*Räddad* Katt avlivas....
om den inte är Raggarn…Fick ett samtal från Bollnäs, där det gick en katt lik Raggarn..Dom hade försökt få in den på det lokala djurskyddet, men dom ansåg den för skygg för att tas emot, ville skicka en skytt för att ta bort katten..Så är inte denna kisse Raggarn, som jag hoppas få veta i morgon, så avlivas den snart..Kissen är mager ä rädd, men det kan man väl inte dömma ut en katt för..Blir rädd för hur lätt man löser problemen med våra övergivna katter…
vaddå Raggarn? Fattar inte!
men är det djurskyddet bollnäs ovanåker menar du?
ja visst är det för bedrövligt att det ska skjutas hit och dit. Blir så arg på detta resonemang. Kan inte hoppet ta in honom då?
finns det ingen liten gömma någonstans där kissen kan bo?
ok såg din annons på blocket nu Catfoot. Så nu förstår jag vem Raggarn är. Men inte ska de väl avliva kissen för att den är skygg. Men Parakis då vart är hon? Kanske hon kan hjälpa
Låter hemskt…
Kan man inte säga att det är Raggarn (hursom) ifall det finns någon som kan fånga in den …så den slipper att skjutas??
Fy vad trisst! Håller med er andra det är alldeles för lättvindligt att bara skjuta ihjäl dessa stackars katter hela tiden. Det borde väl inte vara så svårt att hjälpa en ensam liten kisse kan man tycka.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

men de kan ju inte bara skjuta honom förrens de vet om han är märkt eller har chip eller så?
Jag skulle vilja veta vilket djurskydd det är som tyckte att katten skulle skjutas. Djuromsorgen eller djurskyddet, det finns ju två här?
Kan inte Hoppet heller hjälpa tills vidare Catfoot?
jag blir så frustrerad över detta. Finns det inga fler på denna sajt från Gävleborg som skulle kunna tänka sig att hjälpa denna katt om det nu inte är Raggarn?
Var är ni från Hälsingland, Gävleborg? Jag kan köra denna kisse om någon kan hjälpa honom att leva.

morgonputt, hemsk att han ska bli avlivad för att han är "fel" katt, stackaren, kanske inte skygg ,,, mina sklle nog verka skygga om de rymt och okända mäniskor jagar dem,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag mår så illa av sådana här fördomar!!
Hur ofta förekommer det inte att katter döms ut av "djurvänner" utan att kattstackarna ens får en chans!!!
De samlar in pengar till hemlösa katter, då ska de väl också hjälpa de som är i störst behov av hjälp????
INGEN kan avgöra om katten är förvildad förrän den varit inomhus några veckor.
Hoppas VERKLIGEN att någon vänlig själ kan ta hand om kissen och bevisa att det är en katt som inte är så skygg, för det tror inte jag!!
Bra gjort att du kämpar för kissen catfoot!!
Kan man inte ta in den till en veterinär först och undersöka så den inte har nå smittor? Är så rädd för sånt ska komma på mina djur. Och min toa är jätte liten, sovrummet bor en igelkott. Men kanske som kan dela. Och sen så mina tre andra måste ha de andra utrymme som finns. så som kök, hall och vardagsrum. Har inte så stort ;( Och trångt som det redan är. Och katterna mina trivs inte när det blir för mkt heller. O jag har egentligen inte råd heller ;/ Men som jag sa i en annan tråd så ska jag ringa o prata me farmor o farfar som bor i ett stort djurfritt hem. Men de jobbar jätte mkt och är inte alls så frälst i djur. Och farmor är jätte envis. Så jag skulle inte sätta så mkt upp på det :/
Är här ingen från Hoppet som är inne och kollar ,kanske ni kan ta hand om kissen? Den behöver inte vara född utomhus för att dom uppfattat den skygg. Min katthane från Båstad var en tamkatt, hade bara gått ute i flera år och alla trodde det var en skyggis och ville skjuta den. Dåligt gjort av dessa katthem som bara vill ringa jägaren, såna är inget att rekommendera, skulle aldrig våga lämna en katt till ett sånt ställe.
Någon kan väl hjälpa till och fånga katten ,åka till en vette och kolla om den är märkt. Ta in den ,det finnsa så många stora Hälsingebyggnader där uppe och denna behöver bara en liten vrå.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ja, jag söker med ljus å lykta…I mina kretsar finn inga som vill ta in en främmande kisse…
Parakiss…Nog måste det väl gå å ordna, ett vettekoll så kissen är frisk..Krisar det sig får jag ta ur egen plånbok å betala..Blir så ledsen på att människor dömmer kissen fast dom ej träffat den…Så skulle du kunna upplåta ett hörn till den, så hör av dig…Kram catfoot
jag har mailat en kvinna som har jobbat på djurskyddet i Bollnäs, får vi hoppas att det leder någon vart. Men jag har gjort det förut och hon har inte kunnat hjälpa då. Men tänk om katten blir skjuten innan vi har en lösning då?
Jag hjälper mer än gärna till om det behövs hjälp å fånga katten, men jag har ingen aning om hur man gör. Men bil och körning bistår jag gärna med å hjälp vi infångadet av katt.
Inatt har det varit 22 grader här, tänkte på kattten när jag la mig och tänkte på den när jag klev upp.
#15 Då delar vi på det Catfoot om det är så betalning av vetbesök.
jag har nu pratat med kvinnan men hon trodde att det var fullt på katthemmet men hon skulle ringa dit å höra. Hon har ju som sagt slutat, men skulle försöka ändå.
Men hon hade inga större förhoppningar över att djurskyddet skulle ta in katten, om det nu var en katt som inte var tam.
Men det vet vi ju inget om.
Känner att jag egentligen inte har plats. gha. beslutsångest.
Ringde till farmor o farfar nyss. Och jag pratade me farfar o han skulle fundera på det. Läre prata me farmor om det. Men han sa det att dom nästan aldrig är hemma. Så de tlät knappt. så då kommer jag få springa över dit nästan varje dag (såklart värt det - men jag har ofta mkt annat för mig å, hel tids studier och sånt).. Men om jag skulle lyckas fixa plats där så länge så får det bli kort stund. Kanske kan jag ta den till mig sedan när den är veterinär kollad och sånt. Och då får ni stå för veterinär undersökningen som jag inte alls har råd med. Och jag har ingen bil eller körkort. Så jag kan inte köra den heller. eller hämta o sånt.
Men skulle tipsa o kolla me dom i akuthems listan med som vi har inne på djurhem.ifokus.se .
#19 körning kan jag stå för när jag är ledig från skolan, så det är det inga problem med.
Vet besöket står Catfoot och jag för om det blir aktuellt.
Men det viktigaste är ju ändå att du måste känna att du kan ta emot denna kisse. Du ska ju inte ta dig vatten över huvud, om du förstår vad jag menar.
Va, härligt att ni hjälper till..Ni sitter i närheten av katten..Kankse djurskyddet lånar ut en fångstbur, om Parakiss kanske kan ta in den tillfälligt, eller hennes farföräldrar..Dom behöver inte vara hemma mycket, katten behöver säkert lugn å ro i början ändå..Jag är gansak säker på att detta är en tamkatt som gått ute ett tag, å med all säkerhet blir tam inom en snar framtid..Nu håller jag tummarna här att nån kan hjälpa denna kisse…Å när Ankie å jag går in med vettepengar (tack Ankie)…
mjo förstår. har ju inte plats. så nog så skulle det kännas att man skulle ta vatten överhuvudet. så bästa är att hitta ett annat ställe. osso är ju min ena han katt okastrerad med. o jag vill inte att han ska börja skvätta o sånt ännu :P
men ska kolla me farmor o farfar ikväll igen. men ingen ide o hoppas för mkt där.
jag har även kollat runt lite. men ingen som kan.
men inte vet då jag hur man fångar en katt inte, det måste jag få hjälp av nån med? Nån som är kunnig i detta får följa med.
Men kunde hoppet ta in katten Catfoot?
Jag har inge kunskap om det. Men det skulle jag kunna hjälpa till med allafall. Och försöka få förtroende och sånt.
men vem ska ta hand om katten då?
Ingen som har en toa eller tvättstuga att låna ut till den stackars frusna, magra kissen?
nu har jag pratat med en tjej och som har jobbat länge på djurskyddet. Hon ska ringa å höra om djurskyddet har en fälla så kan vi försöka åka ut å försöka få in katten.
men till saken vi måste ju ha nånstans att ha katten när vi väl har fått in den och hur gör man med vettbesök å sånt. Det är väl inte bara å dit kan jag tänka mig?
#24 tack parakiss för erbjudandet men jag tror det räcker om två åker. Jag tar med mig en van kattfångare, får vi se om det går.
Tanten som katten är hos vägrar att ens låta katten komma in, det är 10 grader här nu och det har varit 22 grader inatt. Stackars katt!
Stödhem till katten!!!! om det nu inte är Raggarn.
Nu har jag pratat med damen som katten är hos. Katten fick gå in i garaget å äta, och de kunde inte stänga in den där för det gick att krypa under. Hon kunde heller inte ta in den för hon hade en innekatt. Hon sa att katten är vild och att det inte går att komma den nära.
Men precis när vi pratar så kommer katten igen, jag frågade kan du inte knäppa kort på katten då. Jo det skulle hon göra så jag skulle ringa sen igen på em. Kvinnan som trodde att det var Raggarn var på väg nu dit för att se om det var hennes katt.
Jag ska iväg en sväng på em sen ska jag se vad jag kan göra för denna lilla katt.
Hoppas, hoppas att det är hennes katt och att den känner igen henne så hon kan fånga den.
Hoppas verkligen att det är damens katt!
Och hoppas verkligen att "det lokala djurskyddet" skäms som ville låta skjuta katten !!! 
Å tack Ankie………………Ja, nu sitter jag å känner mig så glad..Tänk vilka underbara vänner, kattvänner det finns därute…
Tacka Parakiss, för att du försöker hitta nån som kan ta emot kisse…
Jag tycker inte man kan dömma en katt om den är förvildad eller inte, hur ska katten våga lite på nån efter många månader ute, där den fått utstå så mycket av oss människor..
Jo jag har nyss pratat med den ev. ägaren..Hon hade väldigt stora förhoppningar att det var hennes kisse..Jag tvivlar lite i tanke på att det är några mil emellan , men katter har vandrat långa sträckor förr…Å denna kisse försöker hitta hem..Lilla krake…
Jag undrar. Även om det inte är hennes katt. Kan hon kanske inte ta med den så länge hem till sig?
#34 Hon kanske ändrar sig när hon är på plats :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#32 men åker hon tåg?
hur ska hon ta sig ut till där katten är då?
Får hoppas på att hon ändrar sig. Eftersom hon åker en sån lång bit ändå =)
hon som jag prata med sa att hon åker på vinst å förlust eftersom katten kommer när den vill å att det inte är säkert att katten är där då. Eftersom katten är så skygg, vild som hon sa så, är det inte ens säkert att hon får se katten när hon kommer, så sa hon jag pratade med.

