Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 2114 ggr
lundakatter
0

Industrikatten Molnet är akut sjuk!

Ungkatten Molnet, en katt från kks i Lunds kattkoloniärende Industrikatterna, har blivit akut sjuk!

Molnet, en pigg , glad och väldigt busig ungkatt ca 6-8 månader gammal, blev idag inlagd på Din Veterinär i Helsingborg. Hon har i några dagar uppvisat syptom på kattsnuva och hade idag svårt att andas samt hade ett dåligt allmäntillstånd. På intrådan av veterinär åkte man in med Molnet akut.

Molnet är en riktigt lite fighter som redan gått igenom mer än en katt ska behöva. Hon fångades in i sommras då vi såg att hon var mycket hängig och satt mycket stilla till skillnad från sina syskon. Vid infågandet såg man något rött vid hennes rumpa, men det var ej lätt att se då Molnet är mycket långhårig.

Vi åkte genast till veterinär och där gjordes en hemsk upptäckt. Molnet hade haft diaré länge och det hade lett till att tarmen åkt ut en bit- alldeles blodröd och slemmig. Men värst av allt- bredvid analen hade, i ett infekterat sår hade en fluga lagt ägg! Det var ett ganska djupt hål fullt av fluglarver. Veterinären plockade med tops, och sprit, ut larverna. Detta gjorde givetvis ohyggligt ont på Molnet som var så liten och sjuk att man ej vågade ge bedövning.

I flera dagar efter tvättade vi såret med sprit, vilket Molnet vildsint protesterade mot, det gjode ju så ont! Molnet har haft mycket problem med magen och tarmen har vandrat in och ut. Några veckor efter infångandet hände något hemskt igen. Molnet var så otroligt förstoppad, så hård i magen, att det bildasts en stenhård boll av bajs, stor som en golfboll. Det såg helt groteskt ut. Molnet fick åka in akut och där fick man med hjälp av glidslem plocka ut bajset.

Stackars Molnet hämtade sig från sin oerhört dåliga start och blev med tiden tam. Hon har varit en så glad, och ofta väldigt busig och sprallig katt.

Molnet skulle precis iväg att kasteras och vaccineras, något som ej kunnat göras innan då Molnet varit så sjuk.

Kattstödet i Lund som tagit ansvar för de utelevande industrikatterna kan självklart inte låta industrikatter som redan tagits in fara illa. Vi hoppas därför att ni kan hjälpa oss rädda Molnet, en katt som varit med om så mycket i sitt korta liv.

Kontonummer: Sparbanken Finn
Konto 9300-125.025.090-7

huskatt08
0

Oj..Oj stackars lten som fått genomlida så mycket redan i sitt korta liv Gråter

lundakatter
0

Ja, det är faktiskt helt otroligt att Lilla Molnet haft det så svårt. Jag väntar nu på uppdatering om läget, men vet att Molnet i alla fall blivit inlagd över natten.

Jag missade helt att skriva vårt kontonummer i den förra inlägget: Detta är alltså vårt kononummer: Sparbanken Finn
Konto 9300-125.025.090-7

Josefa
0

Har inte Din Veterinär i Helsingborg stängt på helgerna?

mymlanbus
0

Lilla kissen :( hur är det med kissen nu?

Hennum
0

oj, vilken mardrömshistoria. Stackars lilla katt! Vilka smärtor… :(

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Sidentass
0

Åhhh…stackars..armaste lilla kisse..tänk vilken liten kämpe som klarat allt detta..o eloger till er som varit med o hjälpt Molnet..

lundakatter
0

Förlåt att jag glömt uppdatera här, det gick bra för Molnet. Hon fick åka hem dagen efter då hon var så rädd att hon vägrade äta och gå på lådan. Direkt när stödmatte åkte hem med henne kände hon sig trygg och kissade i buren. Sedan åt hon med god aptit.

Hennes hälsa har dock vacklat upp och ner under veckan och i fredags belsutade man att ge henne antibiotika då det troligen är så att MOlnet fått lunginflammation.

