Ett glädjande besked om Puma
![]()
Hej! Idag är jag jätteglad. Puma har fått ett nytt hem här i Landskrona. Jag mailade till vår lokaltidning/gratistidning för Landskrona-Svalöv i förra veckan och skrev om Puma och skickade in ett foto på honom. I förmiddags vid 11-tiden, innan jag fått posten, ringde telefonen och i andra ändan var det en dam, som frågade om Puma och sade något om bilden i lokaltidningen. Vi pratade lite och det visade sig att hon också var en verklig kattidiot. Tyvärr var hon tvungen att avliva sin förra katt, för han blev bara mer och mer aggresiv och efter 6 år, så anföll han henne. Katten hon hade tidigare hade hon i 25 år och det första hon talade om var att Puma skulle bli innekatt och jag blev ju jätteglad. Så jag stoppade Puma i väskan, lade ner en skiva med foton jag tagit på honom, lite leksaker och mat och åkte ut till området Koppargården. Det blev kärlek vid första ögonkastet från båda håll. Hon hade inte hunnit ta ner klätterställningen i källaren och Puma blev direkt helförtjust i den. Så nu kommer vi att hålla kontakt i fortsättningen. Hon kommer själv att kastrera honom på det stället, där jag hade tänkt att gå med honom. Jag lämnade dessutom en lapp till henne med kontonumret till vår hjälpfond och sade att om hon ville kunde hon sätta in en slant där istället för att betala mej. Tror faktiskt att hon gör det. Så jag tycker att vi ska ha kontot kvar och försöka sätta in en liten summa kanske varje månad. Jag kommer att göra det och även om summan inte blir stor för min del, så "många bäckar små….." När jag sedan kom hem, ringde telefonen och det var reportern på lokaltidningen. Hon ville veta hur det hade gått, för hon ville följa upp det hela, så jag talade om för henne vilket problem det var med alla övergivna katter och bad henne följa upp med en hel artikelserie. Hon blev mycket intresserad och skulle gå in på en hel del internetsidor och titta och läsa och kontakta en del folk som hon fick namnet på av mej. Sedan har telefonen ringt i ett kör och jag har talat om för var och en var de kan vända sig för att få tag i en katt, antingen unge, ungkatt eller vuxen. Sist var det en utan internet som ringde, för han ville ha sällskap till sin tvååriga honkatt. Så jag letade upp telefonnumret till jeanette på KKS och gav honom. Sedan fick jag hans telefonnummer och mailade det till jeanette, så att hon kan ringa upp honom. Nu hoppas jag bara att detta resulterar i en ordentlig uppföljning av problemet, så att det kan hända åtminstone något positivt. Det är väl inte konstigt att jag är glad, eller hur? ![]()
Mettan

Detta är bara inte klokt! Om ni visste vad telefonen har ringt ang. Puma idag. Deträcker inte med 15 samtal och så besvikna de har blivit när han redan har flyttat. Då har jag frågat om de väldigt gärna vill ha en katt och sedan har jag hänvisat dem till KKS och talat om att jeanette finns här i Landskrona. De flesta har tyckt att det är bra och sagt att de skulle kontakta KKS, men "se Puma är ju så söt". Det ringde en tjej och påstod att det var hennes katt, för hennes pappa hade känt igen honom, men hon hade inte sett bilden själv. Hennes katt hade varit försvunnen i 2 månader och då menade jag att det inte stämde, för han hade absolut inte varit ute så länge. Istället föreslog jag henne att kontakta KKS. Det sade hon att hon skulle göra. Så DEN gick jag inte på.
Jag påpekade också att han inte hade något halsband och inte någon namntub heller och när hon inte hade sett bilden själv, så sade jag att jag tvivlade på det, men området verkade stämma. I vilket fall som helst, så fick hon inte veta var han finns, utan jag bara sade att han kommer att få det jättebra och det fick hon nöja sig med. Hon får skaffa en annan katt och lära sig ta vara på den helt enkelt.
Nu ska jag maila lokaltidningen igen, tacka för hjälpen och påminna om var de kan hitta mer information om "kattproblemet". Bäst att smida medan järnet är varmt, inte sant?
Mettan
Men vad jättebra Mettan att det har ordnat sig så bra för Puma! Tänk att det ringt så många som 15 personer! Du har verkligen gjort ett jättebra jobb både för Puma samt för många andra katter genom din kontakt med tidningen och att du hänvisat de som ringt till KKS.
Det blir en guldmedalj helt enkelt! 