Men jag får spasmer hur man resonerar..ta fram bössen för att katten är skygg..huuuva man får gåshud över hela kroppen juh!!!
Hussen tillåter mej inte att ta in fler katter nu, men om det handlar om akut-tider så att säga..i väntan på ett hem där katten kan stanna längre så är det en annan sak…men samtidigt kan man ju inte frakta en kisse hit långvägaför endast en eller ett par veckor…
puttar upp tråden…det måste ordna sig för stackars misse…
ja, hon kände bara att hon måste kolla om det är hennes lilla Raggare…
Japp hon kommer med tåg, hon har inte körkort å bil..Jag tänkte själv hämta henne i Söderhamn, men känner mig så trött efter en jobbar natt som gått i magsjukans tecken..Så jag sitter bara å halv sover å kollar in här ibland…Kan inte slappna av när en katt är i nöd…
men har hon mobil, pma mig hennes telenummer så ringer jag å pratar med henne sen. Jag ska iväg halv ett till 2 ca sen så.
#30 jag tror inte det var djurskyddet som vill att katten ska skjutas, det får ju inte de bestämma.
De får ju inte bestämma över nåt längre, de får ju inte ens åka och hämta en katt i fälla som jag har fattat det utan det måste alltid gå via djurskyddsinspektör eller polis.
men katten har fortfarande ingenstans att ta vägen om det inte är hennes katt. Så vi måste ha en akut lösning om det är så. Någon som vet någon? Stödhem till katten…….
#42, jo, tyvärr, läs i inlägg #0.
Så har det gått till tidigare här i Karlstad under flera år. Djurskyddet hänvisade de flesta katter till kommunskytt, för inte mindre än cirka ett år sedan.
De tog endast in omplaceringskatter som de fick betalt för att ta in "för de gick att placera ut".
Jag puttar för den stackars kissen, om det inte är matte som kommer, så måste han ha ett stödhem!
#46 ja enligt hon som jag pratade med som har jobbat på djurskyddet så kunde inte de själv ta ett sånt beslut.Jag har ingen aning om hur det är……
Men men nog om det, jag har provat att ringa maggan men det gick
inte att komma fram, men vart åker hon ifrån? Jag ska prova om en stund igen. Kan vara dålig mottagningen på tåget med.
Har hon bur med sig eller om det skulle vara hennes katt?
jag har nu nyss kommit hem och det var inte Maggans katt. Men vilken liten och fin katt, så hungrig. såg ut som en ungkatt. Maggan kunde stå alldeles i närheten av katten och prata med den. Jag har nu bestämt att tills vi hitttar någon som ställa upp och ha katten hemma så får han vara här i vår tvättstuga och duschrum. Är det så att djurskyddet lyckas med att sälja en katt kan han få komma dit om han inte är för skygg för är han det då tar de inte emot katten. Jag har bestämt själv att vi ska upplåta tvättstugan ett tag och gubben vet inte om det än.
Så vi får hålla tummarna att katten inte är alltför skygg oh att han låter sig fångas in. Vi ska tillbaka nu snart med fällan och paret som bor i huset kollar den regelbundet och ringer mig när katten är i fällan.
Så bra att du kan ta in katten om än tillfälligt så han slipper gå ute frusen o hungrig…hoppas nu bara att han låter sig fångas.
Vad är det som behövs sen…jourhem eller permanent hem?

#48 Toppen att du kan ta in honom!!!!
Puttar ! Bra Ankie!!
Debattia
jag blev så förbaskad när damen berättade som bor där sa att hon tyckte så synd om katten när han satt där på stubben inatt och tittade in i fönstret men sina fina snälla ögon när det var 20 grader kallt. Då sa jag att katten ska inte behöva frysa mer även fast jag har fyra katter och inte har tänkt att ha någon mer katt så får han bo hos mig tillfället. Han ska heller inte behöva dö Ja men varför inte prova å ta in den i värmen eller prova någonting för kattens skull. Hon var rädd att hennes egen katt som var väldigt dominant skulle klå upp den andra, men säg istället att du inte vill ta ansvar för en till katt sa jag istället för att skylla på din katt att han inte kommer överens med katten. Det vet du ju inte än. Ja det var ju så att det var de som inte ville.
Ja ja nu till svåra att försöka övertala gubben när han kommer hem.
#52, ja, det är för jäkligt. Många kallar sig djurvänner men bryr sig oftast bara om sitt eget djur och inget annat. En del kan tänka sig mata men inget mer, det är för besvärligt.
Snällt av dig Ankie om du kan tänka dig öppna ditt hem en kort tid för denna stackars katt. Här handlar det om att katten ska överleva och inte förfrysa sig. Om det är 20 grader kallt så är risken stor.
Jag är ganska säker på att detta inte är en förvildad katt, då skulle den inte visa sig på dagen, gå in i ett garage eller överhuvudtaget söka sig till ett hu. När kattstackaren väl kommer in i värmen kommer han/hon säkert vara supernöjd. 
Lycka till!!!!! LIlle kissen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hoppas tanten fick sig en tankeställare och tack för det finns såna som du!!! Håller tumtassar för att lilla gubben ska se up ptill dig för den gärning du gjort denna dag.
Debattia

