någon som vill ta hand om Jojo?
Hejsan.
För en vecka sen tog vi hand om min gamla kisse som bott hos min mormor i några år. Det börjar gå bra här men ett stort problem har dock tillkommit. Min pojkvän har fått en väldig allergi av den nya kissen! Har ingen aning om vart jag ska göra av denna underbara hankatt på 13år. Har så dåligt samvete att jag kan spricka då han alltid varit min "bästis" i vått och torrt och jag nu inte kan ha honom kvar:( dessvärre är att jag inte hittar någon som vill ta hand om en gammal kisse, det verkar totalt omöjligt! finns det någon här som känner att de skulle kunna ge honom ett bra hem och ha tid med mycket gos och tillfälle för han vara ute på ex balkong?
Alla säger bara till mej att avliva honom pga ålder.. men han mår ju bra! han ska inte behöva lida föratt vi inte kan ha honom kvar:(
Han sköter låda utmärkt, är van att flytta har tyvärr fått flytta fram och tillbaka med oss under åren men klarar detta utan några problem och har aldrig visat sej missnöjd, han gillar att åka bil men är dock inte jätte förtjust at sitta i kattbur för då ser han ju inte ut:) han går bra ihop med andra katter och stora hundar.. inte barn och små hundar, vi misstänker att han innan vi fick honom varit med om obehagligheter sammankopplat med detta. Vi fick honom för 13 år sedan när han var kattunge och blivit utslängd ur en bil.
hoppas det finns någon dom kan hjälpa mej och katten Jojo!
Håller tummarna för att din vackra panterkatt Jojo ska få ett nytt hem. Han ser både vacker och ungdomlig ut och har säkert många fina år framför sig.
Var bor ni någonstanns?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
vi bor i skövde men kan köra honom över land och rike bara jag vet att han har det bra!
Rosa….hur illa ställt är det med din sambos allergi? Har hört att det finns ju numera utmärkta allergimediciner med mycket lindriga biverkningar som man kan ta under kortare perioder i sitt liv.
Tänker på att din älskade misse är ju redan 13 år och kan kanske bara ha ett till två goda år kvar på jordelivet!
/Pelusa
ja du .. vi har ju en kisse här så han äter erdan "fulldos" allergimedicin men ändå får han svårigheter att andas nu när Jojo är här..
Och dessvärre brukar man ju säga 15 år men känner jag min kisse rätt kommer han nog överleva iaf till 17 år för han är så pigg och rastlös att jag har svårt att tro att han börjar bli gammal redan…
#4 Det är så individuellt det där med levnadsålder på katt. Det sitter i generna. 15 är brukar vara medellivslängd, men många katter blir betydligt äldre. tror också att Jojo kommer att bli riktigt gamal kanske tom runt 20 år.
Allergi är lite lurigt för det kan uppträda olika med olika katter.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
mm det är ju det.. har ju tyvärr inte den blekaste om hans gener men kan gissa mej till att han är en seg jäkel eftersom han är som han är :D
mm allergi är klurigt.. vi trodde det sulle gå bra eftersom det hjälper med allergi mediciner mot den andra katten men kan inteheller riskera min sambos bestående hälsa eftersom det kan ge astma på längre sikt.. tyvärr:(
Jag äter en allergimedicin som heter: Aerius och som är i tablett form, den funkar jättebra och jag har fått en utskriven av min allergiläkare. Har ni provat den? Allergiläkare vill oftast bara skriva ut den till lärare och folk som kommer i kontakt med katter i sitt yrke. Men står man på sig, kan man få den änså utskriven. Prova!
Gå även ut med katten i kopple 2 - 3 gånger om dagen, plus borsta den varje dag utomhus, samt vädra och låt inte katten vara i sovrummet. Detta funkar utmärkt för mig, trots att jag har svår kattallergi. Prova detta innan ni letar efter ett nytt hem, till en pensionär.
Med Vänlig Hälsning
Ambrosia
Vad ni än gör, avliva/"morda" ej katten. Hans liv är lika mycket värt som någons annas!
