*Låst*Tess katter - fortsättning "Hennes rop...
Den andra tråden blev väldigt lång därför startar jag här en fortsättning. Kan någon låsa den gamla kanske så att det inte blir dubbelt upp?
Så här började det: "Hennes rop på HJÄLP!"
Sammanfattning som allrakortast (läs gärna den mycket mer dramatiska betättelsen i första tråden om du inte hängde med sedan tidigare): en gammal kvinna flyttar till äldreboendet men kan inte ta med utekatterna som hon har matat ett tag på tomten och vädjar förtvivlad om hjälp för dessa fem (mamma & större ungar). Maddezero tog vädjandet hit till forumet.
Tyvärr finns inte riktig någon som kan erbjuda en optimal lösning i dagsläget men mammakatt har fångats in och har ett tillfälligt hem på Danielssonsgård. Under kommande helgen ska mumlanbus hjälpa till och försöker få in en eller fler av ungarna.
Du som finns nära Åtvidaberg/Östergötland och kan ställa upp som akuthem/hjälpa till under veckorna att kolla fällorna hör gärna av dig!
Nu finns en ny tråd:

Puttar
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
Tack till dig amlis att du vill hjälpa Mymlanbus som kämpar så ihärdigt för dessa kissar.
Hoppas att det kommer lösa sig på bästa sätt till sist.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Hur går det med katterna??

Så synd att det inte var lättare att fånga in dem. Hoppas det löser sig
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Väntar fortfarande på svar från vår veterinär, verkar inte som att han fick tag i den personen han sökte igår för att få godkänt att använda lugnande på dem.
puttar
En fråga eftersom jag inte är insatt i hantering av skygga katter.
Ska lugnande medel användas på missarna för att kunna fånga in dem eller när man har fångat in dem och hur går man tillväga då?

Tanken är att de ska få lugnande, vi har inte riktigt bestämt vilken form ännu, så att vi ska kunna få tag i dem inne i garaget. Vi har ialla fall godkännande från djurskyddsinspektören att använda det och vår veterinär kollar nu på vad vi ska använda för nåt. Antingen om det ska slå ut dem totalt eller bara droga dem lite så de blir lugnare, jag är ju mer inne på det sista.
Får vi in några i helgen så kommer de hit först och direkt på måndag så åker de till vår veterinär för att kastreras och sen måste de ju då ut nånstans till akuthem eller egna hem.
Allt medel kommer att ges genom mat, visst kan vi ta ut veterinären för att skjuta pil på dem men det går inte igenom djurskyddet så det blir inte gratis direkt. Så vi hoppas ju på att det ska gå att få i dem det ändå.
Imorron ringer vi djurskyddsinpektören om hon har några fällor att låna ut och få lite mer info av henne och sen till vår veterinär för att se vad för medel vi ska ha, och om vi får det utskrivet eller måste in till honom och hämta det.
En liten uppdatering ialla fall..
Tack…alltid lär man sig något nytt.
Låter drastiskt med att skjuta pil….hoppas de kommer fram och äter och på den vägen få i sig medlet.
Är de så pass skygga så de inte går in i fällan annars?

Jo visst är det drastiskt, och det kommer kosta en hel del. Det är ju alltså nedsövningspilar de skulle skjuta med i så fall.
Helt ärligt så tror jag inte att de kommer att gå in i fällorna, bla för att de fortfarande matar katterna och kommer inte vara hungriga nog för att lockas av maten som ligger i.
Men allt kan ju hända och vi hoppas såklart på det bästa! Önskar bara att det går bra och vi får in alla. De är ju riktigt fina allihopa, fint hull och jättefin päls.
Imorgon kväll åker jag och hämtar fällan och på lördag åker vi (exet och jag) och (förhoppningvis) fångar in kissarna, om det inte sker på lördag så hoppas vi på söndagen.
Håll tummarna!
/Malin

Åhhhh lycka till…hojta om det är något jag kan hjälpa till med…kruxet är dock..att jag inte kör bil o inte hittar
Mjukaste tassehållningar…
Sidentass
#13. Tack snälla Siden :)
Lycka till snälla alla!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#11 Vadå "de" matar fortfarande katterna? VEM matar? Släktningarna?? *förvånad* Men annars vore katterna kanske inte ens kvar..
Hoppas det går vägen nu med infångandet och veterinären direkt. Vore ju onekeligen perfekt! *håller tummarna* Sedan blir det andra vacc. om några veckor? Helst hos samma vet? Men kastreringen blir med tråd som löser upp sig själv eller ska de in igen för att ta stygnen?
Ska väl börja städa vedboden då nu under helgen.. som allra sista akut nödlösning.. Önskade verkligen vi kunde hitta en bättre/långsiktigare lösning! Men har börjat sammla ihop lite "tillbehör"… kom gärna alla med fler tips/råd/"att tänka på" m.m.!
Vad tror ni om att använda feliway/friend för att underlätta?
Det här har varit en riktig rysartråd ändå från början och det är mycket svårt också att få en riktig uppfattning hur det är med kissarna.
Ett tag var det på vippen att skjutas om de inte var borta innan de nya flyttade in. Sedan vistades de ute och skulle inte få vara i garaget. Nu får de mat i garaget och vill inte gå in i fällorna.
Hur det nu än är så hoppas jag att det går bra i helgen och att kissarna blir infångade och kommer in i tryggheten. Det är så frustrerande när man vill hjälpa men kvoten redan är fylld.
Feliway är mycket bra att använda för det är positivt för kissarna.
Min vetrinär tipsade om en kvarts eller max en halv (beroende på kattens vikt) Postafen (till människor) för att lugna katter. Dom blir tydligen lite sömniga och groggy.Har inte hunnit prova själv ännu.
Tycker oxå det är aningen förvirrande i denna tråd…..håller med Emjon.
De skulle ju varken få vara kvar eller bli matade…kan man inte be dom att låta bli att mata när försök ska göras att fånga in katterna.
¤ amlis - toppen att du ställer upp för missarna om än som nödlösning. Fångas de så får vi jobba på att hitta hem åt dom så fort som möjligt.

Ja det är rörigt, men det är inte så mkt som vi kan göra nåt åt..
De som flyttade in lovade Tess att mata dem ute och vi skulle få tre veckor på oss att fånga in dem. Och efter lite övertalning så har de fått äta i garaget.
Så ja, rörigt värre…

Skönt att höra att familjen inte är helt hjärtlösa i alla fall
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
#20 Tre veckor?! Det höjer ju chansen betydligt!
Samtidigt blir det lite knepigare för mig ju mer vi närmar oss påsklovet - visst har vi snälla vänner som tittar efter våra djur när vi är borta men det blir ju inget bra om då katterna precis har kommit in och är helt ovåna… så hoppas det blir nu till helgen *håller tummarna*

#22 Jo men det har redan gått över en vecka.

Ändrade planer ang lugnande. Vi kommer inte att använda nåt lugnande då djurskyddet kräver att veterinären ska åka ut för att kolla katterna innan han kan ge lugnande och det skulle kosta Tess ett par tusen för när det inte gäller oss så får vi ingen rabatt tyvärr som vi har ganska generös sådan annars.
Så Malin försöker ändå och får hon in några katter så kommer de hit och åker till veterinären på måndag. Då däremot så lämnar vår veterinär ut gratis lugnande som vi kan ge dem för att få med dem till honom.
Tycker det ändå känns som ett bra beslut att inte ge lugnande utan att sett/träffat katterna,även om det innebära att det blir svårare att fånga in dom.
Frågar igen…kan man inte stänga till garaget när de är inne och äter så de inte kan springa ut igen. Eftersom släkten ändå fortsatt mata dom???
Var ju positivt att de gett lite tidsfrist iaf….

Kan tänkas att det går att stänga in dem i garaget, vet inte hur släktingarna ställer sig till det. Men är det lika rörigt där inne nu som det var när vi var nere och fångade mamman så är det väldigt svårt att få tag i dem och de lär ju inte gå in i fällorna där, så frågan är ju vad man ska hitta på då.
Och sen litar jag inte på släktingarna för fem öre, känner ju till dem också och ja som sagt, det de säger får man ta med en nypa salt.
Låter knepigt…klart svårt om där är massor av prång o bråte att gömma sig i och inunder i garaget.
¤ Till Malin och hennes ex som är anonym härinne men som ställer upp och hjälper dessa småmissar så att de förhoppningsvis blir infångade imorgon.
Håller alla tummar o tassar och tänker på er imorgon.
Sista kvällsputt :-)
Danielssons du har PM!

Hej alla underbara människor som bryr sig om dessa katter
Jag sitter ju långt åt helvete bort i stockholm…tyvärr..önskar jag kunde vara på plats och hjälpa till lite mer (mycket mer!!!)
Frågan om nån fortfarande matar har varit på tapeten..
Sista dagen Tess var där och matade var på tisdag ( jag har pratat med henne), sen skickade hon brev till Patrik (som bor i huset nu) och bad honom mata katterna.
Patrik fick brevet i torsdags och då gav han katterna mat.
Jag pratade med honom idag (fredag ca 19:00) han har inte gett katterna mat idag (fredag) och han lovade att inte ge dom mat nu i helgen.
Så rent krasst så borde katterna vara rätt hungriga i morgonbitti..
när underbara Malin / Mymlanbus med ex kommer dit i morgonbitti.
Dom åker dit tidigt lördag morgon och gör ett försök.
Då katterna nu gssningsvis är rätt hungriga och hon är utrustad med en riktig kattfälla så får vi innerligt hoppas att nån kisse kliver in.
Hon och hennes ex ska verkligen ha en stor eloge.
Dom har packat med allt, massor av olika goda rätter till kissarna…och även beväpnat sig med termos me choklad, mackor och diverse förnödenheter för en lång väntan.
Vad beträffar kattluckan till garaget så har det ju varit endel undran…
Tydligen är det så att endast mamma katt använde kattluckan, "kattungarna" tog sig in i garaget via garagedörren som var uppställd på glänt..
Så att stänga in dom i garaget är inte helt lätt..visserligen kan man sätta en hake på väggen och sen använda sig av ett rep för att dra igen dörren..men om jag förstått det rätt så är dörren uppställd med kil för att inte gå igen och då funkar det ju inte med att dra igen den med ett rep…eftersom kilen sitter i vägen.
Huruvida dom fortfarande får husera i garaget är oklart..jag pratade visserligen med Patrik idag men då jag var helt inställd på att han skulle vara väldigt otrevlig och snarstucken så tappade jag helt klart fattningen och minnet…när han svarade och lät helt normal!!!
Lugn tillmötesgående och med förhoppning att katterna skulle gå i fällan…jag fick hjärnsläpp…och tog endast upp frågan om matandet!
Hursomhelst…nu får vi alla hålla tummarna för att underbara Mymlanbus med ex får en bra fångst 

.¨
Har dom turen på sin sida så åker dom med kissen/kissarna till Danielssongarden…sen vidare till vet Erik på måndag för kastrering, vaccinering och märkning.
Därefter ställer helt fantastiska Amlis upp som jourhem för en av dem och även Danielssongarden ställer upp som jourhem…Sen får vi kämpa för permanenta hem till kissarna.
Tack alla å håll tummaran för Mymlanbus i morgon/idag.
Många kramar, Maddezero

Lycka till nu på morgonen med att båda katterna blir infångade.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Lycka till med allt idag och här håller vi både tummar och tassar för lyckad fångst.

Håller tummarna för god fångstlycka!

Lycka till idag! Håller våra tummar för att katterna nu skall ge upp och låta sig fångas till värme och omsorg!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Håller oxå tummisarna
I morse snöade det här, nu har det gått över till regn. Väldigt otrevligt ute… Mumlanbus jag är i tankerna hos er! *håller tummarna hård nu*

Här snöade det ocså imorse, men inget regn än så länge.
Inget napp ännu ialla fall och de håller på att flytta in i huset idag. Men förhoppningsvis håller sig katterna där de brukar.
vilken rysare, jag hoppas så att de har gått in i fällan
Lycka till, vilken tur att kissarna har er som vill de väl