CatFoot: Jag har mailat dig.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Men Ankie…Jag vet inte vad jag ska skriva, du är en klippa, du är fantastisk, du är bara bäst…Tusen tack å åter tack för att du kan ta in denna kisse..Så får vi försöka hjälpas åt att hitta ett hem till den..Jag tror absolut att detta inte är någon skyggis, bara lite rädd för onda människor..när en upptäcker att den faktiskt kommit till en sann djurvän, så kurrar den av hjärtats lust..
Ja när denna kvinna ringde igår om den katten, så sa hon att hon var en stor djurvån..Ja, då tittar man inte ut på en katt som sitter å fryser i 20 graders kyla…Nä, fy f.n…
Kram till dig Ankie, /Catfoot
Hoppas att det går att fånga in kissen bara… Ankie, så snällt att du kan ta in kissen… tack!
Ja du det är faktiskt inte svårt att hjälpa en katt som är i nöd när ingen annan kan. Jag mår så bra av att veta att jag kan göra något. Sen att Helena har hjälpt mig så att fixa fällan och allt, och så snabbt. Ja du det finns inte ord vad jag blir glad om katten är här imorgon.
Ja nu har vi varit med kattfällan och han skulle rigga den imorgon och ringa mig direkt. Vi var väldigt noga med att säga till han att han måste kolla fällan ofta. När han öppnade garaget så låg katten där inne på liggunderlaget och på filten men stack direkt när vi kom in.
Men när kissen ska undersökas och vaccineras ev kastreras och märkas så måste jag be om lite sponsring härinne. För allt det kommer jag definitivt inte har råd med.
Gubben sa att det är klart att det går bra att katten kommer hit, men vilken guldklimp jag har härhemma. 
#59. Säg till när du behöver kosing… jag hjälper absolut till.
Du är en pärla Ankie!
Kram
Underbart att det finns en lösning för denne kisse! Du är guld värd Anki!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
men du jag tänkte att tvättstugan är rätt stor. Torktumlare, tvättmaskin, garderob, frys, och duschkabin. Vi hänger även kläder där. Tänk om katten nu inte är så tam och flänger runt som en tok, kan den göra det? Kanske den gör illa sig, nu blir jag orolig i förskott.
Jag har gjort i ordning ett krypin åt katten iform av en stol med en filt över så den har skydd och en filt under stolen så den får varmt. Varmt är det ju där ändå. Tror ni det blir bra? Ska jag tänka på nåt annat?
Jag tror inte det, försök lämna den i fred så mycket som möjligt de första dagarna…Han kommer nog att ligga å trycka under stolen eller ett eget gömställe..Som jag skrev, så tror jag att den ganska snart hittar lugnet hos er..värme, mat å kärlek..Precis allt en katt behöver,,
Kolla bara så den inte kommer bakom något å gör sig illa…Så fick jag göra med Tudor å Troja..Fick stänga så dom inte tog sig bakom tvättmaskinen…Men dom var ju pyttesmå kattungar…
Kram Catfoot
Man bara gapar. Det är ju så fantastiskt att kissen får hjälp. tusen kramar.
Vad härligt Ankie att du kan ställa upp för kissen och hälsa guldklimpen och tacka för hans välvilja.
Begriper inte hur en som säger sig vara djurvän kan titta genom fönstret på en kisse som sitter ute i kylan och fryser utan att hjälpa den.
Hoppas nu att kissen går in i fällan så han får komma in i värmen och tryggheten.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Han är här nu. Han hade gått in i fällan direkt. En liten krabat som är röd och vit. Han bara steg ut ur fällan och vi stod bredvid och han gick direkt och satt sig bakom duchkabin, så nu låter vi han vara ifred.
Ja nu vet ju inte jag, men i mitt tycke så ser han välmående ut. Fin i pälsen inte alls så där jätte smal.
jag skriver mer sen
jag måste ut å skjutsa min mor
får gubben titta till katten

han kanske är bortsprungen, en liten anonskampanj att hitta en ev ägare kanske är en ide? skönt att han verkar må bra i allafall,
ja nu så ska jag berätta lite. Äntligen hemma igen. Katten sitter nu på golvet men fortfarande bakom duschkabin. Det finns en hylla högre upp som han satt på förut. Han svarar mig när jag pratar med honom men fräste när jag sträckte fram torrfodret.
Han har stora pupiller men han sitter kvar när jag sträcker mig fram för att titta på honom. Det verkar rinna från ett öga. Det är ju svårt att se riktigt när han sitter där han sitter. Knäppa kort vill jag inte göra ännu han får nog lugna ned sig lite först. Han kommer ju inte fram heller så det blir svårt att få med han ens.
Ja, du detta känns så otroligt bra i mitt hjärta och mitt samvete att få lägga min energi på att rädda denna katt. Jag är så glad att katten är inne och slipper frysa. 
Jag ska gå ner å sitta där å läsa lite nu så kissen får lite sällskap. Om katten vill ha det eller ej vet jag inte men det får han en stund ändå. 
#72, vad du är snäll Ankie som tog in den stackars kisssen i värmen!! Och på Alla hjärtans dag, kan det blir bättre?
Du gör rätt i att låta kissen vara i fred, han kommer när stunden är inne!!
Tack, Ankie, catfoot mfl. som hjälpt kissen!!! 
Roligt att kissen svarar dig när du pratar med honom. Det är ju så mycket nytt för honom. Bra ide med att sitta hoshom och prata så han blir bekant med din röst. Tror inte det dröjer länge innan du kan locka fram honom.
Känns så bra att han är inne i trygghet och värme rosor till dig för det.
Låter helt toppen Ankie….Jag tror du snart har en gosboll i din närhet..Å han tycker säkert det är mysigt att du sitter där å läser ….
Förstår att det inte är passande att knäppa kort på kissen nu..Bara det att Catfoot är så himla nyfiken på rödingen..
Du har ett hjärta av guld, som tog in denna frusna kisse..Du gjorde det dom som matat honom borde ha gjort…Tackar dig än en gång/Kram Catfoot
#75 ja jag vet man blir ju nyfiken. men jag ska knäppa så fort katten har funnit sig lite till ro. Men jag måste väl anmäla att jag har en upphittad katt här till polisen tänker jag.
Den lille gosbollen har ivarjefall ätit upp allt torrfoder och blötmaten han fick. Han har inte gått på lådan än.
Men jag tänkte,, ska jag avmaska han eller? Lägga i blötmaten tänkte jag.
Kanske bra att han blir avmaskad. blanda ner i maten..Så har jag gjort med Troja…
Har nyss fått elaka sms från raggarns matte..Att jag inte kollat upp om det var hennes katt i Bollnäs, var det min skyldighet????, å att jag ljuger om Kvantumkatten…Att jag inte vill släppa den tillbaka till henne..har nu mailat bilder på kissen, å tackat för den här tiden…Att vi härifrån Hälsingland var inte nått att lita på, för ni hade visst igår ocå pratat om det gamla djurskyddet, å det bevisade att vi bara ljög..Hon var verkligen otrevlig, jätte otrevlig människa. Både jag å du Ankie å hon som hade kissen fick en rejäl utskällning……..Det är tacken för timmar å pengar jag lagt ner på denna kisse…Men kissen rår ju inte för det, den är ju bara ensam å övergiven…/Catfoot

