Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1609 ggr
Marga
0

Vanligt med sjuka hittekatter?

Jag undrar om hittekatter oftare är allvarligt sjuka än andra katter? Härom dagen grät jag floder över fine Atlas Hängöra, och idag orkade jag knappt läsa färdigt om Charrez. Jag har även läst om fler sjuka katter nyligen och ser att det finns trådar om sjukdomar som jag inte ens har orkat börja läsa.

Jag kramar min älskade Santino och säger att han aldrig får bli sjuk, men jag blir mer och mer nervös att han ska drabbas av något hemskt. Minsta förändring i hans beteende så blir jag helt hispig. Samma sak med lille skygge Alfredo även om jag aldrig har fått ta i honom ännu.

Min fråga är väl egentligen om det är väldigt vanligt att katter, och framför allt hittekatter drabbas av allvarliga och till och med dödliga sjukdomar, eller är det undantagen vi råkar läsa om här på sajten? Vad har ni för erfarenehet som har många katter och har haft katter länge?

Ska jag vara orolig?

Puma77
0

Jag har tre katter här hemma. Thindra vet jag var hon kommer ifrån då jag köpte henne av dem som hade hennes mamma, mormor och sånt. Hon har alltid varit frisk. Tudor kom ju hit 6 mån gammal, visste endast om var de hittades och hans syskon och mamma. Inget annat. Han har varit pigg och frisk förutom masken som var svår att få bort. Billy är ju min stödkatt och vi vet inte så mycket om honom mer än att han bodde i Ronneby centrum hela sommaren. Han är nu ca 10 mån. Han har också varit pigg förutom att han hostar lite ibland, inget annat.

Så jag måste nog säga att jag haft tur och är glad för det. Tycker inte du ska vara orolig. Visst kan man ha saker i baktanken men man ska inte behöva oroa sig för minsta lilla förändring.

//Pia

Debattia
0

Har också haft tur. Tog hand om två jättesjuka hittekatter men efter flera veterinärbesök och medicineringar har dom aldrig mer  varit sjuka. Har bara hittekatter men dom är friska samtliga och det håller jag tummar och allt för  dom så ska  förbli. Har haft några som råkat ut för olyckor men det är ju en annan sak.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

kattassen
0

Det enda jag kan säga utan att vara expert på området är väl att sunt förnuft säger att en katt som levt ute en längre tid (läs hittekatt, förvildad, utefödd etc.) har ju av naturliga skäl inte blivit vaccinerad mot div. sjukdomar som de flesta andra katter blivit. Detta tillsammans med kanske bristfällig kost sliter hårt på katten. Det är därför inte osannolikt att en sådan katt har nedsatt immunförsvar och dålig hälsa. Detta är faktorer man måste ta i beräkning när man tar in katter. Hur har katten levt? Är den kastrerad? Finns det synliga tecken på ohälsa etc.? Även om katten verkar tillsynes frisk är ett veterinärbesök med grundlig genomgång av katten att rekommendera.

När det gäller sjukdomar som kan uppstå efterhand är jag ingen expert. Det är ju det som är det svåra.

Vad som är orsak och verkan i sjukdomstillstånden är ju också en svår sak att bedöma. I vissa fall har man märkt att en katt som farit väldigt illa ute låter sig inte dö eller bli svårt sjuk förrän den kommit in i en trygg miljö. Det är ju mer en mental del i det hela. Vad en förflyttning från en kall miljö till en varm miljö kan göra rent medicinskt för katten är ju en vetenskap i sig. Stress kan också utlösa sjukdomar har vi lärt oss.

Ja, du det är inte lätta frågor att ställa sig. Man får försöka att hålla en god hygien, karantän osv. Det hjälper inte fullt ut, men då har man gjort vad man kunnat. Oroa sig skall man nog inte göra. Det som kommer det kommer oavsett. Man får försöka göra det så gott för katten som möjligt och skulle det sluta illa så måste man trösta sig med att katten mått gott sin sista tid på jorden.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jenna-Gun
0

Egentligen så borde de vara mer a sjuk när de har haft en tuff miljö att bo i.

