Det är synd om våran Fräs
nu märks det att hon trivs sämre och sämre våran hitteFräs.. hon och Tiffy slåss än och nu när våran bebis kommit så är soffan nerkissad nästan varje dag känns det som.. detta trots tillgång till utevistelse och ren låda.. hon har ju alltid varit väldigt skygg i perioder och gosig i perioder,, men de gosiga perioderna har försvunnit och hon gosar bara med hunden.. hon gillar verkligen inte förändringen *suck* nu vet jag inte vad jag ska göra längre.. det kanske är bäst att omplacera till ngt lugnt hem med kattvana människor.,.kanske med hund men utan katt? vad tror ni?
har ju skrivit en del trådar om henne nu, men inga av tipsen har hjälpt tyvärr..
Kanske bäst att omplacera henne som du skriver. Hon kanske behöver lugn och ro…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Ja puttar för den söta tjejen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
usch ja jag har gråtit mig till sömns ett par dagar nu. att det ska vara så svårt att komma till ett beslut.. just nu så är hon ju ute det mesta av dygnet och trivs bra med det, men hon vill ju kunna vara inne med..
är det någon härinne som känner sig manad att ta hand om en speciell kise så hade beslutet blivit lite lättare?
jag önskar verkligen det bästa för denna speciella katten.. men just nu har jag ingen aning om vad det är.. men mest troligt så är det ju bäst för henne med ett nytt hem snarast..
hon är kastrerad & id-märkt, men inte vaccinerad eftersom hon vägrat komma in senaste gångerna vi åkte till vetten och vi har inte körkort själv så vi har ingen möjlighet att köra närsomhelst..
hon vill iaf ha ett hem med kattvana människor.. ett plus är om ni har haft hand om skygga katter innan, men hon är ju eg inte skygg i ordets rätta bemärkelse, hon är gosig i perioder och tycker enbart om folk hon känner.. annars gömmer hon sig..
eftersom jag vet att du har kämpar mycket för att katterna ska gå braihopp så vet jag att du har ju gjort allt man kan göra. Och kanske för hennes skull skulle det vara skönas o komma till kattfritt hem då med någon äldre person/er där med lite lugnare.

det är ju så vanligt att katterna reagerar när det blir förändringar i huset..puttar upp för den fina lilla kissen!
Jag puttar jag med…Känn så hemskt att inget kunna göra….
*Putt*
tack för att ni puttar! jag vet att de flesta här har fullt med katter.. men kanske har någon mormor/morfar eller föräldrar eller ngn äldre bekant som behöver en speciell och bra vän? jag håller tummarna för det, det behövs ju en ägare med förståelse för att det kan ta tid att vinna hennes förtroende..
men hon är ju totalt rumsren annars och väldigt trevlig när hon fått förtroende för en och vill gosa.. spinner som tokig :)
en liten bild från innan hennes gosvägran.. ingen jättebra bild men ändå.
Putt för lilla fina kissen!

putt!!
ska prova en omgång till med Feliway medans vi letar vidare i bekantskapskretsen efter ett hem.. jag vill ju verkligen ha henne kvar.. *suck* hade vi haft råd så hade vi flyttat till en gård för at hon skulle kunna bo som delvis stallkatt.. det hade passat henne perfekt..
hon är iaf en frisk och charmig tjej, aldrig varit sjuk förutom förkyld och nästan blodlös av lusangrepp när jag hittade henne (hon bör ha varit 5 veckor då) men sen dess har hon varit helt frisk!
Putt för lilla tjejen!
puttar och ser om ngn vill ta emot henne!

puttar upp!

