Svarta katter svåra att sälja?
Fick höra på katthemmet i helgen när barnen och jag arbetade att det är svårt att hitta intressenter till de svarta katterna. Är det verkligen så? Tycker ju själv att svarta katter är de allra vackraste! Det är nämligen ganska många svartisar hos oss nu, det var så diskussionen startade.
Ja, tyvärr är svarta katter inte lika poulära som andra färger. Samtidigt finns det många som bara älskar svarta katter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det är ganska svårt att fotografera svarta katter men jag skulle aldrig byta min lakritskolor mot några andra. Tycker de är så otroligt vackra och söta. Kunde jag skulle jag även behålla min svarta stödis.
Själv tycker jag just svarta och svart-vita katter är vackra. Är ju uppvuxen annars med tabbykatter.
//Pia

och jag som är som mest förtjust i de svarta & svart/vita om man ska gå efter färgen!! 
men borde inte alla välja katt efter personlighet osv… 
Jag vet inte varför just svarta och svart-vita katter är svårsålda för som du skriver #5 så är det ju inte pga att de är svårare att få bra på bild. Vet inte heer om det är för att de är vanligare så folk tycker de är tråkigare men tittar jag ut och ser katterna runt omkring här så är det inte många svart-vita så det kan ju inte hålla då. Men det skulle vara kul att veta egentligen hur folk tänker när de väljer att nobba just de svarta och svart-vita.
//Pia
Mammas svarta pojkar är helt underbara i både färg och personlighet.. Keligare pojkar får man verkligen leta efter. Och pratiga XD
Jag tycker också det är konstigt, svarta katter är ju vackra. Vi har ju en svart och en svartvit så här är de iaf populära. :)
Mattis där nere i ladan är ju så söt som en kisse kan bli - hoppas inte han blir kvar där som något slags utskottsvara för sin färgs skull
.
I vår familj gillar vi svart/vita katter.
När vi skulle skaffa Milou så ville vi ha en svart/vit för dom blir kvar på katthemmen längst. Sen när vi skaffade Pontus så ville vi ha en svart/vit igen..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Jag har aldrig velat ha svart eller svartvit katt, men inte heller sagt att jag inte skulle kunna tänka mig dem heller iof, men nu när jag har flera här har jag verkligen börjat uppskatta dem på ett helt annat sätt. Framförallt svartvita, alla har verkligen personligt utseende som bara de har.
Ex när jag titta på Humla och Miramax som är väldigt lika men endå helt olika, det är de små detaljerna som gör hela utseendet på dem. Och Blomma väldens sötaste katt med svart ansikte och vita morrhår, sötare kan ingen vara. En klar fördel med en svartvit katt skulle komma bort är att det är lättare att beskriva dem med deras personliga tecken av vitt och svart.
En bild på en hög av svartvita godingar.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
Ja det är många som säger att svarta katter samt svart-vita katter är svårare att sälja än katter i andra färger. Har själv aldrig tänkt tanken.
När jag hämtade Tristans bröder i Piteå hade de på det katthemmet inte den uppfattningen. Där var det istället svårast att bli av med de röd-vita katterna, medan svartvita var mest populärt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja visst är det konstigt! Men vi får väl starta en svartakattenreklamkampanj och visa upp alla fina svarta kissekatter! Sonen skall ut och skramla pengar snart och då ska jag göra någon sorts infoskylt och hänga på honom. Det får bli med bilder på söta svarta katter så folk blir sugna på dem då!
Ja här hemma är det inte svårt att få ihop bilder på svarta katter i alla fall ;)
//Pia
#12 Kanske det är så som med såpa. Guk såpa säljs bättre i norrland och grön såpa säljs bättre i södra Sverige…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#12 Kanske det är så som med såpa. Gul såpa säljs bättre i norrland och grön såpa säljs bättre i södra Sverige…
Han blir fem år till sommaren och lyssnar stolt på namnet Fritz!
Fritz är en kastrerad hankatt som älskar att ta hand om övergivna kattungar….
Även om det är mysigt att ligga i mattes famn….
Åhhh vilken vacker bild!
Jaa… jag é ju svag för svarta/svartvita kissar

Jag älskar alla katter, men just svarta katter gör gärna att mitt hjärta slår lite snabbare än andra. ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Åh..vilken sötnos
vill ha….
Mina två förra katter var helsvarta och så fina…är svag för svartisar oxå….mina två tjejer nu är svart/vita.

ja jag blev blixtekär i en svart liten tös jag träffade på brorsans jobb i ladugården i går, hadde jag hafft plats , tid för fler hadde jag kidnappat henne,, suck,,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
ja svarta katter är jag oxå alldeles extra svag för
de är ju så vackra

