Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1754 ggr
tervmatte
0

En dödsbokatt söker nytt hem :-(

Hela historien är för tragisk för att jag ska orka beskriva den ännu en gång.

Här står allting som har hänt:

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=166160

Summa summarum är att det finns en kastrerad katt på ca 5 år som behöver ett nytt hem efter att både hans kattkamrat och hans husse och matte dog efter en kodioxidförgiftning hemma.

Den är verkligen supergosig och snäll och behöver en ny familj som skulle älska honom i resten av hans dagar.

Jag klistrar in ett sista inlägg från kattforumet där även bilderna på Torsten finns:

En liten uppdatering.

Tio dagar har gått utan att någon polis hörde av sig… Är jag överraskad? Nej :roll: :roll: :roll:

Idag lyckades jag fånga katten :hi5: . Vi har inte sett den på en vecka och all man som vi ställde fram var kvar orörd… Vi visste att han lever då jag hällde ut en plätt med mjöl framför kattluckan på utsidan som vi slätade ut varje dag och varje dag fanns det nya avtryck i.

Nåväl. Idag när min make hängde tvätten på övervåningen fick han se kissen utanför grannens hus och maken kutade ner efter bästa förmåga (har ischias) och sade det till mig. Jag slängde på mig en jacka och tennisskor, grep tag i en makrill i tomatsås burk som var inköpt speciellt för det tillfälle och sprang ut.
Jag närmade mig katten försiktigt med burken i handen framför mig och blåste lite på den så att doften skulle nå katten.
Torsten, som katten heter, tittade på mig och började jama sådär ynkligt som bara han kan. Efter 20-30 sekunder kom den fram till burken och började äta. Jag klappade honom lite försiktigt och då backade han lite. Men jag fortsatte prata lugnande till honom och blåste mot burken igen. Då kom han tillbaka och började äta igen. Och då tänkte jag att det får bära eller brista… Jag grep tag i katten och tryckte han mot bröstet. Jag visste inte hur han skulle reagera då i grannskapet är han känd som en som inte vill ha med människor att göra. Jag väntade mig en massa klor i ansiktet och förbannade mig själv över att jag glömde ta på mig tjocka vantar.

Döm om min förvåning när var lugn och började spinna. Jag såg ut som en :shock: och gick gå mot buren som vi tidigare ställde vid kattluckan. Jag stoppade in Torsten i den och bar hem honom under högljuda protester från hans sida.

Jag släppte ut honom i gästrummet och han fortsatte jama. Då satt jag mig bredvid honom i sängen och klappade honom. Han började nästan genast buffa med huvudet och spinna. En riktig goding med andra ord. Han vill tydligen inte närma sig någon som han inte känner med så fort man har klappad honom så är han såld :smile:

Vi som med honom en eftermiddags tupplur och jag måste säga att han är helt otroligt gosig. Han puffar med huvudet hela tiden, kurrar, lägger sig på ryggen och vill att man ska gosa magen på honom, trampar i luften och på oss, vill ligga så nära en som det bara går, trycker huvudet mot våra huvud och vill smälta in i en.

Jag behandlade honom med Frontline ifall han har några parasiter vilket jag inte tror ifs då han är jätteren och fin i både pälsen, öronen, ögonen och näsan. Jag mejlade till dottern och han är troligen vaccinerad.

Så nu behöver han "bara" ett nytt hem och en ny familj.
Imorgon ska jag ringa till katthemmet och se vad dem säger. Här kan han inte stanna då vi har redan fem katter och en hund.
Vet Ni någon som är ute efter en kastrerad, gosig och snäll hankatt? Åldern uppskattar jag till ca 5 år.

Katten finns i Kalmar län, Hultsfred kommun.

Lite bilder på gosmaskinen: Bilderna är tagna med en mobiltelefon så kvalitet är inte det bästa…

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Debattia
0

Var bor denna kisse?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Atiz
0

Putt för denna gosekatt.

tervmatte
0

Förlåt, glömde nog skriva detta. Jag ändrade i huvudinlägget också.

Katten finns i Hultsfred kommun, Kalmar län.

Atiz
0

Underbart att ni orkar bry er efter allt. Kissen verkar ju helgo så han behöver verkligen kärlek och omvårdnad.

