chigak
0

Så underbart att du hittat bra hem till dem.

Debattia
0

Lycka till nu små kissar i era nya hem.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

isros
0

Cool Roligt att de har fått bra hem.Bra jobbat.Då kan kanske fler kattor från helsingborg komma in? Där såg inte ut att vara någon särskild bra tillvaro för dem.Håller tummarna att det blir en tjej då.Men killarna dras nog till dig crisse Flört

Crisse
0

# 5

Ja iallafall kattkillar.

Vi vet inte riktigt hur stor kolonin är i Helsingborg men det förvånar mig inte om där är ca. 20 katter. Dom katterna som jag vet och har sett så är dom 12 st. Jag väntar besked från damen som matar om där möjligen finns en skogis till för då tar jag den eftersom den måste vara släkt med Buster och Lester och att dom då förhoppningsvis kommer överens annars är där den grå/vita katten som jag har tänkt att behålla själv om den kommer överens med mina egna men den katten är svårfångad. Vi får se vad det blir av katterna men jag skall sätta ut nya annonser nu på Lotta och Mischa och så småningom på Buster för nu är han fixad och klar men det är kanske inte så lätt att få ut en katt med pudelklippning.

Hennum
0

härligt att två katter till flyttat ut till/hittat permanenta hem. det kommer nog att funka fint!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

huskatt08
0

Så härligt att de fått egna hem nu och att det verkade vara så bra.

Kanske Buster med sin fina pudelfrisyr charmar många Flört

Fagddu
0

Vad skönt att du hittat hem till dessa små missar iaf. Alltid roligt att höra när dina katter får så fina nya hem. :)

chrisse-77
0

Men vet aldrig. Pudelfrisyr kanske är modernt igen snart!!Flört

Buster är en ståtlig katt trots pudelfrisyr precis som Lester är och han lär väl oxå få en modern pudelfrisyr. Glad

Crisse
0

Jag är inte helt säker på att Lester kommer att få pudelfrisyr för han ser lite bättre ut i pälsen men vi får se när vi skall hämta honom på torsdag. Det jag tänker på mest är hans öga.

essut50
0

Vad skönt att några katter har fått/ska få ett hem. Man blir så glad för det.

Ni gör verkligen ett bra jobb..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Crisse
0

Jag kan klappa Buster lite försiktigt nu och kommer jag nära Lester så fräser han bara åt mig men jag kan ändå ta på honom lite. Det stinker på balkongen och det går även in i lägenheten så nu hade någon granne klagat på att det luktar kattkiss i trappan så min hyresvärd ringde på dörren idag och sa ifrån att det hade kommit klagomål. Dom hade ingen tid för Lester förrän på måndag så det får stinka över helgen oxå. Jag är inte van vid doften av okastrerade hankatter så jag tycker det luktar f-n.

kattassen
0

#13 Ja det luktar inte rosor precis…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

essut50
0

#13 Vet hur det luktar, kommer ihåg när Tarzan hade kissat i buren och det stank i hela tåget..

Hennum
0

usch ja. det är verkligen hemskt… den lukten..

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

destiny
0

En lukt man aldrig glömmer… :urk:

Debattia
0

Här hålls både tummar och tassar för att det ska gå bra i morgon hos veterinären !!!!

Debattia

chrisse-77
0

Har Lester kommit till veterinären nu??

Debattia
0

Är också nyfiken på hur det gått idag!Cool

Debattia

Crisse
0

Jodå Lester är hos veterinären och är redan behandlad och kastrerad. Han har en infektion i ögat, tandsten, löss och sen tror jag inte det var mer. Dom beräknar att han är 5 år så han är inte bror till Buster men kanske pappa till honom. Jag vet inte om dom fick raka honom oxå så att jag kanske får hem en katt till med pudelklippning. Nu hoppas jag att hans öga skall bli helt bra och att lössen försvinner så blir det en helt ny katt. Jag har öppnat balkongdörren nu ikväll men Buster sitter kvar därute och vill inte gå in men jag gör ett nytt försök imorgon.

Debattia
0

En sten lättade när det bara var en inflammation ,då får han behålla sitt öga. Tror också han är pappa till Buster, kan han vara en katt dom släppt ut tro,eftersom han är klappbar?

Så du har öppnat en pudelklubb ????Tyst

Debattia

Crisse
0

Ja det kan vara så att han har varit en innekatt en gång i tiden men har säkert gått ute ett par år.

Ja man skulle kunna tro att det är en pudelklubb, jag får se hur Lester ser ut när jag skall hämta honom.

Fagddu
0

När ska Lester hämtas hem? Skönt att det inte var värre än en infektion iaf. :)

Fin liten pudelfamilj där på balkongen. ;)

Debattia
0

Grannarna kommer väl att sakna lukten ??? Vad ska dom gnälla på nu då???

Debattia

Jenna-Gun
0

Heja Crisse.

Då kanske det inte blir så dyrt med det ögat då, som du befarade.

Crisse
0

Chrisse 77 är ledig på torsdag så då kör hon mig för att hämta Lester.

Mina grannar hittar säkert något att gnälla på. Det är inte så länge sedan dom klagade men då var det på min hund för han hade skällt ett par gånger när jag inte var hemma. Jag köpte ett antiskäll halsband för att dom inte skulle klaga på det mer men jag fick betala 1.100:- för halsbandet så jag hoppas verkligen att han är tyst nu dom stunder jag är borta på dagarna.

Nej det blir inte så dyrt nu, jag vet inte vad det kostar att ta bort tandsten och resten dom har gjort men jag kan tänka mig att jag får betala runt 1.500:- för Lester men det är det värt. Jag är så glad för att jag har kunnat hjälpa dom här 2 killarna och ge dom ett liv inne istället för på gatorna i Helsingborg. Hade inte Lester kommit in nu så vet man inte hur det hade gått med hans öga så det känns riktigt bra nu.

annebeate
0

Lille Lester, så skönt att han nu får hjälp inte minst när det gäller ögat. Jag var riktigt orolig när det gällde hans öga. Skönt att det "bara" var en inflammation.

Crisse
0

Ja hans öga såg onekligen konstigt ut för det var mycket mindre än det andra och inte samma färg och så rann det hela tiden men nu ordnar det sig säkert.

martdat
0

tur det går går att bota lesters öga, hoppas det blir frikst snart.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Debattia
0

Hur har ni det i katt och hundfamiljen? Har kissen vågat sig ut från altanen ännu ????

Debattia

Crisse
0

Jodå det är bara bra här hemma. Imorgon skall jag hämta Lester på Haga men jag vet att det inte är en pudelkatt jag skall hämta för dom har bara borstat honom annars skall det vara okej med honom men jag tror att han skall ha antibiotika för sitt öga.

essut50
0

Skönt att Lester får komma hem imorgon.

Har satt in en slant till dig Crisse..

Crisse
0

Jag har hämtat Lester idag och hans öga ser mycket bättre ut efter dessa 4 dagarna. Jag behöver inte ge honom antibiotika men om jag ser att det inte blir bättre skall jag börja med Baytril annars skall det tydligen läka av sig själv. Dom tyckte att han var väldigt fräsig så dom var lite rädda för honom så jag skrattade gott för jag kan klappa honom även om han fräser på mig.

