Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 947 ggr
Lena
0

Hittekatter kontra utsatta barn

Läste en insändare i en dagstidning. Där ondgjorde sig skribenten sig över att vissa människor ägnade sig åt hemlösa katter när barnen i Gaza och Darfur dör på gatorna. Vederbörande menade att det var att fokusera på helt fel saker. Hans insändare fanns i anslutning till en artikel om två katter som dumpats i en kartong och sedan hade räddats.

Vadf ska man säga om detta tycker ni?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

ja vad ska man säga, folk väljer ju själva vilka de vill hjälpa,  Skribenten som fällde den komentaren har nog inte tänkt till riktigt..

katter härhemma kan vi hjälpa konkret elr med pengar, vi vet att pengarna når katten, Att rädda ett barn på andra sidan jorden är inte lätt för en vanlig människa, och att skänka pengar är osäkert då inte allt når fram, jag väljer att hjälpa katterna här hemma och skäms inte för det, via skatten så hjälper jag andra människor i form av sveriges bistånd.

vad ska lilla jag göra i darfur, ska jag åka ner och kidnappa en unge elr vad vill han?krigen kan jag ju inte stoppa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

huskatt08
0

Som sagt….Det ena utesluter inte det andra.

Med hemlösa katter kanske man kan hjälpa till mera konkret, medans man kan hjälpa de som svälter, krig mm genom att skänka pengar till olika organisationer.

Bumbis
0

Alla människor har ett val och skänker till vad man känner för. Skillnanden är att hjälper man djur är man "inte klok", men sätter man inte pengar till människor i nöd så är det bra.

Liv som liv……

Jenna-Gun
0

Harsvarat i en annan tråd på iFokus.

Jag ger hellre pengar till säkra konton för katterna.

Är inte så säker på att det jag ger till insamlingar för "barnen i Gaza" kommer dem till gagn.

Men visst skänker jag till RK ibland. Både kläder och prylar.

chigak
0

Även om jag inte engagerat mig i dem hemlösa katterna så hade jag inte skänkt pengar till svältande barn då jag inte alls litar på att de pengarna kommer fram. Jag vill inte skänka pengar till rika pampar.

piamaria
0

Jag betalar skatt vilket gör att jag skänker till människor lite varstans där Sverige väljer att bidraga. Hur mycket av det jag skänker den vägen går till hemlösa katter…

Kittekatten
0

Varken den tid eller de pengar jag lägger ner på hittekatter skulle lagts på barn i Darfur eller Gaza, så är det bara.

kattassen
0

I Darfur tar ingen hand om vare sig barn eller katter så den jämförelsen är inte relevant. Jag vet inte vad insändarskribenten avsåg - att folk hjälper katter här i Sverige och inte barn i u-land?

Ja så kan man ju se det. Det är ett svårt val. Jag tror dock att många som hjälper hemlösa katter i vårt land också ägnar sig åt att skänka pengar till RK, världens barn och andra organisationer. Vi personligen har ett fadderbarn genom PLAN. Det är vad jag kan göra för barnen i U-land. Här kan jag mer handgripligen hjälpa till med katter.

Man får väl "gräva där man står" som det heter och välja vart man vill lägga sina hjälpinsatser.

Barn är hjälplösa men det är djur också!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

emjon
0

Det ena behöver inte utesluta det andra och jag är med i Postkodlotteriet för där finns det många bra förmånstagare. Sedan pågår så otroligt många insamlingar vecka efter vecka via tv och olika galor för utsatta barn runt om i världen. Ännu så länge har det väl bara varit en för hemlösa djur och det var via Hitta hem och Djurskyddets kampanj.  

Mitt val är lätt då jag oftast tycker bättre om djur än människor och då finns mitt hjärta hos de hemlösa katterna.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Bumbis
0

#8 tror som dej att de som stöttar hemlösa katter även stöttar människor i nöd. Vi har förmågan att bry oss överhuvudtaget.

Lizzieming
0

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag har ett mänskligt fadderbarn som jag haft i över tio år och sen försöker jag hjälpa katter så gott jag kan. Men det låter ju bra för de fattiga barnen, alla som inte hjälper katter skänker väl pengar till barnen, eller?

Bumbis
0

#11 man kan ju hoppas att folk  bryr sig om något än sig själva, men ibland kan man undra…

Alexej
0

Alla är vi olika och vi borde kunna bestämma själv. Förr var jag engagerad i Amnesty och Greenpeace och jag har stor respekt för människor som hjälper andra oavsett var och hur.

Bara man gör nåt och inte bara kritiserar.Obestämd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Som andra skriver utesluter inte det ena det andra. Min erfarenhet är att den som är engagerad i nödställda djur engagerar sig mera även för andra saker. Ideellt arbetande människor är och blir helt enkelt mer engagerade än dem som bara sitter hemma i soffan och ser på tv. Sedan kan man aldrig beordra vad en annan människa ska engagera sig på sin fritid -det där måste komma innifrån. 

