Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1105 ggr
chigak
0

Behöver råd om rinniga ögon

Jag har märkt de senaste dagarna att Sigge, Mindy och Tiara har lite rinniga/geggiga ögon. Det är inte mycket men varje morgon sitter det lite intorkat klet i ögonvrån på dem. Jag har torkat bort det med bara ljummet vatten men det verkar inte som det vill försvinna.  De verkar inte besvärade av det.

Bör jag uppsöka veterinär med det?

Josefa
0

Prova att tvätta ögonen med kokt vatten och lite, lite salt.

Skölj  med rejält genomblött bomullstuss, några gånger om dagen.

chigak
0

Tack, det ska jag prova.

Bumbis
0

Noviform är receptfritt på apotket och brukar hjälpa mot lindriga ögonbesvär, MEN fortsätter det måste du söka veterinär. De är inte snuviga och så?

emjon
0

Har samma råd som Bumbis.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

chigak
0

De nyser lite ibland men annars är det bara ögonen som jag märker.

Ja jag kommer absolut ta dem till veterinär om det inte blir bättre.

mariia89
0

Säger samma sak som dom andra här :) Har också en katt här hemma som har väldigt rinniga ögon, rinner jättemycket.. Men det är ingen infektion, då vi varit med honom hos vetrinären och även provat att behandla mot infektion, det är även en klar vätska som kommer från ögat och då brukar det inte vara någon fara. Sen verkar det ju inte som om att dina kissars ögon rinner så mycket, tror att alla katter får lite rinn i ögonen ibland precis som vi människor :D

Maria

chigak
0

Jag har nu tvättat med koksalt några gånger sen igår och de är redan mycket bättre i ögonen.

Så skönt vill ju inte att de ska må dåligt.

Tack för era tips, alltid bra att kunna få andras syn på sina funderingar.

Naquita
0

ja katter kan ju bli förkylda precis som vi människor, och oftast hjälper det med receptfri ögonrengöring och badda med koksalt 3 gånger om dagen, ibland mer eller mindre.

Men fortsätter det, eller de blir mer snuviga så måste de äta penicillin för att få bort infektionen. Men det verkar ju försvinna :)

chigak
0

Ja de blir bättre och bättre i ögonen och nyser inte alls lika mycket nu så det verkar som det går över. Glad