vad tråkigt att det är som det är….. hade jag inte varit så tjurskallig så hade inte min Buzan funnits idag… hon kissade på fel ställen i 7 år….men jag vägrade att ta bort henne…. vet inte riktigt vad som sen blev skillnad förutom att vi flyttade och kastade både soffa o säng… nu har hon NÄSTAN varit kissfri i 2 år….det kan hända ibland men jag är inte riktigt 100 på att det är hon…. kan vara en kattherre åxå som vill kasta ljus åt fel kisse….. du skriver att hon slåss med Tiffy… o det tycker jag kan låta som det kan vara huvudproblemet…. min anonyma kattherre (har bara en) är völdigt tjurskallig ibland o har anfallit Buzan som inte vill eller kan försvara sej… där har jag kämpat på med den anonyma kattherren BRUNO o gett honom en massa tid o framför allt en massa supergod mat (Advancefoder) som gör att han oftast är lugn… låter annars rätt likt min Buzan som stundtals är världens gosegris o sedan helt immun mot gos….men hon har blivit gosigare…. idag är hon 9 år….men ´jag tror du gör det rätta att försöka hitta ett nytt hem till henne…. hur länge har ni haft Fräs?….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#15 jag har haft fräs sen hon var 5-6 veckor gammal (då adopterades hon av en hona som hade ungar i vårt badrum) och nu är hon runt 2 år.. Tiffy och hon slogs även innan bebisen kom men då kissade inte Fräs i soffan utan bara om man glömt något mjukt på golvet eller om lådan inte var ren nog.. soffan började hon med när vi kommit hem från BB.. Tiffy och Fräs har slagits i ett år ungefär.. sen jag och min sambo flyttade ihop (Tiffy är hans katt) ..
#17 Du det verkar vara ett solklart fall av protestbeteende som Fräs visar. Det har hänt en hel del förändringar senaste året. Du har flyttat ihop med sambo, ytterligare en katt i huset, bäbis. Allt det där är ganska typiska saker som katter kan reagera emot. I normala fall går sådant där över, men katter som är lite extra känsliga kan få det riktigt jobbigt. Fräs bakgrund att hon blivit av med sin mamma så tidigt är en trolig anledning.
Förstår att du gjort allt du kan för att komma tillrätta med problemen. Man kan ju inte gärna slänga ut man och barn för att katten ska må bra. Om problemen bara hängde ihop med Tiffy kunde en lösning vara att omplacera henne istället vilket kanske är lättare. Men nu verkar det ju vara mer invecklat än så.
När du prövade Feliway sist - hade det någon effekt tyckte du? Feliway doftangivare är det som fungerar i sådana här lägen. (Den man sätter i kontakten).
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Putt för lilla bråkiga kissen…..
#18 jag tyckte att Feliway hade pytteliten effekt ett tag, men det gick fort över.. och det hade enbart effekt på hennes kelighet, inte på kissandet.. det var lika mkt som innan..
har provat Felifriend för hanteringen, men det funkar inte alls..
salgsmålen mellan Tiffy och Fräs har avtagit nu när Fräs bor mest ute, hon har fått eget krypin men där kan hon inte bo i vinter!! kissar gör hon omedelbart när hon kommer in, ofta går hon och tar en titt på bebis och sen omedelbart till soffan / under sängen och kissar..
häromdagen låg hon faktiskt i mitt knä och kelade i flera minuter, jag satt ute i trädgårds stolen.. det är första gången i hela hennes liv som hon legat kvar i knäet mer än 2 sekunder, har aldrig försökt att tvinga henne att kela.. så det finns gott hopp för att hon ska bli en kelig och glad katt om omgivningarna blir som hon vill..
(tack Gunilla.H för att du puttar för min söta lilla tjej)
Ja jag är ju en otrolig motståndare till utekatter, men det är inte på grund av väder. För den sakens skull, går det ju att lösa. Antingen, om du gör en isolerad liten koja själv, eller köper en från www.kattkoja.se
Du kan gott köpa en av andra sortering, ingen skillnad på kvalitet. Vill även tipsa dig om medlet Dettol. Tvättar du med det, så är det ingen kisse, som går till just den platsen på i alla fall en vecka. Luktar fräscht, dessutom. Mitzi fock sin flaska som hon köpte via mig nu. Ska bli intressant att höra vad hon tycker.
#21 jag har inte hittat det medlet ngnstans.. men kan man köpa via dig så provar jag gärna!

Det luktar jättefräsch kan jag säga.
Jag har gått igenom en del av soffan där Teddy bajsat och kissat, sedan har jag tagit vissa ställen i hallen där han bajsat, som trösklar och skohyllan av trä som kan vara svåra att få bort lukten ur.
Men nu luktar det fräscht 
Jag fick hejda mig så jag inte gick igenom HELA lägenheten för stackars Mizzi måste ju få röra sig någonstans hehehe.
Han har iofs legat och sovit i grabbens rum hela dan, eftersom han letar efter Teddy på nätterna stackarn
så måste han ta igen en del sömn.
Ska bli intressant att se hur han reagerar på doften när han vaknar sen.
Har en känsla av att han inte kommer uppskatta den lika mycket som matte 
#23 tar det bort kissluketn helt? Har nån som ibland kissar under badkaret och varje gång det blir blött luktar det, så det här kanske kan va nå

Än så länge luktar det bara av medlet i alla fall 

Nu har jag varit och sniffat i soffan jag tvättade av i går, och det luktar inget kattkiss eller kattbajs tjoho, va bra detta medlet är 

Och var kan man köpa detta mirakelmedel?