Kan ju lämna en rapport ang mamma katt ialla fall, har inte kommit på nåt passande namn ännu, funderar på Agnez, vi har avverkat en hel del namn genom åren.
Hon är inte alls lika rädd som tidigare, kommer man in nu så lunkar hon liksom bara undan eller sätter sig i fönstret istället för som tidigare att springa iväg och hoppa mot fönster osv.
Fönstret är hennes frizon just nu, där rör vi henne inte och det verkar hon ha förstått nu. Det går att vara jättenära henne, framför allt om en av våra katter är där inne. Hon äter som en häst. Och sen är väl frågan om hon inte har ungar i magen för hon ser ut att ha sammandragningar som de brukar ha ett tag innan det är dags. Det är ju inte så lätt att känna på henne direkt så det är väl nåt vi får ha lite koll på om magen sjunker ned nåt osv.
Hon är jätteduktig och använder lådan hela tiden, var bara första natten som det hade blivit lite utanför också men då var hon ju stressad också så det räknar vi inte.
Hon är mera alert nu eller vad man ska säga. Hon sitter i fönstret och kikar åt alla håll och är intresserad utav det som rör sig utanför och hon är nyfiken när man kommer in och undrar vad man gör osv.
Tidigare så har hon ju mest tryckt in fönstret, nu är hon som sagt mer intresserad av vad som händer och sitter med spetsade öron och kollar ut.
En liten rapport om madam..
Madam är väl inget dåligt namn
.
Aliza Kanske
Undrar hur det går för Malin och exet….nervöst o vänta 
Åh..är hon kanske dräktig lilla mamman.
Nyfiken på hur det har gått!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Nyss hemkomna och inte en katt i sikte.
När vi kom i förmiddags vid 09.30 så laddade vi fällan med mat och hittade ett bra ställe att ställa fällan på, vi hade fått bra råd av Tess var kissarna brukar vara.
Helt plötsligt så dyker det upp en flyttbuss och 3 personbilar och en himla massa folk börjar bära saker in i huset :( tjena, tänkte jag, om kissarna var i närheten så drog de nog illa kvickt. Tänkte att det kanske bara är ett lass och sedan försvinner folk därifrån, men icke, många lass blev körda och hela tiden så önskade vi att fällan skulle gå igen med en kisse i.
Men som sagt vad, inte en katt i sikte. Såg dem inte någonstans fastän vi vandrade runt där med kikare.
Imorgon är sista dagen som jag har fällan och då får ni hålla tummarna igen.
Efter 7 timmars vakande så gav vi upp :( vi är ganska så slut båda två. När man sitter där och spanar så spänner sig hela kroppen och man önskar så att kissarna ska gå in, så de slipper gå där ute alldeles ensamna utan någon som bryr sig om dem.
Garaget var i alla fall stängt idag och som danielsson skriver i tråden så är det nog ingen lösning att stänga in dem om det ser ut som f*n därinne heller, då kommer man bara skrämma dem ännu mer och det vill i alla fall inte jag göra.
Hur kan man locka fram kissarna? Vad gör vi om inte kissarna går in i morgon? Kan man få tag på fällor någon annanstans och vem kan kolla av dem i sådana fall?
Ledsen att jag inte kan ge er glädjande besked om att kissarna är inne, men vi får inte ge upp för det, imorgon är en annan dag!
Kram
Malin
Tack snälla för din insats!!!
*suck* urtrist att det här behövde sammanfalla med deras inflyttning! Hoppas att kissarna är tillräcklig hungriga så att de ändå håller sig i närheten nu när det är främmande folk där… Om det finns andra hus i närheten (tydligen minst ett?) så kanske de finns däromkring? Glamla lådor, någon gård man kunde kolla m.m.?
Har du en aning om fällan ni har nu är en "Lotin" fälla? Har börjat kolla lite ute på nätet vad som finns.. en del råder ju till grävlingsfällor eftersom de är större än "vånliga" kattfällor? Så att (enligt somliga) det skulle vara möjligt att lämna den stående några timmmer åtminstone? Finns en tråd om det här: Kattfälla. Själv känner jag ju mer som att man bör finnas i närheten så länge fällan är laddat förståss…
Har tyvärr inte en chans att sittar där hela dagarna just nu och vakta. Urdålig timing.. vi får se vad vi kan hitta på när vi vet resultatet av morgondagen…
Klart att katterna höll sig borta om de höll på att flytta in….trodde de redan hade gjort det.
Tack för att du och exet gjorde vad ni kunde…mer kan man inte göra.
Nu håller v tummen för morgondagen…hoppas att de inte stökar runt huset lika mycket som idag.
Vilken otur för er nu när ni var laddade till tänderna för både kissarna och er själva. Trodde också att de redan hade flyttat in och förstår också att det inte fanns en chans att få in några kissar då.
Tack för er insats idag och nu får vi hoppas att ni belönas imorgon så kissarna går in i fällan.
#45. Det är en lotus-fälla. De finns på www.lotin.nu
På Fia-hemmet sa de att de kostade ca 2500:- men på nätet står det 1100:- någonting, men det är väl inte inkluderat frakt då? Den är ganska tung och stabil framför allt och stor :).
Jag ska investera en fälla när pengarna kommer, var så säker. Såhär vill jag aldrig mer att det ska bli! Hemska tanke! Att det ska vara så svårt att få loss fällor, det borde det finnas instanser till, att man i alla fall får deponera fällor :(.
Vi åkte en sväng med bilen när det blev för kallt, men annars vill jag ha span på fällan. Jag vill inte, så länge som jag är den som vaktar, att kissen ska vara där instängd mer än nödvändigt. Man kan ju bara tänka sig hur de känner när de blir instängda :(. Snabba ryck för mig i alla fall.
Vet att man ska kolla av fällan med 2 timmars mellanrum (stod i kontraktet som jag fick skriva på, på Fia-hemmet). Så länge som jag har deras fälla så har jag ansvaret för både fälla och kissarna. Jag är rädd att de blir så rädda att de skadar sig… :(
#46. Ja, hoppas på morgondagen.
Väntar på att Tess ska ringa mig, kanske att vi åker dit senare i morgon, tack Jens för ditt meddelandet på mitt talsvar :).
Det är nog första gången som jag faktiskt önskar att jag var arbetslös (skäms) för då hade jag kunnat vara där i veckorna också.
/Malin
Nu har jag talat med Tess och i morgon åker vi dit senare på dagen. Ska ta en sväng till min pappa som ligger på lasarettet i Linköping under förmiddagen och sedan käka någonstans och sedan sätta upp fällan igen och stanna till senare på kvällen.
Tess sa att katterna kommer fram vid skymningen så då hoppas vi på det.
Hoppas att det inte är lika rörigt där i morgon som det var idag, för då ser vi nog inte kissarna :(
/Malin
Då hoppas vi på bättre "jakt lycka" vid skymmningen.
#50. Japp :)
#48 Kollade lite mer angående fällan men hittar ingenting om leveranspriser - det står att bussgods är billigast men även där blir det stop. Ska ringa och kolla på måndag, även hur lång leveranstid de har och om det inte finns att köpa i någon affär.. Kollade tradera m.m. bara som hastigast utan att få napp än, fortsätter senare.. blir dock för lång väntan om det inte finns i "hämtbar" närhet…
Vad tror du om att använda grävlingsfällor annars - om de är minst lika stor (enligt min källa är de större) Har ingen i dagsläget heller men de borde kanske finnas fler här ute på gårderna? Men har som sagt ingen aning vad som mer kan vara skillnaden. Även kattfällor finns ju massor av olika typer..
Vi jobbar vidare på det!

Ja snacka om oflyt idag med flyttlasten..
Men verkligen bra kämpat ändå av Mymlanbus å ex'et.
Jag håller helt med Mymlanbus..uppsikt över fällorna är absolut att rekommendera..man kan lämna en kortare stund men jag tycker absolut max 1 tim..och helst inte alls.
För katternas säkerhet är det även kattfällor som är det bästa, det finns möjligtvis grävlingsfällor i olika storlekar..men dom är ju trots allt anpassade efter ett djur som är van att krypa in i trånga mörka hålor..
Planen för morgondagen, att åka dit lite senare låter ju som en bra ide, förhoppningsvis är det mycket lugnare då oxå.
God Natt alla kattvänner…vi får se fram emot morgondagen 
Håller tummarna för att det går bättre imorgon.
vi håller alla tummar och tassar för er härhemma!
Ska se om jag kan få tag i min ingifta moster som jag inte har haft någon kontakt med på 8 år. Hon är jägare och kanske att hon har kontakter och vet var man kan köpa fällor skapligt billigt.
Eller, annars får jag ta mig ner till Jönköping, Nässjö för att inhandla en… men nu har jag inga pengar alls, utan det blir i slutet av månaden i sådana fall.
Men det är den 8 mars idag och det går inte att vänta med att fånga kissarna till slutet av månaden :(
Ska kolla runt lite, hör av mig igen ang detta.
Ha en bra dag alla
/M

#49 Hoppas att din pappa kryar på sig!
Beröm och eloger för allt ni gör - vi håller två tummar och 28 tassar här hemma!!
Synd om någon fortfarande matar katterna, det är detsamma som att motarbeta ert arbete med att fånga in dem. A & O för att lyckas är att katterna är så hungriga att de går in i fällan. De går inte in där om de redan har magen full av mat. Försök att förklara detta för dem som matar, eller om ni inte vet vem det är sätt upp lappar med information i grannskapet.
Ett sätt att vänja katterna vid fällan är att mata dem i fällan utan att ha den inställd så att den löses ut. När de blivit vana vid den kan man gillra fällan. Då slipper ni vakta den första tiden.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Snöblandat regn nu.. Mumlanbus jag tänker på er! *håller tummarna*
#58 Att vänja de vid öppna fällorna är kanske värd att fundera på, men förutsätter också att man hinner dit minst morgon/kväll… Vet ej huvida vi kan lita på de som bor där.. låter ju lite motsägelsefull. Dock efter idag har vi ingen fälla längre utan måste först skaffa en igen *suck* ..att det behöver bli så krångligt…
Men än så får vi hoppas på fångstlycka idag! Kanske, kanske kommer ju in en kisse…

#58 Är det inte så att man har försökt samarbeta med de nyinflyttade och se till att de hjälper till med matandet. Det är kanske väl och gott till vardags när ingen annan är där men inte när det är dags att fånga in. Svårt att få dem att förstå kanske när de skall mata och inte.
Nu snöar det för fullt… blir nog svårt att vakta fällan i det här vädret… Mumlanbus jag är i tankerna hos dig.
Nu blir jag riktigt ledsen när jag tänker på vilken otur Mymlanbus har hela tiden dåligt väder var väl det minsta hon behöver nu.
Mymlanbus du kämpar verkligen i motvind och jag tänker också på dig.

Ja vädret är verkligen ingen höjdare, snöslask.
Inte hört nån från Malin ännu. Vi har verkligen inte turen på vår sida när det gäller de här katterna :(

Jag har fått sma av Mymlanbus under dagen…och dom har VERKLIGEN OTUR.
Först snöblandat regn när dom åkte dit..och sen 5-tiden har det toksnöat, sista sms'et kom för 5 min sen..det är nu mörkt och tomt i huset..ingen katt i sikte!
Jag håller med om att mata i "upptejpad" fälla är en bra ide.
Jag har ju pratat me han som bor i huset nu, visserligen sägs det att han är en idiot som man inte kan lita på..men kanske man kan ta ett snack me honom och se om han kan mata i en fälla.
Ett problem dock är att vi inte har någon fälla att ställa ut..
En kille på Norrköpings kommun lovade att leta efter fälla hos dom, dvs han trodde att det kanske fanns någon kvar..han svarade inte i fredags..jag ringer i morgon igen.
Man kan ju alltid hoppas med dom jag pratat med innan har varit tämligen ointresserade av att hjälpa till !
Jens hade ju kontakter på Länsstyrelsen i Linköping tror jag..och han har sagt att dom ev har fällor..men samma där, det återstår att se i morgon.
Det ser ju mörkt ut nu med snöoväder..men vi får innerligt hoppas att nån kisse dyker upp och in i fällan nu i kväll.
Det är strongt kämpat av Mymlanbus och ex i detta väder.
Maddezero
Verkligen otur med vädrets makter får man säga. Hoppas det ordnar sig med fälla och att det går att prata med den nya husägaren.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kollade in Lotin.nu, deras grävlingsfällor ser ju exakt ut som kattfällor..så dom skulle det ju inte vara några problem med, dom är till och med större än vad som behövs.
Dom grävlingsfällor jag tidigare sätt är betydligt mindre och oftast helt täkta och inte passande för katt.
Jag har hört att dom brukar kosta runt 2500..så detta 1170 var ju ett bra pris, även om det är mycket pengar
Huu…vilka rysare…otur med vädret….De är så tappra Malin och exet iaf.
Ang fällor…hade inte amlis grävlingfällor?

Ja oavsett hur det gått/går ? ikväll så ska Malin me ex verkligen ha all heder för tapper kamp denna helg.
De är verkligen helt fantastiska.
ingen kisse infångad, inte ens en liten kattsvans i sikte.
och snön och regnet bara vräkte ner.
Vädergrudarna lyssnar i alla fall inte på mig, undrar just om det är någon som lyssnar, av gudarna alltså? 
När de i huset åkte iväg och det blev mörkt så smög vi in på själva gården och tittade efter kissarna. Exet är helt säker på att kissarna sitter i skydd någonstans, vilken kisse vill vara ute när det toksnöar, eller ösregnar, ingen vad jag vet.
Det blir halt när snön lägger sig över leran så vi smög fram där och försökte att lokalera kissarna och helt plötsligt så halkar exet och sparkar till mig så vi båda hamnade i leran :( vi såg ut som chokladtomtar :). Först glodde vi på varandra och sedan började han att gråta, jag blev jätterädd och trodde att han hade skadat sig, men det var inte därför han grät, utan för att vi inte hade fått in någon kisse och för att det känns så hopplöst utan fälla framöver.
När vi åkte hem så grät vi bägge två, det är tur att båda två är lika känsliga, så man slipper att känna sig dum.
/Malin
Oj…oj…stackare sicket elände 
Men ni har gjort en enorm insats dessa dagar.
Klart småbusarna sitter o trycker i detta fördömda väder.

Visst känns det hopplöst Vännen, men när det finns människor som er så finns det hopp..
Jag tror som ditt ex, kissarna kurar någonstans under övädret..undrar bara var ?
Sov Gott nu, det behöver ni.
Vi tar nya tag i morgon..och spånar på nya lösningar.
Många kramar från mig.
Tack alla ni för tumhållningar och tasshållningar och vi kommer igen, nya tag, ska bara försöka att vila lite nu
Kram på er alla och sköt om er väl och var rädda om er

Ni är jätteduktiga. Så trist att så mycket är emot er. Väder, flytt mm. Håller tummarna att katterna vid nästa försök bara promenerar in i fällan. 
#69 Gud så hopplöst det känns! Men en bamsekram till er för allt ni gjorde under helgen mumlanbus! Hoppas ni kan koppla av nu under natten! Vi hörs av imorgon.
#67 Nej, tyvärr har jag inte någon grävlingsfälla stående här då hade mumlanbus redan fått den! Jag fick bara tipset att sådana kanske skulle vara enklare att hitta här hos folk omkring, ska kolla lite vilken sort som kan finnas. Fick bra synpunkter om det från dig Madde, tack!
God natt till alla nu!