#77 Nu fattar jag inte riktigt.. Vart hon förbannad för att ni inte kollat upp om detta var hennes katt? Det var väl det ni gjorde eller? Hon var väl t.o.m där och kollade katten själv?
Eller skulle detta gjorts tidigare menar hon? Jag fattar inte hennes avighet…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Nä ärligt talat så blev jag så förvånad, så jag blev handlingsförlamad…Hon tror först att jag ljuger, å att Kvantumkatten är hennes raggarn, å att jag ljuger för jag inte vill lämna tillbaka den till henne..Har nu mailat bild på den..
Sen så ansåg hon att jag borde ha åkt å kollat om det var hennes katt..Hmmmmm, jag har aldrig träffat hennes katt, hur skulle jag bedömma att det var Raggarn som satt där..Å anser heller inte att det är min skyldighet att göra det..Jag har bara försökt hjälpa henne att hitta sin katt…nu får hon söka själv…Tänker inte ta skit, när jag bara försöker hjälpa henne…/Catfoot
#79, håller med, fattar ingenting!!! Det var väl hon som tog tåget och kollade på katten?
Ja, å hon fick betala tågresan, å den var dyr..Så jag blev syndabocken…Att jag lurat upp henne i onödan…Jag skulle ha kollat innan..
Ja, jag är bara så förvånad å så illa berörd…Har lappat Söderhamn å satt ut på Blocket sökt denna kisse med ljus å lykta…Ja, å så blir det så här..Ja, det är väl bara att bita ihop å gå vidare,…..Man lär sig nått nytt varje gång, man försöker vara vänlig å hjälpsam…Detta lärde mig att inte engagera sig för mycket i en annans katt. Låta var å en sköta sig själv…
#82. Hur är det man säger… otack är världens lön! :(
Du gjorde precis vad du kunde Catfoot, vad skulle du mer ha gjort… trollat?
Nä, usch!
Kram
Malin
Ibland kan man få skit av den man minst väntar det av.
Vänlighet mot katter behöver man aldrig ångra….
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
men fy vad håller hon på med. Hon som var så tacksam igår satt hon å sa flera ggr. Hon tyckte ju att det var bättre att åka upp för att se om det var hennes katt än att inte veta. Jag fattar ingenting. Hon till och med slapp betala bensinpengar till mig, även fast jag har dåligt med pengar. Jag skjutsade ut henne dit och var där med henne en stund för att sedan när hon ringer hämta henne igen och skjutsa henne till station.
Ja du Catfoot otacksamma människor är nog det värsta när de inte kan uppskatta en för att man vill hjälpa. Men vet du jag brukar tänka så här att jag är så här som människa, att ställa upp för andra ser jag som en självklarhet även för djur sen om det kommer någon människa som inte kan uppskatta detta så har jag ivarjefall gjort det som känns rätt för mig och mitt hjärta. Så nästa gång hon ringer till dig svara inte, du är inte värd att ta skit från nån annan.
Ångra inte att du var vänlig du är ju sådan som människa, se det från det andra hållet att nu har vi gjort något bra. Vi har räddat en katt från att frysa ihjäl eller från att skjutas.
#85,#86….Tack för era ord…
Ja, man blir så besviken på nån man tror sig vara tacksam för hjälpen man ger…Vet ej vad som slog slint, det var fel på oss hela bunten..Å anklagade mig för att jag inte vågade stå öga mot öga med henne igår…Fast jag förklarat att jag hade jobbat natt, fylld av magjuk vårdtagare, å kunde inte skjutsa henne…Så då jag var feg, i hennes ögon…Nä, fy f.n är mina ord för vissa människor..
Hur man än sig vänder, har man rumpan därbak…
Kram catfoot
Det är ett uselt beteende!
Skit i dumt folk catfoot, de finns det gott om!!! Som jag tidigare skrev, en del bryr sig bara om SITT!
Inte undra på att världen ser ut som den gör…..kan man inte bry sig om det lilla…..
Bra gjort att ni brydde er att hjälpa den stackars kissen!
Finns det en ägare får man verkligen hoppas att den är tacksam……
#87. Jag ändrade mina sista rader :) visst är det bättre nu :)
Kram och skit i dumt folk som Bumbis säger, det finns dumskallar överallt tyvärr :(
Det var kanske tantens sätt att hantera besvikelsen över att det inte var hennes katt, att hon gav sig på dig i stället, vissa människor beter sig så,vet inte varför och vad dom är uppfödda på för föda,men kan det ha varit något förgiftat i deras mat???
Lägg ingen energi på såna otäckingar. Förstår heller inte varför hon blandade in det andra djurskyddet, var dom också ute och letade katten ? I vilket fall så glöm henne och känn dig nöjd över vad du och ni har gjort för katten! Och vad ni gör för katterna, ni envisa hälsingar!!!!
Debattia
#88,89,90..Tack för uppmuntrande ord..Har tänkt på denna kvinna inatt…Undrar om hon var rejält berusad, å satt å reta upp sig på att hennes resa kostade 700:- för fel katt..Jag blev syndabocken å sen även Ankie, å kvinnan som matade katten..Hon var verkligen väldigt otrevlig…
Vet inte hur jag gör om jag hittar Raggarn, tror inte jag kontaktar henne i varje fall…
#89…De sista orden, var riktigt sanna å bra..
Men nu går jag vidare å hoppas att jag inte hör mer från henne i mitt liv…Hon är inte värd att lägga energi på…
Kram till er alla/Catfoot

#91 du har gjort mer för hennes katt än vad hon gjort själv, jises, undrar med om hon var nykter,,,,, hoppas att du slipper höra av henne mer nu,
Den kvinnan är inte värd att lägga energi på. Men katten är det =) Helt vilsen på okänd plats. Om den nu lever ännu. Hoppas på det bästa och att den hittar hem snart! Måste vara frössen och utsvulten.
men se så fin han är. I dag när jag satt där nere å prata med kissen så kom han fram till mig när jag satt på golvet. Han strök sig mot min hand, så fin han är. Men han har ingen öronmärkning plutten. Det blir nog bra det här ska ni se.
Och hon som matade katten trodde ju aldrig att det skulle gå å ta i katten, vet inte om Zorro är ett passande namn då han är här.
Det var en jättefin kille! Vad roligt att hon kom fram och strök sig mot dig Ankie!!
visst ser han ut som en kille? Har inte sett än där bak?
kanske skulle ändra rubriken, kissen är ju räddad.
Men hej… vilken sötnos… är det mest killar som är röda? Den lille trivs nog nu att få komma in och få värme, mat och kärlek… kissen då 
Jag hade en röd kille för 16 år sedan, han hette Tigerman :)
Vilken goding och så modig också
.
Tänk så mycket bättre att få komma in hos snälla människor som ger kärlek och omsorg än att sitta ute och frysa.

Jag ändrar lite i rubriken. Nu är han ju inte avlivningshotad i allafall
Härligt att han verkar vara lite social och vill komma fram och hälsa. Det bådar gott. Kan ju vara en liten förrymd stackare som inte hittar hem. Annonsera lite kanske?
det är en okastrerad hane och han ser inte ut att vara mer än ett år. Nu var han fram till min kille med å gosade och myste. Jag har suttit där nere ett tag, men han formligen slukar maten han får. Han äter alltså upp precis allt. Han lämnar inget kvar.
Men blir det för häftiga rörelser så fräser han direkt.
Jag ska ringa till polisen imorgon och så, men han får vara kvar kvar här så länge det krävs.
# 102 det där med mest killar som är röda hade jag också hört, men sen kom ju lilla Daisy och bevisade att det inte alltid stämmer
.
Han (eller hon) är i alla fall jättefin, och inte kan man kalla det en skygg katt! Håller med #105, den måst nog ha, eller ha haft en ägare rätt nyligen om den vågar sig fram så snabbt. Härligt att han är inne i värmen!
Vilken underbar liten kisse , tam verkar den också och den rekommenderade katthemmet skjutning på,dom borde skämmas!!!! Hoppas dom får veta sen att ni tog hand om katten .
Debattia
Menn så söta kisse.
Han verkar ju ganska tam.
Skönt att ännu en kisse
slipper frysa ute.
Kranm till er
ja katthemmet hade inte sagt något om att denna kisse skulle avlivas utan som jag fattade så var det hon som katten uppehöll sig hos som hade sagt och tyckt det.
Det är ju lätt att det blir missförstånd när det blir fler folk inblandad och den ena säger si och den andra säger så. Men jag pratade med henne som anmälaren hade pratat med och hon hade inte sagt något om att denna katt skulle avlivas. Du ser hur det kan bli.
Men kissen är så fin men han har inte ätit lika mycket nu. Men typiskt va när jag har haft i avmaskningstablett. Vad är bäst Axilur eller Drontal tycker ni?
Axilur måste man lura i dom 3 dagar i rad medan drontal räcker med en gång.Men jag tror att de känner lukten/smaken av Drontal bättre. det finns i alla fall vissa individer hos mig som gör det.Men det gick en gång att lura i henne medicinen med hjälp av grillad kyckling.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#111,,Ja jag blir inte förvånad hur folk vrider å vänder på saker å ting..Men kvinnan som matade katten sa att dom hade sagt att dom skulle skicka en skytt för att ta bort katten, för dom tog inte in vildingar, å det var denna katt…Men det kanske var den matande kvinnan som ville det, så hon skulle bli fri ansvaret över denna kisse…
Men hur som helst, så är katten räddad..Tack vare dig…Kram Catfoot

Och jag som är SVAG för röda katter! 
Drömmer…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
ja men nu när jag var ner så hade han ätit upp allt igen. Rensat allt, så det verkar gå bra med Axilur. Han pratar med mig när jag sitter där o läser högt. Jag ska knäppa mer kort, jag lovar.
Nu ska jag gå ner med en skinkbit.
#116. Han kommer att älska dig till slut, du som kommer med mat och godsaker hela tiden 
Tack för att du tog hand om killen
Kram

