Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 2737 ggr
chigak
0

*LÖST* Finns det någon i Borås....

som kan hjälpa 2 katter. Jag har fått veta att det finns två avlivningshotade katter i en husvagn på Borås camping. Det är bråttom för de kan skjutas vilken dag som helst om det inte redan är gjort. Det är en mamma som heter Olga okänd ålder och hennes unge som kan vara runt halvåret. De har bott hos en gammal farbror i hans husvagn och nu är han på sjukhuset så katterna springer fritt på campingen och i husvagnen. De får mat men tydligen är husvagnen en fruktansvärd syn och katterna stinker så de behöver komma därifrån hur som helst.

Som sagt så är det bråttom så om någon kan hjälpa så pm.a mig eller tjoa till här på tråden.

Jag kan förmedla kontakt med en av de anställda på campingen. Det är min kompis och det är hon som frågat mig om hjälp.

Ankie
0

men oj oj stackars katter, tänk att det första de verkar tänka på är att skjuta bort katterna.

Hur kan man förändra en sån attityd?

Hoppas att någon hinner rädda katterna innan bödeln kommer

chigak
0

Ja jag har även skrivit om det i KKS gästbok och hoppas på att det finns någon som kan hjälpa. Jag har bett min kompis säga till att jag letar så får vi hoppas att de kan tänka sig att vänta några dagar.

chigak
0

puttar! Finns det någon som kan hjälpa till?

SMMM
0

Det e inte så att din kompis kan vara akuthem?

I sånnafall kanske det skulle kunna ordnas på nått sätt…

Annars e det svårt här i Borås med stödhem och liknande…

Lena
0

Oj vilken tragisk historia! Hoppas det löser sig på något sätt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

chigak
0

Hon kan tyvärr inte det. Hon bor i lägenhet med 2 hundar så det fungerar inte.

Jag vet att det är svårt med akuthem och framförallt när det finns så lite tid. Men man kan ju alltid hoppas att det finns någon som kan.

SMMM
0

Komer inte farbrorn att komma hem från sjukhuset nån gång då ?

Kanske kan ordnas nått för dem nere på campingen sålänge tills han kommer hem i sånna fall….

chigak
0

Det vet jag inte, men de lever under riktigt dåliga förhållanden med honom också.

Om det inte går att få de därifrån kommer de att skjutas. Det är redan bestämt. Det är hemskt men det är så det är.

Min kompis vill hjälpa till men hon har inget att säga till om vad som ska ske med katterna.

SMMM
0

Till å börja med så är det olagligt att skjuta katterna hursomhelst.

Det e juh det första du kan be din kompis underrätta dem om.

Eller så kan du be henne kontakta mig så ska jag berätta det för de ansvariga.

Sen så är situationen tyvärr väldigt dålig i Borås som sagt så en supersnabb lösning är i princip omöjlig tyvärr.

Du har ingen möjlighet att ta hand om de själv om än bara tillfälligt ? Eftersom det e akut som sagt så kan man juh jobba på för att hitta en mer permanent lösning längre fram.

chigak
0

Vi har kvoten fylld här med ny stödis på gång så det går tyvärr inte.

Jo jag vet att det är det, det är så hemskt att det går till så här så många gånger.

Det värsta är ju att det inte finns tid. Jag får veta imorgon vad de säger om att vänta iom att jag försöker hitta en lösning. Vi får hoppas på att de går med på att vänta. 

Finns det några katthem i närheten av Borås?

Om någon vet så är jag tacksam för tips, så jag kan höra mig för.

Pudel
0

Kan ingen ställa upp som stödhem åt dessa stackars katter?

Varför är det så svårt att hitta stödhem i Borås?

kattassen
0

Kolla med Djurskyddsföreningen i Mölnlycke. Är de skygga? Bilskjuts kan jag bidra med om så behövs. I allafall inom Borås-Göteborg området.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

chigak
0

Det ska jag göra. Nej jag tror inte de är skygga.

catfoot
0

Puttar för dessa kisser..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Marga
0

Putt!

Pudel
0

Putt!

Pudel
0

Putt!