Gillar definitivt inte tanken på att vissa katter ska vara svårare att hitta hem till på grund av färgsättningen…sen visst..kan man ha sina favoritteckningar.. men att ha den åsikten att man absolut inte vill ha en katt med en speciell färg..känns inte bra helt enkelt..
I mitt hushåll finns tre svartvita, en vitsvart och två helsvarta..samt Michelle som "sticker ut" lite med sin cremefärg:-) O alla är dom lika fina och med olika "personligheter":-)
Ojojoj, jag sällar mig ju till hyllningskören som älskar lakritsgodis! Vad då tråkiga? Dom är ju hur vackra och dekorativa som helst! Titta bara på mina två älsklingar i fönstret med orkideerna.
Men jag tycker det stämmer att ljusare katter bokas snabbare på katthemmet där jag jobbar ibland. Men det har funnits undantag där också, de sötaste och keligaste svarta katterna bokas också snabbt.

#26 Du milde..vilken vacker bild…den skulle du förstora o sätta upp på väggen juuuh!

#23 Är det siamesiska tvillingar?
Dom har ju bara en svans. 
Jättevacker bild är det.
Själv älskar jag svarta katter, har tre stycken. 
Tänkte också på det - en dubbelkatt!
Underbar bild.
#27-30 Tack, jag tyckte själv att den blev fin. Inte fondtapet kanske, men jag har den som bakgrundsbild på datorn i alla fall
.
# 29 Santino har inte så bra koll på svansen, så det är den som hänger ned. Alfredo (till höger) ringlar alltid svansen prydligt kring benen, det är därför man bara ser en svans… Det kanske inte syns så bra, men Alfredo sitter vänd mot mig, men tittar ut " bakåt över axeln"
Som sagt, visst kan svarta katter vara fina!
Ja, i mörkret är alla katter gråa…….JAg bryr mig inte om färgen alls. Arne är ju blå och vit tuxedo, Pipis är svart och vit Tuxedo och Esther är svartsköldpadda.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Marga: *ler* Din bild påminner om min Avatar (fast du har det finare i fönstret…)
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
#34 och dina har var sin svans 

*skrattar* Men det är ju härligt att dina sotnosar delar med sig iaf… 
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
#26. Oh, vilken bild! Förstora den och sätt den på väggen, helt underbar!
Jag hör till dom som gillar svarta katter :) Var nära för många år sen att bli en liten svart bondkatt, men jag bestämde mig för att vänta med katt eftersom jag inte visste om jag skulle behöva flytta hem eller ej. Men en av katterna från kullen växte upp och blev en stor svart vacker katt :) Så liiiite ångrade man sig ju.
Men som jag har hört det skulle en svart långhårig katt få ett nytt hem snabbare än en svart korthårig. Långt hår på katter verkar mer populärt.
va är det svårare o hitta hem till svarta katter, räknas även svartvita katter in där? För jag tycker svartvita är fina, nu råkar vi inte ha någon pga att katterna vi tagit (omplaserigs katter) inte varit svarta eller svartvita. Annars hade vi haft svart/svart vit kisse. Mycket synd att så hoppas att rätt ljus kan falla på dom när fotodags är så kanske de gör sig fina på bild o då lättare att hitta nya hem.

Hur kan man inte älska svarta katter. Men jag älskar dem i alla färger i o fs.
Min första katt var en svart hane som hette Pip och jag älskade verkligen den katten. :) Hittar inte bilden på honom men ska leta vidare.
Hittade en bild på en av kattungarna som jag hittade i en vedhög förra sommaren och som Crisse hjälpte mig med.

Har också lärt mig under denna tid vi hållt på med kolonin uppe hos pappa att just dom svart-vita katterna är så underbara! Vilka personligheter! Och sockersöta är dom! Även en av dom Svarta är väldigt nyfiken! Men jag gillar alla katter, så för min del sitter det inte i håren, alla är supersöta!!!
Maria

ja detta är märkligt… själv är jag svag för svarta nosar…."min gamla" akutkattunge som är svart o världens charmigaste blir inte bokad…men däremot hennes blyga blåa bror faller många för….just nu verkar han vara bokad…hoppas att min Apelsin snart är bokad innan jag tar o slår till för att jag tycker synd om denna underbara donna…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Undrar om det kan ha med gammalt skrock att göra eller om det är så enkelt att svarta katter gör sig dåligt på bild? Eller så är det för vanligt/tråkigt kanske…