Tänker på katterna, tänker på Tess, och jag tänker på er som kämpar så tappert som ni gör…ta er lite vila..o förkyl er inte i det bistra vädret…vi släpper aldrig tum- och tasshållningarna här..hade jag bara bil så skulle jag försöka att åka o avlösa er!
Sen morgonputt :-)
Kollade upp lotin-fällan: Leveranstid några dagar, finns i lagret. Sammanlagt 1420:- (1170:- själva fällan, 195:- bussgods Nässjö-Nkpg, 55:- efterkrav, kan undvikas om pengar sätts in innan)
Såg även att CGNordAB säljer samma modell för 1130:-, men lyckas inte få tag i någon där än för att kolla frakten.
Jägarförbundet säljer tydligen kattfällor för 450:- fick jag tipset om men ingen vet hur den ser ut, storlek m.m. Någon av er som har sett sådana?
Ett annat tips är Gunnes Viltvårdssnickeri. Längden är väl bra men tycker ni inte att den ser väldigt "trångt" ut? Har därför inte kollat närmare än.
Puttar lite
Håller tummarna för fullt!
Ska ni köpa en alltså? Den sista är nog rätt OK. ta fram en tumstock eller linjal, så ser du att den inte är så trång. Frågan är vilken ni kan få tag i snabbast.
Här är tråden till jägareförbundets sidor med kattfällor
MEn jag röstar för grävlingfällan om jag skulle välja. Ni kan alltid sälja den sen.

Jag är TRÖTT, FÖRBANNAD, LEDSEN och JÄVLIGT BESVIKEN…på alla myndigheter…som väljer att inte se.
Djurskydd för oss här på forumet m.fl..och djurskydd för de myndigheter som faktiskt har ansvaret.. är så långt ifrån varandra att det är löjligt.
Nu fick jag äntligen tag på killen på Norrköpings kommun som hade lovat att kolla om de hade nån fälla.
Först sa han att de inte hade några fällor..sen sa han att de inte lånade ut..de har fällor men inga som var godkända och det var därför de inte kunde låna ut några.
Jag förklarade att det faktiskt är så att det inte finns några godkända fällor av det skälet att Naturvårdsverket vägrar att testa och godkänna fällor för tamdjur.
Men att jag var rätt övertygad om att de fällor som kommunen har troligtvis är samma som de fällor katthemmen använder och att det var precis en sån fälla jag är ute efter..och att det faktiskt är just sådana fällor som katthemmen använder av det enkla skälet att de av erfarenhet vet att de är säkra vid fångst.
Men nej då..de kunde inte ta på sig ansvaret att låna ut "icke godkönda" fällor…man kan ju undra varför de i såfall inhandlades en gång i tiden ???
Detta moment 22 som man STÄNDIGT stöter på så fort det gäller hemlösa katter är helt otroligt…man är helt hjälplös..lagen, synen och bristen på empati är helt otrolig!!!
Det är helt absurt..Djurskydd ????? Hur tänker de då…ingenstans i lagen finns det något som SKYDDAR hemlösa katter…som trots allt är en stor utsatt grupp i desperat behov av hjälp.
För att inte tala om bemötandet man får..myndigheterna tycks inte se problemet med hemlösa katters lidande..utan de säger "att det finns ju inte så många, så de ser inte riktigt var problemet är..och skulle det mot all förmodan dyka upp hemlösa katter så det ju faktiskt bara att ringa en viltvårdare som skjuter av dem !!!!!!!!!!!!!!!
Det här är ju inte direkt någon nyhet…så här har det ju alltid varit..
Hur jag än vänder och vrider på det..läser lagen..lyssnar på myndigheterna etc..så slutar jag aldrig att förvånas !!!
DET ÄR ÅR 2009, HUR KAN DET VARA MÖJLIGT I SVERIGE IDAG ATT KATTER (SOM ÄR ETT HUSDJUR) KAN HA SÅ OTROLIGT LÅG STANDARD..DET ÄR UNDER ALL KRITIK !!!!
Och inte hjälper det att vi har en jordbruksminister som inte anser att det behövs lag om märkning för katter…Så nä, det är kanske inte är så konstigt att katterna inte har någon status i vårat samhälle..
Jag är så förbannad…men mest av allt vill jag bara gråta över alla dessa stackars katter vars liv tydligen inte är värt någonting..
#79 Jo, jag var på Jägareförbundets hemsida redan tidigare,men de flesta länkar visar bara till några prislistor med varken mått eller bild. Tycks ju vara många olika (begagnade med?). Gick lite vilse där…
Köpa en fälla tycks vara ända sättet att komma vidare här ju? Har dock inte pratat mer med Mumlanbus än - vi måste ju också har tid att sitta där och vakta *suck*
Även grävlingsfällor finns mängder av olika varianter.. jag håller på att lära mig nu..de två närmanste gårdar jag hann kolla hittills har dock inga levande-fällor :-(
Har någon av er erfarenheter med att använda Valerianadroppar? Ska vara rena trolleri att locka fram könsmogna katter med det? Vad är detta?
Grävlingfälla ta den som är med fångstplatta i mitten. Då kan ine katten skada sig. Sen kan du välja att ha den öppen i en ände eller båda. Annars så är den lilla också bra, men jag tror mest på tunnelfälla, grävlingmodellen. Vi har en sån här och den fungerar bra för både grävling, katt och bäver.

Linköpings kommun har tyvärr inte kvar några fällor, annars hade det inte varit några problem med att låna enligt den Jens pratade med.
Vi kommer gå på lågvarv här hemma ett tag nu från och med onsdag så Jens åker in för att operera käken och jag får ta över allt markarbete här hemma, vilket kan bli skoj att se hur det blir nu när jag mår om jag mår, hade jag mått bra hade det ju inte varit nåt. Så jag lär vara slutkörd varje dag nu ;)
Men håller såklart tummarna för katterna, nåt måste det ju gå att locka fram dem med. Det jag är rädd för är att de har blivit bortskrämda utav de nya ägarna och all liv och rörelse.
Amlis, jag tro, att det nog inte vore svårt att sälja den sen här inne eller via insmlingsforumet.

Valeriana är en växt med liknande effekt på katter som kattmynta. De flesta är helt galna i det men det finns en del som inte reagerar alls.
På människor verkar den milt lugnande och man kan köpa tabletter eller droppar receptfritt på Apoteket.
#85 Ok, kanske inte värd att extra satsa på det då? Mumlan hade redan kattmynta om jag förstodd henne rätt.
#80 Jo, det känns verkligen rätt hopplöst angående synen på katterna här. Pratade tidigare idag med någon angående fällorna här i R. men enda erbjudandet jag fick var att skjuta katterna - eller sådana fällor som slår ijäl stackars djuren *brrr* Fortsätter dock att kolla…
#82 Hawknestgr: Menar du en grävlingsfälla från lotin? *letar* Hittar ingen med två öppningar? "Tunnel" hittar jag bara som dubbelfälla för mink (rätt trång) eller räv (väldigt stor/tung)? Missar jag något?
Det katthem jag är volontär på använder sig av Lotinfällor. Stor fördel med dem är att de är lätta i vikt att bära, så med katt i väger de inte bly. De är enkla att göra rena då de mest består av nät. Samt att man kan styra dem manuellt eller automatiskt, vilket man vill. Lämpligt kan vara att täcka över fällan. God avkastning har grillad kyckling gett. Enda nackdelen tycker jag är handtaget som skär in lite i handen om man inte lindar nåt runt det om man ska bära långt.
Har även fångat med träfällor och de blir verkligen tunga med katt i och inte helt enkla att hålla rena och fräscha inte. Även om träfällor (särskilt de i byggsats) inte ens kostar hälften av en Lotinfälla skulle jag nog ändå satsa på en Lotin.
#80. Förstår din känsla, absolut! Suck! Trött kan man bli för mindre.
#81. Den här veckan ser körd ut för mig, eller rättare sagt, jag har ingen som kan ge mig skjuts :( ut till kissarna. Imorgon måste jag ringa till Tess för någon måste mata kissarna i alla fall, annars sticker de väl därifrån? :( Kanske att hon kan prata med Patrik så att han kan mata, om man nu kan lita på det?
#86. Såg de där fällorna som har ihjäl djuren jag med *usch*
De skulle ringa mig från Fia-hemmet i veckan för att se om jag kunde hyra om fällan i helgen som kommer, men det var inte säkert att det gick. :(
Lotin är jättebra, det var en sån som jag lånade i helgen.
http://www.lotin.se/Fallor/default.asp
Här är länken till Lotin om någon inte har hittat den.

Översänder varmaste styrkekramar till er som jobbar så frenetiskt med katterna..svårt när uppförsbackarna är så långa..
Tänker katterna och alla er inblandade..
Mumlanbus/Maddezero: kan vi få pålitlig information om hurvida katterna finns kvar där/har setts sedan de nya flyttade in? Och hur många de är - vad jag förstår har redan tidigare bara setts två hanar (troligen) kvar?
Det är mera snö på väg till kvällen här, det kanske ger en chans att hitta spår imorgon…
Danielsson: har mammakatt varit hos veterinären än? Så att vi vet om hon är dräktig? Eller är det nu klart att hon kan stanna hos er nu så länge?

Amlis - nej mamma katt har inte varit till veterinären ännu, vi väntade ju för att se om det är flera som ska med. Men får boka en tid för henne framöver. Och nej det är inte klart att hon ska stanna hos oss så länge.
De ggr vi har varit där har alla fyra syskon setts till, som troligtvis är 2 hanar och 2 honor med tanke på storlekarna på dem.
#93 Ok tack, då letar vi också fortfarande efter plats åt henne, tänkte bara det är enklare om vi vet om hon är dräktig, men förstår att du har fullt upp!
Att ni var där var visst innan flytten (och sett alla fyra)? Men det bor folk där nu permanent? Vore så himla bra att få höra "dagsläget" ju.. Och om man kan övertala de att mata samma tid (mot kvällen?) varje dag så skulle det väl vara bra - annars blir katterna knappast kvar där?
*letar fortfarande efter passande fällor*

Jag har idag pratat med Patrik som bor i huset..
Han har lovat att mata idag, onsdag och torsdag.
Malin berättade att det finns ett litet uthus precis bredvid som saknar dörr..gissningen är att katterna har hållt till därinne under snöovädret, så Malins förslag är att sikta in sig på denna plats vilket jag tycker låter smart.
Det visade sig att sista dan förra veckan då Patrik gav katterna mat så var det just inne i detta uthus..så vi bestämde att han skulle fortsätta att ställa maten där inne de närmasta dagarna.
Och sen när det är dags att försöka fånga i fälla igen så ställer Malin fällan inne i uthuset.
Helt ok för Patrik..och nog smart me tanke på vädret som råder nu.
Glömde fråga om han sett nån katt (ibland tänker man inte till..) så jag ringde tillbaka igen, och jo han har sett nån katt sista dagarna, han är dock inte säker på om det är en och samma han sett eller flera av dom?
Lyckades få en kille på Åtvidabergs miljökontor att lyssna och fatta vårat behov av fälla!
Han kollade upp möjligheterna och gav mig sedan nr till deras "viltskytt".
Det var inga som helst problem..självklart kunde vi få låna en fälla.
Dock var det ingen kattfälla utan en grävlingfälla..modell större.
Som jag förstod det på beskrivningen så var det en Lotin..och de ser ju exakt ur som deras kattfällor fast större.
Malin kommer att ringa och prata med denne kille om det praktiska..dvs var fällan ska hämtas.
Litet problem dock är att Malin som dom flesta av oss jobbar på fredag..och fällan måste ju hämtas på en vardag när viltskytten jobbar..ev kan hennes ex fixa det, men kan någon annan hjälpa till så vore det oerhört tacksamt.
Dvs finns det någon som skulle ha möjlighet att hämta upp fällan..dagtid fredag..torsdag kanske oxå funkar.
Maddezero

Fällan finns strax utanför centrala Åtvidaberg, jag tror området heter Berga ?, Malin skulle koma upp närmare var exakt det ligger.
Tack Madde för din uppdatering och detta ger ju lite nytt hopp igen. Hoppas att det finns någon vänlig själ som kan vara behjälplig med att hämta fällan nu när det finns en ljusning.
Dessa katter finns hela tiden i mina tankar och det vore helt underbart om ert kämpande nu ger resultat.

Berg finns den i i såna fall. Har du nåt namn till honom? Eftersom vi förmodligen känner till honom då, eftersom det är i våra trakter. Vet ju inte hur nånting blir här just nu eftersom Jens åker in imorron och jag mår inge vidare just nu.
Den vi har är denna som kallas bävertunnel
Den är visserligen tung, men robust och säker och ingen kan skada sig i den, då du har matbordet i mitten. Du kan välja att ha båda luckorna öppna, eller bara en. Om du ser till, att du placerar den torrt och dragfritt och kanke tom lägger tidningar med frigolit under, så klarar sig kisse fint där länge, till och med.Täck över den med en filt eller något, så blir den intressant.

