Får inte näta in balkongen
Hyresvärden säger att man inte får näta in balkongen. Vad göra? Kan de neka? När jag bodde i en annan lägenhet tidigare, hade jag innätad balkong och hyresvärden tyckte att det var mycket bra! De ville inte ha katter springande ute.
Knepigt att hyresvärden förbjuder dig att näta in balkongen. Det borde ju ligga i deras intresse att hyresgästerna tar ansvar för sina katter. Fråga av vilken anledning de förbjudet det? Det går ju att göra ganska diskreta varianter av in nätning. Om man t.ex. använder hönsnät så syns det knappt på lite avstånd.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

När jag sökte lägenhet här, frågade jag om jag fick näta in balkongen. Då sa de att det var inga problem. När jag köpte nätet och allt som behövs, sa de att man inte fick göra det. (De har inte sett nätet) Jag ska gå och tala med hyresvärden, men undrar om det hjälper.
Har någon annan motsvarande erfarenheter?
Vet du jag vart så nyfiken att jag mailade hyresgästföreningen.Jag hoppas på svar snart.medelar dig på en gång då.
Personligen tycker jag att det låter väldigt konstigt.
Kli & Tramp från Mojje & Eva + Minni & Zotis
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Jag har vart med om samma sak. Jag gick med i hyresgästföreningen och då backade hyresvärden och jag fick sätta upp nät..

Om man ändå hade en balkong…. Här ingår inte ens trädgården, trots att vi bor här…Suck. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Hejsan fick det här svaret från hyresgastföreningen.
Hej!
Vi tycker nog att det ska vara möjligt om du inte gör någon åverkan på balkongen (t.ex. borrar) och att du ser till att inget kan ramla ner på någon. Återkom om värden säger något om du inte gjort något av ovanstående.
Med vänlig hälsning
Juridiska enheten
Ulla Hildén
Hoppas det hjälpte.
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Tack evamoje!
Jag ska gå och prata med hyresvärden på måndag. Jag har haft en innätad balkong i 25 år på 2 andra ställen, och jag fick ju lov att göra det här också men tog tillbaka det när jag hade köpt nätet.
Det är nog omöjligt att sätta upp ett nät utan att borra några hål. Balkongen är ganska stor. Jag vet inte hur man skulle göra i så fall. Kanske göra en lika stor bur som balkongen, med nättak? Men blir den stadig? Har någon några tips? Jag återkommer när jag pratat med hyresvärden. Ska fråga honom om han vet hur många hemlösa, och utslängda katter det finns i Sverige…

Sök lite på forumet här, och Katter iFokus och Norskskogkatt iFokus, det finns olika trådar med lösningar på nätade balkonger. Har för mig att det finns de som gjort som ramar av trä, med nät på (golv till tak), som de satt längs räcket och vid behov knutit fast…
För att göra det mer estetiskt kan du använda klängväxter och liknande.
Precis..har också sett tråd på katter.nu om innätning utan borrning. Tror att de gjorde en stor ram som de använde kattstrypare (hatar ordet) att fästa med i balkongräcket. Det funkade bra för dem. Synd att jag inte minns vem det var som skrev…men om du söker på innätad balkong, rastgård o dyl så hittar du säkert.
Evangeline
Ja, med risk för att bli klassad som rasist, så fattar inte jag, varför man inte får sätta upp ett SNYGGT nät, men många av de som är av icke svensk härkomst sätter upp sina wokpannor(paraboler) på balkongerna. De är ju verkligen både fula och farliga. Klarar du dig utan borrning, så är det väl bra, men även med borrning, så är det ju inte hela världen? Du gör ju inte ingrepp på bärande delar. Ta det som argument, om flera har paraboler på sina balkonger eller utanför sina fönster……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Här är flera länkar med lösningar på nätade balkonger och rastgårdar. Tipsen är framtagna av vår Medarbetare Jenna_Gun:
http://user.tninet.se/~eng969v/rastgard.htm src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
http://www.trueloves.se/rastgard.htm src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />http://www.esteticas.se/pen.php?lang=sv
src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
http://www.evaw.se/Rastgard.htm src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=314&a=2997 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Om hyresvärden sagt att det var okey att näta balkongen innan du flyttade in tycker jag verkligen att han/hon/de får hålla sitt ord. Det går ju inte att säga en sak ena gången och något annat nästa. Det kan ju faktiskt vara så att du valde just denna lägenhet för att de sa att det var okey att näta balkongen.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack ska ni ha alla!
Som jag sa tidigare, så ska jag gå och tala med hyresvärden på måndag, och en annan, som också vill näta in sin balkong, ska följa med. Har kollat lite och det FINNS FLERA BALKONGER MED NÄT här. Jag skulle aldrig flyttat hit om de hade sagt att jag inte får göra det. Jag hoppas att det löser sig.

Vad besvärligt det låter. Hoppas det ordnar sig med nätet. Dumt av dom att säja en sak först o sen ändra sej.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Beroende på dina katters ålder, om allt nu skulle skita sig, så kan du göra som jag. Jag har satt upp spaljéer och nät i spalje mellanrummen. Men det skulle inte hålla för en klätterkatt. Men för mina som bara vill sticka ut huvudet (nätfritt där) och sedan sola sig så går det bra. Men föreslår att du gör en innätad ram som man kan hitta på forumet www.katter.nu Använd sökfunktionen.
Lycka till med idiotvärd.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag lovade berätta hur det gick när jag talade med hyresvärden.
Det gick bra! Nu sade de att det är inga problem, jag får näta in balkongen, och även borra om jag behöver. De var jätte trevliga och vänliga när de ringde mig! (Fösta gången talade jag med vaktmästaren som i sin tur talade med sin chef).
Så nu ska jag snart sätta i gång!
Jag vill också tacka alla som gav mig goda råd.
Vad bra att det löste sig!
//Lena

Skönt att höra att det fixade sig. ;-) Tack för att du berättade hur det gick. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad kul att det ordnande sig
ha de bra
Eva & Mojje
Grattis! Det är också en grej, tycker jag, det är roligt att höra vad som händer, när en tråd har blivit lite lång och äntligen är avslutad. så man inte står där och måste fråga. Jättegulligt att tala om!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....