En sån solskenshistoria det blev till slut.
Tack alla inblandade!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
men nu då man känner på han så känner man hur smal han är. Men magen är svullen. Är det mask eller har han fått för mycket mat tror ni?
Vilken fin kisse. Bara tanken på att skjuta honom gör mig alldeles upprörd.
Tack alla ni som sett till att kissen räddats.
tänkte på raggarn ..det finns ju ett till katthem i söderhamn och dom har nu en hemsida ..man kan väl kolla där om han dykt upp..här har ni den i alla fall…
ja denna katt är så kelen att det inte är sant. Jag får klappa den och klappa den. Men inatt har han jamat precis hela natten, jag har inte sovit mycket kan jag säga. Ringde polisen idag å sa att jag hade en upphittad katt, de hade ingen efterlysning på en sån katt ivarjefall.
Ska höra med Bollnäs nytt om vad det kostar att sätta ut en annons. de är ju så dyr på ljusnan se det går bort. Men bollnäs nytt får många och jag tror att det är många som läser den eftersom den är gratis.
Sån trevlig läsning, på sätt och vis, alltså. HAha, fyllkärring….. JAja….Vad ska man säga? Kissen var ju toppenfin!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot: vad tråkigt att höra att raggarns matte vänt sig mot dig när du har gjort vad du har kunnat för att hjälpa till. Tråkigt att det blir så ibland, men jag brukar säga (när jag har varit för snäll för mitt eget bästa) att i slutet av dagen så kan iaf JAG leva med mig själv, och veta att jag inte är en sån person som den som var elak är.
Ankie: vilken pärla du är som tog in den lilla. Det verkar ju precis som att han antingen blivit borttappad eller utslängd om han är så kelen redan. Vad gulligt också att han ropar på er på natten. :)
Hoppas ni hittar en orolig ägare som gråter av lycka över att få tillbaka sin borttappade katt. Som alltid, inte så troligt men jag hoppas ändå. :)
ja lille gubben så otroligt kelen. Han pratar med en hela tiden nästan när man är där inne i tvättstugan, stackarn får sitta där han…
nu har jag lagt ut annons på blocket, borde vara inne om nån timme återfås mot speciellt kännetecken skrev jag, inte vet jag vad jag ska hitta på för kännetecken på han. Det vita på magen kanske. Man vet aldrig, jag litar inte på folk
Faggdu..tack för de orden, dom ska jag ta till mitt hjärta..
"(när jag har varit för snäll för mitt eget bästa) att i slutet av dagen så kan iaf JAG leva med mig själv, och veta att jag inte är en sån person som den som var elak är."
Hoppas att nån saknar denna pärla till kisse…
ang. annonsering i Bollnäsnytt, går ni till redationen och frågar kanske ni får en gratis eller att de skriver en liten artikel om den upphittade katten :) Har ni tur så är det nyhetstorka så att de vill skriva nått om den, testa iaf :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Säger bara vad jag tycker, men det är väl det som är huvudsaken? Att man själv är stolt för de val man gör. Man kan ju tyvärr inte påverka andras val hur långt som helst, bara sina egna. Ibland är man för snäll, vilket verkligen kostar en själv, men då slipper man vara den där buffliga, otrevliga personen som man själv avskyr till slut. :)
Ja tänk när man tror att man kan koppla av. Igår när jag satt å klappade katten som jag brukar blev han helt plötsligt skitförbannad och smäller till mig med tassen med klorna ute så det bara tjongade till. Jädrar vad rädd jag blev. Jag fick mig tre rejäla klomärken i pannan. Så nu är jag lite mer vaksam.
Det är tre som har ringt på katten men när de har sett kortet på blocket så är det inte samma katt som är saknad. Ja synd är det jag hoppas ju att katten ska hitta hem.
Vi har öppnat upp lite mer nu så han har lite mer yta nere i källaren.
Oj, tur att det inte träffade i ögat, himmel så rädd jag hade blivit. Varför blev han så arg kissen?
Synd att inte någon ägare har hört av sig!
ja du om jag det visste. Jag gjorde som jag alltid brukade satt mig ned på huk och småpratade med han och han kommer fram och stryker sig mot min hand. Jag vet inte om han tyckte att det blev för mycket, han ser väldigt irriterad ut ibland.
Han är mycket vaksam, från till att vara avslappnad och sen när han märker att han är det så blir han genast vaksam igen. Det var vid ett sånt tillfälle det small. Ja du man märker att det går bättre att klappa honom när jag står för när jag sitter så blir han mer kontrollerad. Han är inte lika kelig som han var för nån dag sen.
Kan det ha att göra med att han har större yta att röra sig på tro?
puttar upp
Han har även fått diarre. Fick ju en del burkmat Coop blötmat till skänks, den ser inget vidare ut. Undrar om det är den som gör han dålig i magen? Våra vägrar att äta den. Känns dumt å kasta men jag tror inte det är nå bra mat, den ser inte så ut.