Marga
0

Putt! Borås någon???

huskatt08
0

oj..oj…stackars missar Gråter..finns det någon i närhet som kan hjälpa till.

chigak
0

Jag har försökt ringa djurskyddsföreningen i Mölnlycka men fick ej tag i dem.

Puttar upp och hoppas på att någon har möjlighet att hjälpa till.

Ankie
0

ja det är väl snart försent för dessa katter

ibland är de ju snabb på att skjuta

vet du om de lever än?

chigak
0

Jag vet tyvärr inte hur det ligger till. Ska ta reda på mer i morgon förmiddag.

Jag önskar jag kunde hjälpa de stackarna men jag kan inte ta dem själv.

mariia89
0

Men jag förstår inte riktigt,,, Dom kan väl inte bara skjuta mannens katter utan hans tillåtelse bara för att han har åkt in till sjukhuset??Det är ju olagligt!!Tänk om någon bara skulle ta mina katter och skjuta dom om jag skulle hamna på sjukhus! Det här låter galet tycker jag!!

Maria

chigak
0

Ja visst är det galet, men det är så situationen ser ut. Gråter

mariia89
0

Men.. Så får det ju bara inte gå till!!Vilka är det som ska skjuta katterna?? För kommunen kan väl ändå inte göra det när det är någon som äger katterna? Och vem är det som bett att få dom skjutna?

Maria

kattassen
0

Kullbäckstorps Djurhem Göteborgs Djurskyddsförening, Mölndalsvägen 6, 435 42 Mölnlycke Tel: 031-88 88 80

De brukar finnas på plats på morgonen när de är där och matar och städar. Pröva direkt i morgon bitti. Förklara läget och säg att geväret "hänger i luften".

Jag kan hämta i Borås och köra till Mölnlycke om så behövs.

chigak
0

Jag vet inte riktigt vem det är som ska skjuta dem och hur det blivit bestämt. Jag vet bara att det är så det är. Jag ska ta reda på i morgon om de över huvud taget lever fortfarande.

Om det är den farbrorn jag tror att det är så kan det nog finnas mer bakom än att han just nu hamnat på sjukhus. Sen är jag osäker på om han över huvud taget kommer att komma tillbaks till sin husvagn. De lever under stor misär. Jag säger absolut INTE att det rättfärdigar det dem tänker göra men det har säkert med deras beslut att göra.

kattassen
0

#27 Med andra ord är det hög tid att få iväg katterna därifrån - vart är inte det viktigaste utan att.

Sidentass
0

Åhhhhl…snälla nån…nu blir jag nervös i tanken på dessa katter…tänk om man  hade plats o kunde hjälpa hur många som helst..anser att man måste få ha lite tid på sig till att hitta en lösning för katterna och inte bara ta fram bössan..:-(

mariia89
0

Ja, dessa bössor jämt och ständigt! Varför?? Nu måste det ju bli en lösning på det här..

Maria

chigak
0

Jag har nu mailat djurskyddsföreningen i Mölnlycke och lämnat dem mitt mobilnr. Så nu håller jag  tummarna superhårt för att de kan ta emot dem och att det inte är för sent.

Marga
0

PUTT!!!!!!

chigak
0

Jag har ännu inte fått svar på mitt mail till djurskyddsföreningen.

Jag ska höra med min kompis under förmiddagen hur läget ser ut för katterna idag.

kattassen
0

#33 Du måste ringa! De har en info-mailbox som inte läses varje dag. 031-88 88 80

Ankie
0

ja ring ring

chigak
0

Jag har precis fått veta att farbrorn är tillbaks från sjukhuset. Men avlivningshotet verkar finnas kvar eftersom han inte sköter katterna så de springer runt på campingen och använder sandlådorna som toalett.

Men om han vill ha kvar sina katter får man väl inte ta de´m hur som helst väl?

Ush vilken svår situation det här är.

chigak
0

Farbrorn blir tvungen att lämna ifrån sig katterna om han vill bo kvar på campingen. De har sina ordningsregler och eftersom han inte följer dem så har de rätt att ställa krav på det.

