Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3094 ggr
Crisse
0

Behov av mediciner ?

Det skapas många nya hjälptrådar och jag kom på att varför inte ha en tråd där vi kanske kan ta hjälp av varandra med mediciner och dylikt som vi har över och som andra kan ha nytta av eller det är något som man behöver och då kan man skriva här och fråga. Man ser inte alltid när någon behöver hjälp med sådana grejor. Många av oss som hjälper dom hemlösa lägger ner stora summor på avmaskningsmedel, ohyremedel o.s.v och finns där då kanske någon som har något stående i ett skåp som inte används så kan det alltid komma till nytta hos någon annan.

Crisse
0

I tråden om katterna i Hässleholm står det att kattägarens katter inte är kastrerade och det stämmer. Jag tänkte om någon har P-piller över som man kan skänka till honom då han inte har råd att kastrera dom så löser man ett problem för honom så länge tills han får råd att ta dom till veterinären. Jag har fått hans adress så har ni piller över så skriv ett PM så får ni adressen.

Lena
0

Det är en mycket bra idé Crisse! Som du skriver kostar det mycket med dessa medikamenten. Tänkte även på feliway adapters och liknande. Det kan ju också "vandra runt" till behövanden.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Crisse
0

Ja naturligtvis, allt som kan hjälpa andra som är i behov av hjälp.

chigak
0

Jag har en stronghold för katter upp till 2,5 kilo över här hemma. Så om någon behöver den är det bara att säga till.

huskatt08
0
Jenna-Gun
0

1 pipett Prefender Tingat

2 pipetter Stronghold tingat

2 pipetter Frontline tingat

Jenna

kattassen
0

Det var ju en bra idé Crisse! Det är många pengar som går åt att när det är dags att handla ut mediciner och olika preparat.

I synnerhet avmaskningsmedel, ohyre-medel, p-piller osv som inte är receptbelagda men ändå väldigt dyra. Feliway likaså.

Har inget som ligger "och skräpar" just nu men skickade lite Feliway-spray som var över till Ruphus på Öland för ett tag sen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jenna-Gun
0
missempty
0

Tjohej, vilken bra idé! Har redan pm:at Jenna-Gun, haha… fast det gäller en katthemskatt, men kanske funkar ändå?

Alexej
0

Profender skulle jag gärna ha. Perfekt för skygga katter.

Jag fick en gång ett presentkort till apoteket från Marieborg. Jag blev jätteglad för då kunde jag köpa ett 20-pack Drontal till alla katter som kostar rund 500 kronor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Crisse
0

Det har väl ingen betydelse vad det är för någon katt om där är något som någon har användning av och som bara ligger och skräpar i en låda. Jag trodde att katthem och kattföreningar stod för sådana saker.

Jenna-Gun
0

#9 ledsen men mina mediciner är redan tingade.

Hoppas någon annan har att erbjuda.

Jenna

Mison
0

Jädrans också. Innan jag hittade till detta forum, hann jag att kasta alla mina p-piller, då jag kastrerade katterna. Jag ska aldrig mer kasta nånting, jag ska numera bli en JÄTTEHAMSTER!!!

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Crisse
0

Eftersom vi bara kan gå in en timme efter inlägget är gjort så kan vi kanske få hjälp av en Medarbetare att gå in och skriva att allt är tingat i inläggen som är klara så blir det lättare att se.

Mison
0

Kan man inte prova att lägga in en "tiggeriannons" på blocket efter överblivna mediciner och p-piller. Finns säkert jättemycket människor som har över hemma?

Crisse
0

Jo jag tror att man kan lägga in annonser under tjänster.

Det var ingen bra kategori så jag vet inte var man lägger annonsen.

Mison
0

Jag ska banne mig prova, fast är det inte bättre under djur??

Alexej
0

#15 Det är nog en bra idé! Kanske under katter?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mison
0

Jag provar, det har jag råd med, för det betalar jag ju med telefonräkningen, och det märks inte på samma sätt… Kan någon hjälpa mig med en liten lista på vad som kan behövs så jag kan stapla upp i annonsen. Gärna tips på en bra rubrik också, så folk åtminstone går in och tittar…

Jenna-Gun
0

Har ni Överblivna läkemedel

P-Piller

Stronghold

Frontline

Drontal

Axilur

Feliway

Banminth (bra för kattungar)

Det var vad jag kommer på just nu.

Jenna

La till Feliway och Banminth/Alexej

Sidentass
0

Toppenidé!