Men bet ju inte om det är så. Spännande att läsa vidare i denna tråd.

Debattia
0

Kommer ihåg två katter som räddades från Båstad till nya hem,blev sjuka, den ena dog själv, kattunge och den andra fick avlivas. Dom hade samma matställe, men inte samtidigt. Dom hade heller inte samma fel.Den vuxna var heltam ,kattungen var helskyggis. Jag tog hand om en hankatt därifrån som nu fått ett nytt hem,han var den enda överlevande och jag tror han är frisk? Veterinären hittade i alla fall inget fel på honom.

Debattia

Alexej
0

Tyvärr är det så att många hemlösa katter är sjuka. Ofta har de fått tex leverproblem. Många kattungar klarar sig inte.

Kort utdrag ur ett obduktionsprotokoll från SVA på en inlämnad honkatt

*Avmagrad
*Hudsönderfall
*Angripen av flugmask
*Förlossning för omkring 48 timmar sedan
*Urinvägsinfektion-varbildning
*Njure-inflammation
*Lever-degenerad-svultit
*Magsäck-kadaver,barr, jord
*Mjälte-förändringar
*Långvarigt förlöpande sjukdomsförlopp

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
0

Vad hemskt!!! Måste haft sina ungar kvar någonstans därute.

Hade hon ätit barr och jord??

Debattia

snickan
0

Det är så jag tänkte också, att dom katterna som klarat sig ute i svåra förhållanden kallt och hungriga. Sen blir det för stor förändring när dom kommer in i värme och god mat, man tycker att allt skulle vara bra, men varför kommer då dessa hemska sjukdomar fram. Är så ledsen fortvarande för Hängöra och Charrez att dom fick inte leva länge, när dom hade fått det så bra

Casiopeia
0

#6 svårt att hålla tårarna borta när man läser det där, fy tusan vilket fruktansvärt lidande…Gråter

Det är såna där rapporter man ska visa folk som påstår att "katter alltid klarar sig"…Skrikandes

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Marga
0

# 6 Usch… Gråter

Mina katter är ca 3,5 år och utefödda men fångades unga och kom till ett katthem (och jag är nu tredje hemmet så dom är rejält otrygga). Men dom har inte levt många år ute tack och lov!

Och det stämmer förstås, att både Atlas Hängöra och Charrez hade levt länge ute.. Men hur är det annars, med katter som är utefödda men som inte har levt ett lika hårt (fysiskt) liv senare i livet? tror ni att även dom löper större risk att få allvarliga sjukdomar?

Och egentligen undrar jag nog generellt hur ofta katter blir dödligt sjuka. Finns det statistik? T ex av 100 katter (som inte dör i olyckor eller av andra våldsamheter), hur många dör inte av ålder utan av allvarliga sjukdomar tror ni?

Jobbigt ämne det här, kanske inte skulle ha tagit upp det… Rynkar på näsan

Kittekatten
0

Rent logiskt bör hittekatter som levt ett tufft liv med svält och näringsfattig mat vara hårdare drabbade av sjukdomar. Samtidigt har de också sållats ut, dvs de svagare individerna överlever ju inte utan det är de som är starka och friska som upplever vuxen ålder.

Katter som alltid haft ett (bra) hem har ju människor som tar hand om även de svaga individerna, de som annars inte skulle överlevt, men som troligen kommer dö i förtid oavsett vad man gör.

Frågan är om inte dessa omständigheter gör att det jämnar ut sig så att inte är vanligare att hittekatter dör i förtid jämfört med icke-hittekatter.

Jag har inte tillräckligt många år på nacken med hittekatter för att kunna se någon trend, men om jag tittar på mina egna två så har min innefödda katt haft mer problem och har troligen ett kortare liv framför sig än min utefödda katt.