Så fint att kisse fått komma in i värmen, vilken tur att du finns för honom!! Vet att vissa katter kan reagera som han gjorde..dom kan vara helt avslappnade, spinna o njuta av att bli smekta..sen vips så kan det smälla till. Vår Josefin har haft lite av det betéendet, speciellt i sina yngre år..vi tror att det bottnar i hur dåligt hon blev behandlad av sina tidigare ägare innan hon kom till oss, dom hade en liten son som ständigt drog henne i svansen t.ex..ja..det finns fler saker att anmärka på det kattägarskapet..
Catfoot..man ska tydligen aldrig sluta att förvånas…när man hjälper folk förutser man förstås att få något annat tillbaka än stjälp!! "Det finns då folk till allting" måste jag säga..förstår inte hur endel människor är skapta och vad dom har sittandes bakom pannbenet..
Hej Anki! Vilken fin insats du gjort…!
Vilken fin kisse..han hade tur han..som hittade dig!
Har hört att röda katter brukar ha lite mer temperament än de andra..?Men också att de är stora personligheter…
Har tänkt lite…det där med klorna ute…?Men så är det ju också snart vår…han kanske är kärlekskrank?
Eller har ont någonstans,dom brukar ju reagera med att bli vresiga vid smärta i bland ,eller kanske bara vill vila eller testa efter hårt liv ute…och hemska människor som ej släppt in honom när det var brakkallt ute,det gör så ont i mitt hjärta att höra att det bara finns sådant folk… ?
När vi fick vår hittekatt så tog vi henne till veterinären efter ett tag för att låta undersöka henne,det är ej ovanligt med öroninflammationer … på katter som varit ute ett tag..eller ont i magen efter ha fått äta allt han kommit åt..
Var lite försiktig med för mycket och för fet mat i början … så han vänjer sig.. rå strömming och lite rå oxfärs ibland… och om matte vill ligga bra till en räka då och då…
Veterinärerna brukar ha en kampanj varje vår här runt om Göteborg med nedsatt pris för kastrering av katter..kanske kan ni undersöka honom samtidigt…. Samt jag säger det igen Göteborgsposten föregår med gott exempel,brukar hjälpa till med gratisannonser… säg detta till din egen tidning,så kanske dom tar efter… Lycka till med kissen/hälsningar Astrid
Har läst någonstans för länge ,länge sedan,att vissa katter säger ifrån och kan bli ilskna om människan kelar med dem för länge.
Klart det spelar roll hur katten haft det innan också. Har själv varit med om att katter gjort så ,sen har det fösvunnit med tiden. Jag brukar fräsa till mina katter när dom är dumma,så lägger dom av med det.
Skönt du tagit hand om det lilla livet.
Tänk nu om det varit kvinnan som varit hemlös i stället för katten och ni tagit hem henne. Då är inte kattens något i jämförelse med kvinnans. Försökte bara vara rolig!
Debattia
Nu ringde det en kille som hade köpt katt från djurskyddet för en tid sen och trodde det var hans katt. Han gav ett signalement på katten men det var inte han. Men han sa att var det ingen som ringde och gjorde anspråk på katten så ville han mer än gärna ta hand om honom. han ville ha en rödvit korthårig hane. Han skulle även kastrera katten sa han.
Jag hör av mig om nån månad sa jag utifall det är någon som ringer. Vad tycker ni, jag är glad om någon vill ge missen ett hem. För vi har inte råd med 5 katter och det räcker med 4. Men samtidigt vet jag ju vilket folk det finns och som inte är snäll på katter, men tänk va hur man är. Jag blir ju orolig. Men hur kan jag försäkra mig om att han har ett bra hem till katten? Det är ju det viktigaste…..
#138. Ta killen på pulsen vetja! :) Låt honom komma och hälsa på och kolla av hur han är med kissen och då tror jag att du känner att det är rätta killen för kissen.
Så svårt det där! Hoppas att det ordnar sig med kissen i alla fall.
Kram
Usch ja det är väldigt svårt att veta om det är rätt eller fel. Det kan ju också vara en seriös kille så jag håller med Mymlanbus att låt honom komma på besök och se hur det verkar. Känns det ok kan ni ju kanske leverera katten så ni ser att hemmet känns okej om inte så tar ni katten med tillbaka. Så gör ju en del katthem och andra gör hembesök först.
Skulle också be att få leverera kissen och kolla av hemmet :) då får man ju lite insyn i alla fall.
Ja, jag skriver som förgående…be han hälsa på ett antal ggr, sen att du levererar katten å samtidigt talat om att du vill ha kontakt å möjlighet att hälsa på å se hur katten mår. Är han mån om sin katt bör han inte reagera utan tycka det är helt ok…
Så har det varit lite runt Eulalia=Ella..Å den killen protesterade inte mot nått av detta utan förstod att jag ville katten väl…Å därför var extra försiktig…
Hoppas att det blir bra för kissen, ett eget hem vore ju inte illa…I tanke på att ni har fullt hus ändå…
Det kan ju vara ett bra hem, men det kan ju också vara någon som är "svartlistad" därför bör du göra hembesök.
Jag hade annons på en upphittad röd hane för några år sedan, en kille ringde och verkade jätteseriös. Han bodde på sjätte våningen och jag sa att att han måste bla. näta in balkongen om han skulle få ta hand om katten. Killen var jättetrevlig och skulle göra allt jag sa.
För säkerhetens skull ringde jag runt till djurföreningarna i närheten och dubbelkollade, det visade sig att han var "svartlistad". Alltså en person som tar han om massor med djur och inte sköter om dom, vissa har djurförbud.
Bättre ta det säkra före det osäkra, enligt min mening.
Ok tack för era svar! Han ska få komma hit först får jag bilda mig en uppfattning. Han skulle ha kissen som innekatt. Men undrar om det är hoppet han hade köpt katten av, för han hade köpt av ett djurskydd i söderhamn. Då kanske man kan höra med de.
Katten har nu fått ett ändrat beteende. Han ser heligt förbannad ut när vi kommer in. Han kommer fram direkt, inge skygg, jag sätter mig ned för att klappa. Jag klappar katten lite och det är på hans villkor, hela tiden. Sen smäller det, han slår hårt på handen. Han gör lika mot min kille med. Sen tittar han så konstigt på en, han stirrar nästan ut en och det känns nästan som om han ska flyga på en när som helst. Jag vågar inte titta han i ögonen.
Snart vågar jag inte klappa honom.
Vad är det som har hänt med han?
Det kan vara en rangstrid på gång, kissar utmanar lika väl som hundar. Fya på honom och gå ifrån honom när han gör så där. Behandla honom vänligt men neutralt nästa gång, tills han närmar sig, klappa honom då. Dummar han sig så fya och gå ifrån honom igen. Om han får "ta makten" kan han bli väldigt obehaglig att ha att göra med.
#145 men du det har jag aldrig varit med om, tror jag inte ivarjefall.
Rangstrid, ja det är därför han stirrar ut mig då som katter emellan brukar göra. Det känns riktigt obehagligt. Han utmanar oss då kan man säga eller?
Jag trodde han var förbannad för han fick vara i källaren och inte med oss. Eller att han ville ut.
puttar så fler ser för att höra fler synpunkter på #144
Låter konstigt detta..Kan han ha blivit illa behandlad å är på sin vakt, han vet inte om ni är snälla eller ej, eller handlar det om rang..Han kanske känner sig trängd, eftersom han inte har nån flyktväg, som han haft i det fria, …Eller som du själv skriver att han längtar efter er å mer sällskap…Jag har inga bra råd att ge..Vet min gamle Tössen, är lite så där..Man klappar å han ser ut att mysa, tills man får sig en rejäl smäll…Kram catfoot
Cirri gör så oxå.
Man gosar med henne och rätt vad det är så klöser o biter hon.
Hon är lika mot de andra katterna oxå. Hon leker ena stunden och så blir det nästan slagsmål.
Att borsta henne är inte att tänka på då blir hon helt galen.
Hon har mycket tråkigt med i bagaget från de hon föddes fram till 6 månaders ålder. Kan det ha med det att göra. Hon blir ju 4 år i mars
många gånger så om de har gått ute eller är vildfödda kan det bli så mysigt att det "slår om" mitt under kelstunden men backar man då så lugnar de ner sig och man kan fortsätta.
Det här låter inte som det eftersom han ser arg ut redan när ni kommer in, har han varit hos en veterinär? kan ju vara att han har ont någonstans.
Annars hur beter du dig när du kommer in i hans rum? hur beter du dig när han klappar till dig? Har du provat att fräsa åt honom när han slår dig?
#150 ja jag kommer in och småpratar med han och han svarar tillbaka. sen brukar jag stå eller halvsitta och vänta till han kommer. Han kommer då och stryker sig mot benet och jag sträcker då ut handen så han får stryka sig lite på den. Sen brukar jag börja klappa honom, och det gör jag försiktigt och inte alls mycket. Men helt plötsligt bara vänder det utan förvarning och det kan smälla. Men man ser ju hur han liksom tittar på en, han stirrar hotfullt på en. Man känner sig utmanad på nåt vis. Ja han litar väl inte på oss än tänker jag. Han kanske aldrig har blivit klappad heller man vet ju ingenting.
När han har smällt till en så har jag har fyat till honom och rest mig och gått. Men nu vågar jag inte klappa honom lika mycket. Lille gubben som man inte vet nåt om……..
Jag skulle med ha blivit rädd :(
Det är ju alltid svårt att veta varför katterna beter sig som de gör speciellt när man inte vet något om deras bakgrund.
Vår Mimmi är med största sannolikhet en vildfödd kisse och scenariot påminner om Eulalias. Det tog 4 månader innan jag fick klappa henne och allt sker på hennes villkor. Mimmi har gjort enorma framsteg på 2,5 år och tycker nu om att bli klappad på ett helt annat sätt. Jag är hela tiden mycket observant på henne för ibland vill hon ha många klappar och är riktigt gosig. Ibland räcker det med en och då märker jag direkt att hon stelnar till i kroppen efter första klappen och då avbryter jag direkt. Jag tolkar det som osäkerhet och skulle jag då fortsätta så skulle jag nog också få en smäll och fräs. Eftersom jag aldrig fortsätter utan går därifrån så blir Mimmi lugn när hon inte känner sig trängd.
Vet ju inte alls om det kan vara något liknande med din kisse som du tagit hand om. Har han fått träffa någon av dina katter ännu han kanske inte alls gillar att bli lämnad ensam i tvättstugan.
Hoppas att du kommer på vad som är problemet för både er och kissens skull.
då är frågan, vart klappar du honom när det smäller? är det alltid på samma ställe, ex ryggen, huvudet. försök se ett mönster.
har upptäckt att skygga och halvskygga ogärna vill att man tar dem på ryggen i början, brukar ta ett tag innan man kan stryka dem över hela kroppen.
Bandit som jag har här hemma älskar att kela men jag får hålla mig runt huvudet och nacken för när jag stryker honom över ryggen så vänder han sig snabbt runt och stirrar på handen, han slår inte men man ser en skräckblandad blick och han ser dessutom väldigt osäker ut. då brukar jag ta tillbaks min hand när han ser ut så och pratar med honom tills han kommer och ska buffas igen.
#153 vågar jag låta han träffa mina katter då? Tänk om det blir slagsmål. Han kankse smäller till de lika som han gör med mig. Ska jag introducera de en och en och släppa in de till han eller ska han få vara där tills själv tills han ska tills sitt hem?
om du är osäker så sätt en nätdörr i början, annars kan du öppna så att han får sakta gå ut om han vill. Om det blir slagsmål stampa i golvet då brukar de springa tillbaks till sitt trygga hål som är det rummet de har bot i.

