Katt som spyr mycket?
Min ena katt spyr ganska mycket.
I somras var jag till veterinären som tog lite prover på henne och svaret jag fick var att det inte var några konstigheter. Vet dock ej vad dom tog för prover. Ibland är det rejäla hår bollar i spyan och det vet jag ju att katter kan spy upp hårbollar. Men som inatt, har hon spytt 3 ggr och det är enbart mat som kommit upp. Detta händer inte barje dag men flera ggr i veckan. Hon är inte särkskilt stor i maten så det är inte det att hon äter för mycket. Hon är inte allmänpåverkad utan pigg och lekfull och precis som vanligt. Drickr gör hon.
Någon sóm vart med om detta tidigare och har en aning om vad det kan bero på? Naturligtvis ska jag kontakta veterinären igen men tänkte bara kolla om någon visste nåt!

Det kan vara något i fodret som hon är känslig mot, det är inte bara sår runt huvudet som är tecken på foderallergi utan även mag- och tarmproblem kan vara det. En annan orsak är om hon hetsäter, men du skriver att hon inte är stor i maten så troligen inte.
Jag skulle satsa på ett annat foder och se om det hjälper. Antingen kan du kolla innehållsförteckningen på det foder du har och försöka hitta ett foder som har annan proteinkälla än det nuvarande (och ingen fisk i), James Wellbeloved har två foder (ett med anka och ett med kalkon) som många känsliga katter tål, eller så skaffar du ett allergifoder hos veterinären (eller via foderbilen), både Hills och Royal Canin har sådana.
Har du försökt att hålla dagbok över vilken mat hon äter och när hon kräks. Om det sammanfaller med någon speciell mat så kan det röra sig om foder allergi.
Fäller hon mycket päls? E pälsen tunn, tjock?
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jag har provat lite olika foder och det verkar som att det är samma på allt.
Pälsen är tjock och fin och glansig :) Och hon fäller inte särkilt mycket.
Magkatarr alltså? Borde inte veterinären upptäckt det när jag var där sist?
Hur är det med mask, kan dom spy av det? Kanske borde avmaska henne igen.

Mask kan de absolut spy av, så avmaskning kan ju var av värt att prova. Sen kan det ju vara att hon problem med sina hårbollar och då kan man ge lite Malt-pasta vilket hjälper till med hanteringen av just hårbollar.
Ja som sagt mask kan de spy av. Försök också se om det är andra faktorer som kan utlösa det.
Min Thindra är periodare och jag har kommit fram till att hon är känslig mot förrändringar. Hon hade en spy period när Tudor kom och en nu när Billy kom så hon stressar upp sig själv så hon spyr. Nu denna vecka har det däremot varit hårbollar men busar man för mycket och länge kan hon även bli lite stressad av det och lägga en liten hög.
//Pia
Foderallergi skulle jag gissa på. Prova med ett hypoallergent foder ett tag.

ibland har jag märkt att katterna äter för fort..och därefter får upp torrfodret igen, kan det vara så att din katt gör likadant..annars är som sagt mask inte att utesluta..
Mina katter började spy här för någon månad sedan. Kände mig som i en sjukstugan. Spydde inte den ena spydde den andra och en del fick diaré. Jag ringde veterinären som sa att katter kan bli lika magsjuka som vi människor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
men det är klart. har hon spydd sedan i somras då är det inte magsjuka. Kanske hon äter för snabbt?
Såg nu att Sidentass skrev samma.
Vid mask ser man ofta mask som spytts ut. Och katter med mask torrhosta också.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Sen en sak till, som jag har märkt. eftersom min är inne, så får de inte tillgång till sin älskade kvickrot på vintern. Då spyr de lättare. Så införskaffa en ampellilja, som hon kan tugga på! Det får jag göra här, innan vårsolen lockar fram de första stråna invid husväggen.
Säger inte att det är allena saliggörande, men det hjälper här i allafall! Kattgräs, sånt där fint man köper det är bara drit för mina katter.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Min lucy har sedan jag började ge henne Advance Hairball Controll (torrfoder) inte spytt på JÄTTELÄNGE! Underbart!
Jag har hittat en sida på nätet, www.foderbilen.se där man kan köpa denna maten, 3 för 379 kr….inte billigt alltså.
Är det någon som vet om det är bra/dåligt att handla därifrån? Är det dyrare än att åka 3 mil till veterinären för att handla där? Tips på andra sidor där det kanske är billigare?
Bra nyheter:)
Foderbilen har samma pris för Orijen som djuraffären har. Brukar alltid köpa 20 kilo och får den in i köket…Sedan går det på räkning som inte heller är så dumt.
Men jag skulle ändå prova med maltpasta. Jättebra för känsliga katter.

