Maja ,en otam innekatt
Maja bodde i en stor koloni med 40-50 katter.I slutet på mars 2004 fångades det in många katter-bl.a Maja.(Alla katter i kolonin fångades in och kastrerades m.m, de flesta kom till jourhem och några katter släpptes tillbaks som TNR katter)
Maja var högdräktig när hon fångades in men när ungarna föddes var de dödfödda. Kanske spelar det in att Maja är en lättstressad katt.Hon fick bo ihop med flera andra katter från kolonin som fick ungar och en dag adopterade Maja en kull. mamman var ung och så var hon långhårig= så tovig att ungarna inte kunde komma åt tuttarna. Jag har hört att kolonikatter kan hjälpas åt med ungar och jag vet inte om katterna kommunicerade med varann på något sätt men Maja hade mjölk och hon blev nu fostermor till de små.
Maja fick flytta till ett stödhem med de små och hon försvarade sina små bebisar mot de otäcka människorna.Sen fick de små egna hem och stödhemmet kunde inte ha kvar Maja längre. Maja hade då blivit känd för att vara en aggressiv kisse men när en tjej ringde och frågade om jag kunde ta hennetvekade jag inte att säga ja. Jag hade redan 3 honkatter från kolonin i en bod , vi hade kommit så långt att de faktiskt ville leka med mig.
När Maja kom till mig var hon nykastrerad och hade inte vaknat .Tjejen som kom med henne sa att veterinären verkade rädd för Maja och dosen med sövningsmedel blev nog dubbel eller så och Maja sov länge. Jag minns att hon när hon vaknade gick hon omkring i boden och tittade sig omkring , hon kunde inte förstå hur hon hade hamnat där.När Maja inte hade ungarna att försvara var hon inte aggressiv, hon gömde sig när jag kom in iboden och det var inte lätt att hitta henne trots att det var litet.Men hon fick vara ifred och jag höll på med de andra katterna som hade hunnit bli lite tamare .
De andra bodkatterna fick andra stödhem och Maja fickflytta ihop med mina katter i stugan. Sen flyttade vi till stan där sonen hade sett efter en annan katt med 4 ungar från samma koloni, nu var mamman med en unge kvar.Det gick bra att föra ihop katterna men efter ett tag började maja som var rumsren, kissa i soffan. Då hade jag 5 vuxna katter och en unge.
Det var en hörnsoffa och jag tyckte först att det var trevligt att Maja vågade hoppa upp på soffan i stället för att ligga under den. sen började hon krafsa och kissa.Det tog ett tag att förstå att något hade hänt och Maja vågade inte gå in i badrummet där lådorna stod längre.När jag ställde en toalåda bredvid soffan fungerade det hur bra som helst sedan.
Maja var en mycket lågrankad katt, en gång var hon framme och petade lite på en boll, då kom kattungen på 5 månader och tassade till Maja och tog bollen.Maja kröp in under soffan igen ,hon visste att hon inte var värd att få leka med någon boll.Hon var en snäll katt men det gick inte att få klappa henne och inte ville hon äta ur handen. Men hon var mycket fäst vid min gamle hankatt och sen när kattungen flyttade kom det in 2 andra unga katter från en annan koloni. Efter ett tag blev Maja en kelig katt, mot ungkatterna absolut inte mot mig.
När vi skulle flytta ut till sommarstugan brukade Maja vara den katten som jag fick in i buren sist .En kväll höll vi på i flera timmar innan jag gav upp. Då hade jag försökt bygga in Maja i olika hörn med hjälp av kuddar,täcken m.m men hon lyckades överlista mig gång på gång och klättrade upp i soffans ryggstöd inuti. När hon märkte att jag hade givit upp kom hon fram och nosade på min hand som hon brukade göra ibland.Hon är en förlåtande katt. Sen gick hon och ropade efter sina kattkompisar som redan var ute på landet.
Maja låg mer och mer på soffan eller sängen och det syntes på henne hur nöjd hon var då hon låg bredvid min gamle hankatt. Inte för nära då Maja inte är en katt som tränger sig på, hon var nöjd med att ligga en bit ifrån. När hankatten gick för att äta var det ofta som Maja också råkade vara hungrig och hon åt lite försynt i skålen bredvid.
Det tog kanske nåt år sen började Maja leka mer och mer. I böran när hon bodde hos mig gjorde jag n¨ågra råttor av filt som jag lade in till henne som hon sedan massakrerade så här var en katt som visste hur man skulle behandlaen råtta. En favorit på sommaren är klöverblommor som jag drar med mig in då jag gillar att gå barfota ute.
Hon vill fortfarande inte bli klappad efter snart 5 år men även om framstegen är små så ser jag dom. Idag kan hon ta godis ur min hand och hon ligger gärna i en hängkoj på klätterställningen. Jag tycker också att det är härligt att se Maja säga ifrån när jag har haft kattungar här. de får inte ta hennes leksak.Den andra katten som är kvar från samma koloni är en katt som älskar att gosa med mig och är helt tam, men katter är olika.
Skulle det vara bättre för Maja att få vara ute, som en TNR-katt? Tja min mamma glömde dörren här i somras och alla katterna kom ut, även Maja. Men jag hade nätat in bron och drog en lina från nätdörren och under ytterdörren så bron fungerade som en kattfälla när dekom för att äta. Maja var ute några veckor men hon kom vid 4-tiden en morgon för att äta och då drog jag i snöret och nätdörren åkte igen.
Maja bara tittade bakom sig och konstaterade att nätdörren hade åkt igen. jag öppnade ytterdörren och Maja gick lugnt och stilla in. Sen hoppade hon upp på sängen och började tvätta sig.
Jag ser också att några av de andra lite yngre katterna tyr sig till Maja då hon börjar bli en av de äldsta katterna här ,och en av de lekfullaste när andan faller på.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Oh, vilken fin berättelse om lilla Maja. Du låter henne finnas på sina villkor och ser henne bli allt tryggare och ta för sig lite mer allt eftersom.