Så om vi bara kan hitta någon som har möjlighet att ta hand om katterna så tar de på campingen kontakten med farbrorn.

Det vore bra för katterna att komma därifrån för de lever verkligen under bedrövliga förhållanden. Katterna stinker och husvagnen är så hemsk att det inte går att beskriva.

Jag har precis fått veta att över helgen så kommer det inte hända något iaf.

Så om det finns någon som vill hjälpa dessa kissar så finns det en liten möjlighet kvar.

Jag ska försöka få tag på djurskyddsföreningen idag igen.

kattassen
0

#37 Bra fortsätt att ringa!. De är inte så sugna på skygga katter men rimligen är de väl tämligen tama eftersom han har haft hand om dem där på campingenObestämd

Förresten kolla även med Trollhättans Kattsluss, man vet aldrig där kan finnas en lucka.

tuska
0

jag tycker även farbrorn behöver mycket hjälp, ska han bo där i en lortig husvagn, han verkar inte vara frisk.

Om nu katterna får ny bostad borde någon se till, att en annan bostad ordnas åt farbrorn.Obestämd

Hawknestgrove
0

Ja vi får hoppas på det bästa… Håller tummarna för dessa arma kissar!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

chigak
0

Jo visst borde han få det, men jag tror att han valt att bo så för att slippa ta hjälp av socialen. Men som sagt jag är inte alls säker på att det är så. Det är bara vad jag tror.

Jag fick ett meddelande på mitt mobilsvar idag från djurskyddsföreningen i mölnlycke  ang katterna. Tyvärr hade jag inte möjlighet att ringa upp innan dem gick för dagen men direkt på måndag morgon ringer jag dem så kanske det kan bli en lösning för katterna.

Så nu får ni hålla tummarna för att de kan ta dem.

Skönt att det iaf finns tid över helgen.

Ankie
0

nu håller jag mina tummar så att detta ordnar sig

Marga
0

Ja det låter som om både katterna och mannen behöver hjälp egentligen…

mariia89
0

Ja, det verkar inte som att det bara är katterna här som behöver hjälp utan mannen också… Men katterna ska ju inte ehöva ha det dåligt för att han valt att leva såhär. Hoppas att du fpr tag på djurskyddet på måndag!

Maria

chigak
0

Nej visst är det så men tyvärr så är det ju bara katterna vi har en chans att hjälpa.

mariia89
0

Det har du så rätt i chigak, Vi kan inte börja hjälpa människor också ;) vi har nog med alla våra hemlösa stackars kissar i vårt avlånga land…

Maria

Kattis999
0

chigak: vem är det du känner på borås camping?
jag har jobbat där. bor i borås, men i en tvåa med tre katter redan… svårt att ta fler, speciellt när man inte vet hur lång tid det rör sig om…

funderar på om de finns någon annan här i borås---

chigak
0

#47 ja kommer du på någon som kan/vill hjälpa dem så vore det toppen. Då jag inte vet om min kompis vill att jag lämnar ut hennes namn annat än till den som kan hjälpa så låter jag henne vara anonym. Hoppas du har förståelse för det.

Pudel
0

Putt

Pudel
0

Putt!

chigak
0

Tack för putthjälpen:)

Marga
0

Putt!

Pudel
0

putt!

Hawknestgrove
0

JA när det gäller människor, så är det ju så, att många väljer ju detta för at de nte vill in i maskoineriet. Där kanman ju inget göra

kattassen
0

Har du hört något från Djurskyddsföreningen?

chigak
0

Jag har inte ringt de idag då jag själv mått väldigt dåligt. Men det är lugnt till på onsdag iaf för katterna så jag ska ringa djurskyddsföreningen imorgon. Och om det finns en färdig lösning så är det troligen inga problem om det dröjer ytterligare några dagar.

Jenna-Gun
0

Man får hoppas att det löser sej till det bästa

chigak
0

Har nyss pratat med djurskyddsföreningen i GBG och de kan  emot katterna! :)

Kattassen jag har pmat dig!

kattassen
0

#58 Vad bra!Skrattande

chigak- jag har svarat dig.

