Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 879 ggr
Mettan
0

De 5 kattungarnas mamma har inte kommit tillbaka

LedsenHej!

De 5 små kattungarna kommer hit i morgon (söndag) Jag ska hämta dem vid 11-tiden. Husse ringde och behövde hjälp, för han visste inte hur han skulle få dem rumsrena. Det vet ju knappt jag heller. Men om jag masserar dem på magen och sätter dem i lådan när de har ätit, bör de väl lära sig, eller hur? Det är visst bara en av dem som äter modersmjölksersättning nu, men jag skulle ändå vilja ha receptet på "Anderssons välling", om det är någon som har det. Tror inte att han har avmaskat dem, så det får jag nog göra på måndag, när apoteket har öppnat,

De var ju yngre än jag trodde också, så jag tror att de kan vara ca 5 veckor nu och då kan de väl äta kattungemat också. Om jag börjar med burkmat och ev. mixar den med lite vatten, så bör de ju i alla fall få liiite näring i sig.

Men detta kom ju hastigt på och jag ska åka bort över dagen på tisdag och kan inte ta dem med mej, för hundens skull. Måste de matas var fjärde timma ändå? Eller kan jag sätta fram mat och vatten till dem?

Sedan tror jag att både Ludde och Spotty kommer att "mamma" dem.

Vaccineringen får husse själv betala för det ska ju göras innan de är 12 veckor gamla har jag för mej.

Nu behöver jag MASSOR med goda råd.

Mettan

Lena
0

Man brukar vaccinera kattungar som diar mamman vid 8 veckors ålder och sedan en andra gång inom 4 veckor. Det är möjligt att du kan göra det tidigare på dessa som varit moderslösa så länge redan. Rådfråga din veterinär. Normalt sett brukar man börja vänja ungarna vid annan föda vid 3-5 veckors ålder. Frågan är vad de ätit tills nu. Det finns recept på Anderssons välling om du går in under tråden Kattsjukdomar och problem. En annan medlem, Fideli, har hjälpt oss ta fram dessa. Toaträningen brukar man börja med när de börjar äta annan mat. Sätt kattungarna ofta i en låda med låga kanter och beröm dem mycket om de gör något på lådan. Jag skulle tro att de vuxna katterna kommer att hjälpa till att lära dem gå på toa. Så var det med Sagas kattungar, det var farbröderna (våra tre kastrater) som lärde ut detta plus mycket annat. Det är bra för dem att de får vara med andra vuxna katter. De behöver mat ca var fjärde timme. Kokt torsk, nötfärs som är helt färsk, mjukmat för kattungar passar bra att smyg in. Var bara försiktig med magarna så att det inte blir diarre av för snabba foderväxlingar. Ta därför reda på i detalj vad de gett dem fram till nu.

Lycka till!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pelusa
0

Bebbar i den åldern utan mammamjölk behöver så mycket näring som de bara kan få för att kunna utvecklas till robusta och friska missar framöver.

Jag fick det här förslagen av en uppfödare en gång när jag behövde goda råd till en tanig misse som jag hittat:

Köp Hills a/d, blötmat! Späd ut med litet ljummet vatten i början till den lilla magen har vant sig vid maen.

Ha Royal Canines Kitten torrfoder framme hela tiden. Man kan oxo blöta torrisarna genm att hälla på litet ljummet vatten. Låt det stå en stund och häll sen bort all vätska.

Gör portionsförpackningar av ren köttfärs, frys in en dag och snabbtina sen i micron. Blanda i en äggula och mata för hand.

Koka kycklingfilér som du mosar med en mixerstav och lägg i lite av kokvattnet när du mosar det.

Lycka till, Mettan / Pelusa

Lena
0

#2 Ja Hills a/d är ett utmärkt foder att ta till! Näringsrikt till tusen plus lätt att mata med. Man kan ge det i doseringsspruta också. Fast som du skriver Pelusa man måste ta det varligt för att inte magen ska protestera.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
0

har katterna redan en husse?jag förstår inte riktigt…

Lena
0

#4 Den här kattkullen har både en husse och en matte. Men sedan kattmamman försvann för ett par veckor sedan har de haft svårigheter att klara av kullen. Därför har nu Mettan trätt in som en räddande ängel.

//Lena

[helenal]
0

jassså..få förstår jag:) va underbar hon är! kattmamman kanske inte va mogen för kattungar för dt e väll inte ofta mammorna rymmer såå? har du dem hemma hos dig mettan=

MariannE11
0

kollade på Animal Planet här i veckan om hemlösa katter i Rom… en mamma och hennes mamma(=mormor katt) fick ungar samtidigt och den yngre mamman flyttade ständigt på ungarna så den äldre mamman (mormor) hann inte med i svängarna och kunde hänga med sina kattungar. Efter en vecka utan sin mamma så hade mamma Katt(=mormor) enligt inslaget tappat sina modersinstinkter så hon inte reagerade på dom när hon gick förbi dom….hur det gick för kattungarna på TV? jo det gick bra så länge kamerorna gick iaf…. den unga kattmamman tog hand om alla 5 och kämpade så att alla fick mat….

förlorar en kattmamma sin moderskänsla så fort?

lycka till med ungarna Mettan.. pussa dom på magen från mej….Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

#7 Det kan hända ibland pga stress. Kan hända ibland när flera kattmammor har ungar samtidigt. Har läst om det tidigare.

//Lena