Atiz
0

Om jag förstår det rätt så är Torsten van vid att gå och komma som han vill??

Debattia
0

Har läst tråden och ibland överträffar verkligheten fantasin. Vilken fruktansvärd tragedi ! Men ni har gjort en jätteinsats och jag tycker att ni absolut inte ska känna ni gjort något fel. Kanske bäst prata med ottern om katten innan den placeras någonstans om ni har möjlighet ha den kvar ett tag? Tror inte det blir svårt hitta ett hem till den kissekatten . Jag var och lämnade en hankatt förra helgen till sitt nya hem som såg ut ungefär som Torsten och han var mellan 6-8 år.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

tervmatte
0

Självklart har vi frågat dottern.

Vi har pratat med henne för några timmar sedan och hon är jätteglad att vi tog in honom. Hon säger att hon kan inte ta med katten till Hamburg. Hon bor mitt i stan i en liten lägenhet och vill inte ha en katt i sådana förhållanden.

Hon hoppas av hela sitt hjärta att vi hittar ett hem åt den.

Jo, katten är van att gå in och ut genom en kattlucka.

Men som vi redan vet så går det döpa om en ute katt till en innekatt med lite tålamod, kunskap och engagemang.

Atiz
0

Joo.. det kan väl gå, men bättre leta efter boförhållande där katten kan gå ut o in, i första hand.

tervmatte
0

#8 Helt rätt.

kappa
0

Puttar för Torsten!

huskatt08
0

Åh..så underbart att ni fick tag i missen…har ju följt din tråd…och blev orolig när du inte skrev.

Så det kom ingen polis fast de visste att där fanns en katt kvar i huset Skrikandes

Så fin han är Torsten och verkade bli så glad att få komma in till er Skrattande

Söker du permanent hem eller stöd hem?

Vad sa de på katthemmet du hade varit i kontakt med…kan de hjälpa dig?

tervmatte
0

Visst är han fin..

Vi söker ett permanent hem till Torsten. Han har redan fått flytta en gång innan (mina grannar har tagit honom från en familj där nya pojkvännen hatade katter och hade för vanan att sparka på honom…) så vi vill inte att han ska behöva flytta många gånger till.

Just nu bor han i ett tredje hem så att säga - hos oss. Med det permanenta hemmet blir det fyra. Det räcker för det lilla livet.

Jag har varit i kontakt med katthemmet idag och dem säger att dem kan bara ta emot honom om polisen eller länsstyrelsen betalar för hans vistelse där tills han omplaceras. Katthemmet ligger i ett annat kommun och får inte några bidrag från vår.

Länsstyrelsen som både vi och katthemmet pratade med säger att dem tänker inte betala och att katten ska omplaceras omedelbart eller avlivas så att dem slipper lägga ut en "massa" pengar på den. Katthemmet kan i sin tur inte lova att den första personen som kommer till dit ska falla just för Torsten….

Så nu är vi i moment 22…. Vi kan inte ha honom här någon längre stund då vi har redan fem katter och en hund, varav ena kattunge som är sjuk och smittar. Just nu är han i vårt gästrum men där kan han inte stanna då min familj ska komma snart och rummet ska saneras  och desinficeras innan. (Min pappa fick nyligen en benmärgstransplantation och är känslig för bakterier, virus och infektioner. Katter får igentligen inte vistas i det rummet) . Katthemmet vill inte ta emot honom för att polisen/länsstyrelsen inte vill betala för hans vistelse där. Dottern kan inte heller ta honom till Tyskland…

Fasiken vad ska vi göra nu? Katten måste hitta ett hem supersnabbt ju… Och det brukar inte gå så fort…

Alexej
0

Kan ni inte ta kontakt med reportern som skrev om olykan i tidningen. Att han gör en uppföjning om katten som söker ett hem nu?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tervmatte
0

#13 Vi har redan pratat med honom flera gånger och bad att han skulle skriva i artikeln att det finns en katt kvar som söker ett hem och att det är akut. Men utan resultat… Dem är bara ute efter sensationer och tragedier.. Skiter i en katt …. Låt den självdö…

huskatt08
0

Ja då förstår jag att det är bäst för Torsten att få ett permanent hem…han har ju redan haft det struligt.