Ankie
0

Åh men gud så bra

en solskenshistoria blev det av detta ändå

det är stärkande

Fagddu
0

Vad skönt att höra att det börjar lösa sig. Hoppas missarna är enkla att fånga in så att allt fixas snabbt. :)

chigak
0

Kattassen du är underbar som kan hjälpa till med transporten av katterna.

Så underbart att detta löst sig så att de stackars missarna klarar sig.

Farbrorn som haft de är nu åter på sjukhus och så dålig att han med största sannolikhet inte kommer tillbaks. Så det är verkligen tur att det löst sig för Olga med hennes lilla unge. :)

gulliver
0

Tillämpar djurskyddsföreningen i Göteborg 3-månaders regeln?

chigak
0

Jag vet inte. Jag ringde dit efter tips från kattassen.

Ankie
0

#63 men tusan det får vi väl inte hoppas att de gör

kattassen
0

#63/65 I detta läge fanns liksom inte riktigt utrymme att välja katthem/jourhem. De växer inte på träd här i området.

Det finns ju en möjlighet att man håller koll på katterna när de kommer dit och gör så att man försöker hjälpa till att placera ut dem. Om de tillämpar 3-månaders regeln har vi åtminstone 3 månaders andrum till att hitta hem åt dem.

Jag vet att de har svårt att ta emot skygga katter i allafall. Annars är det ett rätt fint ställe. Jag har varit där och kollat en annan gång.

Bättre än inget just nu iallafall.

chigak
0

#66 Ja det håller jag verkligen med dig om. Alternativet är ju att de blivit skjutna nu och då är ju detta sååå mycket bättre.

Pudel
0

Putt igen!

Hem behövs till dessa katter. 90 dagar går fort…..

gulliver
0

#66 Det förstår jag också ville bara att man tog reda på om så var fallet och om det var det hålla koll och fortsätta leta nya hem.

Denna kommentar har tagits bort.
Ankie
0

#69 ja men precis så tänkte jag med

kattassen
0

Jag kan ju höra när jag kontaktar dem för "leveransen".

kattassen
0

Nu är det bestämt att jag hämtar katterna på fredag i Borås och kör dem till Kullbäckstorp i Mölnlycke (som inte tillämpar 90-dagars regeln - de avlivar inte friska djur).

Campingen är vidtalad och vi skall försöka lösa detta gemensamt på fredag som sagt.

mariia89
0

Skönt att dom inte avlivar friska djur där!! Då behöver vi inte oroa oss för det iallafall!! Men hem måste ju förståss hittas till kissarna iallafall!

Maria

gulliver
0

#73 Tack kattassen då kan vi pusta ut allihop.

chigak
0

Underbart kattassen! Du är en pärla som kan ställa upp med transporten!

Hoppas nu att allt går bra på fredag med infångandet.

kattassen
0

#76 Ja man lovade att försöka stänga in katterna i förtältet redan i morgon kväll så att de är på plats. De är väl inte helt skygga vad jag förstår. För någon kattjakt på fredag har jag inte tid medFlört

anebit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Å en sån underbar tillsvidare lösning för katterna.

Bara torsdag kvar sen är det fredag och kissarna får komma in och få lite ordning och reda.

Bra jobbat Chigak och Kattatassen!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

kattassen
0

Ja hon på Kullbäckstorp sa att de får komma till karantänrummet nu ett tag båda två tillsammans och sedan kommer deras veterinär att undersöka dem. Hoppas de är någorlunda friska och krya och inte dras med något allvarligt. Sedan läggs de ut på hemsidan och förhoppningsvis finns det någon som vill adoptera dessa små gosisar. (Jag antar att de kastrerar dem först också, i allafall mamman - ungen är ju bara ett halvår).

Hon sa att där fanns katter som bott rätt länge på hemmet så det är inte tal om att avliva några friska katter i allafall. De jobbar ju med jourhem dessutom.

Hoppas det blir bra.

chigak
0

Jag tycker det låter som att katterna kommer till ett jättebra katthem och tror att det kommer bli bra för dem där. Sen håller jag tummarna att de är friska och får egna hem så småningom.

martdat
0

låter ju toppen det här!Glad

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

SMMM
0

Behövs det hjälp att fånga katterna så pm:a mig.