Med Vänlig Hälsning
Ambrosia
Han är verkligen vacker. Inte ska ni avliva honom, tänk på att han varit din sanna kamrat i så många år. Gör allt för att hitta ett BRA hem till han. Annonsera runt på olika sidor. Pröva gärna även att lägga ut bilder och info om honom på katter.nu eller katt.nu
Men ge inte upp!
det kommer jag aldrig göra det lovar jag =) inte förrens han tid är inne:)
Hej! jag har en vän som var väldigt allergisk men som trots detta tog hand om två katter (eller rättare sagt han och hans flickvän). Han har fått tabletter och sprutor i hela sitt liv men nu när de skaffade två själva (för att de skulle få sätta livet till) så provade de kinesologi, detta funkade för honom! Idag är han helt fri från allergi och båda missarna sover gärna och ofta nära hans ansikte. Nu säger jag inte att det funkar på alla men det funkade på honom. Han var svårt allergisk innan. Nu är det vare sig en garanti att det funkar för alla och sen är det inte heller jättebilligt (600 kr per gång, han gick tre gånger) men båda anser att det var värt varenda krona och hade gladeligen spenderat ännu mer pengar, för missarnas skull.
Mvh Helene
#7 & #11 Låter förhoppningsfullt att det finns olika medicier/metoder som fungerar för kattallergi!
//Lena
Jag är också allergisk men har två katter. Jag kan känna av det då Simon ska ligga över min näsa, då blir jag täppt i näsan. Jag har växt upp med katter och katter ska alltid finnas i mitt liv så länge jag lever. Men jag äter zyrlex ibland och det hjälper också, finns receptfritt på apoteket. Prova gärna detta naturpreparat, Nasaleze, en nässpray som också funkar bra. Jag vet att vissa allergier är värre än andra så det är individuellt hur man mår av att ha husdjur och att ha en pälsallergi.
hej! jo min pojkvän är väldigt mycket allergisk just mot denna katt.. med den andra katten fungerar det bra med medicin men med Jojo så tapps ju luftvägarna till vilket är en starkare reaktion.
Jojo har iaf nu flyttat till min pappa tillsvidare eftersom pojkvännen här fick reaktioner hela tiden trots att han åt medicin :(
#14 Bra att det löst sig temporärt! Den snygga kissen ska helt säkert hitta sig ett bra hem med lite tid. Fortsätt att annonsera och bevaka blockets "köp annonser".
//Lena
Om du känner att ni ej kan ha kvar den underbara sötnosen har jag ett förslg, som någon nämde här ie tt annat inlägg:
1. Vaccinera honom.
2. Försäkra honom.
3. Id-märk honom.
4. Kastrera honom. (vet ej om en herre som han kan bli pappa fortfarande, men om man ser på människor så verkar det inte vara något problem).
5. annonsera sedan ut honom med fina bilder i den nobla katt tidningen: http://www.kattliv.com/ Annonsera med bild på honom i tidningen.
6. Skriv du bekostad försäkring för honom i 2 år (som täcker hans eventuella sjukvårdskostnader i framtiden), och foder för honom typ i 2 år och skriv han är id-märk, + vaccinerad.
7. Ha som krav att han kommer till ett hem där han får vara innekatt och gåut i koppel minst 2 gånger om dagen.
8. Ha som krav på att den nya ägaren skickar brev med kort på honom varje halvår, så du seratt han mår bra och vet han kommit rätt.
9. Detta framstår som seriöst. Och lockar nog till sig någon seriös gamla pensionär som vill ha en kattkompis att dela tillvaron med.
10. Vad sägs?
11. Kom i håg: detta är din själs kompis. En kille som stöttat dig i vått och tort och gett dig all sin kärlek och uppmärksamhet. Detta är ett sätt att ge lite tillbaka till honom. Se din katt som en själ, som för tillfället är en katt. Kanske han är din bror i nästa liv.
Mvh
Ambrosia