Prata om katter på nationella provet
Temat för årets nationella prov i svenska b är "Engagenamng och påverkan" och jag fundrar starkt på att prata om engagemanget bakom alla hemlösa katter, och att det inte är synd att informationen når ut och ppverkar fler osv.
Men jag behöver hjälp! Jag behöver diverse fakta och information, så jag har lite kött på benen, då jag tyvärr inte är insatt kring hittekatter och hemlösa katter. Har ni något att dela med er av, som ni tycker jag ska prata om skulle jag uppskatta om ni skriver här eller skickar ett PM.
Vill du prata om vad som driver "hittekattshjälparna", alltså vilka psykologiska skäl man kan ha att engagera sig, eller hur menar du?
Rena data kring fenomenet hittekatter hittar du annars bland länkarna från den här sidan (under LÄNKAR längst upp).
Jag funderar på att ta med lite av varje, bland annat vad som driver alla att hand om hittekatter. Ska kolla in länkarna. :)
Försök få med varför det finns hittekatter oht.
#3. Ja det ska jag absolut prata om! Jag läste någonstans om hur många kattungar en honkatt kan få per år, men kommer inte ihåg det. Någon här som vet?
Vi har en hel del artiklar här på Hittekatter iFokus med fakta om situationen runt hemlösa katter:
Lägger in länkarna till några av dem här:
Vad kan just du göra för Hittekatterna
Kastrering den magiska formeln
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
En hona kan få 120 kattungar under sitt liv.
Här är två artiklar om priset på huskatt (katter utan stamtavla i folkmun ofta kallade bondkatter). Artiklarna bygger på studier av annonser på blocket 2006 & 2007.
[
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Här kommer det en debattartikel om avlivning av friska katter:
Leva eller låta dö - det är frågan?
[
Här är en debattartikel om kattens status från Djurskyddet Sverige:
Katten en djurart utanför lagen
Här är en debattartikel om ansvaret vid omplacering av katt.
Hoppas du har lite nytta av dessa artiklar. Vi har mer material på sajten - säg bra till om du behöver något mera.
Lycka till med arbetet! Jättebra att du tänker skriva om hemlösa katter!
Tack så mycket för alla artiklar! Jag ska läsa igenom dom, och skriver mer i tråden senare när jag har börjat knåpa ihop något till arbetet.

Jättebra initiativ! Önskar dig lycka till! 
#10 Spännande att få ta del av ditt arbete sedan! Och har du några frågor är det bara att fråga på! :)
Jag erkänner, jag har legat på latsidan och har bara börjat spåna på inledningen och avslutet, nu ska det fixas till och skrivas fakta där emellan 
Början
När jag fick höra temat på årets nationella prov blev jag glad och visste direkt vad jag skulle prata om. Det finns så många människor här i Sverige som engagerar sig och försöker ge våra hemlösa katter ett bättre liv, och dom förtjänar en stund i rampljuset.
Slutet
Jag tycker att det är synd att deras budskap inte når ut och påverkar fler människor eftersom dom lägger ner hela sin själ i att ge katterna ett bra liv. Men vi behöver inte göra mycket för att hjälpa till, det räcker med att kastrera våra katter.