Patetisk rättegång
Jag har varit till tingsrätten idag och lyssnat på ett mål som rörde sig om djurplågeri och/eller brott mot djurskyddslagen och jag är gråtfärdig.
Det gällde en ko som från advent 2005 och fram till och med slutet av maj 2006 flera gånger varit i så dålig kondition att kon inte kunnat resa sig. I maj 2006 efter att kon åter inte kunnat resa sig hade hon blivit placerad i en hage och då hade en anonym anmälan kommit in om att kon sköttes illa och nu nätt tre år senare var det alltså rättegång.
Tyvärr så betvivlar jag att vare sig åklagare, domare, nämnd eller försvarsadvokat någonsin sett en levande ko och så fall måste den ha varit på åtskilliga hundra meters avstånd. Tyvärr så var det ingen som brydde sig, inte ens den veterinär som var kallad som vittne både för att han sett kon och som sakkunnig.
Det hela skulle kunna beskrivas som ett pensionärsmingel både i vestibulen utanför tingssalen och även själva rättegången för alla aktörer var till åren komna. Åklagaren är 70 år fyllda och en pensionerad polis som tycktes ha en funktion som någon allmän trivselvärdinna är 80 år. Ingen hade kapacitet att ta in det som sades under förhören och åklagaren strök kvickt flera av åtalspunkterna.
Just nu är det åtskilliga som jag skulle vilja sänka till havets djup om jag därtill hade befogenhet.
Så ser djurskyddet ut i detta Sverige som har så sträng djurskyddslagstiftning.
Än en gång har mina åsikter om rättegångar stärkts: Man kan lika gärna kasta en tärning.
Det är "ett spel för galleriet" bara 

Det är skandal! Man får skämmas över det Svenska Djurskyddet!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Usch och fy! 

åh, det där är ju verkligen förjävligt! så förbannad man blir. :(
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Finns det någon artikel om det här?Det vore intressant att få veta varför kon inte kunde resa sig bland annat.
Det som finns skrivet är vad jag skrivit här och som jag också lagt ut på min blogg på www.hilbertshotell.net ( klipp och klistra webadressen).
Kon hade fått kalcium för man trodde att hon hade kalciumbrist som orsakde en förlamning men om det hjälper hjälper det fort. Nu hade kon fått kalcium tisdag och onsdag men inget hände och p åfredag kom djurskyddsinspektören och beordrade slakt omgående. Ägaren var ovillig att slakta för kon var dräktig och han ville ha kalven. Slaktaren måste ha tagit ut kalven för det nämndes i en liten bisats att den levt i 1,5 dagar.
Kon hade också svåra klämskador på ett bakben och juvret men att veterinären sade att det var nya skador så ville man få det till att det var skador som uppkommit under vintern. Det flrekom tal om att ägaren på något sätt lyft kon med hjälp av ett gummiband men ingen ville ta reda på vad som egentligen hänt.
Dom faller den 8 april.
Gud så hemskt!
Tyvärr ser det ut såhär i hela landet, ingenting blir taget på allvar när det gäller djur:(

Å, man kan bli galen på vårt Svenska Djurskydd! 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Vad då djurskudd???????
Det är så man skäms
Ja så ser det ut, små eller stora djur. JAg blir så arg, så jag kokar. MAn kommer ingenstans!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....