Tack Essut det var snällt av dig för Buster och Lester har kostat runt 1500:-, det går snabbt till pengar.

essut50
0

Skönt att Lester är hemma nu..Förstår att du kan klappa honom även om han fräset.

Nospussa honom från oss i Kungsör.

Fagerljung
0

Har nyss satt in en slant på kontot hos Haga!

Debattia
0

Så nu har lilla,stora gubben kommit hem igen. Tour det inte var allvarligt med hans öga . Hur går det med Buster ,har han blivit lite mer familjeär nu ????

Debattia

Crisse
0

# 36

Tack så hemskt mycket.

# 37

Buster är svår men det har blivit lite bättre, han har blivit tingad av en som har en katt innan från mig och han kommer att flytta redan till helgen.

essut50
0

#38 Vad skönt att Buster är tingad, hoppas han kommer att trivas där.

Crisse
0

Ja jag hoppas det. Dom har sen innan en av kattungarna från hamnen som inte var helt tam när den flyttade till dom men är idag en jättekelig katt så jag tror att dom kan lyckas med Buster oxå. Frun jobbar bara halvtid så det blir säkert bra.

anebit
0

Så bra Crisse att Buster är tingad av ett hem som du känner till.   Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Crisse
0

# 41

Jo jag tyckte det oxå. När dom hörde av sig och ville ha en katt till och jag skickade foto på Buster så bestämde dom sig direkt och han flyttade igår.

Jag fick en intressent på Lotta genom annonsen på Blocket och hon skulle komma hit idag och hälsa på men Lotta började löpa igår så det får vänta nu tills jag har kastrerat henne, jag väntar alltid till honorna har löpt en gång innan jag kastrerar om dom har hunnit bli så gamla men jag tror Lotta har börjat löpa tidigt. Både tur och otur kan man säga.

anebit
0

#42  Vem är Lotta?   Jag har svårt att hålla reda på alla namn.

Crisse
0

Lotta är den katten jag fick tillbaka av killen som tog henne och Coonan. Hon har varit här länge nu och hon blev upphittad på en större gata här i Malmö när hon var ca. 12 veckor och hon var helt tam.

Debattia
0

Önskar Buster allt gott i sitt nya hem ! Tänk han fick en chans att leva som en riktig katt han också.

Debattia

Jenna-Gun
0

Tänk det händer nått här, så fort man vänder ryggen till hehe.

Lycka till Nuster i nya hemmet.

Crisse
0

Imorgon skall jag ringa Haga och övertala dom att lägga in 3 av mina katter en hel vecka. Tunnan för sin dåliga mage och så har han även börjat hosta., Pricken för sin klamydia och Mickie är snuvig. Det fungerar bättre med penicilinsprutor än vanliga tabletter och skulle jag själv medicinera dom så är det 3 olika sorters antibiotoka isåfall och så har jag Lester som jag nog måste börja medicinera och det är en annan sorts tabletter så det blir för mycket. Om dom skulle bli friska till fredag så skall Tunnan kastreras och vaccineras andra gången och Pricken vaccineras mot klamydia. Sen måste jag kastrera Lotta när hon har slutat löpa och förmodligen även Pricken och Mickie. Jag skall kanske prova med att ta en lott och se om jag har tur med fru Fortuna.

kattassen
0

Suck vilken sits du har just nuRynkar på näsan
Snälla små kissar bli friska och krya nu så ni snart kan flytta hemifrån!

Debattia
0

Går inte Lotta och jamar hela tiden,24 timmar dygnet nu ???

Debattia

Crisse
0

Nej det är inte så farligt med Lotta hon går mest och beklagar sig. Hon uppvaktar min Sammi och han har försökt att para sig med henne och som tur så är han kastrerad men kan det hålla henne lite lugnare så gör det inget jag får väl stå ut tills hon har kommit över det och sen får jag kastrera henne med en gång.

mymlanbus
0

Kommer en slant till kissarna Crisse

Kram och hoppas att kissarna snabbt kryar på sig :)

Crisse
0

Ja Tunnan och Pricken skulle behöva komma till nya hem men Mickie är fortfarande inte tam och jag kan inte komma nära henne för då sticker hon.

Crisse
0

Tack Mymlanbus det kommer verkligen att behövas.

Lester, Buster och Eroz gick på 1.900:- vilket jag bara har betalt 1000:- på och där var 2.200:- minus innan. Som tur är så fick jag besked om att jag skall få tillbaka lite på skatten så det får gå till katterna.

Crisse
0

Jag har ett litet dilemma.

Jag kan inte glömma den vita katten i Helsingborg och alla som har sett fotot tror det är en hona och kanske då även dräktig.

Jag har en dräktig hona på gården och kanske där är 2 dräktiga och nu vet jag inte vilken katt jag skall ta in.

Katten i Helsingborg är väldigt utsatt där den lever intill en trafikerad gata men katterna på min gård lever ett rätt skyddat liv där jag eventuellt skulle kunna fånga ungarna senare.

Jag vet inte vad jag skall göra om jag skall chansa att den vita katten är en hona och försöka fånga den och som jag då även har tänkt att behålla eller jag skall ta in en av honorna på gården så att hon kan få sina ungar inne.

Finns där någon som kan ta in en dräktig hona ?

Debattia
0

Vad menar du för vit katt i Helsingborg ? Är jag uppe för sent eller??? Alltså bör jag gå och lägga mig !!

Debattia

Crisse
0

Jag menar den vita/grå katten, den långhåriga med en massa tovor.

Debattia
0

Nu ramlade poletten ned . Du förstår här är så dimmigt i kväll och då blir det fuktigt i datachipsen.

Glömde skriva innan att jag tänker också lätta på p i morgon, har inte gjort mig tid i dag nu är jag  sent ute med vissa bet.

Debattia

Crisse
0

Jag fortsätter att samla loppisprylar till dig, Jag sätter det i källaren så länge.

Debattia
0

Jättesnällt du tänker på lopisen! Det är det värsta problemet att där finns så många katter som behöver hjälp och man skulle vilja kunna hjälpa dem alla.Det går över huvudet på en.

Debattia

Debattia
0

Läser mitt senaste meddelande och där skriver jag om lopis ! Har ingen förklaring???Obestämd

Satt in en liten slant på kontot för hjälp till katterna.Cool

Debattia

mymlanbus
0

Nu har jag satt in en slant Crisse :)

Crisse
0

Haga hade ingen tid till mina katter men på tisdag nästa vecka kan dom ta emot dom och då skall Tunnan utredas riktigt för att ta reda på vad som är fel med hans mage så där kommer nog att bli många prover tagna både från ena och andra hållet.

Lester blev avlivad idag. Han såg hängig ut igår så jag åkte med honom till Haga där det konstaterades att han hade FIV.

Fagerljung
0

Vad tråkigt att han blev avlivad :( Men det var kanske bäst för hans del, själv kan jag ingenting om FIV.

annebeate
0

Lille Lester, ännu en kisse som kommit till det vackra Regnbågslandet där ingen smärta finns.