#98 Mikael Karlsson…känner du kanske någon som kan hämta den ?
#99 Synd att du bor så långt bort.
#100 Tack, Gunilla det där var ju jättebra! Ska kolla med dem imorgon bitti direkt, såg det nu för sent… har tyvärr sällan möjlighet att kolla datorn under eftermiddagen.
Madde: sa de något hur länge vi får låna fällan i så fall? Ska vi skippa idén att köpa helt? Är ju perfekt om vi får låna förståss.. Vad tror du annars om den i #99?
Får 21 träffar på namnet i Åtvidaberg.. vem kunde det vara? Kan du kolla mot tel numret du har?
Danielsson: ni har inte någon bekant i Åtvidaberg som eventuellt kunda ta in fällan så länge? Har full förståelse att du inte orkar själv.
Har själv minst 1 1/2 timme dit, är egentligen helt uppbokad med supertajt schema.. *funderar vem jag känner med dagledig tid*

Känner inte personen i fråga, vad jag vet ialla fall. Kanske att man känner igen honom när man träffar honom. Slog på namnet och vet ju vilka gator som ligger var så jag tror jag vet var han bor. Och det är ju hemma hos sig som han har grejerna vad jag tror.
Ska se om jag kan hitta nån som har tid att hämta den.
Hej alla!
Det har varit lite rörigt här och jag har inte ringt killen: Mikael Karlsson, men jag ska försöka att göra det idag.
Mitt ex har problem att hämta fällan under veckan, så om någon annan kan hämta så blir jag jätteglad :) vi försöker att göra helgen fri så att vi kan vakta fällan och köra infångade kissarna till Danielsson.
Ska försöka att smygkolla i tråden från jobbet, om någon annan kan hämta fällan.
Sköt om er
/Malin

Jag slog på telenummret, det gick till Mikael Karlsson / Åtvidabergs Bostad AB, så jag antar att det är en jobbtel..och han är anställd där.
Enligt kartan ligger Åtvidabergs Bostad på G.Torget…min gissning är att det betyder gamla torget…säger det er något ?
Jag tycker det ser ut som att det ligger rätt centralt..men jag har ju ingen koll på vad som klassas som i och utanför "stan", han sa dock att han fanns strax utanför centrala Åtvidaberg..
Danielssont trodde området hette Berg..och slår jag på det så hamnar man en liten bit utanför Åtvidaberg..så det kanske stämmer då att det är där han bor och har fällorna hemma.
#102 Jo den fällan som Gunilla visat i #99 ser ju väldigt bra och praktisk ut, hur lång är den, dvs från "matbordet", till fäll-luckan..det är ju viktigt att ingen svans kläms av..
Men om Gunilla använt den och säger att det är säker för katterna så är det ju ett jätte bra alternativ.
Mikael så inget om hur länge vi fick låna fällan men han sa att han inte behövde den just nu..jag förklarade att vi haft fälla där i helgen men inte fått in nån kisse..att det inte var helt lätt och kanske inte skulle gå på en gång..jag fick känslan av att det var ok att låna den så länge vi behövde den..även om vi inte pratade om det.
Jag sa Tack säkert 20 ggr..och sa att vi var jätte tacksamma över att dom ställde upp och lånade ut och att det varit väldigt svårt för oss att få tag på en fälla, han sa att det inte var några som helst problem utan att han bara var glad att han kunde hjälpa oss..
Så i nu läget tror jag att vi kan avvakta köp av fälla.
Jag pratade med Jens igår (Danielssonsgardens man)..han sa att han ev kunde åka och hämta den på fredag, men då han opereras idag och Maria inte heller mår så bra så sa jag till honom att avvakta och se hur han/dom mår i morgon eftermiddag,
dvs om han ens har kraft och möjlighet att hämta den, vi skulle som sagt höras i morgon om ifall han kan eller inte.
Finns det någon annan som kan så vore det suveränt.
OBS. Fällan är 120 cm lång !!
Madde.
Ja den fällan är inga småsaker precis. OCh robust och stabil. En grävling är ju ett väldigt starkt djur och inte ens de kan ta sig ut därifrån.
120cm betyder att den inte får plats i vånlig bagagelyckan (inte i min i alla fall). *fundersam* Vet att det redan är superkrångligt att få med den mindre av våra marsvisburar (120x60) trots nedfällda ryggstöd.. Och då kan man ju ändå fälla ihop gallret så att det blir en "platt" paket vilket inte är fallet med fällän ju?
Bra att du påpekade det! Hade hittills inte en tanke hurvida det skulle orsaka transportproblem… *suck*
Så nu letar vi alltså efter någon med både tid under dagen och stor/tom bil…
Inte en chans för mig tyvärr. Har ingen möjlihet att komma ifrån så pass länge under fredagen utan att jag vore tvungen att ha barnen med mig. Det hade varit trist nog i sig (lilltjejen blir åksjuk) och inget jag velat göra men nu är det helt uteslutet pga platsen. Att det behöver vara så krångligt…
#107 nu vet jag inte hur lång Lotin för katter är men den får plats i baksätet på en liten bil iallafall. Ser man bara till att ha rejält med plast under och nåt tyg/ handduk som suger upp om en olycka skulle ske funkar det bra

#108 Den vi får låna är en Lotin (troligtvis) för grävlingar, den ska alltså se ut precis som en kattfälla (om det nu är en Lotin..men det lät som det) fast denna är alltså större, Lotion för katter är 80cm lång.
Bra att du skrev om plast under..det är verkligen att rekommendera om det sitter en kisse i fällan.
Hoppas att Jens kryar på sig jättemkt och kan hämta fällan på fredag. Håller tummarna för det!
Hur är det med er Danielssonsfamiljen?
/Malin
P.s. Vi har stort utrymme på passaten, så den borde gå in, annars kan man alltid fälla ett säte, så det är inga problem om vi fångar någon kisse, så att den kommer till Fam Danielsson :)
#108 Madde han före med svaret :-) Grävlingsfällan är dock inte bara längre utan även bredare och högre vad jag förstår
Tanken på baksätet är bra, kan ju funkar om man är max två i bilen.
#Malin: har du en aning hur långt det kan vara från Danielssons till Åtvidaberg? Kan vi i nödfall försöka få en taxi att sjkutsa ut fällan? (funkar ju bara inom rimlig avstånd förståss)

Jens är hemma men mår inget vidare just nu precis som vi redan innan tippat på. Inte jag heller för den delen pga många saker.
Så det känns kämpigt just nu på alla fronter.
Sen som sagt så måste det på nåt sätt lösas med akuthem till dem så snart de har varit hos veterinären, i nuläget finns det ju bara till en katt vad jag vet om. Vi har inte tiden att ge dem just nu som vi har det. Så jag hoppas att det dyker upp några fler som kan ta emot en eller två katter såvida de fångas in vilket jag hoppas på.
amlis - det är ca 8 km från oss in till Åtvid den närmaste vägen.
#113 Det är inte sååå långt ju, jag kollar upp pris/möjlighet.
Ja, amlis baksätet är det som gäller om du har en vanlig sedan. Men med ejäl byggplast inunde och under det wellpapp som skydd för sätet så är det inga problem. Det vet jag, som är superrädd om min bil och har provat…..

#114 Nej men jag tror inte att taxi skulle prioritera det direkt tyvärr.
hej!
halkade in på tråden först nu, förstår inte hur jag kunnat missa den. tänkte bara meddela att jag hjälper gärna till - om det nu finns något jag kan göra!
jag har en volvo v40 och är med ett finare ord "mellan två jobb" - alltså inget inplanerat om dagarna. bor i centrala Linköping.
tyvärr kan jag inte hjälpa till med boende då jag redan har tre katter och en är ny i hemmet och har tidigare inte blivit väl behandlad - vågar inte riskera hennes framsteg med en ny småskygg katt.
som sagt, behöver ni min hjälp med transport, ev. hjälp med att kolla fällor - I'm here!
#117 Underbart! Vårt preliminära problem är dock att får fällan från Åtvidaberg till Danielssonsgård eller mumlanbus så att vi överhuvudtaget kan använda den från och med helgen..
Mumanbus kan inte du återkomma med var exakt fällan ska hämtas när du pratar med honom?
#115 Bilen är inte problemet Gunilla, jag har en v40 och fäller jag nerryggstödet går det nog - men jag har ingen tid att åka utan att ta med barnen (vilket är ytterst ortevlig för de, 3 timmar och ett av barnen åksjuk) och kan därmed inte fälla ner, men har då samtidig inte plats på baksätet pga barnstolar… du förstår dilemat? Kan tyvärr inte trolla…
Jag har skickat pm till liinah med telenummer, det är bättre att den som hämtar fällan tar kontakt med honom så att det inte blir för många kontakter, det blir för rörigt då.
Gulliga liinah: du landar jättefint som en ängel mitt i tråden :) så glad jag blir… tack snälla du!
Nu måste jag skynda mig… jobba, jobba, jobba.
liinah, ring mig om du har några frågor.
/Malin
#119 jo självklart mycket bättre om hon kan ta kontakten direkt *håller tummarna att det går vägen*
Linköping-Åtvidaberg är ju raka vägen ner 35:an, borde inte ta mycket mer än 1/2 timme. Lite beroende vart förståss..
Snälla liinah skriv här om det funkar för dig så att vi vet. Kan bidra med bensinpengar om så behövs!
*håller alla tummarna att det löser sig för katterna, både för deras och Tess skull*
Ja då, jag hjälper gärna till. Jag har inget för mig om dagarna så det ska bli kul att få komma bort från lägenheten!!
Vad jag förstått, via mymlanbus pm, så pratar jag med han som har fällan och åker och hämtar den.
sedan möter jag upp mymlanbus i linköping på lördag och lämnar den då.
alltså, jag hämtar fällan och har den hos mig tills på lördag?
Har precis pratat med Mikael och det passade bäst att hämta den efter 16 imorgon fredag. Slår en signal till honom imorgon eftermiddag för att dubbelkolla. Har fått adress till honom. :)

Vi fortsätter att hålla tummar o mjuka tassar här!
Vad underbart liinah att du kan ställa upp så bra och din hjälp är ovärdelig. Nu hoppas vi att oturen vänt och allt bara kan bli bättre här håller vi tummar och tassar också.

Gulle dig liinah som e så snäll och hjälper till, det är ovärderligt.
Suveränt att du kan hämta fällan och sen överlämna den till Mymlanbus..som siktar på att försöka "fånga" på lördag.
Då många sitter på långt avstånd el av andra skäl..jobb etc inte kan vara så behjälpliga just nu så kommer du som en räddande ängel.
Vi är verkligen tacksamma för all hjälp.
Jag förstår att du och Mymlanbus har kontakt, vilket är bra..hon är den som har koll på det mesta och håller i trådarna för infångandet.. och som oxå just nu vet vad som behövs hjälp med.
Tack och många kramar från mig,
Maddezero
Detta börjar bli spännande värre.
Håller tummarna

Nu håller vi tummar och tassar för att allt går i lås och att kissarna promenerar in i fällan på lördag.
Säger som Jenna_Gun. Det är spännande att följa denna tråd.
liinah: en tung sten har precis släppt från mitt bröst, du är en ängel! Tack snälla rara du för att du ställer upp och hjälper till och hämtar fällan :)
Äntligen… envishet lönar sig, det vet jag sedan innan, men ibland så tappar jag sugen lite grann :) men nu kommer den igen *hurra*
I helgen hoppas vi på lyckat kattjakt :) håll alla tummarna och tassarna och gärna tårna med om ni kan :)
Så glad jag känner mig, genast så kom det lite ork tillbaka igen
Kram
Malin
#liinah TACK så jättejätte mycket!!!! Det här kom precis i rätt tid!
Så hoppas verkligen att den här historien vänder nu och vi få in åtminstone några av katterna!
Mymlan - vi hörs av imorgon(tel) hur det blir med katterna sedan!
amlis: ring mig när du har möjlighet i morgon. Jag är hemma från 18, bara upp och ner i tvättstugan :). Om ingen svarar så ring igen, jag har ingen nummerpresentatör så jag ser inte om någon har ringt.
Kram
Åh..här händer det saker…det tänks…rings mailas..geniknölar gnuggas 
Ni är helt fantastiska vilket jobb ni gör. Vad bra att det tillkommit mera hjälpande händer oxå.
Härligt Mymlanbus att du nu har både amlis och liinah till hjälp. De vore väl sjutton också om det inte skulle lyckas nu när förutsättningarna förbättrats.
Puttar upp.
Hoppas liinah hör av sig när hon har fällan hemma.. så glad jag blir att det vekar lösa sig!
åker om en knapp halvtimme, såklart jag hör av mig när jag har fått hem den!
#135 Underbart! Tack snälla!!!
Efter lite bilstrul på vägen (naturligtvis..) så är fällan numera i Linköping, närmare exakt i min bil.
Skytten önskade oss en god fångst imorgon. :)
Så bra liinah och nu hoppas jag att det går riktigt bra i morgon.

Härligt, verkligen underbart att du ställer upp å att fällan nu är hos dig :)
Tack Liinah för att du ställer upp o fixade buren…med lite strul 
Nu hoppas jag att småbusarna är sugna på att testa buren oxå.
Önskar Malin lycka till imorgon…håller alla tummar o tassar här.
Tack snälla liinah att det ordnade sig med buren! Hurra!
Var den jättestor? Fick du in den utan problem i bilen?
Här är det lite lågt ikväll, har huvudvärk och tvättstugan :( ingen bra kombination. Men imorgon gäller det :)
/Malin
Jag fällde ner sätena, var inga problem alls (halvkombi), men jag tror faktiskt att jag hade fått in den liggandes i baksätet. Fick en snabbgenomgång hur den fungerade också, usch vad det small till när ingångarna gick igen.
Malin, behöver ni någon hjälp imorgon? Isåfall finns jag tillgänglig. Vet jag hur det ser ut och hur ni går tillväga så kan jag (i värsta fall,om katterna inte går in i fällan) ha möjlighet att åka dit nån gång under nästa vecka.
Fast det ska väl inte bli nödvändigt…..! Det hoppas vi verkligen inte!
/Lina
Lina: slå mig en signal på hemtelefon så kan vi prata igenom hur vi ska göra idag. Om det inte fungerar att få in kissarna så vore det jättesnällt om du kunde åka dit någon dag i veckan och ladda fällan.
Sa Mikael hur länge vi fick ha fällan?
/Malin

Heja heja Malin..Håller tummarna stenhårt för god jaktlycka idag.
Man blir verkligen helt varm i själen över er alla som ställer upp och er alla som uppmuntrar på vägen.
Måtte nu dom "små" kissarna knalla in i fällan idag.
5 grader här, solen vågar sig knappt ut men någon stråle syns då och då. Uppehåll i alla fall och det blåser inte så mycket. Fortfarande en del snö på marken, tinner dock för fullt men kanske finns det chans att ser en del spår…
Malin vi håller tummarna, tårna, tasserna!
Hjälp så spännande.
Här håller vi 2 tummar och 48 tassar för god fångst
.