Tyvärr slutar inte stackars finaste Molnets historia där! Det är grymt vad en liten livsglad och kärleksfull kattungen ska få utstå!

Även denna helg blev Molnet akut inlagd på Din veterinär i Hbg för livmoderinflammation! Väl inne valde man att vänta ett dygn då Molnet inte var på topp och först fick dropp och antibiotika. Igårkväll opererades hon och hade gå en enormt stor livmoder. Detta kostarde ju otroliga summor pengar men en otroligt snäll personer har hjälpt oss att betala Molnets räkning.

Det är ofattbart att Molnet kan ha haft sånhär otur, hur hinner ens en sån liten tös (ca 8 månader men pga sina magproblem är hon liten och klen till hälsan) få så mycket sjukdomar? Vi hoppas att detta blir Molnets sista veterinärbesök någonsin, hon förtjänar att slippa detta hemska nu!

lundakatter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Molnet är redan mycket bättre och stödmatter rapporterar att hon springer runt och busar samt är så kärleksfull.

Jag har tyvärr ingen bild på den långhåriga skönheten. Eller jo, en från när hon är helt nyinfånad, har mycket ont och är rädd och arg. Jag lägger in den men Molnet idag är alltså glad, positiv och fantastiskt vacker!

gulliver
0

Åh, lilla vackra Molnet så skönt att höra att hon är bättre. Nu måste hennes lidande och sjukdomar vara slut.

Håller alla tummar och tassar för henne.

martdat
0

härligt att hon mår bra nu, hoppas det inte blir fler vettbesök utan att hon får va frisk o njuta av livet.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

emjon
0

Oj oj oj vad denna kisse har varit utsatt för mycket. Vad fint att hon nu mår bra och även jag hoppas att hon nu får vara frisk och kry. Kan tänka mig att hon är en vacker kisse lilla Molnet.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

lundakatter
0

Jag ska hälsa på Molnet imorgon o ska se om jag kan ta en bild på finaste tösen.

Tack för alla lyckönskningar ska föra dem vidare till henne!

Vi hade som sagt en fantastiskt generös person som hjälpte oss med Molnets astronmiskt höga veterinärräkning. Fantastiskt!

buster65
0

Vilka otroligt snälla och generösa människor det finns!

Tur för lilla Molnet att hon fått all den hjälp hon behöver. Stackars lilla kisse, det är ju helt otroligt så eländigt hon har haft det. Önskar av hela mitt hjärta att hon får vara frisk nu och njuta av livet.

Nospuss till henne och rosor i stora fång till den generösa person som hjälpte till med veterinärräkningen. Det finns hopp om mänskligheten trots allt.

Hennum
0

Skönt att molnet börjar må bättre.

men det jag läser här får mig att må ganska dåligt. Allt det här lidandet tycker jag är lite fel att utsätta en liten katt för… Vill inte kritisera er, men hade det varit min katt hade jag avlivat stackarn för det finns en gräns för hur mycket en katt ska behöva lida. Och det beror inte på kostnaderna som jag tycker så. :) Men i och med att detta är ett diskussionsforum så anser jag att jag ska kunna framföra den åsikten här. ^^

men nu är hon är på bättringsvägen så hoppas jag att hon kommer fortsätta så, och att hon får ett långt och smärtfritt liv. :) Önskar lilla Molnet all lycka.

Och önskar även er lycka till med ert jobb. Jag hjälper er gärna i er nya lokal om det behövs! Skulle dessutom vara kul att se hur de tidigare frusna stackarna har det nu, i värmen och tryggheten. :)

Sidentass
0

men så skönt att höra att Molnet går framåt med sin hälsa..stackars misse vad hon fått lida mycket..önskar av hela mitt hjärta att det riktiga, mysiga, fina kattlivet kan få börja för henne nu…

lundakatter
0

#14 När Molnet togs in första gången gjorde veterinär bedömingen att hon kunde klara sig, med god livskavlité. Vi valde självklart att ge Molnet en chans i det läget.

