Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 365 ggr
[helenal]
0

Hur skulle du löst problemet?

Om det var DU som bestämde över alla djur i sverige. Hur skulle du lösa hemlösheten och hittekatter på bästa sätt?

sarae
0

hmmm börja med att sparka ut alla känslokalla människor som plågar djur, mördar och våldtar…sen kan alla stackars hemlösa djur flytta in i deras hem istället….. Nej allvarligt, det är en väldigt bra fråga, något jag funderar över varje dag…På nått vis måste man få folk att inse att djur har ett värde, Barn måste få lära sig detta från början, av både föräldrar och skola. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra lite…. Bodde 3,5 år i brasilien och där gjorde jag i princip inget annat än att hjälpa hemlösa katter och hundar på min fritid, De flesta förstod mig inte och tyckte jag var knäpp..men jag kämpade på, och efter en tid fick jag med mig fler och fler som hjälpte till, eller åtminstonne insåg att djur faktiskt hade ett värde….att sprida information är guldvärt, många människor ser inte längre än näsan räcker…de inser helt enkelt inte hur djuren har det…det är inget fel på dessa människor egentligen men de behöver hjälp med att öppna upp ögonen för omvärlden….och sen måste vi sluta tänka "men jag kan ju inte göra någon skillnad", För det kan vi visst! Så som ni här på hittekatter iFokus bevisar för oss varje dag!!!

[helenal]
0

bra svarat!! ngn annan ?

Faxlin
0

Bra skrivet Sara.
Jag håller på det där med att ändra folks värderingar. Att börja redan i skolan så vi kan få barnen att växa upp med andra värderingar än deras ibland något inskränkta föräldrar vore inte helt fel.
Har funderat på hur bara. finns så mycket allergi bland skolbarnen att man inte får släpa med sig djur dit. Men har en liten förhoppning att samköra något i min komun med utomhus lektioner. Där man kan ta lite överbyggande om djur och få dem att förstå värdet på dem. förstå att alla har samma värde. Oavsett om det är en hund, en katt en iller eller en häst. Storleken och priset har ingen betydelse. det är individer med känslor och de är lika beroende av oss som barnen är av sina föräldrar.

Jaja, nu svammlar jag som vanligt. Men det är en knivig fråga det här. Och något jag funderar mycket på. Men som Sara sa. Ingen kan öraallt, men alla kan göra något. Tillsammans är vistarka. Det vet jag. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vanessa
0

Dels allt som ovanstående skrivit. Men även att lagarna måste följas. Så det ska finnas utredare som kräver att folk gör som lagen säger och informerar, lär ut. Det vara straff som känns och även djurförbud om de misskött sig väldigt. Då för all framtid. Sedan gäller det alla djur, från daggmaskar till kossor. Inga djur hos den människan. Lite av allt som behövs göras.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.