Jag fick hjälp av Gunilla att få tag i mitt, men det ska tydligen gå att få tag på i invandrarbutiker eller vad dom nu heter 

Ja jag köper gärna åt er, men frakten blir så hemske dyr. Själva flaskan kostar inte mer än 35 kr. Men sen väger den ju 500 gram och är tjockare än 3 cm, så det billigaste alternativet är för en flaska de där färdigportopåsaran för 40 kr. Om man nu gillar medlet, så kan man ju köpa tre flaskor och förhoppningsvis går de ner i en sån där färdig 60krpåse.
Mizzi, kul att du gillade det! Visst luktar det fräscht! Och som sagt, finns i invandrarbutiker. Ingen annan stans.

Invandrarbutiker?
Ja KArin….. suck… med risk att få på moppe här, om jag säger TurkICA? Elelr HAlalbutiker? Här i Strömstad har vi väl 5-6 stycken, minst. De har ännu fulare namn i folkmun här. OBs! Inte att förväxla med de butiker som säljer kinesiska och indiska varor, där har jag svårt att ro att det finns. Men om vi säger, butiker för folk runt Medelhavet då? På bägge sidor och Balkan? Pst… JAg älskar att gå i de butikerna…. Det luktar så härligt kryddigt och så har de mycket godare oliver, än de man köper i vanliga butiker!
#31. Vi har också sådana kryddiga butiker här… vad heter det där som luktar gott? Heter det dettol?

Såna butiker måste ju finnas inne i Karlskrona! Så invandrartätt som det är runt om Staun!
JApp, Dettol Bild på flaskan här i tråden i inlägg nr #29. JAg fick faktiskt tips om Dettol av han som förmedlade vår Jämthund. Preparatet används väldigt mycket av hundägare även för att träna rumsrenhet hos hund.
Ok… ska faktiskt kolla om det finns i "mina" affärer också :)
Ja ta bilden och skriv ut den, det kan vara till stor hjälp!
Gunilla, kan du handla åt mig då? jag har ju alla möjliga djur så kanske likabra att satsa på 3 på en gång om de gårn ner i i en 60kr påse?
kan du PM mig med vad det blir och vart jag ska betala det om du har lust att fixa åt mig?
det borde ju gå att hitta i malmö men det dröjer innan jag kan ta mig dit med bebis och allt..
Ja visst kan jag göra det. PM:a mig dintt namn och adress, så får du mitt kontonummer, så fixar jag det i veckan.
oh toppen Gunilla!
nu har jag behandlat hela soffan med Dettol, jag tog kanske i liiiite mkt *s* för hela soffan verkligen stinker av det fortfarande.. men inga katter har kissat i den vad jag märkt på en vecka iallafall.. konstigt nog vill hunden fortfarande ligga i den. .det ville hon inte de första dagarna efter att jag sprayade den *s*
-----------------------------------------------------------
slagsmål mellan våra kisar har vi än.. och ingen särskilt tam Fräs heller.. hon går att gosa med ute, men inte inne.. vill även äta ute helst..
jaha nu var det dags att hitta andra ställen att kissa på har jag märkt :( det är lite mkt att orka med en 7v bebis och alla andra djuren + en innekissande mise
jag är så trött just nu 
Försök att sätta ut annonser överallt på internet och i affärer. Hon kanske vill vara ensam katt i familjen.
Lycka till.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#42 Följ essuts råd och sätt ut annonser på alla ställen som du kan komma åt. Ta med foton och försök att göra en rättvisande beskrivning av henne. Viktigt att du berättar om hennes behov och karaktär på ett så uttömande sätt som möjligt.
Sajterna Spinn www.katt.nu samt Svenska katters sida www.katter.nu har särskilda annonsforum där man får annonsera gratis när det gäller hittekatter.
Har du prövat med att hålla henne inlåst i ett rum under en begränsad tid? Katter brukar nämligen inte kissa på fel ställe i samma rum som de äter och sover. Det är inte helt ovanligt att katter börjar protestkissa när familjeförhållandena förändras.
Vi har en artikel om den här typen av problem som jag tycker du ska läsa om du inte redan gjort det: När katten kissar på fel ställe. Där hittar du mycket bra tips och råd.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Puttar upp för lilla kissen!

