Kisse svalt kycklingben
Jag är för tillfället kattvakt åt min mammas katt när hon är i Norge och jobbar. Det går jättebra, han sätter lite fart på mina egna kissar och han passar bra in i hushållet.
Han har en ganska egen personlighet, till exempel är han lite skatlikt tjuvaktig. Han är väldigt snabb på att stjäla saker från bordet och försvinna snabbt som en vessla och sedan sätta i sig det. Idag så lyckades han få tag på ett tillagat kycklingben. Kanske 3 cm lång och det såg inte jättevasst ut. Iaf lyckades han sätta i sig den utan några problem och nu är det enligt veterinären bara att vänta och se. Om han börjar bli dålig så kör vi akut till djursjukhuset så får de operera ut den.
Så vitt jag förstår så är tillagade kycklingben mycket mer sköra än otillagade och därför kan tarmrörelserna knäcka dem till väldigt vassa bitar och dessa kan sedan sticka hål på tarmväggarna.
Nu till min fråga, är det någon som haft samma problem där det gått bra och problemfritt?
Jag sitter såklart på helspänn och vaktar som en hönsmamma just nu. Och klandrar mig själv (och killen) för att vi inte hann ta den ifrån honom.
JAg tycker inte du ska vara så orolig. Ta själv ett kycklingben OBS inte hönsben från en grillad kyckling och tugga på. Det blir till ingenting. Alldeses poröst. Betänk, att dessa kycklingar inte är mer än 6 veckor när de slaktas och de har inte hunnit bygga upp någon styrka. och här snor Pipis kycklingben så fort hon får chansen. MEn självklart så ska du hålla koll till i morgon.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Skönt att det finns fler katter som gjort samma. Han är så jäkla snabb när han stjäl också. Häromdagen försökte han ta med sig en hel kycklingfilé som låg och tinade. Som tur var var den lite för tung så det hördes när den slog i golvet och han fick inte med sig den…
Det hade iofs varit bättre om han satte i sig kycklingfilén än benet nu när jag tänker på det…
Nu sover han iaf. Han är säkert jättenöjd med sig själv den lilla elakingen…

Kommer ju ihåg vad man alltid sa förr att man aldrig fick ge hundar ben från sådant som började på F. Fågel och fisk och fläsl (även fårtror jag också det var). Just med tanke på att de var så vassa och kunde splittas lätt.Kanske gäller det att tänka på även för katter. Deras tarmar är ju av samma skörhet skulle jag tro.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Man kan ge katten sparris (på burk) om den har ätit något vasst. Sparris har långa "fibrer" som kapslar in det farliga katten ätit. Men självklart får man hålla koll på katten ändå.
Många katter gillar sparris.

När jag var liten samarbetade hunden och katten, fick ner resterna av en grillad kyckling från bordet och kalasade. Fanns inte en smula kvar… Ingen av dem fick problem efteråt så det kan gå bra, det är bara att hålla tummarna.
Jo, sant, f-ben. men som sagt, har du friska nötter själv, så ta tex ett lårben på en grillad kyckling och tugga sönder. Det blir bara mjöl. Så jag tror att regeln inte gäller de där arma brolierkycklingarna, för de har ju inget ben att tala om. MEn kommer du och tar ett annat fågelskelett, då blir det lite skillnad.

Helt sanslöst hur smarta de helt plötsligt blir när det gäller att ta saker de vet att de inte får. Lite som barn antar jag. ;)
Än så länge verkar han må jättebra och är mest sur för att han inte får gå vart han vill eftersom vi vill övervaka honom. Men håller som sagt fortfarande koll på honom hela tiden. Är såklart orolig, det gör det ju inte bättre att det är mammas katt heller… får ju skämmas ögonen ur mig om hennes katt kommer till skada här.
Han är faktiskt väldigt rolig katt, han har mycket personlighet och han har ju varit ensamkatt hos mamma sen hennes hona försvann i somras så han har utvecklat en del egenheter… Tur att han är söt annars skulle jag nog bli vansinnig. ;)

Han verkar fortfarande må bra. Äter och sköter lådan som vanligt så det har nog gått bra. Jobbar hemifrån idag för att kunna ha lite koll på honom.
Vad har kissen för egenheter? Nyfiken ju :)
Bra att kissen verkar okej efter ha snott kycklingben… så rädd jag hade blivit.
Finns det ingen bild på underverket?

Det finns många bilder. Nu har han ju varit här i fem veckor ungefär… bilderna har ökat lavinartat. ;)
Egenheter bortsett från att han stjäl som en skata? Han kräks av att äta blomväxter, och ändå äter han från dem, helst varje dag. Han har redan kräkts i min säng, på min soffa och på min datorväska. Nu verkar jag ha kunnat avleda uppmärksamheten på blommorna genom att släppa ut honom varje dag.
Han stjäl till och med brödskivor, fast dem äter han inte, han leker med dem tills det är smulor kvar. Om han vill gosa och man lyfter ner honom från knät så skäller han ut en efter noter och ibland så bits han till och med.
När han går på lådan så står sanden som en storm ur den. Jag vågar inte ens gå på toa på natten för att man dödar sina fötter när man försöker kliva på golvet som är fyllt av sand.
När han kom så hetsåt han torrfoder vilket också fick honom att kräkas, det har jag iaf lyckats vänja honom av med. Vad mer? Behövs det mer? ;)
Ska se om jag kommer på mer efter hand… ;)

WOW så fin han är. Katterna ska vara "egna" tycker jag, det är bara kul..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Gärna egna för mig. Men alla hans egenheter gör så att jag får städa väldigt mycket eller oroa mig väldigt mycket. Kunde han inte haft egenheter som inte gjorde såna saker? ;)
Men man får väl ta katten som den är. Ska hålla alla kycklingben långt borta från honom i fortsättningen. :)
haha, det gick nog bra ska du se!
Men vilka fina egenheter han har kissen
så vacker han är 

Fina egenheter? Njae…. han har iofs några trevliga också. Han kommer och buffas så fort väckarklockan ringer och spinner som en liten motor. Den otrevliga delen är att han nästan nockar näsan in i huvudet när han buffar en hårt med nosen. Men sen sover han bredvid en hela natten och gosar så på det hela är han en väldigt trevlig katt. :)
En annan positiv sak är att han brottas mycket med Monster. Monster gick ju upp ett kilo när vi var borta i vintras så jag tänker att det är bra att han motioneras lite. :)