Maltpasta, menar du istället för att köpa så dyr mat eller ska jag även köpa den?
Tror inte att du kan få det billigare nånstans. Och foderbilen har ju som jag kan bedömma det samma priser som i djuraffären.
Jag skulle ge maltpastan och den dyra maten ett tag tills magen och allt har blivit bra och sedan kanske försöka återgår till en bra men billigare mat. Då blandar man de 2 foder lite mer och mer.
Har du kattgräs eller ampellilja hemma, det hjälper ju också?

Aha ok. Ja jag har kattgräs.
Åh tack Alexej, jag köpe ju maltpasta, men visste inte hur mycket jag ska ge…..
OCh ampellilja är bra! Bättreoch i många fall mer poppis än kattgräs i väntan på kvickroten, som är alldeles gratis när den börjar spira ute! Den är poppis, ska ni veta!
köp ett foder som är mot hårbollar +snällt mot magen.
tips:
hill´s sensitive stomach.
apropy att spy,här spydde ena katten i förrgår(hårboll +osmält mat,han åt för fort)
igår spydde andra katten kl 16.00 och fick då vara utan mat tills nästa morgon,för att vila magen.
våra katter har känsliga magar.
Be veterinären kolla hur det är med njurfunktionen. När en katt spyr ofta kan det tyda på njursvikt. Det finns katter som drabbats redan när de varit två, tre år och ju äldre desto högre risk. Med ett blodprov kan veterinären se hur njurvärdena är. Samma för levervärden mm.
Lycka till och hoppas att det bara är en konstig katt.
vad äter den för mat nu?
den äter ju specialkost som ska var amot hårbollar och den är bättre!
Ingen fara! Så lätta tt skumläsa en tråd! Men jag håller amplellilja och kvickrot hundra gånge högre än löjligt kattgräs!
Hälsningar Arne, Esther och Pipis
#25 Gunilla,vilken fin dinstudiosida du hade!
men du har visst inte skrivit i dagboken på länge..SYND..
jättefin rastgård!
kika gärna in på min dinstudiosida:
http://www.gardens.dinstudio.se
/
Lite OT men häromdagen skulle jag servera Maju Aborre som min katter älskar och får lite då och då (annars mest R/C light). När jag öppnade det helt nyköpta paketet reagerade jag på att vissa bita var rödaktiga, dom såg helt färgade ut, inte alls naturligt och det såg inte ut som det brukade.
Jag serverade i allfall, men en lite stund senare såg jag att en av katterna hade spytt ut maten bara någon decimeter från fatet. Han måste ha fått en jätteraktion på maten. Jag tog bort den och vågar inte servera resten av paketet.
Mina katter spyr VÄLDIGT sällan, och då i princip alltid hårbollar. Detta var jätteovanligt. Någon mer som har fått konstig rödfärgad Mjau Aborre på sista tiden? Kan något ha blivit fel i tillverkningen? (ursäkta om detta blev en trådkapning, men det handlar trots allt om katt som spyr..)
MArga, du har garanti på MJAUmaten. Ta kontakt med dem. JAg brukar också köpa MJau mjukmat och gärna aborre och makrill. Så kontakta dem! Självklart, att de vill veta och korrigera!
#28 tack, ja jag funderade nästan på att kontakata dom. Bra att du påminde mig. Ska göra det när jag får tid i helgen..
JA det är ju samma sak med våra Traderagrejer. JAg skickar hellre ersättning för en grej om den inte är till belåtenhet, än att folk blir sura.

Ängla spydde en hel del innan jul. Vi fick en tid hos veterinären. Hon sa att även katter kan få maginfluensa och trodde att det var det som Ängla hade fått.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Ja absolut! Vinterkräksjuka kan faktiskt även drabba katter!