En varm kram..och massor med eloger till er, underbara människor för allt arbete ni lägger ner för missarna!
Ingen kisse infångad, men vi vet att de är där, de hade ätit upp all maten i fällan, utan att trampa på plattan *haha* snacka om att vi stod där med lång näsa alla 3, Lina, exet och jag 
Vilka smygare alltså :)
Så imorgon kör vi en annan strategi. Vi ska bädda uppe vid ena änden med filtar och ställa matskålarna mkt nära plattan (nu stod de en bit ifrån) för jag (vi) trodde att ju längre in de kom i fällan desto större risk var det att de trampade på plattan, ack så fel vi hade 
Kattmat och tonfisk var uppäten och ordentligt renslickad i båda skålarna, mätta i magen blev de i alla fall 
Det är mkt positivt i alla fall, jag ser det inte som ett nederlag, det är toppen i alla fall.
Tack snälla Lina för att du var med och höll span efter kissarna. Det är alltid roligt att träffa någon härifrån IRL.
Imorgon drar jag och exet en sväng igen, vid 13 härifrån stan och vi tror och hoppas på fångst i morgon istället. Man måste öva och träna lite
det är aldrig fel. Jag har lärt mig mycket idag och förmodligen lär jag mig ännu mer i morgon!
Ha en toppenfin kväll go vänner :)
Kram från en jätteglad Malin
Ja, gud så snopna vi blev! Trådarna i hjärnan kopplade inte riktigt ihop allt först. "Hur sjutton gick det här till?" Råttor?!
Bättre lär det med all sannolikhet gå imorgon. Jag funderade först på att ta en tur dit imorgon också, men när jag kom hem så höll jag på att svimma i hallen så får se om jag dyker upp.
Men usch så hemsk jag kände mig när jag åkte hem. Där satt jag i bilen och skulle hem till min varma lägenhet, god mat, trygghet. Och så får de små stackarna sitta ute i mörkret och kylan utan mat och utan någon som bryr sig och ger dem kärlek, trygghet. Det hugger till i hjärtat. 

Vilka luriga rackare! Men då hoppas vi på fångst imorron!
Malin, skulle ha ringt dig tidigare. Tess ringde förut här idag och ville att du skulle höra av dig till henne.
Här är det oroligt just nu, fick ringa efter ambulans åt Jens för en timme sen så han är på väg in till sjukan nu.
Lina: Ta det lugnt, vi åker i alla fall och hoppas på tur, vila dig och krya på dig så hörs vi, okej?
Danielsson: Jag ringer Tess idag. Förstår att det är oroligt när Jens fick åka iväg, hur är det med honom idag? Kram och sköt om dig och familjen.

Aj, aj sån rackare som äter upp maten och inte trampar på plattan. Nu är dom iaf inte rädda för buren.
Bättre fångstlycka i dag.
#149 Vilka luriga små rackare men också väldigt smarta som kunde äta sig mäta utan att bli infångade. Inte en dag utan att man lär sig något nytt och ni är fantastiska med ert arbete och tar det med humor.
Bättre lycka nästa gång får vi hoppas och tum och tasshållning pågår.
#151 Förstår att det känns oroligt med Jens och jag hoppas att han mår bätttre nu. Sköt om dig så gott du kan även om det är jobbigt nu.
Nu har jag pratat med Tess och hon blev lika glad som vi är, och hon skrattade gott i telefon när jag berättade att kissarna hade käkat upp maten utan att trampa på plattan :). Vi skulle höras mer i veckan som kommer.
#154. Med humor kommer man långt och med envisheten och humorn tillsammans så kommer man nog ända till himlen
Vi ger aldrig upp kissarna, nu har vi fått ny energi och kraft, på`t igen bara 
Kram
Malin
Nu är vi laddade till tänderna, så nu drar vi på kattjakt!
Håll allt ni kan hålla :)
Kraaaaaaaaam
Härligt att läsa här nu..en sån positiv anda råder och med det kan man komma hur långt som helst.
Smarta småbusarna är som åt upp maten men slapp bli fångade
(mot deras eget bästa)
Lycka till idag.

Hoppas verkligen att de små kissarna låter sig överlistas idag med ny laddning av fällan. Småbuset måste tas omhand… 

Älskar ordet "småbuset". 
Nu får ni gå in i fällan småbusar så att ni får sova inne i värmen i natt.
Jag är så spänd, måtte ni få in nån liten misse i fällan!
Det är så synd att det inte finns någon mobiltäckning där ni är..
Samma här..går som på nålar..och kikar in här för att ev se uppdateringar, att de lyckats lura småbusarna idag.
Spänd och nyfiken är bara förnamnet och jag hoppas de får lite tur idag.

#163 ?!?
Säg att det betyder att de lyckades???
Hoppas..hoppas..det betyder det…..
Har någon kisse gått in i fällan!??!?!?!!?!?!
Det bara måste ju vara så!!!
jaa hur går det???
Jaaaaaaa!!!! BRA JOBBAT!
En förmodad liten gul kattflicka fick jag precis höra! Väntar med spänning på historien!
Så spännande! En variant är , att hänga upp en godbit i ett snöre ovanför plattan…. Då måste de trampa på den.

Ha ha förlåt..kunde inte hålla mig..jo en kisse e inne !!!
Ljuvligt sockersöt gul/röd troligtvis tjej.
Malin ringde å berättade, å nu har jag pratat med henne igen..hon e helt slut, kommer inte gå in på tråden ikväll..hon behöver sova.
Hon skriver alla detaljer i morgon
Liinah..Malin har tagit hem fällan, så du vet.
Hon ringer dig i morgon.
Visst e det fantastiskt…kissen e nu hos Danielsson tillsammans me mamma katt.
Sov Gott alla..fortsättning följer i morgon.
Malin hälsar till alla…Massor av kramar från oss

Mja en tjej är det nog inte :-) Katten blev liksom större när den kom ut ur fällan enligt sambon och det ser ut som en av hanarna. Ska ta mig en titt senare när jag orkat mig ut.
Men har pratat med Tess och hittills har hon bara pengar till att kastrera en katt fram tills den 26:e så vi ringer Erik imorron och kollar hur han har det.
Så skönt att ytterligare en katt fått komma in i värmen.
Får se vad Malin har att säga imorgon, om jag ska försöka mig på att få in någon mer under veckan. =)
Åh..så skönt för den lille busen att få komma in till sin mamma.
Jättebra jobbat Malin och exet…kan tänka mig att ni är trötta nu. Det blev väl inga chokladgubbar den här gången hoppas jag 
Väntar med spänning att få läsa om äventyret idag.
Härliga nyheter att en kisse är infångad och fick träffa sin mamma igen. Bra jobbat och jag förstår att det tar på krafterna att vara på kattjakt.
Blir roligt att få höra mer i morgon

Underbart att en till är inne. Då är det "bara" 3 kvar.
Väntar med spänning på uppdatering av mymlanbus men också av Danielssonsgarden om hur mamma katt och son eller dotter reagerade när dom träffades igen.

Toppenbra jobbat…en till misse inne..ni är enastående!!

Bra jobbat. 
Så glad jag blev! Åtminstone en liten buse… TACK Malin & ex, ni gör ett supertufft jobb! Och tack liinah att du var med i lördags!
Danielssons: hör av dig så fort du vet något från veterinären - så att jag får en hum om när flytten blir aktuellt.

Kommer en liten snabbrapport bara i all hast. Busen som kom hit igår har vi redan kunnat klappa. Springer inte iväg, jamar lite då och då, har ju handskar på ifall de skulle få för sig nåt ;) Men det ser väldigt lovande ut ialla fall.
Det låter ju fantastiskt lovande!!

Eller ja kanske ska ändra lite, han blev arg först men insåg sen att det inte var så farligt och springer inte iväg nu menade jag.. Tror jag ska strunta i att skriva för jag glömmer visst hälften.. Får skylla på näringsbrist.

Bilder kommer lite senare..

Känns ju riktigt härligt att höra att även lillbuset är klappbar.
Klart de kan vara lite skeptiska till start, men det är ju ett enormt gott tecken att det går att klappa dom båda

Så fina de är…skönt att de går att klappa om än lite försiktigt.
Ska hanen in och kastreras nu? Hur är det med mamman..tror du hon är dräktig?
Tack för bilderna och vad fina de är båda två
Jättefina!
Vilken fin katt! Tack för bilderna Danielssons.. börjar hoppas att h*n kan flytta hit snart! 
Hann du kolla med veterinären?

Tack så jätte mycket för att du satte in bilder, dom e ju verkligen sockersöta båda två

åhhh vilka vackra katter!! Vad trevligt att vi får se bilderna på skönheterna..

O så söta kissar!
Hur reagerade dom när dom träffades igen?
Hmm, jag undrar om inte Malin är och fångar katter ikväll igen? (läste på bloggen) Men jag kan ha fel.
Slit inte ut dig, jag finns här och kan hjälpa till! Det är ju trots allt minst 3 timmars bilresa för er tur och retur.
God kväll!
Nyss hemkomna från Åtvid. En kisse såg vi, tror att den var den lite större kissen som vi såg igår eftermiddag.
När vi hade laddat fälla idag så backade vi iväg och drog ner rutorna och började vänta… regnade gjorde det :(. Efter en stund så får vi se kisse komma gående mot bilen (helt fel riktning) och fortsatte förbi. Vi spanade och undrade var den tog vägen, men vi såg den inte mer.
Vi tänkte att den kanske skulle gå in i fällan i alla fall, vi hade ju dukat upp med godsaker, men idag var kisse kanske inte hungrig utan valde att smita sin egen väg.
När regnet öste ner som mest så åkte vi tillbaka till fällan och stängde den och bäddade med fleeceflitar på fällan ifall kissen ville vila där, lite mat lämnades också kvar så att vi kan se om den har varit där tills i morgon kväll när vi kommer dit igen.
Vilka fina bilder du har lagt upp Danielsson… tack :) Vilka fina kissar! 
Imorgon kväll åker vi igen och hoppas att det låter bli att regna då :) någon gång kommer kissen förhoppningsvis att gå in i fällan :) det håller vi tummarna för :).
Kram och sköt om er alla
/Malin

Måste bara säga att ni är fantastiskt duktiga som ägnar så mycket tid att fånga in kissarna!!! Tur att ni finns!!
Maria
Det var väl för typiskt att det skulle regna när det varit så fint väder tidigare idag, med 10 grader.
H*n kanske var lite extra försiktig idag efter att hans/hennes kompis plötsligt försvunnit! Imorgon går h*n säkert in i fällan!
Är hemma idag, har inte sovit utan legat och tänkt på misse som kanske är alldeles ensam därute i regnet :(.
Undrar om det är fler än en kisse kvar där? Om vi får in en kisse till så får vi ställa mat där för att kolla om någon äter den, för hur ska vi annars veta om det finns någon kvar?
Om det är hanarna som kommer in så undrar man ju var honorna har tagit vägen? De kanske är dräktiga! :(
Exet sa igår kväll att det luktade väldigt mkt om kisset av busen som kom in, så det kanske är en hane, för inte luktar honorna lika mycket?
Danielsson: hur mkt kostar det att vacccinera, kastrera och id-märka kissen hos din veterinär, jag tänker med din/er rabatt?
Ikväll åker vi iväg igen, för nya försök, den här gången vid 16-tiden så att fällan laddas innan mörkret kommer.
Lina: Mår du bättre nu? Vi kör ikväll och i morgon kväll och sedan har vi planerat för helgen om ingen kisse går in. Man måste vara två för att lyfta fällan, den är tyngre än man tror :).
Kram och ha en fin dag
/Malin

Mymlanbus - vet inte ännu vad rabatten blir, men ord.pris på en hankastrering var 520:- har jag för mig men sen tillkommer ju vaccineringen. Id-märkningen ingår i kastreringen. Vi brukar göra upp om sånt när vi är där, men vi får nog inte lika bra rabatt som om det vore våra egna djur för de är ganska stora rabatter då. Ska försöka kolla lite närmare på vad det är, förhoppningsvis ser man av att ha upp svansen lite bara när man klappar.
#200. Okej, hoppas att ni ser vad det är för nåt :) håller tummarna för att den inte blir för arg när du spanar in rumpetussen :)
Men så söt den är
osså mamma katt med fina färger :) är hon lika klappbar som den andra kissen?
Om vi får in en kisse idag så tar jag med lite grejer till kissarna, kattsand och mat och lite sånt som går åt. Vad har kissarna för kattsand nu? Äter de all mjukmat?
/Malin
Mymlanbus du och exet har min fulla beundran för ert arbete att vilja hjälpa kisarna.
Hoppas ni har bättre tur ikväll med både väder och fångst och du vet att här håller vi tummar och tassar.
#202. Tack 
Just nu ösregnar det här, det slår som bara den mot rutan. Hoppas att det bara är över Norrköping det regnar och att det är uppehåll i Åtvid i alla fall.