Crisse, jag har skickat PM till dig.

anebit
0

R.I.P. lilla Lester.   Gråter

Så sorgligt när du äntligen kommit in och skulle få det så bra, varmt och och gott om mat.

essut50
0

Lilla Lester, nu har du det bra i regnbågslandet.

regnbågslandet

Crisse
0

Jag fick mail från Paddys matte ikväll och nu går det framåt med stora steg. Paddy är framme nu och går inte och gömmer sig längre. Han älskar att kela och bli borstad och hoppar upp i sängen och soffan när dom är där. Så det blev ännu en lyckad placering och jag vet att Paddy har fått ett jättebra hem där dom ser honom som sin baby och dom tycker att det är den vackraste katten i världen.

anebit
0

Så bra Crisse att Paddy har kommit fram från gömställena och fått ett så bra hem. 

Måste kännas skönt för dig när går så bra.

Crisse
0

Ja det är väldigt skönt när mina katter kommer till så fina hem. Jag ringde till Eroz husse och frågade hur det gick där och det blev oxå lyckat. Nu skall jag försöka få ut dom andra 4 och sen är det bara Mickie kvar men hon är fortfarande inte tam.

Debattia
0

Skönt du hittat bra hem till kissarna!!! Men tror du inte du ska avvakta med att ta in fler förrän dina egna kissar får möjlighet att bli friska igen ?

Debattia

Crisse
0

Mina egna katter är där inget fel på det är Tunnan som vi inte får rätt på magen på och nu skall dom prova en annan medicin på honom.

När jag tar in nya katter så får dom alltid vara på balkongen i karantän i minst 2 veckor så då har vi säkert fått rätt på Tunnan.

Josefa
0

Tunnan har väl haft problem med magen hur länge som helst nu?Varför tror du helt plötsligt att du får ordning på den nu på två veckor? Vad har hänt med clamydiakatten, som du skrev du hade så mycket problem med?

De misstänkta Fiv-katterna ska ju sitta i karantän i 3 månader,då räcker det inte med 2 veckor på din balkong.

Jag tycker alltså inte att du ska åka och hämta katterna från Helsingborg. Tycker att misstänkt många katter som hamnar hos dig dör eller får avlivas.

Crisse
0

Jag har inte sagt att Helsingborgskatterna bara skall sitta 2 veckor på min balkong.

Klamydiakatten har gått på penicilin nu 1 vecka och har 3 dagar kvar sen skall hon vaccineras efter 2 veckor.

Här är inga sjukdomar bland mina katter som smittar katter som sitter på balkongen.

Eftersom jag nästan bara tar katter utifrån så ser man inte vad dom har med sig i bagaget och då kan det bli så att många är sjuka.

Här är inga katter som blir avlivade Lester var den första på nästan 1 år.

Vad det gäller Tunnan så har vi kommit på att han har foderallergi och dom skall testa en annan sorts antibiotika så att jag sen kan gå över på torrfoder för katter med allergi.

chrisse-77
0

Fy fan vad lågt!

Jag vet att crisse lägger sin själ på att hjälpa de sjuka katter som hon inte har varit rädd för att ta in. Hon har haft mycket kontakt med Haga och har hon kunnat göra ngt för dem så har hon gjort det. Hon har också fått en hel del katter friska så de har kunnat komma till nya hem. Hon har alltid pratat med veterinär innan om hon är osäker på ngt.

Sen har hon varit ärlig och berättat om de katter som varit sjuka och dött. Det är säkert många fler här som haft problem med katter och fått de avlivade eller att de dött av sig själv. Men inte alla berättar det för att man vet att det kommer att spekuleras och fördömas. Snacka om att det har kastats mycket  sten i glashus.

INGEN här inne är perfekt.

För att inte snacka om att det har diskuterats en hel del om att vissa bara tar in katter av ett visst kön eller ras. Ja, det har väl alla gjort ngn gång för att de anser att den katten kanske är mest akut att få in.

Jag tror att alla vill katterna väl, men ibland blir folk så blinda och fördömande på denna sajten. Varför inte hjälpas åt istället innan det är försent.

Josefa
0

Visst Lester avlivades, men det är ju andra som plötsligt dött hos dig också.

Jag vet att du tar in katter som levt ett hårt liv, men de flesta katterna här inne  på Hittekatter i Fokus  har haft det jobbigt innan de plockades in.

essut50
0

#72 Nu var du verkligen inte snäll..Crisse som gör allt för katterna. Hon kan väl inte hjälpa att katterna är sjuka när dom kommer in.

Josefa
0

Jag vet att det inte är så snällt skrivet, men jag börjar bli lite misstänksam. Har hört en del prat, som förhoppningsvis inte är sant. Och isf ber jag så mycket om ursäkt.

Crisse
0

Men skall man räkna med att jag har placerat ut ca. 200 katter på 2 år och att jag inte är rädd för att ta in en sjuk katt som somliga inte ens vill ta i så är jag stolt över det jag har gjort även om några katter har dött. Jag tror inte där är så många som vill ta in katter från kolonier där man vet redan finns sjukdomar men jag anser att det är just dessa katter som skall in och jag drar mig inte för det även om jag vet att där kan vara någon katt som dör och att det kostar skjortan. Jag tror jag la 40.000:- på veterinärkostnader förra året så kan du själv räkna ut hur mycket jag har varit på Haga.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#77 är det bättre att dessa katter som redan är sjuka inte får chansen att komma in och få medicin och en chans att bli friska än att lida till döds ute, i svält dessutom?

Snack som går ska man inte lyssna på enkom då tycker jag du tar det direkt med Crisse via PM. Många snackar så mycket skit  fast de själva inte har rent mjöl i påsen. Vilken kattorganisation eller enskild person har inte fått in katter som dött eller måst avlivats?

Crisse jobbar ändå med de katter som är mest utsatta och mest lidande, all heders åt dig Crisse du hjälper dem som så många andra blundar för.

Gronstedt
0

Josefa, säg ut vad du menar eller håll tyst - kom inte med antydningar om "prat" som inte går att bemöta!

Crisse
0
essut50
0

#74 Och bara ta in kattungar, men inte mamman..Gråter

Josefa
0

Jag vill inte skriva här vem och vad som har sagts. Vet som sagt inte hur mycket som är sant.

Men en av de tre katterna som Crisse tog från Röstånga "bara" dog. Jag tog själv sex katter därifrån, och visst de var inte i bra skick, men de var inte så sjuka så att de inte blev botade av en antibiotikakur. Och som jag förstod det, så var de katterna jag tog i sämre skick än de katterna Crisse tog, eftersom tjejen som hämtade Chrisses katter absolut inte skulle ta den skadade kattungen som fastnat i en motor, eftersom Chrisse redan hade så stora skulder hos veterinären, att hon inte ville ha någon som behövde komma till vetten. Det berättade hon själv till mig.

Sen kan jag inte förstå varför Chrisse skulle vänta med att börja ge Lester antibiotika bara för att han hade fått en antibiotikaspruta. Alltid när jag varit hos vet med en sjuk katt, som fått antibiotikaspruta så har jag fått fortsätta med antibiotika hemma. Inte samma dag men nästa. Och borde han inte fått salva eller ögondroppar om han hade ögoninflammation i ögat? det får alltid jag till mina.

Har pratats lite om att Chrisse får ordinationer av vet, som hon sedan inte följer.

Alla här vet att en katt som plockas in utifrån blir väldigt stressade. Stressen gör att de får sämre immunförsvar. Därför tror jag iaf att det är extra viktigt att man är noga med medicineringen.