Suck..vad säger man..katter får inget kosta det är dom inte värda Skrikandes i vissa ögon.

Hade kunnat ställa upp som stödhem för honom…har två egna missar och inte tänkt ha någon mera egen…men jag förstår att ett permanent hem är att föredra.

Har du annonserat på ex blocket mm?

tervmatte
0

Huskatt08

Det är jättesnällt av dig att erbjuda att vara stödhem åt stackaren. Jag uppskattar det verkligen.

Jag fick nyligen PM från en tjej som kanske kan ta honom. Det som ska lösas är transporten från Hultsfred till Falköping.

Sedan måste vi kolla om han är rumsren. Tills nu kissade han en gång i lådan med på det stora hela vet vi inte hur det är med det.

Så nu får vi hålla tummarna…

huskatt08
0

Åh..det låter ju bra om han kan få ett permanent hem.

Ang transporten…har du kollat på djurtransport härinne…där kan finnas något…förhoppningsvis.

Sidentass
0

Åhhh vilken underbar kisse!! Smälter som smör när man hör om hur gosig han är..vilken tur att ni kunde fånga in honom….och ser att det ser ut att lösa sig med framtida hem, de värmer verklgen i hjärtat:-)

tervmatte
0

Grrrrrrrrrrrrrr………… Såååååååå arg jag är nu :swear: :swear: :swear:

Fick ett samtal nyss. Det var kommunens skyddsjägare som undrade var man kan få tag på katten som tydligen springer runt här i området. Han har fått i uppdrag av polisen att skjuta honom :shock: :swear:
Va f*n?!?!
Dem fick ju i uppdrag från Länsstyrelsen att hämta katten och lämna den på katthemmet på deras bekostnad. Det är vad vi fick veta av en person på länsstyrelsen. Sedan började dem tydligen backa och ville inte längre betala för honom fick vi veta av katthemmet. Och nu ringer det en skytt hit och undrar om vi vet var katten finns för att han ska skjuta den?!?
Man blir förba***d för mindre. Om det vore en hund så skulle han tas direkt och lämnas på ett pensionat. Men katten? Nej, det är bara att skjuta den :wait:

Det verkar som att vi fick tag i katten i sista stunden…. Nu ligger han i säkerhet i vårt gästrum och sover :grin:

Fy för den svenska polisen och djurskyddet :swear: :swear: :swear: Dem verkar vara ett skämt…

Jag har sådant lust att skicka en insändare till olika tidningar just nu…

Magda
0

jag tycker definitivt att du ska skicka insändare!! så kan det ju inte få gå till… djurskydd kan man ju inte kalla detta precis..

mariia89
0

Nej men vad är det här!!! Det är ju det Svenska samhället, helt sinnessjukt!!!! Dom är så ego så det liknar ingenting, Du bad väl inte att få katten skjuten du bad ju om en plats på ett katthem! Jag blir så förbannad!! Tur att han finns i säkert förvar inne hos dig! Nu puttar vi för permanent hem till Torsten!

Maria

mocca
0

förstår din frustation man blir bara så arg när man får ett svar men resultatet är ett annat

kan inte låta bli att dra på smilbandet åt dina smileys riktigt talande. Var hittar du dessa någonstans?

Fagddu
0

#19 Fy vad elakt! Man tycker ju att de kunde säga ärligt att de planerar att skjuta katten istället för att säga att de ska fånga in den till ett katthem! En eloge till er för att ni tar katten tillfälligt iaf!

Hur gick det med hemmet som hade hört av sig? Har det blivit bekräftat än? Och har transporten löst sig isf?

Tycker så synd om en kisse som blivit av med hela familjen på en gång. Gråter

Ankie
0

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för denna stackars kisse.

huskatt08
0

Tycker absolut du ska skriva en insändare eller kontakta tidningen…igen…..