#201 Förhoppningsvis inte :D Men får försöka lite smått medans man klappar honom/henne.
Mamman är inte lika samarbetsvillig. Henne kan man inte klappa så som det gick med ungen. Så henne får man arbeta lite mera med.
De äter all mat, har gett dem olika sorters mjukmat och torrfoder.
Kattsand ja, bra fråga vad det är för nån. Kommer inte på vad den heter men köpte den på Willys. Är i en kartong och kostar runt 50-lappen. Har även hällt i lite EverClean som vi använder till våra egna.

Här regnar det också tyvärr. Har lugnat ned sig lite nu så det spöregnar inte men regnar gör det. Urtrist!
#204. Köper med lite gott och blandat :)
Ber en bön till vädergudarna: låt det sluta regna tack :)
Du är en PÄRLA Malin och givetvis exet som är envisa och kämpar så för dessa småbusar. Stort fång kramar tiller båda.
Har ni bara sett till hanarna där…hmm…får hoppas att de andra två inte dragit iväg redan. Finns det några garnnar i närheten som de kan ha gått till?
Lycka Till idag och hoppas vädergudarna är med er.
Glöm inte att vara rädd om dig oxå.
Massor av styrkekramar till er.
//Maud
Kollade nyss SMHIs radarbilder: större delen av regnområdet har redan passerat. Här hos oss har det faktsikt slutat regna nu och ser betydligt ljusare ut. Kan blir någon mer skur men till kvällen borde det var över - dock blåser det rejält.
*håller tummarna*
I Linköping är det strålande sol och blå himmel! Men det är ju iofs bara i Linköping… :(
Jag mår bara bra nu, tackar som frågar. :)
Sambon har sagt att han följer med och hjälper mig vid en eventuell kattinfångning så jag kan ge mig på några försök under veckan då ni inte är där, inga som helst problem!
Det blir nog sol även här runt Yxningen snart, bara få restmoln kvar. Här kan ni följer de
(uppdate/timme)
Underbart att även ni kan hjälpa till mer om så behövs liinah! Vi hoppas ju att Malin får in den andra gul/vita katten i kväll - men sedan vet vi ju inte säkert om de andra två finns kvar i området…

Här har det också slutat regna för stunden men blåser och är grått och trist. Pratade med min svägerska som inte alls bort långt ifrån där katterna håller till och just nu var det likadant där.
Hoppas på att de andra katterna dyker upp också. Verkar som att det är den stora hanen som ni har sett spatsera omkring där.
Sen är det ju en mindre väldigt mörkröd och vit, troligen hona då den är rätt liten och så är det en hona som ser ut som mamma katt.

Det har varit lite lugnt har på jobbet sista timmen..så jag har läst igenom stora delar av tråden..igen..
Så nu är jag tjock i halsen, snorig och kämpar hårt med att inte låta tårarna svämma över..
(jag kan ju inte gärna stå och gråta helt själv i butiken=på jobbet)
Jag är verkligen så enormt rörd och känner sådan tacksamhet över all hjälp och allt stöd som finns här för våra Åtvidaberg katter i nöd.
Fantastiska underbara människor, Malin med ex som åker långa vägar och kämpar i ur och skur för att fånga in katterna, Danielsson familjen som ställer upp med akutbostad och veterinär kontakter, Amlis som öppnar dörr och hjärta och Liinah som dykt upp som en ängel och backar upp…
Emjon,Huskatt08,Hawknestgrove..för allt stöd och uppmuntran..samt alla ni andra fantastiska människor som finns här..
Jag kände mig verkligen hjälplös när jag fick Tess brev, att veta att 5 katter snart skulle bli utan skydd och mat.. att sitta 27mil bort och inte kunna göra någonting..hemskt.
Jag hoppades så att någon skulle se hennes rop på hjälp här..
Men inte i min vildaste fantasi skulle det bli så respons..och så många fantastiska människor vilja hjälpa dessa stackars katter…
Jag ska inte sitta här å vara "blödig" men jag ville bara säga att jag verkligen är rörd över att ni alla kattvänner med stora hjärtan finns.
Både för våran mammakatt me småbus men även för alla andra katter i nöd.
Nu e Malin å ex på väg till kissarna igen..så vi får innerligt hålla tummarna för att hon får in en till småbuse..
Grattis till fångsten!
Håller tummarna att det går lika bra den här gången. Ni gör ett toppenjobb alla inblandade!
Nu är tankarna hos Malin och hennes ex och jag försöker med lite telepati det har lyckats tidigare med Kustens katter
Hoppas på god fångst ikväll
#212 Madde: stort TACK dock också till dig - du tog hit Tess vädjan ju och har knytit ihop kontakterna!
Nu har vi strålande sol här, eller nja, den är förståss på väg ner.. men inget moln i sikte.. lär blir en kall natt igen..
Vi håller tummarna extrahårda Malin! Har tyärr ingen chans att vakta datorn hella kvällen *hur står jag ut?!* Är hemma först rätt så sen… hoppas, hoppas så att det då blir positivt besked!

Ja..vilka änglar vi har omkring oss som gör allt detta för missarna…kramar i massor till er..och hårda tumhållningar..mjukaste tassehållningar..
Jag blir så rörd av att se så många här inne som kämpar så för katterna i Sverige. Tänk om alla människor var likadana, då skulle vi inte ha så stora problem med hemlösa, ensamma missar. Då skulle ingen behöva gå hungrig i regn och kyla. :(
Men det är helt otroligt att man via ett forum kan hjälpa så många små liv.. Att så många faktiskt engagerar sig.
En stor eloge till ER! Det är synd att missarna inte kan prata för jag vet att de är mycket tacksamma. ;-)

Emjon..det verkar som din telepati funkar
så fortsätt..
Först så var det nederlag..ingen kisse hade ätit vid fällan, dvs av maten Malin å ex lämnade igår..ingen hade heller sovit på filtarna..
ingen kisse syntes till..
Men nu fick jag precis ett sms att det är två kissar inom synhåll,
1 mörkröd och 1 gul/vit..
Så heja heja..måtte nåt av småbuset "hoppa" in i fällan..
Åh…ruggigt spännande är det….om nu bara…

Helt underbart…
Jag fick precis ett sms av Malin = Bingo
De har fått in den gul/vita, dom lämnar den hos Danielsson..
sen åker dom tillbaka å försöker få in den mörkröda.
Så fortsätt med telepatin å hållda tummar

Underbart! Jag ska också sända lite telepati så att dom får in ett till småbus.

Ja nu väntar vi på att de ska dyka upp här :)
Undrar var den sköldpaddsfärgade honan har tagit vägen?
Åh, det låter ju alldeles underbart! Hoppas de kan få in den mörkröda också. Och hoppas att den sista missen visar sig också.
Detta är ju hiskligt spännande.
Ni är underbara som kämpar på.
Kram
Kanon….jättebra jobbat
hoppas nu den andra busen oxå låter sig luras.
Undrar oxå…det ska ju vara en till 
Gud, det här är ju så otroligt spännande! Vilket superjobb alla Östgötar gör för katterna! Hur kan jag hjälpa till fast jag finns i Stockholm? Danielssons, kan jag hjälpa till med vetrinärkostnad kanske? Fler förslag??
Oh så härligt att en till är inne i tryggheten och ni är toppen som kämpar på
OJ helt fantastiskt!!! Malin jag tänker på er!
Så då vet vi att "lillflickan" (mörkröd) finns i alla fall kvar i området - då får de säkert in henne med, kanske inte idag *hoppas hoppas hoppas dock* men senast till helgen..
Danielssons: kan vi räckna med att få hit de under nästa veckan då - eller? Bra om jag kan få veta några dagar innan, så kolla gärna med veterinären snarast! Och kolla gärna extra om det inte finns en möjlighet att sy med sådan tråd som inte behöver tas bort efter en vecka.. ifall det ändå blir även en hona som kommer in..
*fortsätter att hålla tummarna*
God kväll… det rör på sig go vänner
ännu en kisse tillsammans med mamma katt.
Den här kissen mjaaaaauade hela tiden i bilen och ville verkligen komma ut! Oh så rädd den var, lille tissen! 
De är så himla vackra kissarna, de har för alltid flyttat in i mitt hjärta och vet ni, det är en ära att få hjälpa till, att göra gott, det lilla som jag kan göra 
När vi har räddat de här kissarna så ska jag investera i en fälla omedelbums, aldrig mer vill jag stå där utan fälla och inte kunna hjälpa till.
Att hjälpa till och vara delaktig gör mig gott och go i hjärtat, den känslan kan man sällan få om man inte ger (tror jag).
En stor eloge för alla som gör så gott vi kan, alla och var och en på sitt vis.
Imorgon är en ny dag och kanske att lilla rödis vill komma in till mamma och sina syskon då *telepati är magiskt - fortsätt med det*
Lilla rödis var precis vid fällan när den slog igen och rödis blev vettskrämd, då hjälper nog inte god mat idag, men kanske i morgon.
Håll tummar och tassar och allt som går att hålla! När alla kissarna är inne så ska vi fira med semla, innan dess, ingen semla 
Många glada kramar från en trött Malin

Gud vad du är duktig med infångandet! Stor eloge till dig mymlanbus!
Tack för alla kraftinsatser i detta.
Hoppas nu ni får lite extra tur nästa gång så de sista också vill låta sig fångas. (För det är väl ett par stycken kvar?)
#230. Vi har sett en till, det är den mörkröda, någon sköldpadda har vi inte sett, om inte jag har fel på ögonen
men vi chansar inte utan när den 3:e lillekissen är inne så ställer vi mat i några dagar för att kolla av om det är någon som äter upp den, då får vi använda fällan igen.
Tess sa att sköldpaddan har varit borta en längre tid, den har inte kommit för att äta sista tiden när hon bodde i huset.

#231 Men den sköldpaddsfärgade honan var där när vi var och fångade in mamma katt och när vi var där dagen efter.
#221 Har inte ringt veterinären ännu eftersom vi väntar på ifall fler kommer in plus att vi inte kan ta alla på en gång just nu då Tess inte har så mkt pengar att lägga ut innan hon får pensionen osv.
Kan höra med honom om han kan ta andra stygn.
#232. Okej, men vi har sett 3 stycken och 2 är röd/vita och den här lilla som vi såg idag verkade mörkare röd, någon sköldpadda har vi inte sett. Men det är inget som säger att den inte är där för det :)
Ska ringa Tess i morgon och höra med henne vilken av kissarna som hon inte hade sett innan hon flyttade.
Såg ni alla 4 bebisarna när ni var där?

#233 Ja när vi var där såg vi allihopa men vi pratade ju med Tess igår och enligt henne så syntes inte den sköldpaddsfärgade till innan hon flytta sen.
Det stämmer att den som är kvar är mörkare röd, mkt mörkare än sina syskon.
Danielssons: jag tänkte mest på att du tidigare hade sagt att ni inte kunde ha alla katter hos er samtidigt, lät som om du helst ville flytta någon/några av ungarna ganska så omgående - men nu väntar ni ändå in "alla" först alltså? Om ekonomin ändå inte räcker till alla på en gång vore det kanske smart att börja med en/två i alla fall? Annars lär det väl dröja…
Säg bara till i tid när det kan blir aktuellt då… jag har en hel del bokat under april/maj så det vore bra om jag fick lite planeringstid.
Vilken rysartråd detta är och vilka rysligt fina katter och vilka rysligt härliga, goa underbara människor ni är som engagerar er för dessa stackars katter!!! 

TACK!!!!!!!!
Blir så imponerad av erat jobb och slit samt att ni är positiva…aldrig ger er.
Tror som du säger Malin…måste kännas gott i hjärtat när man lyckas och vet att man hjälper dem till ett värdigt liv.
Har aldrig för egen del inte varit med om att fånga missar med fälla, men får gå i lära hos dig sen Malin 
Önskar er Lycka till med de andra som är kvar.

Verkligen en super eloge till våra "fångarsmåbusproffs" 

Jag tycker som Amlis att om finns det möjlighet att börja men 1 el 2 kissar så vore det väldigt bra.
Delvis för att de ska kunna slussas vidare till nya hem, men oxå för att de inte ska kunna föröka sig med varandra..för jag gissar att risken finns att nån av dom är en hane..å även kissar drabbas ju av vårkänslor
..
Danielsson, ni kan väl kolla med Tess å´ vet om den möjligheten finns.

Vi har pratat med vår veterinär nu och han är pappaledig imorrn och fredag. Så vi ska ringa måndag morron och få tid, sen om det blir en eller två får vi se, måste kolla lite mer med Tess. För hon hade en tusenlapp sist som hon kunde lägga ut och det räcker ungefär till hanen med allt.
För den stora är precis som vi trodde en hane, tillät oss snällt att titta och jag börjar nästan tro att det är fel katt vi har fått in ;) För han är hur tam som helst, inget fräsande eller nåt utan njuter av att bli klappad. Lite sårig i ansiktet efter kattslagsmål tippar jag på, sen innan då. Den andra rödvita går att klappa fortfarande, men lite mer försiktig av sig. Den har vi inte kunnat kolla riktigt ännu vad det är men ska försöka senare igen.
Mamma katt däremot är såklart skyggare och vill inte riktigt alls nu sen ungarna kom in. Hon håller sig i bakgrunden hela tiden. Så henne har vi inte kunnat klappa med borsten alls sen ungarna kom in.
Har nya bilder på dem, ska försöka lägga upp dem snart.

Ja just det, han kommer att använda sån tråd som lossnar självt sen, så de inte behöver stressas i onödan för en tripp till.