Har en hemagjord fälla med "trådutlösning" och så. Har hållt på med helösa/förvildade e6tt tag med så. :)

Hawknestgrove
0

Åh så undebart!

kattassen
0

#82 Tack SMMM! Minns när du och Kattmatte höll på med kissarna vid köpcentrat. Det blev ju en och annan som gick i fällan. Minns ju Elvis Kyss bl.a. som jag träffade hos Sagatjejen. Nåja det var ju en annan historia.

Jag får ringa till campingen i morgon bitti innan jag åker, och höra så de är inne i förtältet som de skulle försöka ordna till.

Om de inte lyckats med det kanske man måste sätta fälla. Får jag kontakta dig i morgon fm i såfall om de inte syns till. Kan du kanske hjälpa till och sätta ut fällan då så jag inte åker till Borås i "oförrättat ärende".

SMMM
0

#84 Jo det har blivit "ett par stycken" med tiden.

Ja Elvis kungen av Knalleland…

Jag pm:ar mitt nummer.

emjon
0

Härligt med bra samarbete och hoppas att kissarna låter sig infångas så de äntligen kan få ett bra kattliv.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattassen
0

Jaha då var det "mission completed" i Borås. For iväg i förmiddags med Kusten som ressällskap upp till Borås Camping. Trevligt bemötande från personalen där som med hjälp av en annan boende där fick in katterna. Den äldre honan Olga (mycket vacker blå-padda) lät sig tämligen lätt stoppas in i buren medan hennes dotter (också en liten blåpadda men inte med så mycket rött) blev lite stressad av situationen och drog en runda runt husvagnen först. Men återvände till vagnen och lät sig motvilligt placeras i transportburen… Men det gick.

Efter kaffe och gott kaffebröd som vi blev bjudna på åkte vi tillbaka mot Göteborg.

Nu är de placerade hos Göteborgs Djurskyddsförenings katthem i Mölnlycke och sitter i karantänrum där. De lugnade sig naturligtvis och mammakatt var riktigt gosig när hon fick komma ut i rummet. Dock tyckte vi att båda damerna var misstänkt runda om magarna och det är svårt att veta om det är pga mask eller bebbar. Det sistnämnda kändes dock sannolikt.Rynkar på näsan

Båda har fått Stonghold i nacken och avmaskningsmedel, och så väntar vet.besök i nästa vecka.

Men fina är dom så det blir nog inte svårt att omplacera dem efter några månader …. om det nu blir bebbar först… Får väl hoppas att de bara var lite "övergödda" av den inte allför nyttiga kosten de levt på.Flört

chigak
0

Ni är helt underbara som hjälpte till med detta!!!

Så bra att det gick bra att få tag i dem. Nu håller jag tummarna för att de inte har bebbar i magen och att de är friska i övrigt.

emjon
0

Underbart att det gick så bra med kissarna och stort tack till er för insatsen. Hoppas också att det inte är bebbar på gång och det borde inte bli svårt att hitta hem till dem. Blåpaddor som är så vackra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Marga
0

Vilka goda nyheter! Det låter ju som en riktig soskenshistoria!Glad

Hawknestgrove
0

Åh så undebart!!!1

kattassen
0

#88 89 Hm, det var som sagt misstänkt runt om magarna på båda damerna så bebbar är inte otänkbart dessvärre.

Ja de tu var riktigt fina faktiskt - dumma oss som missade kameran. Hade inte tanke på det..

anebit
0

Underbart att det gick så lätt att få in kissarna i buren. Hoppas verkligen att de inte har bebbar i magen och i så fall att de inte är så långt gågna utan att det går att kastrera/abortera.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
0

Sådana nyheter gillar vi.

Nå är bara så goa.

Tack för att ni räddade dem.

SMMM
0

Tyvärr så vet jag att det finns minst en friare i form av en okastrerad hankatt i området. En av våra skyddslingar från knalleland (som bara ligger runt hörnet).

kattassen
0

#95 Jo det förefaller nog så att han har varit och "campat" lite där då och dåFlört

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.