//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack!!!
Men det är inget större jobb precis. Tjejen som påstod att det var hennes katt, hade sedan sin mamma till att ringa och i början var hon ganska otrevlig, men som jag sade till henne att jag blev faktiskt rådd av polisen att göra vad jag kunde för att hitta ett hem till honom.
Jag erbjöd mej att skicka de bilder jag tagit på katten till dem och det gjorde jag. Fick ett svar med tack och JAG VET VILKA DE MÄNNISKORNA ÄR! De är inte speciellt seriösa när det gäller djur, så det gör mej ännu gladare att han redan hade flyttat. GUDSKELOV ATT JAG INTE HADE HONOM KVAR! De människorna känner mej under mitt andra förnamn, som jag har kallats för tidigare, som väl är. De har ingen aning om att jag har bytt tilltalsnamn, annars hade de nog börjat trakassera mej, om jag känner dem rätt.
Men det har ringt ännu fler ikväll och jag har då tipsat dem om KKS, spinn och svenska katters sida, där de kan köpa en katt och är de seriösa så gör de det. Sista tjejen, som har Emsan eller liknande som nicknamn, kommer nog att bli medlem i Svenska Huskatten och sedan slussar vi över henne hit.
Mettan, som känner för lite "intriger" idag

-Kort formulerat - jag gör som Lena, guldmedaljer till Bettan! Eller ska vi ta guldtassar så det blir lite omväxling;-
Toppbra jobbat!
Sidentass

Tackar, men guldet växlar vi till pengar och sätter på ett konto till katterna, jag kan tänka mej vanliga möbeltassar istället, om det nu tvunget måste vara något.
Nu har jag i alla fall lyckats få ihop ett tackmail till lokaltidningen, där jag samtidigt ber dem fortsätta med en artikelserie.
Klistrar in mailet till dem nedanför strecket.
Mettan
----------------------------------------------------------------------
Tack för att ni tog in mitt foto och mitt upprop om hittekatten Puma. Jag hade ingen aning om det hela, eftersom jag inte hade fått posten och tidningen, när en dam ringde vid 11-tiden. Hon hade haft katter i hela sitt liv, men tvingades avliva den senaste efter 6 år, eftersom han blev aggresiv och bet henne i ansiktet. Katten hon hade tidigare var en av ungarna till hennes honkatt och den blev 26 år gammal. Hon sade direkt att om hon fick ta Puma skulle han bli innekatt och jag blev ju ännu gladare. Jag packade katten, lite mat och lite leksaker och en cd-skiva med de foton jag har tagit på honom och åkte ut till henne.
Det blev kärlek vid första ögonkastet från båda håll och då visste jag att Puma skulle få det bra. Åkte hem och sedan ringde reportern från tidningen. Var det du? Därefter har det ringt nästan hela tiden och det räcker nog inte med 25 personer som ville ta hand om katten. Jag har hänvisat dem till Kattkommando Syd www.kks.nu och talat om att KKS har en representant här i Landskrona och hon heter Jeanette (Persson, tror jag det är) Hon kan i alla fall nås via jeanette@kks.nu eller via mobilen 0702 - 80 01 32. Prata gärna med henne för att följa upp problemet med lösspringande katter. Sedan finns det Ylva Jönsson, som är ordförande i Landskrona Djurskyddsförening och hon kan nås på tel. 0418 - 202 65. Kolla dessutom på www.katt.nu, som är nättidningen Spinn och där annonserar man också om katter som behöver nytt hem, liksom på www.katter.nu, som är Svenska Katters sida. Det finns också ett nystartat nätverka på www.ifokus.se, där man har ett community som heter Hittekatter. Jag föreslår att ni försöker göra en artikelserie om detta stora problem, som kommunen egentligen skulle ta hand om eftersom de övergivna och hemlösa katterna är ett miljöproblem. Istället låter man folk slita ideellt och dessutom skjuta till pengar själv. Kommunen lämnar INTE ETT ÖRE I BIDRAG TILL HJÄLP FÖR DESSA DJUR, som oftast är sjuka, behöver vaccineras eller kastreras. Lokaltidningen skulle göra en underbar insats om ni försökte följa upp problemet, för det syns verkligen i detta fallet, hur många människor som egentligen vill hjälpa till, BARA DE FÅR VETA ATT DET FINNS PROBLEM. Jag hjälper gärna till med upplysningar om det behövs, liksom med övriga tips och idéer. Att hitta olika kattgrupper m m. Så underbart det skulle vara att visa att en lokaltidning, som egentligen är ett annonsblad är föregångare i att belysa ett så angeläget samhällsproblem. Dagstidningarna gör det ju inte, men om de får klart för sig att det lockar läsare, så kanske till och med de skulle börja belysa detta jätteproblem. Landskrona den 20 september 2006. Vänliga hälsningar och än en gång ett STORT TACK! Mettan Baltze mettans.epost@nenas-world.com tel. 0704/68 53 76