På det viset kan man spara en hel del slantar, och mycket bättre att överblivna mediciner, eller avmaskningsmedel får komma till användning istället för att ligga o bli för gamla!

chigak
0

Jag kom på att jag har även metacam hemma som jag inte behöver. Det är ju iofs receptbelagt men om någon får det utskrivet kan det ju vara bra att kunna få det då. Så säg till isf.

martdat
0

bra ide, jag fick ju flagyl genom forumet här till vimsan, mycket tacksam, blev klart billigare än att ordna själv med tanke på att det är resepptbelaggt.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

#22 Jag gjorde slut på Metacam idag. Får se om det räckte.

kattmatten
0

Jag har 2 pipetter Frontline som jag kan skicka till någon som behöver.

Som djursjukvårdare känner jag lite sådär med att skicka receptbelagda mediciner, för man bör inte experimentera med det själv - även om man har lång erfarenhet av katter. Inte ens jag ger det utan veterinärkontakt.

P-piller ok, men inte antibiotika o dyl.

Men som sagt Frontline och några Axilur har jag Skrattande

Imasy
0

Kanske vi kan göra någon form av sammanställning, samt till vem man ska höra av sig om man vill ha det?

chigak
0

#24 hör bara av dig om du behöver mer.

martdat
0

#25 nä man ska ta det lungt med receptbelaggt, men har man fått det utskrivet och inte har råd att lösa ut elr har rådfrågat veterinär borde det ju gå bra.

essut50
0

#25 Givetvis ska man kontakta veterinären först innan man använder medicinerna. Man kan spara om man slipper lösa ut medicinen., om nån annan har samma sort och styrka förståss.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

martdat
0

jag hamstar allt jag betalt för, men det mesta är ju inte för djur, och det som finns använder jag ju emellan åt, men öronrens OTOCLEAN för hund och katt har jag ganska mycket av, kan skick några doser om nån behöver, fick det till Lisa för att lösa upp en propp i örat, men det var billigt,

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tar gärna emot drontal och stornghold/frontline eftersom sturkökatterna och alla andra jag tar in kostar mig och KKS

en förmögenhet:((

Emma Green

Högmarksvägen 4

37234 ronneby

(e väl ok o lägga ut adress, eller?)

Mison
0

jag försöker, en gullig bild på en stackars bild vore bra också, mina katter ser ju så jäkla välgödda ut….

Crisse
0

Mison du får gärna gå in och ta någon bild från mitt fotoalbum om där är någon som du tycker passar. Där är bilden på Linus med gipsat ben och såriga tassar.eller honan från hamnen.

anebit
0

Jättebra idé att starta en egen tråd om detta.

Jag sände stronghod i höstas till Emma som jag hade över.

Just nu har jag inget.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Crisse
0

# 31

Du kan kanske göra något liknande på KKS allasida, där är kanske många inom KKS som har dom medel du behöver som dom kanske kan undvara.

Barbro55
0

Om någon vill ha skänker jag bort 5 st kartor med p-piller  Perlutex vet 5 mg

Crisse
0

Ja jag.

Mison
0

Nu är det mitt i natten. Har faktiskt varit ute och svirat med mina systrar för en gångs skull. Men jag fixar en annons på blocket i morgon, söndag. Är övertygad om att folk sitter hemma med p-piller m.m. Som de kan tänka sig donera bort.

Tack för ex. på vad som behövs. Tar  med det i annonsen.

Puss. Mvh Mison o djurparken

Jenna-Gun
0

Ja det är kul att komma ut lite ibland.

Var finns annonsen.

Jenna

Hawknestgrove
0

1/2 tub Fuciderm vet, går ut i september i år. Gel för att ha på infekterade sår.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattmatten
0

Axilur, Frontline mm postat idag Crisse Glad

Crisse
0

Tack snälla då kan jag behandla dom på balkongen.

Hawknestgrove
0

INgen som behöver Fuciderm, inna den går ut?

Mison
0

Hej, tänkte jag skulle knåpa ihop annonsen nu. Har inte hunnit tidigare. Vi får se hur det blir.

Hawknestgrove
0

INGen som behöver Fuciderm? Jätebra på infekterad sår

Lilacbower
0

Jag har en Stronghold i skåpet om någon behöver! Skrattande

Ensam - men stark!

Mison
0

Nu har jag lagt in en annons på blocket. Får se hur lång tid det tar innan den läggs ut. Om den blir godkänd. Jag brukar alltid göra något fel, så jag måste göra om det, men det visar sig.

Crisse, jag lånade bilden på Linus…

Hawknestgrove
0

Fortfarande ingen, sombehöver salvan?

Crisse
0

Det är helt okej Mison.

Mison
0

Nu fick jag felmeddelande från Blocket. Så här står det:

"Blocket.se har restriktioner mot vissa typer av varor och tjänster som ej får annonseras. Din annons innehåller en sådan vara eller tjänst"

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det vara att jag staplade upp exempel på mediciner?

Mison
0

Aj då. Läste under blockets regler. Exempel på olagliga varor. Läkemedel bl.a.