Barnen i utsatta delar av världen lär knappast få det bättre för att vi slutat att hjälpa hemlösa katter.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Undrar vad skribeten själv gör för barnen i Gaza och Dafur, framgick det?

Tröttsamt när andra tycker de kan ha åsikter över vad jag gör med med mina skattade pengar…..där jag via skatten redan bidrar till flera välgörenhets ändamål.

Och som #14 skriver utesluter inte det ena det andra…inte för mig iallafall och inte för de flesta på siten skulle jag tro.

Bumbis
0

Som vissa föräldrar säger till sina barn, "Ät upp, tänk på barnen som svälter i Afrika".
Och, vad hjälper det de svältande barnen i Afrika?

#14, har den uppfattningen också att folk som bryr sig om djur (om det "lilla") oftast bryr sig och är mer lyhörda för att hjälpa och stötta överlag.

Hennum
0

jag började skriva något ganska långt, men skippar det. Har inget nytt att tillföra konversationen, utan är bara frustrerad av dom där dumma gamla klagomålen mot allt vad djurskydd och djurrätt heter.

Så länge man är aktiv och gör något för att förbättra världen så tycker jag att folk ska hålla käft och själva göra vad det nu är dom tycker andra ska göra!

För mig så finns det två frågor som jag få mig att gå igång ordentligt, dels är det djurrätt inklusive hittekatter och dels palestinakonflikten och allt vad den innebär. (feminism oxå föressten) Diskuterar man dom sakerna med mig och tycker tvärt om så kan man förvänta sig att jag blir både arg och upprörd ^^

Dom enda sakerna som är fel att fokusera på är dom som leder till lidande, inte tvärt om.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

mariia89
0

Säger som så många andra redan har gjort, inget behöver ju utesluta det andra. Men jag förstår inte varför katterna här i Sverige skulle vara mindre värda än barnen i Gasa.

Många tycker säkert att det låter konstigt som inte är engagerade i katter på så vis som vi är här. Men jag tycker att katterna är precis lika mycket värda som barnen i Gasa. Och det är lättare att hjälpa en hemlös katt här i Sverige än att hjälpa ett barn på andra sidan jorden.

Maria

anebit
0

Jag litar inte ett dugg på att insamlade pengar går till de fattiga utan det mesta går tyvärr till de rika. Det är så korrumperat  (ursäkta stavningen)  i utländerna!  Det mesta försvinner på vägen.   Skrikandes

Om allt som insamlats genom åren hade gått uteslutande till vad som var meningen så skulle det inte se ut som det gör i dag.

Därför har jag valt att bidraga med vad jag kan till hemlösa katter.   Glad

Önskar att det nån gång kunde vara en insamlingsgala på TV för alla katthem/föreningar.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Naquita
0

ja, det var ju i min artikel han först kommenterade. Och jag förstår inte vad det skulle hjälpa barnen flera tusentals mil härifrån om jag skulle struntat i katterna som dumpades utanför mig=/

Jag litar inte heller på att pengarna kommer fram dit dom ska, och väljer att sopa rent framför min egen dörr innan jag hjälper utanför gränserna.

Det är konstigt, skulle du hjälpa två uteliggare som själva sett till så de hamnat på gatan, hade du varit sveriges hjälte och hamnat i fokus överallt, men hjälper du två individer som brutalt blivit hemlösa och dumpade utan luft, mat och vatten så är det du gör dumt och meningslöst enligt många. Det är synd det:(

Jenna-Gun
0

Klart det är synd om alla som inte får mat och vård. Oavsett om det är djur eller människor.

Gronstedt
0

Jag tycker bättre om katter än om barn, var än katterna respektive barnen finns och hur de än har det, så därför hjälper jag katter och inte barn. Det torde väl reta skribenten i fråga och dess likar, men det är sant ändå.

Sidentass
0

Trött på sådana påståenden..det ena behöve inte alls utesluta det andra..sen som många andra säger här i tråden, vet man ju inte om alla hjälpinsatser går fram..jag tänker fortsätta stödja hemlösa katter i den mån jag kan..så må andra få tycka o tänka vad dom vill!

destiny
0
majvi
0

Förut, när jag stod på torget och sålde grejer till förmån för hemlösa katter var det flera som kommenterade att det finns ju barn som svälter. Den enda som skänkte pengar regelbundet , det var jag(månadsfadder)de andra skänkte nån gång i bland.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

martdat
0

abropå uteliggare så hjälper jag dem med när jag kommer åt,  men katter är lättare. men även en uteliggare här är oändligt mycklet lättare att hjälpa än ett barn i darfur.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
0

#25 Ja där är väl typiskt och lite vad jag menar i #14.

Konstigt nog är det inte ofta man hör att någon får skäll för att de väljer att lägga sina pengar på materiella ting. Det är helt i sin ordning i vårt land att lägga tusentals kronor på bilar, märkeskläder, hemelektronik, meningslösa prylar, dyra nöjjen - you name it. Men om någon lägger tid och pengar på hemlösa katter ska det genast ges en besk kommerntar om att man borde skämmas som inte hjälper nödlidande barn istället.