Molnet blev sedan en trygg katt som var mycket glad och busig. Dagen då förstoppningen upptäcktes var detta av en slump då Molnet, som ännu ej var helt handtam, men väldigt busig gick runt och var glad och kaxig. Inte förren sötdmatte såg hennes rumpa såg man förstoppningen. Molnet led alltså inte av detta! Vi åkte som sagt till Mamlö Djursjukhus och det var aldrig tal om avlivning, det var enkelt att åtgärda.

Molnet blev sedan en helt tam katt och är en superglad, rolig, kelig, gosig och kaxig tjej.

Självklart var det aldrig tal om avlivning när det gällde snuvigheten och livmodersinflammationen vilket är saker som är (realtivt) enkela att årgärda och de ger på inget sätt försämrad livskvalité.

Molnet är idag ännu ljuvligare än innan. Jag var och hälsade på henne idag och hon pratar och blir så glad såfort hon får uppmärskamhet.

catfoot
0

Oj, denna lilla kise har verkligen fått känna på livets svåra sida..Så mycket otur, å ändå så mycket tur med er som hjälpt henne till ett friskt liv..Ni är bara bäst/Nospussar till kissen Molnet

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Jenna-Gun
0

Lilla molnet lycka till med livet som lycklig kisse.

Naturligtvis önskar jag alla andra kissar ni har tagit in ett friskt o gott liv.

Hennum
0

okej, då tycker jag att ni kanske har överdrivit hela saken lite då. För intrycket jag fått när jag läst här har varit att katten har varit i princip halvdöd och har lidit som om den vore i helvetet.

Ett missförstånd helt enkelt :)

Men vad är det som molnet är akut sjuk i just nu då? För när jag läser ert första inlägg så verkar det som att molnet är frisk nu, och har varit sjuk. Eller handlar insamlingen om att samla ihop pengar till veterinärvården som molnet redan fått?

Förlåt om jag är jobbig. Men jag vill bara förstå. :)

lundakatter
0

#19 Ja, det blev kanske lite väl mycket om hennes lidande som jag skrev, men ville att folk skulle förstå vad hon ändå fått gå igenom.

Detta har varit under en ganska lång tid också, hon hittades i sommras och har levt flera månader glad och lycklig.

Det första inlägget gällde hennes besök på Hbgs djursjukhus på grund av misstänkt lunginflammation, där valde jag att skriva även om henes sjukdomshistoria. Sedan i inlägg #7 berättar jag om när hon fick åka in andra gången för livmoderinflammation. Men hon blev alltså frisk (det är "bara" att operera) och är superglad idag trots att hon bär tratt.

Vi sammlar inte längre in några pengar i denna tråd då båda Molnets räkningar är betalda, kanske ska man till och med låsa tråden då? Men jag ville ju uppdetera om hur Molnet mår nu :)

Du är inte jobbig; förstår man inte måste man ju fråga!

Hennum
0

Det skulle ju vara kul med en tråd där vi kan få läsa om hur det går för Molnet. Men kanske en ny tråd då. Så att nya medlemmar inte börjar läsa den och blir aldeles förfärade. Onödigt att ge folk magsår i onödan! :D

TinaBE
0

Vill bara säga!

Kanonbra jobbat av er Lundakatter!

TinaBE
0

Vill bara säga!

Kanonbra jobbat av er Lundakatter!

lundakatter
0

Ville bara meddela att den snälla människorna som betalade Molnets räkning blev så förtjusta i i henne att de bestämt sig för att ta hand om henne. Så det blev verkligen ett lyckligt slut på hela historien!

emjon
0

Vad underbara nyheter och dessa personer har verkligen visat att en kisse har ett stort värde. Vill önska både de och Molnet lycka till i framtiden och hoppas de får många friska år tillsammans. Jag älskar lyckliga slutGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

essut50
0

Vilken lycka för Molnet att få ett eget hem..Kyss

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Jenna-Gun
0

En solskenshistoria med andra ord.

Lycka till Molnet i ditt nya hem

mymlanbus
0