Josefa
0

Ja det är jättesorgligt, men hellre det än att alla får gå ute. Och som jag förstått det så gör Chrisse det också.

isros
0

vad är detta för pajkastning,är det inte kattornas bästa det ska handla om här.En massa skitprat är inte något vidare att läsa om.Man ska inte tro allt som pratas.Varför går ni till angrepp på crisse? Hon har väl gjort mer än vad man kan begära för alla utsatta kattor.Är detta för hon var ärlig och gick ut med att lester hade FIV och måste avliva honom.Jag vill i varje fall ge henne en eloge för allt hon gjort.Att man sedan kan ha otur och få så sjuka kattor,kan man inte döma henne eller någon annan för. Skärp er nu och låt det handla om kattornas bästa.

essut50
0

#84 Men det blir ju bara fler ungar hela tiden..

Crisse tar in vuxna katter oxå …men det gör inte vissa…

Crisse
0

Jag vet vem du får information ifrån och denna personen använder sig bara av PM för att inte andra skall se smutskastningen hon håller på med och då handlar det inte bara om mig.

Josefa
0

Visst det blir fler ungar, men plockas inte ungarna in, så får de också ungar.

Jag vet mina begränsningar, och ger mig inte på det jag vet att jag inte reder ut. Jag har helt enkelt ingenstans att ha vuxna katter. Har redan 8 egna vuxna katter. Fler vuxna går inte!!

Josefa
0

Jag har fått information från andra håll än PM

Josefa
0

Dig själv bla

Debattia
0

Helt klart tar du Crisse in hemlösa katter som är sjuka, du har nu haft lester som du säger hade FIV. Tänk om några katter av de du har inne har FIV ? Har du testat dom så dom inte har det ? eftersom dom alltid är sjuka. Tror det kan vara svårt också att ha en katt på balkongen utan att den kommer i kontakt med andra katter om man har många. Vet själv hur lätt det är att en katt kan slinka in till ena eller andra hållet.

Debattia

Crisse
0

Det är inte jag som säger att han hade FIV det är Haga. Det hör inte till vanligheterna att man testar sina katter för FIV om det inte finns orsak till det. Är dina testade?

Kittekatten
0

Josefa, vad är ditt syfte med att kritisera Crisses handlingar i en tråd? Anser du att hon gör något fel får du väl PM:a henne.

Gronstedt
0

#83: Det är väldigt mycket vad du förstår och antar och tror i din kritik mot Crisse, och väldigt lite fakta. Om du vill ge dig på Crisse så gör det per PM eller genom officiella kanaler. Att komma med antydningar på ett öppet  forum är fel sätt och inger bara avsmak för hela hittekattsområdet. Inte får jag lust att engagera mig för att hjälpa till!

Debattia
0

Hade jag haft en katt med Fiv , tror jag, jag hade testat de andra katterna också om dom hade påvisat att dom har dåligt immunförsvar. Vad jag förstått så kan en katt vara sjuk i än det ena och än det andra utan att man tänker på den har FIV. Att det handlar om att immunförsvaret blir nedbrutet.Fats katten kan få en helt annan diagnos.

Debattia

Josefa
0

Detta bråket började med att jag skrev att jag inte tyckte hon skulle åka till Helsingborg och hämta fler katter, för att jag tyckte att misstänkt många katter dog hos henne. Sen ville du veta mer fakta.

Gronstedt
0

#96: Några fakta har jag inte bett om, bara påpekat att du ännu inte kommit med några, utan bara tyckande och antaganden. Denna typ av antydningar utan substans är väldigt avskräckande för personer som vill göra något för hittekatter och får bara till resultat att fler hoppar av detta forum och hela hittekattsarbetet. Är det vad du vill?

Sköt därför detta utanför det forumet, om du inte vill skrämma bort folk. Det är enkelt att säga "Jag vet nog, men jag säger inte hur!" eller "Jag tycker allt att detta är misstänkt, men jag säger inte vad jag misstänker!". och antyda att det beror på finkänslighet att man inte sjunger ut.

Tror du jag vill vara här när jag inte vet när någon får för sig att börja mumla fula saker om mig och mitt hittekattsarbete, utan att på något sätt motivera angreppen? Tror du någon annan nykomling med resurser men mindre sakkunnighet vill det? När man ser hur ni som är gamla i gården bär er åt? Nej, fy!

Crisse
0

Debattia

Vet du hur människor får aids? katter får det på samma sätt. Lester har inte parat sig med mina honor och inte varit i slagsmål med någon av mina katter och dom har inte tvättat varandra och skulle så varit och du misstänker att någon av mina har FIV så hade det tagit längre tid för Lester att bli så dålig så att han dog av det. En männsika dör inte 2 veckor efter hon har blivit smittad av aids. Lester var dålig redan första gången jag såg honom i Helsingborg.

Debattia
0

Jag tänker väl närmast på att dina katter ofta är sjuka och kan gå och bära på FIV, Utan att amn tänker på det, och tar man ett prov så vet man sen kanske säkert att här är det ingen som har det.

Katter kan väl slicka varandra utan att man själv märker det,dom kan göra mycket om nätterna när man själv sover.

Debattia

Josefa
0

Visst Lester var dålig när han plockades in, men inte sämre än att Haga skickade hem honom efter att han varit inlagd några dagar för kontroll.

Crisse
0

Lester var inte inlagd för kontroll, han blev kastrerad, öronmärkt, vaccinerad och behandlad för sitt öga.

Solveig
0

Det värsta jag vet är rävkärringar som vet, för de har hört …Skrikandes

Var det inte nyss en sträng om skitsnack här. Läs den igen!

Jag sätter in em slant till dina katter Crisse!

kattassen
0

Nu får jag be er samtliga att hålla en god ton i era inlägg!

Oegenligheter och synpunkter på trådskaparen får jag be er ta via PM och inte i öppen tråd. Om detta inte åtföljs kommer tråden att låsas.

Debattia
0

Lester var sjuk i ögat i Helsingborg men han hade inget fel på aptiten,han satt alltid och väntade på mattanten och gick bredvid henne upp till maten ,där han åt med god aptit.

Debattia

kattassen
0

Jag klipper här nedan in en symptombeskrivning och hur sjukdomens förlopp ofta går till. Som man kan läsa kan en katt gå ganska länge och vara tämligen frisk för att successivt bli sämre. Ett miljöbyte innebär ju en stressfaktor och det kan säkert bidra till att katten blir sämre pga sitt svaga immunförsvar.

"Symptom
Eftersom FIV, precis som HIV, skadar immunförsvaret utgörs de viktigaste symtomen av en ökad känslighet för andra infektioner. FIV medför bland annat att mängden vita blodkroppar minskar. Det i sin tur påverkar antikroppsproduktionen och försvagar kattens immunförsvar. Inga av de symtom som kan ses är unika för FIV. Nyinfekterade katter kan få en kort akut sjukdomsperiod med lite feber och nedsatt allmäntillstånd. En del kan bli inflammerade i mun, ögon, hud, tarm eller luftvägar samt få lymfknuteförstoring. Hos många katter uppmärksammas inte det akuta stadiet.