Har precis kommit in från katterna igen, minstingen sover här så jag passade på att smita ut dit. Suttit i en halvtimme ungefär och hankatten som jag allt tycker är en Sixten, njuter av att bli klappad. Efter ett tag började han spinna som ett tröskverk och han stångar efter handen och åmar sig.
Låter helt underbart att Sixten verkar så tillitsfullt redan och även lillan inte är så rädd. Mammakatt kanske har dåliga erfareheter med människor bakom sig och är därmed mer avvaktande…
Tack för uppdateringen Danielssons! Och perfekt att veterinären kan använda sådan tråd (#240)
Jobbat in lunchen
och ska bara kasta i mig en macka på vägen mot Åtvid. Here we go again!
Håll tummarna att lilla mörkrödis skuttar in i fällan idag :)
Ha en bra dag alla
Kram
Oh, jag längtar efter bilder Maria, snälla :) så ljuvligt att gosegrabben är en gosboll :) fler sådana vill vi ha :)

Håller tummarna för god fångstlycka.
Du är helt fantastisk mymlanbus.
Även här hålls tummar och Lycka till.
#232 Jag upprepar mitt erbjudande att hjälpa till med vetrinärkostnader om det behövs.
#232 Jag upprepar mitt erbjudande att hjälpa till med vetrinärkostnader om det behövs.

Bilder kommer alldeles strax :)
Malin, du får dyka förbi här i helgen om ni ska ned, medans det är ljus, så du kan se dem lite nogare och hälsa på skruttarna.

Härligt Malin och jag försöker med mer telepati ikväll också och önskar er lycka till.
Mysigt att Simba är så gosig och mamma katt är så vacker.

#247.
Tack Marga för att du erbjuder dig att hjälpa till med veterinärkostnader, det är verkligen omtänksamt.
Vi avvaktar lite och hoppas att det löser sig som det är tänkt,
men om inte så är det väldigt tacksamt att veta att du finns och kan hjälpa till.
Tack
Madde.

Får räcka med bilder för stunden :) Ska försöka få lite nyare bilder på mamma katt också, men hon gömmer sig mer nu som sagt så det blir nog inte det enklaste.
Marga - tror säkert att Tess skulle bli tacksam för lite hjälp med tanke på att hon bara har pensionen och vi har ju räknat ut att det går på en hel del med alla fyra. Ska försöka lägga till lite pengar själv också.

Ååååh vilken myspys kille Simba ser ut att vara
hur go som helst.
Å mamma och lillsyrran? (e det en tjej?) e oxå hur söta som helst.
Dom är fina…och Simba verkar vara en riktigt ståtlig dam.
Skönt att honorna är inne iaf…innan de hinner bli dräktiga (hoppas de inte hunnit bli de)
Oj så lika - och fina! - syskonen är. Men man kan verkligen nästan tro att de är av olika kön. (Och visst är Simba ett pojknamn?)
Nu håller vi tummarna att lilla röda katten också kommer in idag!

Madde - vi har inte kunnat kolla ordentligt på den men jag tror det är en hona. Ska försöka imorron igen, hon är ju försiktig så ännu och jag vill inte förstöra nåt heller med "henne".
Amlis - ja Simba är ett pojknamn.
Men så fina kissar. Härliga färger. En otroligt spännande tråd
Åh jag tog Simba för ett hon namn 

Simba i Lejonkungen är ju en kille ;)
Ha.ha…visst är det så…många år sen jag såg den, tyvärr.
#264 trodde väl det :-)
Nu är det bläckmörkt ute.. undrar hur det går för mumlanbus…? *hoppas så*
Vilken min "syrran" gör på bild i #252 
Men vad vackra dom är och gud va kul att det börjar gå lite framåt!
Äntligen! Hoppas verkligen att ni får in dom andra med, för det ska väll va 2 till eller är det bara 1 unge kvar? Kan ju isåfall inte va kul att va helt ensam nu när mamma + syskon är inne..
Men jag håller tummarna för att den/dem snart ska gå in i fällan och få komma in till resten av den lilla familjen :)
Tycker verkligen ni har gjort ett toppen jobb ni som kämpat med det här! verkligen! :)
God kväll!
Vilka fina bilder på sötnosarna, tack för att jag får de dem i ljuset :) måste visa exet i morgon :)
Ikväll väntade vi länge och ingen kisse syntes, men någon hade ätit upp den lilla mat vi lämnade och någon hade sovit på fleecefiltarna i alla fall, så någon kisse finns det kvar där.
När klockan var närmare 20.30 och ögonen stod i kors så gick fällan igen och vi körde fram och skulle lasta in fällan i bilen, tur att jag gläntade på filten :) det var ju fel kisse, det var en stor svart-vit katt. Snacka om att den blev glad att bli utsläppt igen.
Imorgon åker vi igen och gör ett nytt försök att få in lilla röd :)
Det var alldeles stjärnklart ute ikväll, så vackert, men ack så kallt när man har suttit stilla i över 3½ timme *burr*
Ha det gott och sov så gott, det ska jag göra kan jag lova :)
Kraaaaaam

Så trist!
Du är verkligen toppen som inte ger dig.
Nu håller jag tummarna för imorgon. Kattrackare.. gå i fällan.. 
Malin ni är helt fantastiska! *kram*
Men det finns alltså andra katter i området.. som ägs av någon? Inte fler som springer fritt där? *suck* Trodde alla som bodde i närheten ogillade katter…
Hoppas, hoppas att lilla röd vågar sig in imorgon da!
Ooppss…fel misse….undrar var den hör hemma, finns det grannar i närheten?
Ni är otroligt tappra och uthålliga. Hoppas vi på morgondagen.
Ni behöver ett varmt bad för och tina upp nu.

Eftersom det finns bondgårdar och en massa andra hus lite här och där så finns det gott om katter så den hör säkerligen hemma nånstans. Bara några hundra meter så ligger en stor bondgård.

#270 Är väl lite att dra alla över samma kam att de inte bryr sig om katter där bra för att hennes anhöriga inte gör det. Och för att inte alla engagerar sig. Vet hur många hushåll som helst där, där katterna betyder väldigt mkt. Känner i stort sett alla som bor i hela det området och så skulle jag inte beskriva dem.
OT men när jag lästa annonsen mellan #272 och #273 så vart man ju liiite smått fundersam!
Lixom,
"22 katter i samma låda för 89 kr. Säkert och lagligt. Köp här"
…. Bara jag som regerade? Visserligen va det om en bok men ändå, man börja ju fan undra innan man kolla och såg att det handla om en bok.. 

Hm jag ser ingen annons alls? Kanske blev borttagen.
#273 Ursäkta om det lät fel!
Hade bara fått (tydligen fel) uppfattningen av tidigare inlägg att det bara finns få hushåll i närheten och att de inte var intresserat att hjälpa till p.g.a. de inte gillade katter något vidare… bara så jag menade!
Klart kan det finnas katter som går där som i själva verket bor en bra bit bort - är ju likadan här.. Då kom ju säkert även mammakatt någonstans därifrån ursprungligen…

Jag reagerade oxå med oro över den svartvita katten..säg inte att det är en "hemlösing" till…
Men som sagt, det är säkert så att dom flesta boende i området bryr sig väldigt mycket om sina katter..och vi inte alls behöver vara oroliga.
Man reagerar bara instinktiv..då man vet att alla inte är så bra på att kastrera sina katter om man är rädd att oönskade ungar föds och sedan "faller mellan stolarna"..tyvärr är det ju ofta så.
Men hade denna oxå drivit vind för våg så hade nog Tess vetat om det…
I vilket fall som helst..Malin vilken kämpe du är…önskar jag fanns där och kunde hjälpa till…
Eller snarare..du behöver ingen hjälp..du är ett kattfångarproffs
Men jag hade bistått med sällskap å varm choklad..ha ha
God morgon!
Laddar inför kvällen, efter jobbet. Exet hämtar mig med en påse med kläder och en macka :) han är bara för snäller :). Vi fnissade igår när vi åkte hem, han är som jag, lika envis, så vi tar det här med humor att fel kisse stövlade in i fällan och mumsade tonfisk :).
Kissen som gick in var stor (kanske en hane) och han letade nog efter lilla röd som är där ute ensam utan sina syskon. Nu måste vi jobba ännu hårdare för att den med ska komma in, ingen kisse får bli kvar som tillhör Tess. Om någon annan kisse går in så släpper vi ut den, thats it, i alla fall till en början.
Vi var upp till husen ovanför vid gården och talade med en man där och han sa att det fanns många kissar i omgivningen, för jag tänkte om lilla röd hade flyttat till någon annan, men han hade inte sett någon mörkare röd kisse i faggorna. Så vi hoppas att lilla röd finns kvar där och behagar gå in i fällan ikväll istället.
Vi har sett en del svart-vita kissar i omgivningarna men ingen mer röd förutom dessa som tillhör Tess, ingen sköldis heller vad vi har sett, men som sagt vad, de kanske inte är sådär jätteframåt heller, de kan gömma sig. Berget som ligger vid Tess, där håller kissarna till, vi har sett alla 3 där i närheten, de har god span därifrån och kan nog gömma sig i diverse skrevor också.
Nog talat :)
Att öva ger färdighet :) så vi övar vidare
Hörs ikväll
/Malin
Glömde säga: så himla bra alla är, som peppar och stöttar, för det behövs verkligen :) tack! 
Danielsson: smek ulltussarna från mig, tant Malin tycker mkt om rödisar och sköldisar, även om jag aldrig har ägt någon, inte ens sett någon på närmre håll förrän nu, oh så fina de är. Kan jag få låna bilderna som du har tagit och göra papperskopior? Vill ha minnen att bevara. Kram

Ang den svartvita katten så kan det vara den som besökt Tess lite då och då, men som har ett hem. Har kommit och hälsat på nån gång då och då bara. Hon berättade om den när vi var där första gången.
Malin - ni var uppe hos Tess svåger med andra ord :)
Klart du får göra det! Bara att ta dem :)
Underbart Malin att du och exet har samma inställning och tyvärr fungerade inte telepatin i gårkväll men jag gör ett nytt försök ikväll.
Har du aldrig haft någon sköldis så har du verkligen missat nåt säger tanten som vurmar för dem

Vilka vackra rödisar… jag skulle kunna kattnappa dem allihop om jag hade plats och tid. :)
Bra jobbat Mymlanbus och Danielssonsgarden som sliter för dessa vackra missar. :)
Vad det plötsligt blev tyst här? Alla väntar med spänning…
Hoppas sååå att ni lyckades Malin!

Den svartvita kisse som Malin å ex fick in igår är troligtvis inte samma katt som brukar hälsa på hos Tess..denna hade svans !!!
Första gången jag pratade med Tess så berättade hon om den svart/vita katten Pelle Svanslös (endast 10cm svans).., jag uppfattade det som att han hade "flyttat in hos henne"..
hon berättade att hon hittat en familj som lovat att ta hand om honom, så jag trodde han flyttat dit.
Jag pratade med Tess idag, familjen som skulle ta Pelle Svanslös hade backat ur !
Pelle Svanslös "bodde" tidigare på bondgården bredvid..men blev för 3 år sedan bortskuffad av andra katter på gården..
Idag sa Tess att han inte hade bott hos henne utan att han då och då..med några veckors mellanrum kom och hälsade på.
Ibland fick han lite mjölk och mat..och ibland tittade han bara in och ville inte ha någon mat..han var ganska tjock sa hon..
Enligt henne är Pelle Svanslös en strykarkatt som saknar hem..men som hon anser reder sig bra..hon tror att han är okastrerad.
Då han bara dyker upp då och då..och går in i hennes kök..och alltid blir erbjuden mat..så är jag tveksam till om han verkligen är hemlös, hade han varit hemlös borde han ha varit hos Tess jämt..med tanke på att han visste att det fanns mat och inte var rädd för att gå in i huset.
Men det är klart man undrar…
Danielsson du känner ju en massa folk boende i området, finns det möjligtvis någon som bor vid husen..vid stallen en bit bort som vi kan ringa och fråga ?
Det vill säga som kanske har koll på var Pelle Svanslös bor, så vi inte behöver oroa oss för det?
Kanske dessa personer har koll på om den lilla skölpaddan dykt upp där ?
Fundera lite, så ringer jag i morgon.
Sov Gott å "krama" kissarna från mig.

Madde - hm ja till oss sa hon bara att han brukar komma och hälsa på och att hon var helt säker på att han hade ett hem för att han bara kom nån gång ibland och gick in i huset och sen var han borta i veckor sen igen och var alltid rund och fin. Att hon hade ordnat ett familj till honom har hon inte nämnt nåt om.
Finns ju hur många som helst att höra med, men bonden vid granngården, är väl den närmaste som man kan tänka sig. Men som sagt, man vet ju inte hur långt han går heller. Finns ju massor av hushåll att välja bland. Det finns ju gårdar åt båda hållen från Tess sett och stall.
God morgon!
Jag skulle bara vila lite igår när jag kom hem, men jag somnade 
Ingen kisse gick in igår, men lilla röd var där, men ack så rädd och avvaktande. Den satt säkert utanför fällan i 30 min och tittade in på maten, men valde till slut att gå därifrån. Ska testa med ljummen kyckling ikväll och hoppas att den är mer sugen på det än på något annat.
Den är så fin "lilla" kissen 
Tack Danielsson för att jag får göra papperskopior av bilderna som du har tagit, även om kissarna för alltid finns i mitt hjärta så är det ju roligt att kunna visa godingarna på bild också :).
Tänkte på den svart-vita kissen, hoppas att den ägs av någon. Vad gör vi annars?
Nu ska jag snart iväg till jobbet, ha det gott
/Malin
Lilla tösen…att hon inte lät sig fångas. Måste vara frustrerande att se henne men inte kunna få tag i henne.
Får hoppas kyckling blir svårare att motstå 
Undrar oxå över svart-vita…
Håller alla tummar o tassar för ert enorma och ihärdiga arbete ger utdelning ikväll.