Hur ska jag kringgå detta nu då? Några tips?

martdat
0

#51 Låt blocket va, bättre komma på nått annat, du kan ju bli anmäld och det vill vi inte, handlar det om receptbelaggda läkemedel kanske det inte är ok enligt lagen,,

Jenna-Gun
0

Kanske det går att lägga de på Insamlingforumet

Jenna

Mison
0

Ok, vi får väl tänka ut nå annat

TamlinsMatte
0

Alltså receptbelagd medicin är olaglig att byta med varandra, till och med när man har recept på samma. Det kan man alltså inte annonsera efter. Sedan har jag personligen inga problem med att lämna bort receptbelagd medicin när det faktiskt finns en likadan rekommendation.

Jag sitter väl på ett halvårs förbrukning av Tenormin, som är ett blodtryckssänkande - men den som vill ha det får det alltså BARA om det finns ett outlöst recept på samma för att mixtra med det är fullständigt livsfarligt för katten ifråga. Det är inte ett utbytespreparat mot det vanligare Fortekor utan fungerar helt annorlunda. Domedagspredikan till trots - om någon behöver och har recept på Tenormin till en hjärtsjuk katt så kan jag ge bort då vi bytt medicinering.

Dessutom har jag Trombyl kvar, samma gäller för den givetvis (katter tål acetylsalisylsyra dåligt egentligen så man ger det bara vid ökad risk för proppar när man alltså bedömer vinsterna som mer eftertraktade än riskerna i medicineringen).

Naquita
0

#55 en huskatt här hemma äter trombyl som jag gärna köper(?) billigare utav dig, jag kan scanna in hans burk (recept har jag inte, sista hämtade jag ut nu senast) men burken med fliken där allt står har jag ju=))

Mison
0

Jag ska ta mig ***** starta en hemsida. Där jag kan knyta ihop alla  som vill ha hjälp, alla som kan erbjuda hjälp m.m Vad som finns att tillgå m.m.. Har ni fler idéer vad som kan finnas på en sån hemsida?

Minka040
0

8 tabletter Axilur (500 mg) kan skickas till behövande. Skicka PM med adress så skickar jag!

Jenna-Gun
0

Ja det finns ju alltid folk som har kattgrejer som de inte behöver.

De skulle kanske passa på din sida.

Tycker din ide om hemsida låter bra.

Jenna

Mison
0

Om jag orkar ska jag knåpa lite i morgon….

Minka040
0

Uppdatering: Jag har skickat mina Axilur till Naquita!

TamlinsMatte
0

#55 PM'a adress så löser vi det. Och inte ska det läggas pengar. Kan knappt svara på om det är Ts eller min trombyl som är kvar (vi delade broderligt våra burkar men ingen av oss äter dem numera) så det är möjligt att jag fått dem på högkostnadskortet till och med.

Lilacbower
0

Jag skickar min Stronghold till Naquita så snart jag är frisk igen!

Ensam - men stark!

Naquita
0

#62 det ska jag göra, tackar:) vill du ha bevis på att han äter det?

Hawknestgrove
0

Ingen som behöver min salva?

chigak
0

Naquita har fått min stronghold, men jag har fortfarande Metacam kvar om någon får ordination på det.

Lilacbower
0

MEN…..detta har jag totalt glömt!  Skäms Förlåt Naquita, tuben med Stronghold kommer nästa vecka.

Ensam - men stark!

Hawknestgrove
0

Min Fuciderm ligger kvar…. ingen som har en sårig katt?

chigak
0

puttar upp

Naquita
0

#67 ingen fara:))

Jenna-Gun
0

Det är fortfarande för kallt

ute för att jag ska kunna posta

mina brev till er.

-22* i dag Blir så trött på kylan

Crisse
0

Finns där någon som behöver B-vitaminer Becozym.

Tabletterna blev utskrivna till Charrez och har en hög dos av B vitamin så lämpligast är det till en katt som är ordinerad detta.

kattmatten
0

# eller ett barn med svinkoppor?

Fast det har inte jag berättat… ;)

Gullimat
0

Tycker inte det är lämpligt att ge bort receptbelagd medicin.

#72 " Becozym" kan du skicka till mig, den har jag betalt.

Crisse
0

Okej då gör jag det.

Naquita
0

#74 det är mycket som inte är lämpligt. Om du läser noga i tråden så ges det bara till de som redan har recept på det.  Sedan om det följs är en annan femma, men det hoppas jag alla är seriösa nog och gör:)

Gullimat
0

Inget är illa ment, men så här tycker jag.

Jo, det är väl ok om man får se receptet. Vi känner inte alla varandra här på tråden, och allt är kanske inte alltid vad man tror, och min övertygelse säger, att man inte själv skall experimentera med mediciner.