Detta är under all kritik…får verkligen polisen agera så här undrar jag Skrikandes de visste ju om att katten blev lämnad kvar ensam….och gjorde inget först utan nu…skickar ut en jägare GråterSkrikandes

Dt var tur att ni fick tag i missen…i sista stund…Skrattande

Bumbis
0

Man blir så trött, ledsen och arg, men aldrig förvånad längre. Rynkar på näsanSkrikandes
Hoppas kissen får vara inomhus nu så inget hemskt händer man kan inte lita på någon myndighet  vad de än säger och lovar…

Så snällt av er Trevmatte med man att ni pysslar om Torsten i väntan på ett nytt hem. Vilka hemska upplevelser han och även ni haft, burr man får rysningar……

Puttar för Torsten att han får det bra!!

Skicka insändare!!!!

tervmatte
0

Tack för alla svar.

Jag är fortvarande uppskakad efter samtalet….

Vi håller tummarna för att tjejen som hörde av sig angående Torsten inte ångrar sig och att han får ett nytt riktigt hem och en ny älskade familj. Jag vågar knappt tro att det löser sig så lätt, det vore nästan för underbart för att vara sant ;-) En ny familj åt den stackaren…

Går allt vägen så ska Torsten till sitt nya hem nu på söndagen. Jag tror att vi har löst transportfrågan. Vi kör till Jönköping och tjejen kommer från Falköping och tar över honom där.

Än så länge så sköter sig Torsten exemplariskt. Han går snällt på lådan och sover med oss i gästsängen. Vi sover där nu för att hålla honom sällskap - till våra katters stora missnöje, hi hi hi… Dem kräver att vi ska sova med dem uppe i sovrummet :-)

Mocca

Jag kopierade inlägget från kattforum.se och smileys följde med :-) Jag skrev trådar om Torsten på flera olika forum för att söka hjälp och ett nytt hem på olika håll. Så nu skriver jag ett inlägg och kopierar till dem övriga forumen för att hålla alla uppdaterade.

huskatt08
0

Åh..så roligt att Torsten fick ett eget hem så snabbt Skrattande

mocca
0

#27 tack för tipset får se om jag klarar att hitta dem :-)

Så skönt om det kan ordna sig för Torsten håller alla tummar …

Alexej
0

#19 Som jag skrev på djurhem.ifokus är det inte djurskyddet som bestämmer här. Det är djurskyddsinspektörer som sitter på länsstyrelsen sedan 1.januari 2009.

Förrut var det miljö-och hälsa på kommunen som var ansvariga men nu är det länsstyrelsen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

skönt att höra att det verkar lösa sig med Torsten, läste tråden när den startades på kattforum, en mycket tragisk historia, och så vill jägarn sjuta den enda överlevande!!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Fagddu
0

Vad skönt att det verkar lösa sig för kissen. han har ju redan haft tillräckligt med problem, men skönt att det verkar gå så "snabbt" att lösa det. Lycka till med transporten och lycka till till familjen med en ny familjemedlem! :)

chigak
0

Så bra att det löser sig för Torsten. :)

mymlanbus
0

Så glad jag blir för Torstens skull och för er… hoppas att det blir bra i det nya hemmet nu :)

mariia89
0

Skönt att det verkar lösa sig! Vilken tur att ni tog hand om Torsten, vågar inte ens tänka tanken vad som hade hänt annars…

Maria

Ankie
0

hur har det gått med Torsten? Har han fått ett nytt hem?

tervmatte
0

Går allt vägen så ska Torsten till sitt nya hem nu på söndag.

Så håll tummarna :-)

Ankie
0

jajamensan det gör jag

Hawknestgrove
0

och Tervmatte, det finns ju en liten "fond" Här inne, där du kan söka om lite respengar! KAnske det finns några, som vill pilla in en liten slant också?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tervmatte
0

Hej alla

Torsten har fått flytta till ett annat hem på prov (i grannbyn). Kommer allt att gå bra där och han kommer överrens med kvinnans egen katt då ska man kunna säga att han hamnade i paradiset :-)

Så håll tummarna Tungan ute

Jenna-Gun
0

Japp det gör jag

huskatt08
0

Då håller vi tummar o tassar för mys Torsten Tungan ute att allt går bra.

Hawknestgrove
0

JAg med! lIlle Torsten!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

annebeate
0

Lille Torsten, hoppas nu att allt ordnar sig.

tervmatte
0

Tackar tack :-)

Fagddu
0

Håller tummarna för glatta livet såklart. :)