Efter det akuta sjukdomsstadiet infinner sig en kortare eller längre fas då virus etablerar sig men katten är kliniskt frisk. Fasen brukar vara minst 3-5 år, innan sjukdomen bryter ut. När sjukdomen brutit ut har katten en allvarlig klinisk sjukdom, som är orsakad av smittämnen som inte skulle föranleda några symtom hos en katt med friskt immunförsvar. De vanligaste syndromen som associeras med FIV-infektion är inflammation i munhåla samt en kronisk övre luftvägsinfektion. Symtombilden omfattar även febertoppar, förstorade lymfknutor, avmagring, tumörer (ofta B-cellstumörer), CNS-symtom, och kronisk inflammation i hud, ögon eller tarm. Katterna kan ha en anamnes (sjukdomshistoria) med återkommande sjukdomsperioder men också perioder som är relativt symtomfria däremellan. Trenden är dock att de blir allt sämre."

Källa: SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt.

helenaroth
0

Sätter in en slant hos Hagaveterinären.

Rosor till dig Crisse för ditt idoga arbete!!!

På bilden min lilla Kristin 7 månader nu.

Crisse
0

Oj vad Kristin har blivit stor och så söt hon är. Jag blir nästan avundsjuk på dig Helena, dels 2 söta katter och en söt hund och så bor du på en vacker plats med en rastgård för djuren. Önskar att jag hade det så istället för en lägenhet i stan.

Hur är det förresten med Sonja, håller hon sig frisk?

Tack så mycket Helena för att du hjälper mig.

essut50
0

#106 WOW vilken söt kisse, vilken fin svans hon har.Kyss

Blommor till dig Crisse för att du ställer upp för dom hemlösa kissarna.

Crisse
0

Tack snälla ni.

Denna kommentar har tagits bort.
Crisse
0

Nu tror jag inte folk är riktigt kloka.

Jag får hit en liten 6 månaders tjej senare idag som det var beställt avlivning till imorgon. Dom som har henne anser att dom inte har tillräckligt med tid att ta hand om henne och kan inte ta sig tid för att leta upp ett nytt hem. Jag har hållt på att ringa runt för att höra om någon kan ta den lilla men annars får hon stanna här så länge.

Lena
0

#111 Det är för trisst att katten är en slit och slängvara på det här sättet. Längtar tillbaka till Nederländerna som kommit längre i civilisationen - där är det inte tillåtet att avliva friska sällskapsdjur.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fagddu
0

#111 Ibland blir man bara så arg. Förstår inte varför man skaffar katt om man inte har övervägt om man hinner ta hand om den eller inte. Och sen inte ens anstränga sig för att hitta ett nytt hem! Skrikandes

Tur att du finns där för katterna Crisse!

martdat
0

#111 tror heller inte att folk är riktigt kloka ibland, lessnat och sen har de samvete att ösa över ansvaret på en annan människa …… Hoppas de har kastterat henne elr ger dig pengar att göra det för åtminstonde,

maggan47
0

tackar dig Crisse för allt du gör för hemlösa katter, och att några inte går att rädda, är beklagligt, men katter som farit illa under lång tid, har inte samma immunförsvar, och skador av svält och kyla, så är det ju även på katthemmen, kissar dör, och ska man ifrågasätta varför, ja, då är man illa ute, ibland vet man inte, bara, stress gör katterna sjuka också, och vad kan vi göra åt det, såklart det är stressande att bli infångade, men ännu mer stressande att gå ute med magen tom, och vintern vinande om öronenKyss

kram Maggan47 som vet att du gör allt för katterna

Crisse
0

Just stressen att komma in orsakar mycket sjukdomar hos en katt och sen stressen som blir vid kastrering gör inte saken bättre. Att det sen tvivlas på om katten verkligen var sjuk eller misstanken om att den skulle ha blivit smittad när den har suttit isolerad på min balkong gör mig vansinnig, Lester som hade FIV och som blev avlivad kostade mig 1.600:- och hade dom bara kunnat bota honom så hade jag betalt för den kostnaden oxå.

Lilla Sara som kom hit idag är en helsvart liten skönhet på 6 månader som skulle avlivas imorgon men istället har jag ordnat ett stödhem i Lövestad där dom har 2 katter och en hund så tjejen får kompisar. Det är inte helt omöjligt att hon får stanna där permanent dom sa att dom kanske fastnade för henne så att dom ville ha henne kvar. Dom kommer själv hit och hämtar henne imorgon så jag behöver inte ordna någon som kan köra.

Crisse
0

Nu har Sara blivit hämtad av sin stödfamilj och dom fastnade för henne precis som jag så nu hoppas jag att dom behåller henne permanent.  Jag hann  inte ta några foto på henne men dom skulle göra det och skicka till mig så jag kan sätta in en bild senare.

Jag väntar oxå på foto på Paddy för dom skulle skicka så fort dom hade tagit nya foto på honom.

essut50
0

#117 Underbart att Sara har fått ett hem, nåja tillfälligt än så länge.

Vill gärna se bild på henne och Paddy..

Crisse
0

En ny katt är inneboende på min balkong, en dräktig hona (ej långhårig) från Helsingborg. I och med detta så kan jag inte ta den vita katten som jag skulle behålla själv för denna flickan behöver lugn och ro om hon skall ha bebbar.

Vi körde upp till Helsingborg för att ge damen mat till katterna och hon fick vad jag kunde undvara. Vi försökte samtidigt att fånga den vita katten som gick där kors och tvärs över gatorna men det lyckades inte så när denna flickan gick in i fällan så kunde jag inte släppa ut henne eftersom hon ser dräktig ut. Det kan vara maskmage men jag tror inte det för hon är även tjock under magen.

Ett första foto på en rädd liten tjej men jag kan komma 1 meter från henne så det skall nog bli bra med tiden. Vi skall på Haga imorgon med Tunnan och då skall jag passa på att köpa foder för dräktiga katter så hon får den näring hon behöver.

När jag skulle fånga den vita katten så satte jag fällan framför stället där maten står och då gick den här lilla tjejen och åt brödet som var utlagt till fåglarna så nog var hon hungrig alltid.

Vargtassen
0

Vilken sötnosGlad

essut50
0

Åh va söt hon är. Lycka till med henne.

Jenna-Gun
0

Var det inte en dräktig padda till. Paddornas vår här inne

Kram till dej Crisse

martdat
0

slipper hon äta bröd stackarn, lycka till med henne,

mymlanbus
0

Vilken liten sötnos Kyss

Crisse
0

Jag har besök här ikväll som lånar mitt badrum till imorgon.

Lilla Mimmi eller Dim-Dim som Praxis kallar henne är just nu på mitt badrum för hon skall följa med mig till Haga imorgon. Det gick inte att få in henne så att dom hann till Haga innan dom stängde ikväll så detta var enda lösningen. Mimmi har problem med munnen igen och Praxis har fått mata henne med en sked för annars äter hon inte så nu får dom kolla henne igen. Där är 848:- kvar på kontot så det skall räcka till Mimmi denna gången får jag hoppas.

Jag skall även ta den nya flickan från Helsingborg med mig till Haga för att FIV testa henne och ta ett ultraljud för att se om hon är dräktig.

Crisse
0

Jag fick ett foto på lilla Sara ikväll som redan har hittat en av klösbrädorna i huset. Det hade gått bra med dom andra 2 katterna idag när dom kom hem med henne så dom var nöjda så långt.

Fagddu
0

Vad skönt för liten Sara. Hon ser ganska nöjd ut tycker jag. :)

Crisse
0

Det blir inte flickan från Helsingborg som skall med till Haga. Dom är oroliga för om hon är dräktig så kan ungarna skadas när man sätter henne i en klämbur så det får vänta.