Vår hittekatt Grendizer var hur go som helst, ända tills man strök honom hela vägen över ryggen mot svansroten. Då började han fräsa, elelr drog sig undan, eller slog till en lite med tassen. Detta berodde på att han hade fettsvans, han ryckte därför hår ur svansroten och huden var jätteirriterad där. Vi såg ju att pälsen såg fet ut och ville undersöka och då small det.
Han kanske har någon fysisk åkomma, men om han kommer från en dålig bakgrund så kan det ju vara ett sätt att visa makt.
Man får nog vara uppmärksam på när det händer och se om man kan hitta någon rutin i det och sen avgöra vad man ska göra.
#154 det brukar inte vara på nåt speciellt ställe. Ryggen går det bra å klappa och baktill, det bara smäller liksom ver kar som det inte spelar nån roll vart. Men jag ska ha det i åtanke och tänka på var jag stryker honom om det nu hinner hända en gång till. Jag ska försöka ligga steget före tänkte jag, om jag hinner….
Vi har ju ingen nätdörr å vi har heller inte råd att köpa en men går det inte på nåt annat sätt?? Det skulle ju vara bra om det ginge att ornda så att de fick träffas för han blir nog kvar här ivarjefall en månad till tänker jag.
Ja en nätdörr till en början är mycket bra så det får närma sig lite försiktigt. Det beror ju också mycket på hur katterna är som man redan har och om nykomlingen är van vid andra katter.
Vi började med några av de snällaste och ökade på vart efter och det gick mycket bra.
Jag tror kissen är rädd och mycket osäker. Tror absolut det är en tam katt. Mitt råd är, låt honom komma själv och stryka sig utan att bli klappad ett tag tills han känner sig mer säker. Kanske blivit slagen och illa behandlad.Då brukar dom vilja skydda sig.
Ett besök hos vetten kanske ifall den har ont någonstans??
Undrar hur mycket killen gjort för att leta rätt på katten som han blivit av med ??? Hur seriös var han med den katten,blev den kastrerad, märkt o.s.v.Hur mycket saknar han den? Hur länge hade han katten innan den försvann???
Debattia
alla våra tre innekatter är otroligt snäll men simon tror jag blir sur för det blev han när skrållan och busan kom hit. Rödis är snäll men han är oberäknelig. Ja vad svårt, man är ju rädd om sina egna så är det ju. De är vaccinerad -07 mot allt så jag vet inte om de kan smittas av nåt.
en nätdörr behöver inte kosta så mycket, gjorde en här hemma åt Bandit. Jag tog måtten på dörren och byggde en ram av vanligt trä som jag hade hemma, köppte lite hönsnät som jag nitade fast. Jag tog spännband och satte fast den i gångjärnen och ställde en stol på utsidan. Jätte lätt.
#160 nä katten var omärkt för han hade den som innekatt och han skulle till å kastrera den i dagarna sa han när han smet ut genom dörren. Han hade polisanmält att katten var borta och undrar om han hade lagt ut den på blocket med kommer inte ihåg vad han sa. Han sa att han blir tokig utan katt och att han ville ha en ny. Han hade köpt katten på djurskyddet i söderhamn för ett halvår sen ca.
Vill man inte göra en egen nätdörr så går det bra med kompostgaller också. Vi tog två stycken som vi satte ovanför varandra och hängde på krokar i dörrkarmen och de täckte hela öppningen.
Appropå killen som är intresserad av katten så kanske du fått namnet på honom. Då borde det vara lätt kollat om han har köpt katt från djurskyddet i Söderhamn. Jag blir alltid misstänksam när de precis skulle kastrera när katten försvann så då blir det extra intressant vilka uppgifter du kan få från djurskyddet..
#164 varför då menar du? Jag fattar inte vad du menar när du skriver att du blir misstänksam när de precis skulle till å kastrera…. Ja det finns ju några här inne på forumet som hör till hoppet. Jag ska pma nån av de så får vi se, namnet har jag.
Du kan inte ha ett par grova handskar när du är inne o ska klappa honom? För när han väl slår till så rycker du bort handen, vilket är fullt normalt. Men på så sätt vinner han varje gång. Om det nu är så att han är en bossig misse. Har du handskar på dig så gör det inte lika ont när han väl slår till, då kan du fräsa till o hålla kvar handen. På så sätt markerar du att det inte är uppskattat av dig. Finns svetshandskar som är lagom billiga och fungerar utmärkt som skydd. Är det så att han är bossig kan detta hjälpa. Så han vet att det inte går att sätta sig på dig =) Du kan försöka med detta förutsatt att han inte har ont någonstans.
#165 Jag kanske uttryckte mig lite dumt men det jag menar är att det är svårt att veta om han verkligen hade tänkt kastrera katten. Tyvärr hann katten smita ut precis innan låter då bättre att säga.
jaha ok det var det jag tänkte att du menade. Ja du man vet ju aldrig. Tycker så synd om katten när han får vara i källaren själv. Men vi är ju ner till han ofta och jag brukar sitta där nere när jag läser böcker. Han ser ut att ha det mycsigt ändå när han ligger på fällen.

Ett kompostgaller hos ex Blomsterlandet eller Plantagen kostar inte så mycket. Det räcker att ställa i en dörröppning. Vill man kan man sätta ex. buntband runt gångjärnen i dörren som håller fast gallret lite. Det behöver inte vara så högt, katter hoppar inte gärna över något de inte kan "mellanlanda" på. Gallret är både för smalt och instabilt.
Håller med om det är så lätt komma undan med att den skulle kastreras och att den inte behövde märkas för det var en innekatt. katthem brukar väl informera om både märkning och kastrering.
Hoppas jag har fel ang killen,blir så pessimistisk bara av allt elände .
Debattia
Vilket katthem i söderhamn har han fått katten från…?
När vi hade det på landet så måste det förankras väl och gå från golv till tak för kissarna klättrade gladeligen i gallret.

#163 Ursäkta om jag också låter lite pessimistisk men jag hör lite varningsklockor. Han minns inte om han lagt ut annons på Blocket och vet inte vad han skrev där… Ligger annonsen inte kvar? Eller var detta väldigt länge sedan.
Det lät tyvärr som en liten undanflykt att katten skulle "precis" kastreras i dagarna när den rymde. Också lite efterkonsturerat kanske för att "ligga på plus".
Bra om du kan dubbelkolla med Hoppet hur de upplevde kontakten med honom.
#170 Han var jätteintresserad av katten och jag blev ju glad först men sen börjar man ju tänka, hmm ormat eller så. Jag är oxå som du pessimistisk det händer så mycket när det har att göra med katter. De är lätta offer. Men jag släpper inte katten hur lätt som helst.
#171 det frågade jag inte, men jag har ju hans telefonnummer. Men jag har bett Catfoot kolla med hoppet så får vi se.
#174 Nä men det är jag som inte kom ihåg vad han sa, inte han som inte mindes. Jag ska fråga nästa gång jag pratar med honom.
Idag ska vi stänga in våra katter och släppa ut honom får vi sen hur han reagerar.
#175 Då håller vi tummar och tassar för att det går bra och att han blir glad för det.
Har pratat med Hoppet…Fick ingen bra känsla fast han hade inte köpt katten där, men ringt för att söka sin katt å ev. hitta en ny…
Han ville inte beskriva sin försvunna katts utseende fast dom frågade flera ggr. Så fick dom till svar att den har ett annorlunda utseende så jag känner igen den..Då undrar jag, vad har han gjort med katten????????????????????????…Eller överreagerar jag????, men Groda på Hoppet hade samma känsla..
Men vi kan ha fel…men det känns inte så..
Ja han sa till mig att katten hade ett svart morrhår, det var det enda bra signalement han kunde ge mig. Men då måste det vara på den andra djurskyddet han köpt den då.
Ja ni får sprida att jag har en katt här som vill ha ett eget hem. Jag tror ju inte att han någonsin kommer tillbaka där han kommer ifrån. Vi får se hur jag gör med killen, känns ju lite olustigt då men det är som sagt inte lätt att göra en bedömning per telefon.
Men de ville inte att han skulle köpa en katt av de?
Tack för hjälpen Catfoof.

