Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1596 ggr
kattassen
0

Grannkatten ute i snön:-(

I eftermiddags noterades att grannkatten var ute. Nåja, det är ju ingen ovanlighet, han kommer och går som han vill. Nu har vi under kvällen noterat att grannarna inte är hemma och katten sedan i eftermiddags har varit ute.

Vid 17.30 orkade jag inte åse detta längre. Snön yr utanför fönstren nu ikväll i Göteborg och det är ingen mysig tillvaro för en katt.

Katten bars resolut in i köket….

Han åt med god aptit och har sedan dess legat på köksstolen med vår trio fundersamt vandrande runt honom…

Nu äter han kvällsmat och grannarna är fortfarande inte hemma.

Ja, vad gör man? Det går ju inte att sitta stilla tigande i en sådan situation. Vad skulle ni gjort och vad gör ni när sedan grannarna dyker upp?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jenna-Gun
0

Näe det skulle jag inte klara att se. Därför får de katter som kommer in hos oss stanna inne tills det blir bättre väder.

Magda
0

jag hade nog frågat grannarna om de inte hittat katten för att kunna släppa in den innan de åkte eller något i den stilen..

kanske säga att du sett att den frös och ville in så därför kom den in till dig..

mariia89
0

Jag hade självklart gjort samma sak som du. Men jag kan också förstå grannarna lite. Jag vet själv ibland när vi ska åka iväg och våran ena katt är ute (han brukar vara ute hela dagarna och komma in på kvällen) Ibland har man ju fått köra iväg för att man måste fast man inte fått in honom och ropat i en timme.. Detta har hänt några gånger men vad gör man?

Maria

kattassen
0

Jodå jag har god kontakt med grannskapet så jag tar nog katten under armen när jag ser det kommit hem och säger att han varit inne i värmen under kvällen nu när vädret varit så uselt.

Detta har ju hänt många gånger då har vädret varit hyfsat men i kväll är det ruggit eländigt.

mariia89
0

Ja, men sen är ju vissa sånna med att katterna inte får vara inne när dom åker iväg.. Och då tycker jag det blir en helt annan sak…

Maria

mymlanbus
0

Jag hade med tagit in kissen, hade inte klarat av att se den där ute i kylan och snön.

Hade tagit kissen under armen när grannarna kommit hem och sagt att kissen hade varit hos mig för att den såg så frusen ut :)

Simson
0

Det beror nog på hur många gånger jag sett att de lämnat katten ute. Dvs inte bara inte lyckats få in den. Att de medvetet struntat i att bry sig i att ta in den menar jag. Om de inte bemödat sig speciellt mycket tidigare så hade jag denna gång, som du, tagit in katten men då inte heller brytt mig i grannarna och inte släppt ut katten heller utan väntat på att de själva fick gå runt och leta efter katten. Typ "don efter person" eller bibelns "ett öga för ett öga". Låter lite märkabert men kanske de behöver känna oron för att förstå? OBS detta bara om jag av erfarenhet vetat att de struntat i att ta in katten tidigare gånger.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

kattassen
0

Jag har nu satt en lapp på deras dörr:

"S gillade inte att vara ute i snön så han är nu inne hos oss och värmer sig. MT"

Får la se om det blir någon reaktion.

mariia89
0

Bra gjort :) Men vet du att dom medvetet brukar lämna katten ute, eller är det bara att dom inte fått in den innan dom åkt?

Maria

kattassen
0

#9 Nja det är nog så att är han inte hemma när bilen rullar så får han komma när han kommer. Så brukar det vara.

mariia89
0

#10 Ok, men dom kastar inte ut honom när dom kör iaf. För då hade det varit extra synd om lille kisse!

Maria

kattassen
0

Nope så illa är det inte, men omsorgen kunde nog varit lite bättre tycker jag. En kattlucka till förrådet eller så hade varit på sin plats kanske.

mariia89
0

Ja, speciellt om dom är borta mycket och länge så kan det definitivt vara en bra ide! Du kan ju alltid tipsa dom ;)

Maria

essut50
0

Bra att du tog in katten, det skulle jag oxå ha gort.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

evamojje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra att du tog in den. Tycker att du kan säga till dina grannar på ett vänligt sätt, att katten var frusen men ingen var hemma så därför fick han hänga på dig in. Det borde få dom både glada att du brydde dig och förhoppningsvis fundera lite nästa gång dom åker iväg i kylan.

Angående att katten var ute så ska man inte förutsätta att katten inte har det bra. Det syns på katten om den inte har det bra. Tex, den är mager och luggsliten. Men som sagt ibland måste man iväg och katten är på drift, sånt händer.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Alexej
0

Frågan är ju alltid om katten har ett ställe där den kan gå in. En av mina katter bor i stallet, han tycker det är tjatig med alla katter här inne. Han kommer bara när han vill. Men jag har i stallet en massa ställe med filtar, madrasser osv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankah
0

Bra att du tog in honom, vilka snälla kissar du har som inte börjar slåss med besökare!

