Tips på hur man ser öronmärkningen
Min syster har fått hem i sommras en hankatt, den tros vara okastrerad så det ska hon göra nu i dagarna. Men man kan inte läsa öronmärkningen o vetrinären kan inte läsa av den heller (detta kollades upp vid upphittandet). Katten har tydligen gått ett tag o sett mager ut, kan vara en utslängdkatt? Då den inte anmäls som saknad någonstans, varken polisen, katthem,anonnser inte nån verkar sakna han. Men min syster har redan gett han ett hem om ingen saknar han ändå. Men själv tycker jag det e lite konstigt att öronmärka en katt som man sen struntar i o brukar man itnte kastrera sin katt när man ändå öronmärker den så har jag gjort iaf. Den är anmäld som upphittad sen den kom, och ej chipad men hur läser man av öronmärkningen? den var lite otydlig kan jag säga :)
Det är ganska vanligt att öronmärkningar blir otydliga med tiden. Som du skriver brukar men ju öronmärka katten i samband med att den kastreras eller sövs för något annat. Om det är en hankatt kan man se om den är kastrerad. Då finns det inga testiklar kvar.
Även om katten är ID-märkt är det inte alltid som den är registrerad. Då fyller inte ID-märkningen någon funktion eftersom man ändå inte kan spåra ägaren.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Man kan blöta med lite vatten så kommer märkningen fram tydligare eller lys med en ficklampa bakom örat så syns den oxå bättre. Jag kan tänka mig att katten är kastrerad men det ser ut som den inte är det, på min ena hankatt ser det ut som kulorna är kvar. När ni söker i SSK s register så kan ni på dom siffror ni är osäker på skriva en stjärna istället så tar den upp alla intilliggande märkningar så kan ni jämföra med färger och teckningar.
Och det finns ju inget riktigt centralt sökregister. Katten kan har sprungit långt eller liftad med en bil.
Gör som Crisse skrev, vatten, förstorningsglas, ficklampa och sedan spelar detektiv på SKK.
Där finns också tips hur man kan leta:
http://kennet.skk.se/agarreg/About.aspx?Avdelning=%C3%96VRIGT
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Dessutom får man komma ihåg att katten kanske har varit borta länge och ägarna har kanske givit upp, sedan ska man inte alltid lita på att polisen diarieför bortsprungna/hittade katter. Vet själv att jag har ringt in och anmält att jag har en upphittad katt men när jag har ringt några dagar senare och låtsats söka efter samma katt så finns den inte med. Sedan kanske den inte är eftersökt hos det polisdistriktet som du tillhör. Som exempel jag bor mitt emellan Huddinge och Haninge distrikt jätte svårt blir det då.
är det så som du säger #4 är det mycket dåligt av polisen. Eftersom min syster ringer varanan vecka o kollar av även finns han uppskriven som upphittad på katthem om ägaren ringer dit o de sköter iaf detta bra :) Jag ska spana han i rumpan om jag ser pungkulerna :P Tack för bra tips om att se märkningen bättre.