jag tror att Maja uppskattar att få vara inne och få kärlek, hon verkar va en blyg kisse så tror inte att hon skulle ha det vidare bra ute på egen hand, tråkigt att höra att hon inte verkar tycka sig själv värd att älska men det är ju framsteg i allafall, hoppas att hon senare får bättre självförtroende,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
En fin berättelse om en kisse som får leva som hon vill.
#2 Det var några år sen som hon tyckte att hon inte var värd att få leka med bollen. Nu har hon stigit i graderna och fått mer självförtroende. Hon är sällskaplig med de andra katterna, men mig bryr hon sig inte så mycket om. men jag är rätt OK då jag bjuder på räkor och grillad kyckling.
Kanhända blev det inte så mycket lek för henne de första åren, men det tar hon igen nu.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Vilken fin berättelse om Maja…tänk så skönt att hon fått göra de framsteg hon klarat av..o jag tror säkert att hon kommer att utvecklas än mer med tiden..hon uppskattar säkert att få vara inne i värmen..o veta att det alltid finns mat att tillgå…vad skönt att höra att Maja fått lite bättre självförtroende nu…
vad underbart att höra om Maja!
jag tycker det är underbart med folk som låter katter vara som de är och inte tvunget vill ha knäkatter 
dessutom så är ju Maja otroligt söt!!

#6 Jag har 2 kullsyskon som hela livet följts åt och fått samma "behandling". Den ena katten är definitivt ingen knäkatt medans den andra inte vet till sig hur mycket den vill gosa /bli buren etc. Katten som inte är knäkatt kommer gärna för en kort gosstund när HAN vill, sover gärna i min säng (kommer när jag somnat) men det värsta som finns är att bli lyft, buren eller få en klapp när JAG vill klappa… Jag tror det ligger mer i kattens personlighet.
Det är en fin berättelse om Maja.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Fint skrivet om lilla Maja :) och även om hon inte är kelkatt så är hon ju fin o titta på ;)

En underbar berättlse om en vacker katt o en person som är en san djurvän.
Du visar andra att det fins hopp för små skyggisar att de kan leva bra o må bra, fast de inte kurrar i knät.
Tur för Maja att du finns, o tänk så mycket ni två har kunnat hjälpa andra katter tillsammans.
De små som kanske saknar sin mamma så kommer Maja o tröstar.
En underbar o förstående dam lilla maja, finns många kisar som inte skulle vara lika snälla mot ständigt upp dyckande främmande katter.
Tur du ville ta hand om lilla Maja , annars hade hon kanske varit borta nu, o ingen hade fått vetat att hon igentligen är en underbar om snäll katt, o inte den spottande fräsade de hade sett.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Maja var den mest aggressiva katt som veterinären hade stött på.Då var det ändå en veterinär som jobbade ideellt i Samvetet de första åren. Från Majas koloni var det riktigt tuffa killar veterinären fick handskas med.
Jag har aldrig upplevt att Maja varit aggressiv. Visst har hon morrat och visat tänderna när jag har försökt få in henne i transportburen men inte värre än de andra skyggisarna.Maja har varit rädd och osäker och så försvarade hon ungarna. Kanske hade hon varit tamare nu omhon bara hade fått umgås med snälla tama katter, men här är flera andra katter av den blygare sorten.
En katt som verkar väldigt aggressiv ute behöver inte alls vara det innerst inne.Men den kan behöva mer tid för att vänja sig vid förändringar.

Då var det änu bättre att du vågade ta dig an den stora utmaningen som hon var.
Åren har ju visat att du har gjort rätt, o har fått
en go o numera vad det verkar mycket lycklig katt.
Önska det var fler som du majvi
som vågar ta en chans med vad andra anser ett omöjligt djur.
Så många avlivas tyvärr pga att folk inte tror att det går.
Okej! Alla djur går inte att få rätt på men de fallen är färren än man skulle kunna tro.
Å vissa skulle vara direkt djurplågeri att ens försöka med, alltid olika från djur till djur o person kemi mm.
Själv har jag tagit hand om hundar,råtter, katter o hästar mm som alla har sagt är omöjliga att få trygga osv.
De har alla visat att med tid o tålamod så kan de bli glada o trygga djur.
Okej! Den senaste hästen kan fortfarande få knäpp ryck o flyga i luften men det är en inorm skillnad mot innan, pluss att han har börjat visa att han facktiskt litar på mig i bland o dessa till fällen kommer oftare o oftare.Har haft honnom i snart 6år
Blev glad av att läsa historien om dig o din lilla katt Maja.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Fin berättelse…. HEja!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....