*putt*…
#44 tack för annonserings tipsen! japp jag har prövat det samt läst artikeln och provat alla tänkbara tips mkt länge nu.. börjar ge upp hoppet på riktigt

*puttar upp o hoppas att det blir en lösning på det hela som alla parter är nöjda med*…
#48 ja det viktigaste är ju att katten är nöjd, hade ju hoppats att hon kunde vara lycklig hos oss, men det har hon inte varit på 1 år nu..
Nu har sambon fått jobb så nu letar vi efter ny större lägenhet för både våran och Fräsens skull.. men tyvärr för henne så kommer hon vara tvungen att bli innekatt. men jag håller tummarna för att hon ska klara det i en större bostad med gott om plats för henne att gå undan.
jag får väl ta ett par timmar koppelpromenad med henne om dagen om det skulle behövas.
Vill verkligen ha min Fräs kvar! så kanske en flytt kan vara bra.. eller så blir det värre *suck* lite orolig är jag allt nu..

hoppas ni hittar en bra lägenhet för er och Fräs…. hoppas hon kommer att trivas bättre…. jag märkte för att par år sedan när jag var bostadslös med 5 katter att kissarna stortrivdes sedan när vi slutade flytta runt… hoppas det blir likadant för er….
håller tummarna för er och lilla fröken Fräs… Hoppas det hjälpte med Dettolen i allafall!
#50 En flytt kan hjälpa i sådana här lägen. Då kommer båda katterna i ett nytt läge där ingen av dem har övertaget. Det kan ändra på deras positioner inbördes. Och om det blir större yta och mer svängrum kan det även minska stressen. Använd Felway dosautomat när ni flyttar. Det underlättar också anpassningen i den nya miljön.
//Lena
Ja, om det är nån tröst..Innepinkar katter,…Ett stort bekymmer, verkligen..Min dotter har en riktig protestpinkar kisse, denna kisse har under säkert 5-6 år pinkat, bänkar, spisar, vagnar leksaker, bakom soffor, Ja name it..Min dotter grinade å va på väg att ge upp..Så flyttade dom in i ett radhus.. ..Å i detta hus fanns sen tidigare en kattlucka, som de tidigare ägarna haft till sin kisse, det tog lilla Exotica några månader att upptäcka finessen med denna lucka,..Nu är (peppar, peppar, ta i trä)..Kissen helt rumsren, en lycklig kisse, myser över sitt nya liv..Man ser en enorm skillnad på henne…Så en flytt kan vara en positiv grej, på många sätt för kissen..Lycka till/catfoot
tack fär lyckönskningarna! vi har ännu inte hittat någon ny lägenhet tyvärr.. men vi letar för fullt! så jag hoppas vi hittar något snart..
det har int varit några allvarliga slagsmål med blod på ett tag iallafall.. så för tillfället är det lite lugnare.. även soffan har fått vara ifred från kisskatt sen jag dränkte den i dettoll.. men de andra 2 har inga problem att sova i soffan trots dettol lukt :)
kissande på handdukar ser jag inte som ett lika stort problem.. så länge möblerna får vara ifred.. visst, det hade varit skönt om hon bara kissade i lådan, men förtillfället är det mest när hon behöver demonstrera lite extra..

Vad söt liten kisse hon är. Ligger där och sträcker på sig :)
Så skönt att det funkar! HAr du hittat egen inköpskälla ifll du behöver mer? Annars så får du skrika till!
#57 har inte hittat något eget ställe men det är ju jättedrygt så jag har så det räcker ett bra tag :) jag skriker till om det behövs mer.. använder det till allt möjligt numera *s* rengöring och desinficering av det mesta! det är verkligen ett bra medel!
jag har ju inte uppdaterat våran Fräs-tråd!! dumma mej!
vi har ju flyttat till Rydsgård och Fräs har även hon kommit hit trots att hon hann vara på rymmen i över en månad först, och efter penicillin behandling och om introduktion till de andra katterna så har hon inte kissat inne alls! de är numera innekatter hela bunten och även om hon fortfarande är sitt vanliga skygga/period gosande jag så verkar hon trivas inne efter sitt stora äventyr!
hon verkar även gilla att vi har extra katter hemma.. eftersom det gör att Tiffy har fullt upp och hinner/orkar trakassera Fräs..
och som jag skrev i en annan tråd, Fräs lekte med en boll idag!! helt öppet mitt på golvet, det har hon aldrig gjort förr inte ens som bebbe..
så jag håller tummarna för att allt fortsätter och att vi får vara en lycklig familj fylld med underbara katter som bara kissar på lådan!!

vad kul att höra…..alltid kul att höra när det vänder….

Vad skönt att höra att det har vänt. Men blir alltid lycklig när man hör att fler katter är bättre än få katter. ;)

#58 Vilka härliga nyheter, nu blev jag riktigt glad här framför skärmen!

Vad skönt att du gav inte upp, lycka till med med Fräs och dom andra katterna
Åh, då kanske det hjälpte med Dettolen?
#63 japp + att vi flyttade ifrån en del av hennes favvorit kiss ställen! men dettolen var superbra i soffan! den luktar inte kattkiss alls vad jag kan märka.. men den luktade fräsch dettol rätt länge ;)
nu slåss de igen
inte så farligt än men hoppas att hon inte börjar kissa igen.. här e ju trägolv..