Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 911 ggr
mymlanbus
0

När tillhör upphittad katt katthemmet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu en gång så har jag en fråga som jag funderar över, nyfiken som jag är och vetgirig och vill gärna lära mig ännu mer! Glad

Vilka regler har man på katthemmen om någon lämnar in en trolig hemlös katt, hur länge dröjer det innan katten tillhör katthemmet?

Om jag tar in en katt, anmäler den som upphittad hos polisen och sätter upp lappar överallt och gör mitt bästa för att hitta ägaren, men ingen hör av sig… när kan jag säga att katten är min? På polisen här i stan sa de efter 3 månader, enligt hittegodslagen, men 3 månader är väldigt lång tid!

Tänker just på katthem som kanske har 3-månaderspolicy, då kan ju inte det där fungera, eller är det olika regler för katthem och privatpersoner?

En undrande Malin

mymlanbus
0

puttar upp

Alexej
0

Som jag skrev i en annan tråd, katthemmet här har inga resurser att leta ägare på en ej id-märkt katt. Katten är 2 veckor på karantänen och är sedan klar för omplacering.

De har inte heller kontakt med polisen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ledin
0

bara fråga :) jag vet inte svaret,men har tipsat flera som fått hem katter som inte verkar ha ägare de har i sin tur ringt polis, satt upp lappar att en kisse kommit på villovägar och att den finns upphittad dessa katter måste väll falla snabbt som katthemskatt?

mymlanbus
0

puttar upp och undrar hur andra gör som har hittat kissar :) när anser ni att det är er kisse? Inte bara katthem, utan även ni som privatpersoner :)

CALA
0

Enligt vissa är det 11 dagar, Men man kan räkna från det man sätter ut en bild på hemsidan. Har katten varit borta ett tag så kollar man ju inte varje dag, överallt precis. Hittekatter är ju bra att lägga ut bild på. Tyvärr lägger inte polisen ner några stora resurser på att jag ägare. Man ska ha tur att hitta katten där. Ringa då och då är mitt råd, samt leta själv på internet.

mymlanbus
0

putt

Issa
0

Vi brukar köra med 3 månader. Oftast så hörs ingen ägare av och någon gång ibland hittar vi ägare ganska snart och ibland hittar vi ägare och dom vill inte ha katen åter.

mymlanbus
0

puttar

Kittekatten
0

Vet ej men en katt jag hittade (lämnade in på sjukhus för den var tam och skadad) hamnade på katthem och omplacerades direkt efter karantän. Det var absolut inga tre månader som det tog, jag hann inte ens hälsa på katten för jag var bortrest en vecka och vips var den bokad.

mymlanbus
0

puttar upp igen och söker fler svar

mymlanbus
0

putt