Zassa som jag kallar den nya flickan för har börjat äta så nu har hon kommit över den värsta chocken.

Istället skall Lotta följa med och bli kastrerad och så skall Tunnan iväg för att kolla magen. Det blir många katter på Haga men det är bra.

kattassen
0

#128 Lycka till på Haga idag då med hela sällskapet!Flört

mymlanbus
0

Håller tummarna för lilla Lotta och lille Tunnan :)

Josefa
0

Men måste det inte tas Fiv-test på sköldpaddan från Helsingborg.

Har hon Fiv och är dräktig så är ju ungarna antagligen också smittade.

Kan du inte fixa ett intyg på att Lester hade Fiv, när du ändå ska till Haga idag.

Minka040
0

#131 Nej, du har lite fel igen. Kattungar blir oftast INTE smittade, vare sig under dräktighet eller digivning. Man tror att höga antikroppstitrar skyddar ungarna. 

Att ta en dräktig och skygg hona in för bloddragning tycker jag dessutom verkar lite plågsamt. Tror att Crisse kan avgöra när testet passar honan…

Josefa
0

Vad jag har läst så kan ungarna mycket väl vara smittade, om honan redan är smittad när hon är dräktig, medan de inte blir smittade om honan blir smittad när hon redan är dräktig.

Kamomill
0

#133: Nej, tvärtom är det. Är honan smittad sen tidigare klarar sig ungarna oftast från att bli smittade. Blir hon däremot smittad under dräktigheten är risken högre att även ungarna smittas.

Fakta från SVA:

Virus förekommer i saliven och i blod hos infekterade katter och de viktigaste smittvägarna tros vara via bett eller sår. Den smittvägen förklarar också varför 2-3 ggr fler hankatter än honkatter är smittade.

Experimentellt kan smittan överföras på många olika sätt men endast slagsmål (d.v.s. bett och sår) verkar medföra någon påtaglig smittrisk i praktiken.

Till skillnad från vad fallet är för flera andra retrovirus (tex HIV och FeLV) blir kattungarna till infekterade katthonor sällan smittade, vare sig under dräktigheten eller digivningen, såvida inte honan blir smittad under dräktigheten (se nedan). Det verkar som om höga antikroppstitrar hos honan skyddar ungarna.

FIV är en mycket ovanlig infektion i Sverige. SVA diagnostiserar ett fåtal fall årligen men i länder med stora halvvilda kattpopulationer kan upp till ca 30% av katterna vara smittade. Katter som strövar fritt utomhus i områden där det finns många katter löper större risk att utsättas för smittan än innekatter och lugna raskatter i uppfödningar. Sjukdomssymtom ses framför allt hos äldre katter. 

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Kattens-FIV/

Minka040
0

#133 Tvärtom. Om honon blir smittad när hon redan är dräktig så förs smittan över.

Har katten blivit smittad under dräktigheten är det dessutom bättre att vänta med testet. Ofta finns inga antikroppar förrän efter 8 veckor efter smittoöverföringen, varför det kan vara klokt att vänta med testet.

I värsta fall: Honan får ett negativt resultat nu tack vare att hon smittades under dräktigheten och ännu inte har några detekterbara antikroppar. Samtliga kattungar kan därför få FIV - både innan och efter förlossningen - och placeras med goda intentioner ut i nya hem med andra katter.

Josefa
0

Ok, då var det tvärtom, men risken finns alltså.

Men hur är det med Fip, ni som vet. En tjej hämtade  kattungar hos mig för något år sedan. Hon hade fått avliva sin förra katt, eftersom den hade Fip. Sen fick hon vänta ett halvår på veterinärens rekommendation innan hon skaffade nya kattungar, eftersom smittan kan finnas kvar ganska länge efteråt, om man inte byter ut klösmöbler osv som inte kan tvättas ordentligt.

Crisse hade väl Charrez på balkongen innan han fick Fip. Är det så lämpligt att ha hona med kattungar på balkongen nu?

Usch ja, jag vet att jag är jobbig.

Crisse
0

Zassa kommer att testas när hon har fått sina ungar om hon nu är dräktig för dom vill inte söva henne för att kunna ta ett prov eftersom dom då måste sätta henne i en klämbur. Ungarna kommer att testas så fort det går att göra det och proverna kommer att upprepas 3 månader efter.

Gronstedt
0

FIP är väl coronavirus, som många katter har i någon form. FIP blir det om viruset muterar, vilket det inte gör mer för att det funnits en katt med FIP i lokalen förut. Corona kan smitta, men inte FIP, efter vad jag förstått.

Josefa
0

Precis Charres hade inte Fip hos Crisse, den kom sedan.

Gronstedt
0

#139: Eftersom han inte hade FIP hos Crisse finns ju ingen förhöjd smittrisk där, hur det än fungerar.

Men antagligen hade han coronaviruset, och det muterade sedan. Fast jag vet inte hur lång tid det tar mellan att viruset muterar och att katten blir sjuk.

Josefa
0

Förlåt, jag överdriver säkert. Men vad händer med sköldpaddan om hon bär på Fiv? Avlivas hon också? Lester fick ju inte leva.

Crisse
0

Jag håller med dig om att du är jobbig. Till skillnad från dig så sitter alla nyintagna katter i karantän på min balkong i minst 2 veckor jag inte bara badar dom och släpper ut dom bland mina andra. När katten eller katterna flyttar in i lägenheten tvättas hela balkongen med klorin även klösbräda och sen virkonas. När sen nästa katt flyttar in på balkongen så får den rentvättad matta och dynor som blir virkonade innan dom läggs ut, allt detta för att undvika dom dolda sjukdomarna som FIV, FIP; kattpest och även ringorm. Några av dessa sjukdomar uppkommer för katten blir stressad när den blir infångad och sen åter en gång vid sedering och kastrering. Du har säkert Coronavirus bland dina katter eftersom du hade 40 katter innan jul så några av dom kan utveckla tex.FIP senare.

Crisse
0

Lester var så sjuk så han hade inte klarat sig ändå så han blev avlivad istället för att självdö, han hade inga vita blodkroppar och knappt några röda.

Gronstedt
0

#141: Lester var redan sjuk. Skulle han ha hållits vid liv tills han dött av sjukdom? Skulle han ha medicinerats för återkommande infektioner tills hans immunsystem var helt utslaget och han bara kunde leva med dropp och respirator? Hur länge skulle man ha tvingat honom att lida, anser du? Jag anser att det var helt rätt att avliva Lester, just därför att han redan var sjuk och saknade immunologisk möjlighet att bli frisk.

Om du vill veta vad som kommer att hända med denna katta, föreslår jag att du frågar Crisse i PM, inte på öppet forum.

Kamomill
0

#136 Också från SVA, angående corona-viruset  (http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Coronavirus-och-FIP---provtagning-och-atgarder---djuragare/):

"Tarmformen av coronavirus är mycket smittsam. Katter smittas framförallt via infekterad avföring. Kattlådor är därför en mycket viktig smitthärd. Viruset kan överleva i dåligt rengjord omgivning i upp till sex veckor, men är känsligt för vanliga rengöringsmedel."