Hej Mettan!
Så bra du har skrivit och vad du har jobbat för att få ett gott hem till Puma! Sådan tur för Puma att han…på omvägar…kom att hamna hos dig!
Något som jag vill att ni alla ska veta, är att Mettan faktiskt var en av de första som aktivt kämpade för kattens status! Och för ca 5 år sedan startade en MSN-grupp som jag då blev medlem i, och det var Mettan som var värd där. MSN-gruppen hette kort och gott Kattstatus och vi bevakade en mängd olika annonssajter och mailade till folk för att få dem att ta betalt för sina katter, 12-veckorsregeln och att få folk att kastrera katterna. Vi mailade också annonssajternas "ägare" för att få dom att underkänna bortskänkesannonser och annonser med kattungar under 12 veckor. Vi hade färdiga mallar i de olika temana och bytte bara ut detaljer så att det skulle stämma. Tyvärr kraschade Kattstatussajten och ingen av oss kom in den, det var väl i MSN-gruppernas barndom och det var inte något vidare stabilt system.
Men nu är vi här, Sidentass och jag och Mettan var med i Kattstatus, någon fler av er som var med?
Vi kämpar vidare, ännu fler är vi ju nu, själv är jag i uppförsbacke just nu, men hoppas på ljusare tider!
Många kramar till dig Mettan
Cammo

Du är alla tiders Mettan, ville bara säga det! 
Blir själaglad över att läsa den här tråden!
/Pelusa
Jahaja, vad trevligt att bli informerad såhär. Inte ens ett mail.
Det är andra gången jag engagerar mig i ett akut kattproblem på ett forum och det är andra gången det går i stöpet. Med andra ord var detta den sista gången jag engagerar mig.
#6 Tyvärr var jag aldrig med i Kattstatus på den tid som det begav sig. Ett mycket bra initiativ av Mettan att starta den gruppen! Himla trisst att gruppen kraschade. MSN grupperna är tyvärr inte alltid att lita på.
Nu får vi kämpa på tillsammans här i Hittekatter istället! Det ger positiv engergi att läsa om sådana här solskenshistorier som den om Puma!
//Lena
PS! När någon hävdar att det är deras katt man har hittat bör de kunna visa upp bevis på att det verkligen är den katten vilket i praktiken kräver att katten är ID-märkt.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack ska ni ha allihop, jag blir ju rent generad och det vid min ålder!
Jag har för mej att ladykatt också var med i Kattstatus. Helt plötsligt kraschade min dator och jag kom inte in på min msn-adress och ingen annan blev värd heller. Men innan Kattstatus försvann för gott, tog Cammo vara på våra filer och de finns numera på Svenska huskatten. Vi lade ju upp filerna så att medlemmarna skulle kunna ladda ner dem och använda dem
Vid det här laget vet väl alla, som även är medlemmar i Svenska Huskatten att de är fria att använda.
Men nu till något helt annat. OM jag nu får igång lokaltidningen för Landskrona/Svalöv med en artikelserie, så skulle ju mitt mail, kanske kunna använda som mall, till att be lokaltidningarna i övriga städer att också ställa upp på det hela. Det är därför jag smickrade dem så våldsamt.
Jag kan annars försöka få ihop något som kan användas som mall, så blir det kanske lättare att utforma, när ni andra skriver till era respektive lokaltidningar/annonsblad.
Skulle tro att de små landsortstidningarna, som ibland är mycket lokala, tacksamt tar emot förslag till artikelserier och därmed få en chans att öka upplagen. Det BORDE ju i alla fall gå deras ära för när att ett annonsblad/gratistidning tar upp ett av de mest angelägna problem som finns i samhället. Så de bör bli ganska generade,
och haka på illa kvickt.
Sedan beror det på oss, om vi orkar tjata tillräckligt, men det orkar vi väl?
Jag ska försöka hitta lagen om miljöskydd och djurhållning och via den komma fram till vad som kommunerna är skyldiga att göra. Sedan ska jag trycka på politikerna här med vad de bör göra, och det är att lämna anslag till djurskyddsverksamheten, som idag utförs av frivilliga personer och organisationer.
Katter som är förvildade i stora flockar är en sanitär olägenhet och kommunen har ansvar för den biten. Naturligtvis ska eldsjälarna få jobba vidare med det de vill, men det ska ske, utan att de ska behöva sätta sig i ekonomisk kris själva. Kanske dags att påpeka att det blir billigare för kommunen att lämna anslag till sådan verksamhet, än att bygga upp en stor och otymplig apparat själva.
Vad tycker ni om det?
Mettan
#11 Det låter som ett mycket bra förslag Mettan! Det är alltid guld värt med olika former av underlag och mallar som exempel för hur man kan skriva.
//Lena