Man tycker ju att de kanske borde skaffa sig en kattlucka, så att herr Katt kan komma och gå som han vill istället, då behöver de ju inte oroa sig!

majvi
0

När jag jobbar är jag borta hela dagarna och en del av katterna vill gå ut på morgonen.Men det finns alltid mat ute och jag har bäddat i frigolitlådor i boden och under huset. Men ibland kan de sitta på bron och vänta när jag kommer hem och en utomstående kan tro att de inte har någonstans att gå in.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jenna-Gun
0

#18 Ja så är det ju ibland.

Här har vi kattluckor. Så de kommer både ut o in. Men det innebär oxå att andras katter kommer in. På natten kan våra katter inte gå ut. Men andra katter kan komma in. Så har vi det för att katter inte ska fara illa ute i extrem kyla som det ofta är här uppe i norrland.

Kan inte med att katter fryser pga att ägaren inte släpper in sin katt. Så skulle vi aldrig kunna göra.

kattassen
0

Allt löste ju sig till det bästa. Grannarna hade blivit fast i snön en bra bit utanför Göteborg på väg som snöat igen. De hade inte alls planerat att komma hem senare än 6-7 tiden men klockan blev nästan 11 innan de vart hemma. Gosekissen låg då och trynade gott i en kattbädd i gästsoffan.Vi blev nog alla lite överraskade av det ymniga snöandet här i gårkväll - det är vi inte vana vid längre här i Götet…

Katten är så trevlig och har varit vår grannkatt i snart 9 år, våra katter känner honom också - dock har han inte varit här inne förut men de stöter ju på varandra på utsidan rätt mycket och har nospussats förutFlört

[LucyInTheSky]
0

Jag tycker inte man ska plocka in andras katter.. =/ Men här kände du ju granarna och allt blev bra.. Men jag hade blivit jätte arg om någon som jag inte kände tagit in min kisse! När dom ser att han är frisk och kry och har ägare.

Här hos oss finns det en katt Simba som bor på andra våningen i trapphuset mitt i mot. Han är ute nästan jämt. Och jag har pratat med hans matte för jag undrade hur hon lärt honom vilken dörr som var hans. Funderade ju på att släppa ut Ruu. Men hon sa att han trivdes ute och han fick komma in när han ville. Och att han snabbt lärt sig hur man kom in =) En lapp på ytterdörren så släpper alla i trappuppgången in honom när dom går in. Men hon sa också att en granne släppt in Simba till sig och ja behållt honom där. För att han hoppat upp på hennes balkong och "sett frusen ut" Hans matte fick leta och sätta upp lappar för att hitta kisse igen. Så nej jag tycker inte man ska ta in katter bara så där..

Men du ville väl och kände grannen. Så det är en sak..

kattassen
0

#21  Jag kan säga att jag hade blivit glad om någon hade gjort så mot min katt om vi blivit fast stormen och inte hade kommit hem i tid. Om man sedan såg hur det såg ut i Göteborg i går kväll hade ingen kunnat stå emot detta. Från sen eftermiddag till sen kväll var det i praktiken snöstorm och katten satt på trappan och väntade på sin familj. Han känner mig väl då vi är kattvakter där rätt som oftast och är van vid våra katter också.

Jag skrev också ovan - att jag satte upp en lapp på deras dörr vart katten var vilket gjorde att de ringde på och tackade för hjälpen när de väl kom hem.

Allt väl denna gång alltså.Glad

Sidentass
0

Jag hade också tagit in katten..o vilken bra idé med lappen du satte upp..hade det varit min katt som grannar månat om på detta vis hade jag blivit jätteglad!

Hawknestgrove
0

UNgefär vad jag hade jort jag med. MEn tipsa dem om http://www.kattkoja.se/

Kostar inte mycket!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

#24 Hm, vi har diskuterat det lite av och till likaså att sätta ut lite mat på baksidan när man vet att det blir en lång bortadag, men de vill inte ha påhälsning av andra katter osv.

Vi är alla olika och de har sin inställning - jag försöker bara se till att katten har en dräglig tillvaro om den är ute och ingen är hemma.

Lika lätt hade det vara att sätta en kattlucka i vidhängande förrådsdörr och där inne gjort en liten myshörna för katten - likadant där resonerar man att man inte vill ha andra katter där.

Det problemet finns dock inte då vi ställer vår förrådsdörr på glänt ibland när vi vet att kisse är ensam och ute. Vi har aldrig haft påhälsning av andra katter där. Så många finns det inte som ränner runt här- gudskelov.