#175 Missförstod dig angående Blocketannonsen
#178 Jag tycker nog att det finns anledning till att hålla honom utanför denna affären. Man skall gå på sin magkänsla och är den inte bra - då skall man backa ur.
Detta verkar väl inte vara helt stadigt som jag ser det?
Han måste ju kunna beskriva vem han hade att göra med på vilket djurhem, och vad jag förstår så finns allt dokumenterat på Hoppet och kan han säga tid och rum så är det enkelt.Och vad katten hade för namn på djurhemmet
Han hade inget internet och ej heller mobiltelefon sa han och han jobbade på nåt sånt där ringföretag berättade han. Det var hans ex tjej som hade sett annonsen på blocket och talat om för honom. Ja han var mycket bestämd att det skulle vara en hankatt. Jag blev lite förvånad själv faktiskt när han sa att han kunde ta hand om katten nästan direkt. Vem säger det när de har tappat bort sin egen och inte ens har träffat kissen och han trodde ju som sagt ej heller att hans katt skulle komma tillbaka. Katten hade smitit ut i trappen och han trodde brevbäraren hade släppt ut den i det fria.
Men en tanke var oxå att han trodde kankse att katten inte skulle kosta nåt, utan att jag var glad bara jag blev av med katten. Ja ja nu blir det så att katten inte kommer att få flytta till denna kille.
Ja du hur som haver så tänker jag inte vänta så värst länge innan jag beställer tid hos vet. Jag ska ringa å kolla vart det är billigast. Men han sover mycket nu och äter inte speciellt mycket. Lilla gubben!
Jag ska knäppa lite mer kort nu när han har fått lite lugnare blick.
Hej du… det där med ilsken katt…han verkar faktiskt ha ont någonstans tycker jag?…Eller som du tror illa behandlad . Ett besök hos veterinären skulle jag absolut göra… det finns ju rabies,katter kan bli smittade av räv och detta kan till slut smitta dina egna katter…..vid rabies så blir de riktigt ilskna…
Vi gick direkt till veterinären med vår hittekatt…hon var liten och nästan död när hon kom till oss,så jag var rädd att hon var sjuk,men hon tog ju sig så småningom..vi har ju haft tur…
Jag tänkte också på killen som ville ha din röda katt… det finns ju folk som har fått för sig att de bara vill ha röda katter,vi känner några stycken…de tycker att de röda katterna har en personlighet som ej de andra har,,jag själv har ingen egen uppfattning om detta,men…?…säg till killen att ni vill ha referenser ifrån hans arbete… eller liknade,men jag tycker som ni att egentligen så ska du gå på din magkänsla…
Svårt,men lycka till,Huvudsaken är att katten får det bra… eller hur?
ja jag håller på o kollar priser nu på olika vetstationer.
#185 Men för att kolla rabies tar de extra betalt för det eller? Han ser ju så fin ut kan de ha rabies ändå. Nu när jag inte har klappat han så mycket och han får komma själv å stryka sig så går det bra.
Distriktsvet på ren, det var nog dit ni åkte catfoot med Ella, tar 750 då är det vaccinering, öronmärkning och då kastrering självklart oxå att de undersöker honom.
Bollnäs vetpraktik tar de 780 och då har de ett erbjudande på att öronmärkning ingår, de är dyrare alltså.
Jag har ett ställe kvar att ringa på får vi se om det är billigare, de var ledig idag men imorgon så fanns de där.
Tror inte att rabies finns i Sverige :( men jag kan ha fel

Är ganska säker på att rabies inte finns i Sverige…
Nu tror jag vi fått in Raggar´n till Hoppet. det är 99,9% säkert. Bilden på Raggar´n som var här var lite missvisande. Förmodligen ljus från sidan som gjorde att han såg mer vit ut i ansiktet än han var i verkligheten. Katten har synts vid Klossdammen i ca tre veckor, han har fått mat på flera ställen och även varit inomhus på nätterna. Jag har tagit kort med mobilen och skickat till Kramfors. Hon är nästan helt säker på att det är hennes katt. Tyvärr glömde jag den andra datorn på jobbet och jag kan inte föra över bilden till denna dator (ingen bluetooth). Jag lägger ut den nya bilden imorgon. Hon kommer ner så fort hon kan få ihop pengar till resan. Imorgon lägger jag in det nya kortet här.
Usch vad jag ställt till det… Förlåt!
så måste jag ju skriva ner vad det stod att läsa om Rabies… i nätet…
I delar av Europa förekommer Rabies,katt,eäv,fladdermus,även hos tamdjur. Smitta till människa är ovanligt. i Sverige avled en kvinna som klappat en hund år 2002 i Tailand.
Sverige hr till de få länder som är fria ifrån Rabies.
tiden ifrån smitta till sjukdom är ca 3-6 veckor. Rabies angriper centrala nervsystemet och ger syntom som ,huvudvärk,ångest, feber oro och förvirring,hallucinationer,aggressivitet och sedemera synrom på förlamning och kramper….
Hälsningar Astrid..
Ps Bra att du gör ett besök hos veterinären…
det finns ju annat såsom Borelia och fettsvans… öroninflammation,misstro emot oss människor..o.s.v.
Han kan ju ha ont någonstans och då blir han aggressivbara man tar i honom..för det var väl en han ?,det är väl väl bäst att inte skrämmas nu igen…
Det låter ju som om ni kommit närmare varann…och det är ju fint..

Jag ville egentligen bara väl… Ds
men tänk om det är raggarn. Ja du det är svårt å se å jämföra för att se om det är rätt katt. Hon ringer väl till dig då Catfoot å ska ha skjuts ut till Hoppet förstår jag
. Tänker på alla oförskämdheter hon har hävt ur sig.
Det är ju bara å hoppas ivarjefall å att hon tar hand om katten nu, sist var det ju ett av hennes barn som skull ut å rasta katten i ett hundkoppel. Jag tror katten skulle med de neråt för att bo. Jag fattar inget av denna berättelse. Jaja, de har väl förhoppningsvis lärt sig nåt.
Nu har jag beställt tid för kastrering, öronmärkning och vaccination. På måndag bär det iväg klockan 16,00 och det kostade 520 kronor. Det var väl ett pangpris det och vi får vänta där och ta med kissen hem på en gång.
Så om det finns några som har pengar över i plånboken och skulle vilja lämna ett bidrag så mer än gärna. Catfoot vet jag redan, bra om det finns någon mer. Tänk jag skänker pengar till andra katter och när jag ska till själv så får jag tigga pengar för då har jag nästan inga pengar kvar, men hur det är va.
Men hur jag ska få in han i buren är en annan femma….
Cala, ja det ser ju precis ut som Raggarn..Å jag hoppas verkligen för er skull att det är han..Annars blir inte hans matte nådig har jag lärt mig…Hoppas ni får hittelön hon utlovad, det är ni värda..Hör av er om det är han, iså fall ska jag plocka ner efterlysningen på honom..
Hahaaaa..Javisst Ankie, jag ställer upp å skjutsar denna tacksamma dam, det vet du väl
..Om inte jag kan kanske du får köra henne, du har ju vanan inne
…Hahaaa..
Pm,a ditt kontonummer så kommer det pengar från mig…Verkligen jättebilligt, vart är det någonstans??Prova med lite kattmynta, att lägga in lite sånt godis i buren, så kanske han går in frivilligt..
Kram Catfoot
#197 du stället heter önneberg och ligger åt Alftahållet till. Hon är så billig för hon har inte så stora omkostnader. Men ska vi se om det är nån mer som hänger på Catfoot så kanske det inte blir så mycket för oss?
Tack Catfoot för att du hjälper mig!
#60 Tror att mymlanbus oxå skrev att hon ville bidra?
Ni är bara så goa som hjälper kissarna.
Kram på er
ja datumet stämmer inte ett dugg ser jag
hej så sött foto. Kan tyvärr ej bidraga,har redan bidragit med pengar för rädda skogen
Hälsningar A
strid
ja han är så söt 
Åh..så jättesöt han är…vilken goding 
Ankie, du har pm :)
#210 jag har sett
och jag har skickat tillbaka.
tack så jättemycket mymlanbus.
men vilken dålig bildkvalite, undrar om det är för att det är nere i källaren
#214 Catfoot har du inte sett min nya tråd? 

#194 hur gick det med katten, var det Raggarn eller?
#216 Jag var där igår och Raggarns ägare skulle komma ner nu i morgon (?) eller vad det stod och kolla om det var Raggarn eller ej.
Så vi håller tummarna :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Japp vi håller tummarna
Har glömt berätta att raggar´n nu är hämtad, det blev ett kärt återseende. Matte hade med sig Raggarn´s mamma så de fick hälsa på varann.
åh det var han ändå som var hos er, gud så roligt!
Har inte varit inne här på ett tag och kollat. Denna tråden har ju blivit en riktig solksenshistoria. Så skönt tanten hittade sin katt och att katten fick komma hem igen till sin matte: Såna här historier tycker man om!

Debattia

En sån härlig solskenshistoria detta blev till slut.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Men man blir ju så glad att man inte kan sluta le.
Jösses så skönt att läsa.
Yippi