härligt att höra Mettan… hoppas nu att dom som ringde när Puma redan hade fått ett nytt hem skaffar sej en annan hemlösing….
bra jobbat!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mettan jag tar av mig hatten och bugar djupt, Tänk att en enda människa kan göra så mycket nytta, Hoppas denna" kattvåg"som du startat bara rullar vidare,och blir större och större.
kramar från / brittkis

#9… hoppsan… läste inte ditt inlägg förrän nu….jag hoppas och tror att du Montax glömdes bort ofrivilligt…..jag missar säkerligen en hel massa för att jag läser för snabbt…
ge inte upp heller… tänk på att det ju är katten/katterna som är viktigast att rädda… däremot så förstår jag att du känner dej lite irriterad när du engagerat dej i saken…..en stor rosbukett för ditt försök till insats….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#9 Oj vad var det som hände Montax? Jag hängde inte med i svängarna riktigt där. Jag vet ju att du var intresserad av Puma på ett tidigare stadie. Blev det något missförstånd mellan dig och Mettan?
Hoppas verkligen inte att du slutar engagera dig för hittekatter för att det blev något galet här. Personligen är jag som Sajtvärd inte med och påverkar omplaceringerna som någon enskild medlem gör via Hittekatter i Fokus. Men visst är det viktigt att kommunikationen fungerar så att ingen känner sig illa till mods. Bra om Mettan kan ta kontakt med dig och förklara vad som hände.
//Lena

Simons matte
Jag är ledsen att du inte kunde få överta Puma, men detta var nog det bästa och sedan slapp han den långa resan också. Jag hoppas att du hittar en anna katt, som sällskap till Simon och att du har tur och kanske rentav hittar en som ser ut som Simon och Puma.
Mettan
Det här inlägget hade Mettan skrivit till dig Montax i direkt anslutning till inlägget om Puma… du kanske missade det helt enkelt.
Cammo
Nej, jag har inte missat det. Fult och fegt att göra på det sättet tycker jag. Vi hade ju mailkontakt. Att hon har mage att skryta om det dessutom här och på kattforum.se…
Nåja, jag letar vidare efter en buskompis till Simon. På blocket.se och i tidningarna. Jag har fullständigt tappat förtroendet för dom som jobbar med hittekatter.
ojdå vad puma va populär!!!tyvärr e de väll svårare att sälja döva,blinda katter:(?

Montax. Du kan väl vara glad att Puma fick ett bra hem nära där han bodde. Det finns så många hemlösa katter som behöver ett bra hem. Kolla på KKS "katter i kö" så har du några som behöver hjälp ganska fort.
#21 Helt rätt Essut det finns massor av kissar som söker hem. Båda nära och långt borta!
//Lena