Bumbis
0

Enligt min erfarenhet är katter som är födda ute oftast friska och sunda och drar sällan på någon smitta. Skabb och mask förståss, men det är ju inte konstigt. De är oftast bra i magen och verkar ha större motståndskraft.

Hemlösa katter som tidigare haft ett hem och varit vana att få mat, och som gått ute länge och haft brist på mat och vatten har det svårare att klara sig. Deras organ kan ha tagit stryk såsom njure och lever. Går det för långt och ingen ingriper så  blir det som med stackars Atlas Hängöra. En innekatt som kommit ut i det fria klarar sig nog inte så länge. Jag fångade in en katt som ramlat ner från en balkong och varit försvunnen i sju månader, han hade både lunginflammation och urinvägsinfektion. Han hade inte klarat sig länge till.

Tar man hand om katter från ett katteri där det finns många katter under samma tak som katthem eller uppfödare, tror jag man lättare kan få med sig sjukdomar. Där är jag mer försiktig.
Det finns uppfödare som avlar på sjuka katter bara för att tjäna pengar, långt ifrån alla men det förekommer, så det är ingen garanti att få en frisk katt även om man betalar flera tusen.

Alexej
0

#10 På Agrias hemsidan finns en statistik med dödsorsaker för katter.

Bara det att svälta långa tider eller leva på fågelmat kan ju inte vara bra. Eller har obehandlat mask. Skabb som går på hjärnan. Kattpesten och kattsnuvan finns fortfarande ganska mycket och smittar ner en hel kattkoloni.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gronstedt
0

Men vad menas med #5 i den listan FörvånadOskyldig? Och post 7, 9 och 10?

När jag fick intyget från veterinären om den kissen jag miste, stod det visserligen "Diagnos: Död" på papperet, men det är ju inte någon dödsorsak.

Alexej
0

Jag funderade också:)

Antar katter utan känd sjukdom och som inte blev obducerade.

Sidentass
0

Har ingen större erfarenhet när det gäller virussjukdomar..fast å andra sidan om katterna bildar kolonier så finns det nog en naturlig förklaring om smitta lätt uppstår..

Min allra första hittekatt som jag tog hand om för flera år sen, han hette Felix..hade mycket besvär med sitt ena öga, man kan uttrycka sig som så att ögat var skadat. Säkert var det efter slagsmål och infektion hade uppstått. Då fick jag hjälp av Nelliefonden att bekosta veterinärvård och kastrering..

Senare kom Tess in i bilden, även hon en hittekatt, hon hade sår  på varenda tass när jag bar in henne till mej..det räknas väl inte som sjukdom..men hemlösa katter far allt mer illa och har många faror..

Marga
0

# 12 Tack, det där kändes faktiskt som en tröst! Glad

# 13 Tack för länken.

Debattia
0

6.AN! Får jag kopiera och använda mig av obdocktionsprotokollet till insändare.o.s.v. ????Inga namn.

Debattia

monsi
0

Hade en hitte katt i över 15 år.

Han var den enda överlavande i sin kull.

När han hittades låg hans döda syskon brevid honom.

Oden Ragnarök hade lopper, löss o mask pluss grönstarr, var kraftigt av magrad, när vi fick hem honom.

De enda problemet med den katten var urin sten genom åren tills han tyvärr fick en canser tumör i örat.

Gosigare o friskare katt får man leta efter,

Han gjorde skäl för sitt namn. skulle det kelas så skulle det ovasett vad vi andra ville hi hi!

Gissar att hemlösa katter kan ha stora problem med magen mm när de kommer in med tanke på maskarna.

Vet att hästar som har lidit av mask i många år kan ha sår i matsäcken o i bland hål efter de små äckliga slingrande sakerna..