Det verkar alltså inte vara något större problem att bli av med viruset från en plats. Skura ytan och släng gamla kattlådor. En balkong är ju en ganska begränsad yta - det blir ju klart svårare i ett hem där man har mattor, möbler etc.

Josefa
0

Det är bara det att jag tror inte att Lester avlivades för att han var så sjuk. Jag inbillar mig att han avlivades för att Crisse skulle kunna ta in de dräktiga sköldpaddorna. Det blev ju så bråttom när det dök upp tvä tjejer som kunde ta dräktiga honor.

Men visst, det finns väl ett intyg på att han avlivades för långt framskriden Fiv.

Crisse
0

Ja du inbillar dig så mycket och du får tro vad du vill men Lester hade FIV och blev hastigt mycket sjuk. Jag vill inte ha en dräktig hona för hon låser min balkong under lång tid men eftersom hon gick in i fällan tog jag med henne hem. Hade hon inte varit dräktig så hade hon varit med till Haga idag och blivit kastrerad.

Där är fortfarande en sköldpadda och en högdräktig tigrerad katt kvar så se till att få in dom innan dom får sina ungar, det är den tama sköldpaddan som är kvar där så det var inte ens den jag tog. Även skogishonan är kvar och hon är kanske oxå dräktig.

Gronstedt
0

#146: Det var värst vad du inbillar dig, Josefa. Det är mycket otrevliga anklagelser du kommer med, men det är inte rätt ställe att sköta dem på detta forum. Gå den officiella vägen om du har grund för dina påståenden, eller var tyst.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 146 vilken otrevlig häxjakt du håller på med. Som så många sagt ta detta med Crisse via PM om du har problem eller lägg hellre ner all denna negativa energi på postitvt hittekattsarbete istället.

kattassen
0

#146 Usch, vad är det för tramsiga antaganden Josefa! Det passar inte sig att hålla på med sådana till synes grundlösa anklagelser i offentligt forum. Håll detta via PM mellan dig och Crisse och lös era oegentligheter utanför tråden!

Josefa
0

Ja jag inbillar mig mycket. Och Crisse du ljuger när du säger att du inte ville ha dräktiga honor. Den lördagen vi träffades här i Helsingborg pratade du bara om att du skulle försöka ta den långhåriga honan som nog var dräktig. Synd bara att det var hanar.

Sen förstår jag inte riktigt varför man ska hålla alla nya katter isolerade i 2 veckor. Visst är de sjuka så ska de isoleras. Och det gör jag också. Men de kan ju många gånger vara smittbärare utan att de själva är sjuka. Då hjälper det knappast att isolera dem i 2 veckor.

Dessutom får mina äldre katter lov att gå ut. De kan också dra in smitta isf. Och de katter jag plockar in dör inte på löpande band, fast de inte hålls isolerade.

Josefa
0

Så nu ska jag hålla truten.

Gronstedt
0

#151: Josefa, agerande som ditt förtar all lust att vara här. Snälla du, ge dig nu, innan du givit hela detta forum dåligt rykte och förstört den viktiga kanal för samordning av hittekattsarbete som detta är! Ta dina mellanhavanden med Crisse på andra ställen!

solweig
0

#151# vad är det du håller på med. är du avundsjuk på crisse? tycker du ska sluta med att tracka henne. crisse har nog gjort mer för katterna än du gjort. lägg ner.

Crisse
0

Haga ringde angående Mimmi. Det visar sig att det inte är den lättaste åkomman hon har. Det är ett virus som jag inte vet vad det heter och hon måste ha Cortison sprutor för att det skall bli bättre. Sprutorna måste hon ha en gång i månaden eller om det inte hjälper var 14 dag och kanske livet ut. Risken är att Cortisonet slår ut immunförsvaret så att andra sjukdomar uppstår. Där är ett problem och det är att Mimmi inte är tam så varje gång hon skall in och få sin spruta så får dom stressa henne för att få in henne i buren och som igår började hon hoppa på rutorna. Varje gång hon skall få sin spruta så måste dom söva henne först.

kattassen
0

Nu vill jag bara be er hålla god ton i inläggen! Josefa och Crisse v.v. gör upp era oegentligheter via PM eller annanstans. Annars låser jag tråden.

Crisse
0

Du får ursäkta Kattassen men jag svarar bara på alla dom anklagelserna kom kommer.

Bumbis
0

#155, men stackars Mimmi….Gråter

tuska
0

Mimmi har det inte lätt nu, ett liv måste vara värt att leva oxå. Här måste väl övervägas vad som är bäst för Mimmi.Cortison botar inget bara lindrar sjukdom och sjukdomsymtom. 

Vad är det för virus mimmi är bärande av ?

mymlanbus
0

Stackars lilla Mimmi Gråter

Crisse
0

Jag kan inte få in Mimmi i ett permanent hem och jag har inget ansvar för henne så nu får mattanten i hamnen ta ett beslut om vad som skall hända med Mimmi och skaffa ett hem till henne.

# 159

Jag hörde inte vad hon sa att det hette för där var hundar som skällde i bakgrunden men jag skall fråga på torsdag när jag skall hämta Tunnan och Lotta,.

gulliver
0

Calicivirus (ett av kattsnuve-virusen) anses vara en del av plasmocytär gingivit (tandköttsinflammation) vilket är det jag är nästan säker på att Mimmi har.

Det är tänderna som av ännu okänd orsak driver gingiviten.

Cortison skjuter bara upp förloppet. Botar det inte. Det kan ta lång tid innan inflammationen lugnar sig dvs > 2 månader.

Föreslår istället antibiotika (Antirobe) i 16 dagar. Hjälper inte det så kan man sätta in Flagyl i långtidsbehandling.

Till sist så kan man ta till interferon som sprutas i tandköttet medan katten är sövd. Görs 1 gång/vecka i 3-4 veckor.

Och jag vet att Mimmi är skygg men åtminstone antibiotika kan lösas i lite vatten och blandas i hennes favoritmat.

Har jag missat något här? Vill inte Praxis ta tillbaka Mimmi? Ge den lilla tösen Mimmi en chans Gråter.

Crisse
0

Jodå Praxis kan ta tillbaka Mimmi men inte ge henne mediciner och inte köra henne till veterinären när det behövs utan hon får hjälp av Annebeate som jobbar hela dagarna och inte kan hämta Mimmi förrän framåt kvällen och då är det bara måndagar och torsdagar som gäller för Mimmi. Igår skulle dom lämna henne på Haga innan 18.00 men det gick inte att fånga in henne och i tumultet som uppstod skadade Mimmi sig i munnen, kanske att hon bet sig i tungan. Eftersom Mimmi skall in till veterinären ganska ofta och det blir samma kalabalik varje gång så tycker jag synd om Praxis och hon kan bara ha Mimmi Maj månad ut för sen börjar hon jobba i Malmö och hon bor i Lund. Mimmi vill inte äta själv utan Praxis får försöka mata henne med en sked och är Praxis inte hemma på dagarna så får Mimmi ingen mat i sig.

essut50
0

Stackars lilla Mimmi..Gråter

Jenna-Gun
0

Mimmi lilla jag känner så för dej.

Gronstedt
0

Usch, vilken besvärlig sits med Mimmi. Kortison är en nödlösning som förstör så mycket annat i kroppen, för att inte tala om stressen att ge henne medicinen. Jag hoppas att den som är ansvarig kan fatta ett förnuftigt beslut som innebär minsta möjliga lidande för kattstackarn.