Ni har kanske provat det, kommer inte ihåg om jag läst något om det, men kattmynta kan ju vara oemotståndligt för vissa kissar… hoppas..
Nu har jag läst sista inlägget så nu kan jag ands igen hihi.
Kommer på mej med att det aär så spännande att jag inte snds på en lång stund.

ja..ljummen kyckling sprider säkert en förförisk doft för små kissenosar…säger de än en gång..ni är helt enastående med allt jobb ni lägger ner..tack för att det finns människor som ni!!
Många kissar är ju väldigt svaga för kyckling så jag hoppas också att kissen inte kan motstå den.
Väldigt strongt av er att jobba på dagen och vara på kattjakt direkt efter och jag håller tummarna för er och hoppas på bra fångst.
Massor av rosor till er för allt ni gör
Nu åker vi till Åtvid och hoppas på fångst. Ska inhandla kyckling på vägen och se om lille gosenosen blir något sugen *hoppas*
Kattmynta prepareras det med varje gång, ifall att det luktar gott :)
Lilla röd finns på näthinnan hela tiden och idag hoppas vi att hon sitter i buren och får komma till mamma katt och syskonen som nog undrar var "hon" håller hus :)
#158. Småbuset måste absolut tas omhand :)
Kram och håll allt som går att hålla :) och emjon telepati i skymningen tack… lille tissen ska bara gå in nu så "hon" kommer hem till sin kattfamilj :)
/Malin
Molnen har dragit iväg och temperaturen sjunker mot noll i rasande fart nu medan solen går ner.. tänker på er Malin!
*håller tummarna, tasserna, …*
#292 Telepatin är påslagen och tankarna hos er tummar och tassar hålles här.
Undrar hur det har gått för Malin och exet ute i mörkret och kylan..
Håller de två tummarna jag har för att de kanske fått in lilla rödis!
Håller tummar och tassar vi också!

Håller också tummar
Herregud vad jag har missat när min dator gick sönder.Ser den här tråden först nu när jag har en ny dator.Synd att jag inte sett den förut med tanke på problemet med fälla som ni tydligen hade i en period.
Blir så glad över ert engagemang för katterna underbart att ni tog tag i detta en stor eloge till Mymlanbus och hennes Medarbetare i räddningsaktionen för de här katterna i Åtvidaberg.
Tänker på den lille och håller alla tummar och tassar för att även den kommer in så fort som möjligt och får återförenas med sin familj.
Kanonbra gjort av er alla som hjälper de här katterna och så fina de är!
Ingen kisse i fällan, inte ens inom synhåll för oss som tror vi har hökögon. Vi som bjöd på både kyckling och kattmat och kattmynta, men ingen kisse som ville smaka idag.
emjon: måste vara skugga i telepatin för kissen, men jag kände den :) tack!
Brände mig illa på jobbet idag så nu har jag en stor vattenblåsa på hela underarmen, så nu fryser jag som en tok.
Måste lägga mig… vi åker i morgon igen… lilla röd måste komma hem!
Kramar
Malin
Oj det som gör så ont när man bränt sej ,var lite rädd om dej själv och din onda arm nu också.
Ni kunde ju även prova med att ge varm Anderssons välling som man kan ha med sej i en termos som också brukar falla de flesta utekatter skarpt i smaken oavsett ålder. Receptet hittar man lätt om man googlar på Anderssons välling..Vet andra utekatter som absolut inte kan motstå det även om de ratar annat som fällan gillrats med.
Men tänker även på att det är mars nu och katter börjar röra på sej mer de kan vara som uppslukade av jorden i en period men så plötsligt finns de där igen.Hoppas på en fin dag för er i morgon och ge inte upp hoppet någonsin.

Hoppas självklart lilla röd ska återförenas med sin familj men inte på bekostnad av din hälsa. Du måste kanske ta det lugnt nu och tänka på dig själv några dagar.
Styrkekramar
God morgon!
Nu är jag pigg igen och idag gör det inte ont i armen längre :) Tack för att ni är så omtänksamma :)
Glömde att skriva att det var människor i huset igår och bilen och släpet stod utanför så det kanske var därför kissen inte var där?
Tack brutt för rådet, här ska lagas anderssons välling idag :)
Ska ta mig ner i tvättstugan nu och köra lite maskiner, det står lite stilla här hemma när jag både jobbar och är borta på kvällarna, men nu ska det bli fint och i ordning här hemma.
Vi åker på eftermiddagen och gör ett nytt försök igen, envisa är vi :)
Hoppas att lilla röd är där och att de i huset bara var där över natten och är borta ikväll (optimist jag vet)
Lilla röd verkar vara den som är mest rädd och avvaktande, men vi hoppas på lugn och ro, anderssons välling, kyckling, tonfisk, kattmynta och emjons telepati :)
Ha en bra dag alla och sköt om er väl
Danielsson: hur mår "våra" gullungar idag och så vackra mamma katt är hon inte ljuvlig så säg?!
Äter de ordentligt och går på lådan? Behöver du fler lådor, matskålar och sånt? Hojta till i sådana fall! Mat och kattsand ska vi handla och lämna till er, hoppas att vi hinner idag så har vi det i bilen tills vi ses :) Hoppas att vi ses idag och vi kan överlämna lilla röd :)
Önskar att jag kunde komma till er i dagsljus, men tiden räcker inte till, annars skulle jag komma och titta på dem med egna ögon och älska dem med ögonen i alla fall :). Lilla sötnosarna. Tack för att ni erbjöd att jag fick komma och hälsa på i dagsljus i alla fall :).
P.s. Jag såg en av era raringar och jag bara smälte, visst var det en sköldis? 
Kärlek till alla kissarna, även om de inte är mina så får man älska dem på avstånd och det gör jag :)

Malin - De mår bara bra. Och de äter för fullt. Nu om dagarna när det varit sol så har de legat och njutit i fönstret. De går på lådan för det mesta ialla fall, verkar vara hankatten som går utanför ibland och pinkar. En kattlåda till ska vi införskaffa, ska se om vi har nån extra kvar.
Får hoppas att det är lugnt i huset idag!
Japp det är en sköldis :-) Har två st sköldisar.
Oj..oj…vad du kämpar på Malin….ibland önskar man att dygnet hade fler timmar
Du får inte glömma bort att tänka på dig själv mitt i allt.
Hoppas nu att det är lugnt i huset, kan mycket väl vara så att lilla röd höll sig borta för den skull om hon nu är lite skygg och sen är hon väl lite förvirrad när hennes syskon o mamma försvunnit…stackars liten vad hon måste undra.
Lycka till idag med Anderssons välling mm….hoppas du och exet kan fira ikväll med semla och (kanske) lite bubbel. 

Oj, har precis tagit mig igenom denna tråd, vilket engagemang! Stor eloge till er inblandade, att ni inte ger upp utan kämpar på trots många timmar utan fångst.
Vet ni säkert att den infångade paddan är mamma till de andra? I så fall kan ingen av de röda vara honor, genetiskt omöjligt, det vet ni va? Det krävs att båda föräldrarna är röda för att en hona efter dem ska bli röd (eller creme), annars (med en padda till mamma och röding till pappa) blir honorna paddor och hanarna röda. Det kan ju hjälpa för att få ett hum om kostnad hos vetten, tänkte jag.
Håller tummarna att ni får in resten så snart som möjligt.
#306. Oj, det hade jag inte en aning om, då är det 3 hanar då?
Om det är så så är det ju inte risk för att den röda är dräktig och det är positivt. Samt att kastrera hanar är ju billigare om man ska se det ur den vinkeln…och det är väl aldrig till nackdel.
#308. Nä, det blir ju billigare i sådana fall :) men jag är dålig på det där med genetik faktiskt, hade inte en aning :). Men fina är de vare sig det är hanar eller honor :).
Det är skillnad i storleken på hanarna i sådana fall, för visst är det rätt kissar vi har fått in? 

En kanske är pappan? Eller så är inte paddan mamma till båda, eller så är de från olika kullar, eller, eller, eller… Klart att ni fått in rätt katter, det måste ni fått…

Det jag är lite osäker på om det är rätt hankatt dvs Simba. För han har mkt större huvud tycker jag emot när jag såg den stora rödvita inne i garaget hos Tess. Och han är ju bra mkt socialare än de andra två, han klättrar upp i famnen osv. Men okastrerad är han i vilket fall som helst. Men att den lilla rödvita tillhör mamma katt är jag helt säker på däremot.
Kan Simba vara pappa tro
får ägna oss åt lite släktforskning….
Finns det någon möjlighet att visa bilderna som är tagna på de infångade katterna för Tess?

Jag håller på med släktforskningen..
suttit i telefon sista timmarna..och har 2 samtal kvar innan jag vet vad som är bak å vad som är fram ??? Snurrigt värre e det.
Pratade länge me Tess idag, hon säger att de två gulvita skiljer i storlek..men bara lite enligt henne??
Självklart vet hon ej med säkerhet vem som är pappan…men förra våren var det en gul kille som jagade efter mamma katt.
Tänkte om det kanske var han som var infångad..men enligt Tess ska denna kisse varit nästan helröd..
Jag kollade med Tess om hon visste fler i området som ägde gula katter..fick 4 namn på kattägare..varav 2 troligtvis ägde gula!
Jag har pratat med 1 kille boende ca 800 meter därifrån, han har en rödvit kastrerad hane som sov i soffan under samtalet !!
han hade ej sett nån anna rödvit el skölpadda.
Han visste vem Pelle svanslös e (extremt kelig enligt honom) men hade ej sett honom på länge..trodde han saknade hem!
Jag pratade även med en kvinna som bodde på en gård i närheten, hon har en steriliserad skölpadda, som e hemma.. hon hade sett en annan skölpadda igår några kilometer därifrån..ska kolla upp det närmare.. hon hade ej sett nån rödvit el Pelle svanslös..men hade en hel del att berätta..som jag ska kolla upp.
Danielsson, det vore väldigt bra om Du el Jens på något vis kan visa bilder på kissarna för Tess så vi får bekräftat att det e rätt. Enligt vad jag kan se är dom 2 rödvita som e infångade extremt lika i färg och teckning..endast storlek å ansiktsutryck skiljer dom..se jag fel?
Malin ska ikväll lägga in bild på den kisse som hon fotade igår, vore bra om Tess får se den oxå.
Jag ska ringa och nysta vidare hos kattägarna i området…
hojtar när jag vet mer.
Oj, det här blir alltmer spännande ju! Och lite knepigt att veta om vi får in "rätta" katterna tycks…
Oavsett om hane eller hona är allihopa väldigt fina tycker jag! Och för mig, som bara känner bilderna ju, verkar de båda gula också rätt så lika dvs klart släkt. Men är de av samma kön är det svårt att tro att de kan vara kullsyskon..?
#313 Madde, stor elog för in insats! Hoppas det går att reda ut så att kissarna äntligen kan komma till vet sedan…
Men först och främst håller jag nu tummarna för Malin, så att "lilla röd" kommer in!

Madde - vi fixar det. Vi ska ändå ned till henne nån dag här nu så vi kan slänga med den bärbara datorn och visa henne bilderna.
Ja teckningen på dem är lika, det är som sagt storleken och huvdena på dem som skiljer.
Den lilla röda som är kvar är jag i stort sett helt säker på hur hon ser ut, väldigt mörk.
Skickar ett pm till dig!

Värdsbästa Malin me ex e på väg till Danielsson me en skölpadda…

Nej, så underbart! Vad glad jag blir!!!!! :D Jippieeeeeeeeee!
*dansar segerdans i vardagsrummet*
Med lite tålamod så går allt!

Oj vilka goda nyheter! Härligt jobbat mymlanbus!
Är det lilla röd tro?

Å, va bra att lilla sköldpaddan gått i fällan. 
Nu väntar vi bara på att lilla röda går in i fällan nästa gång.
Superbra jobbat Mymlanbus och X:et.
Åh så underbart roligt..
blir sååååååååå glad….
Ni är helt fantastiska Malin och exet…hoppas ni laddat hemma med semla och bubbel…För det är ni värda.
Åh Malin och exet ni är bara bäst så otroligt glad jag blir
Vem behöver deckare när man har sådana här trådar att följa där spänningen stiger hela tiden.
Danielsson toppen också att ni kan visa bilderna för Tess som känner igen sina kissar. Hon måste också vara glad nu när de blir räddade en efter en.
Grattis Malin, helt underbart!
Härligt!!! 

Kan bara instämma, ni är helt fantastiska. 
Näe jag håller med er inga deckare i världen är mer spännande än detta.
Ni är bzra så bäst

Så fina dom är.
Ni är bäst alla ni som jobbar och sliter så för katterna. 

Det börjar gå väldigt segt att få fram denna sida..
Jag e lite grön å vet inte riktigt hur man gör, när man skapar en ny tråd med länk från denna..
Nån som vet..å kan fixa det ?
Kanske döpa den till Tess katter förtsättning, Tess katter del 2 el liknande.

Håller med dig Madde, det tar evigheter innan den här sidan kommer upp numera.
Men hejsan lilla sköldisen :) så fina alla kissarna är!
Hoppas verkligen att det är rätt kissar som har kommit in nu :)
Kram och natti natti
/Malin
Nu finns det en ny tråd här
Kan någon Medarbetare låsa denna tack :)

Jag låser!