Mina föräldrar har haft flera hitte katter genom åren som jag har hittat å gett dem o de har haft mask mm i början, sen har de varit hur friska som helst, tills de har somnat in av hög older.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Misan
0

#12 jag tror att du har något där, jag tar nästan enbart in vuxna utefödda katter och de har alla varit friska, har inte ens fått in en katt med öronskabb. Gissar att de har fått en "bättre" start genom att få lära sig redan som liten hur man fångar mat och överlever än vad en tamkatt har. Att försöka lära sig jaga när magen kurrar kan inte vara lätt, risken är stor att de inte har tillräckligt med tålamod att vänta till rätt secund vilket innebär att de ofta missar sitt mål och får då svälta mer än en utefödd katt. Samma sak med att försöka skaffa vatten.

och som "11 säger så blir det en mer naturlig, de svaga dör redan från början.

Bumbis
0

Jag skrev tidigare att katter som är vildfödda verkar friskare och tåliga än andra och då menar jag katter som kommer in i tid.
De som går kvar ute har inte samma livslängd, som så många skriver genom parasiter med mera.

Men jag har ett par exempel på att de är tåligare:

Ett katthem i hemmiljö (mer stödhem med mycket katter) fick in kattpest för några år sedan och de flesta klarade sig inte, men gissa vilka som överlevde? Jo, de vildfödda.

Ett annat hem med många katter fick in Herpes?/Klamydia?, samtliga blev jättesjuka, snuviga med svullna ögon, gissa vilka som klarade sig utan symton, jo, de vildfödda.

Lena
0

Huruvida hittekatter är sjukare än katter som fötts och vuxit upp under mer ordnade kan vara lite svårt att ge ett enhetligt svar på. Rent generellt borde det vara så. Sedan beror det naturligtvis på hur deras liv har sett ut under tiden de varit hemlösa. Hur länge har de varit hemlösa? Har de fötts ute eller blivit hemlösa senare i livet? Hur har matsituationen sett ut? Vilka arvsanlag har katten? Vad har den råkat ut för under sitt liv som hemlös?

När det gäller immunförsvar brukar utefödda katter bygga upp ett starkare immunförsvar och klara sig bättre än en innekatt som inte blivit vaccinerad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Debattia. Det fanns med på SVA´s hemsida. Om man skriver var det kommer ifrån. Samtidigt är det nog ett vanligt obduktionsprotokoll som ser likadant ut för många katter.

Bumbis
0

Att hemlösa katter som gått ute lång tid har farit illa och kan få påföljande sjukdomar till följd av svält med mera är ingen myt, men som tur är hinner många övergivna katter att få hjälp i tid och kan bli hur gamla som helst.

Jag tycker det är viktigt att inte säga att hemlösa katter är sjukare än andra katter, för det är inte sant. Hittekattens status är redan låg som den är.

Det är så otroligt många som inte vill ta hand om hemlösa katter på grund av en massa fördomar och i stället köper en raskatt eller en privatkatt på blocket i tron att de är friskare.

Debattia
0

Är inte vissa raskatter så avlade så dom blir sjuka av det????

Debattia

Bumbis
0

#25, jo tyvärr.

CALA
0

Vanligare med öronskabb och liknande  hos katter som har haft hem. Däremot är infektioner t.ex.vanligare hos katter som varit ute. Min erfarenhet är att kattsamlare drar på mer sjukdomar hos sina katter än de som är ute.

Debattia
0

En veterinär sa till mig en gång att alla katter som levde ute och var födda ute hade i regel skabb, men dom var vana vid det så dom led inte på samma sätt som en tam katt gör. Vet inte om det stämmer???

Debattia

martdat
0

#28 tror inte det stämmer, långvarig öronskabb kan ju ge bla öroninflamation och kan förstöra trummhinnorna. de tänker kanske inte på det lika mycket så länge de har "bara! skabb, men sen,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Skillnaden blir ju alltid att en katt med hem bli behandlat (mot tex skabb, mask) som inte en hemlös katt blir.