Gullimat
0

Mitt förslag, att Praxis själv skriver antingen på Mimmi tråden eller här vad som gäller med Mimmi.

martdat
0

ja jag undrar med vad praxis säger,

är hon så pass skygg så blir det heller inte lätt att hjälpa..

lilla Mimmi,,, vilken otur hon hafft i livet….Gråter

denna smutskastning sen av crisse gör mig ledssen, måsste ni kritisera så snälla gör det via pm åtminstone och inte så här ,,, crisse som försöker hjälpa så många katter hon bara kan,,, hon är ju ändå bara en människa,,

Praxis
0

Jag ska ge er min sida av saken. Igår när vi skulle ta Mimmi till veterinären pga. jag misstänkte att hon fått infektion i munnen igen så utbröt, som Crisse sa, kabalik. Mimmi hade redan innen blivit aggressivare, troligtvis pga ny problem med munnen som gjorde ont. Mimmi ville inte in i buren utan blev livrädd och sprang runt, runt och hoppade in i rutorna och slog sig i munnen. Det var så illa att det droppade blod från munnen. Mimmi låg och andades häftigt med öppen mun och var alldeles vettskrämd. Kan tilläggas att allt jag gjort var att sätta buren framför henne och försökt fösa in henne eller plocka upp henne med händerna. jag var livrädd själv att hon skulle skada sig illa, Mimmi var utom all kontroll. Jag har öppen planlösning och kan inte stänga dörrar om mig, utom till badrummet där hon går in under badkaret (har försökt tejpa igen med kartong men hon har lyckats krafsa sig igenom) eller sovrummet, men jag har en tung dubbelsäng som det krävs tre personer att lyfta för att få ut henne. Jag har många fönster i vardagsrummet/köket och detta är livsfarligt för hon slänger sig med huvudet före mot dem, jag har inga persienner att dra för. Jag kan inte fånga in henne utan risk för att hon skadar sig riktigt illa.

Jag älskar lilla Mimmi och jag är jätteledsen att komma hem utan att hon är här och att tänka på hur dåligt hon mådde igår. Det enda jag vill är att Mimmi ska få ett bra liv, går detta inte utan hon kommer plågas av infektioner, smärta och stress resten av sitt liv så tycker jag det är barmhärtigast att låta henne somna in. Jag vill inte ha på mitt samvete att jag låter henne leva ett sådant liv bara för att jag tycker hon är en fin katt och att det är tragiskt att hon dör.

Kan någon sköta medicineringen åt Mimmi och det är realistiskt att hon kan bli bra igen så kan jag inte annat göra än att överlåta det åt dem. Men jag kan inte längre. Jag har inte bil och kan åka med henne om det händer något akut pga. försämrat immunförsvar. Jag kan inte fånga in henne för de kontinuerliga kortisonsprutorna utan risk för att hon slår sig blodig och blir så stressad att hon får dödsångest. jag såg lilla Mimmi igår hur hon led av all stress och jag vill inte utsätta henne för detta. Jag tror ni alla förstår att hade jag kunnat hjälpa Mimmi hade jag gjort detta, men jag kan inte. Det är jätteledsamt att se hennes låda, leksaker och matburkar och veta att hon sitter i en bur på haga och mår dåligt och kommer behöva medicinering med allt vad det innebär hela livet.

Vill Gaby ta hand om henne, trots att veterinärerna tycker det är bäst för lilla Mimmi att få somna in så får hon göra det. Jag är inte emot att ge Mimmi en chans med detta, men om det blir för jobbigt för henne så tycker jag man ska avliva henne, för det är inte rätt att låta henne lida bara att hon måste leva till varje pris. Men som sagt så, hur mycket jag än önskar jag kunde, kan jag inte ta Mimmi och sköta kortisonbehandlingen som är nödvändig.

/Praxis

Crisse
0

Nu kommer jag att be sajtvärden stänga alla trådar som jag är skapare till och jag kommer att sluta skriva. Jag kommer även att hoppa av som medlem här på Hittekatter men jag väntar ett par dagar då jag väntar på ett PM.

Så länge dessa intrigmakare finns kvar som medlemmar så kommer jag inte att vara medlem.

Vad gäller Mimmi så är där nya lögner på gång och det är därför jag har bestämt mig för att hoppa av. Den nya lögnen är att där är ingen som betalar för Mimmi utan dom 848:- som finns på kontot skall gå till Tunnan och Lotta och sen spelar det ingen roll vad jag skrev i ett tidigare inlägg om dessa pengar.

Jag kommer att hämta Mimmi på torsdag och lämna henne hos mattanten sen har jag inget med dom att göra mer och dom kan hitta på vad lögner dom vill.

Ni får ha det så bra och vi kanske ses och hörs någonstans. För er som som har lust så spara min mailadress som finns på min sida och hör av er om det är något eller ni har vägarna förbi Malmö så kan vi ta en fika.

Jag vill önska alla (nästan) en riktigt glad påsk och fortsätt kämpa för alla dessa hemlösa katter för det tänker jag göra.

martdat
0

#169 Du resonerar förnufftigt tycker jag! måsste vara jobbigt det här för dig oxå, jag tycker inte heller livslång medicinering speciellt med nedsövning och sprutor är något alternativ.

Gullimat
0

Har du pratat med veterinärerna om avlivning? Enl.Haga skulle ny cortison spruta ges först om ca 3 månader. Att bestämma idag, att nytt hem skall ordnas på två dagar känns inte relevant. Om ny spruta skall tas först om tre månader, var ligger då problemet.

Praxis
0

Innan tråden stängs ner så vill jag bara tillägga att ni som hetsat mot crisse borde skämmas. Kanske kommer ni göra så mot mig också, vem vet. Sorgligt och elakt är det iaf. Har någon för avsikt att vara otrevlig eller med anklagelser så kan ni bespara er detta.

Crisse har hjälpt mig med mimmi, gett mig veterinärtider hon bokat åt sina egna katter och sett till att Mimmis konto MED pengar funnits till förfogande. Hon har varit fantastisk och jag tycker det är väldigt trist att Crisse känner att hon inte kan vara kvar här i fred.

Caitlin
0

Men vet ni om kvinnan som matar har någonstans att göra av Mimmi?

Praxis
0

För att hon anser att Mimmi är hennes, eller rätta mig om jag har fel.Vill hon inte ta ansvar för Mimmi så behöver hon självklart inte.

Gullimat
0

Då blir hon ju avlivad.

Debattia
0

Vad tror ni då om någon här har möjlighet ta hand om Mimmi. Om hon får hålla till på ett litet område där hon kan krypa in i sin transportbur och låta den bli hennes  trygghetsfaktor. Kanske  då blir lättare transportera henne till vetten.Förstår  det måste vara svårt med  en skygg katt när man har öppen planlösning.

Debattia

Bumbis
0

Stackars Mimmi Gråter vad som än händer, och det måste vara för Mimmis bästa, hoppas jag att vi får rapport om. Mimmi finns för alltid i i våra hjärtan……älskade lilla vännen.

Jag beklagar Crisse att du fått ta emot så mycket skit.
Vi är många som vet vad du gör och gjort när ingen annan velat, orkat eller kunnat. Kram på dig.

kattassen
0

Tråden låses härmed på TS begäran.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer