Jag blir så himla frustrerad
Vi (Stockholms Katthem)har under en period nu koncentrerat oss på att tömma en koloni med hemlösa katter i Kärrtorp (en förort i södra Stockholm) Kväll efter kväll har jag varit där och sakta men säkert fångat in katt efter katt. Sammanlagt har vi tagit hand om 12 vuxna katter och tre kattungar. Två av honorna var dräktiga vid infångandet och de har tillsammans fött 10 ungar i sina akuthem. För någon vecka sedan fångades ytterligare en hona in som troligtvis är dräktig.
MEN……nu är det bara en enda katt kvar därute, en ynka liten kattuschling och tror ni att han låters ej fångas??? Nehej då, han vägrar att gå in i någon fälla, ändå har jag provat olika typer av fällor. Nu är det strängt matarförbud bland de boende i området sedan två veckor tillbaks. Trots detta vägrar "kräket" att gå in i en fälla…..Jag blir så frusterad.
Just nu fantiserar jag om knock-out-droppar. Tänk om man kunde droppa det i maten och katten somnar på stört, bara liksom trillar omkull på sidan, så är det bara att plocka upp den och när den vaknar en kvart senare sitter den i tryggt förvar i en transportbur .Ingen som har något recept?
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Stackars krakar och liten krakekrabat så rädd och skygg. Vi sänder kärleksfulla tankar härifrån Salaskogen till Kärrtorp!
(((Soulway)))

Tack för ditt stöd Soulway.
Men så rädd och skygg är han inte, han har ätit grillad kyckling ur min hand och jag har t.om fått klappa honom på kinden en gång, men han är väldigt vaksam, så närmare än så kommer man inte.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.

Vilket jobb du har lagt ner! Och vilken buse till kise som inte vill bli infångad…! Har ni provat med en bur som slår igen när katten har gått in? Hoppas att det löser sig för den stackars kisen.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Vilket jättebra jobb ni lagt ned på att fånga in kattkolonin! Förstår att det känns frustrerande att den sista kissen vägrar gå i fällan. Oj, oj vad ska man göra tro? Det borde ju finnas något skonsamt insomningspreparat som skulle kunna vara till hjälp. Kan inte veterinären hjälpa er med goda råd?
Håller tummarna hårt för den kvarvarande lill-kissen och vill samtidigt ge er en stor eloge och att stort fång rosor på Stockholms Katthem för det arbete ni lägger ned.

//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Fantastiskt bra jobbat. man blir så himla glad när man läser att det går bra, för er som kämpar för att katterna ska räddas innan vintern.
Kram och lycka till med densista missen.
GISSA om jag vet hur det känns! Senast i går kväll sa jag exakt samma sak: kan man inte få ett milt, milt sömnmedel till maten…? Man blir knasig av att vara så nära men ändå så långt bort…
Vi har ju lyckats nu med att få in 4 av 6 i vår minikoloni här på Björks, 2 på samma dag i går!
Skickar tålamod, uppfinningsrikedom samt lite superkrafter som osynlighet, flygförmåga och annat som kan vara bra att ha i kattfångarsituationer till dig!!
Evangeline
Vi höll på att försöka fånga in en katt i centrum i 9 månader.Vi stod inte där varje kväll men nog funderade jag på lugnande och sömnmedel-men i det här fallet hade hon nog bara legat och sovit i hålet. Jag köpte en liten flaska med något som inte var Felliway men något medel som veterinärer envänder sig av då de handskas med rädda katter.Jag tänkte att jag skulle spruta det i fällan men när vi satt och väntade i bilen på om katten skulle visa sig kom jag på att jag hade glömt det.Sen kom katten och gick in i fällan ändå.Vi hade provat med myntaspray tidigare men det var hon kallsinnig till -men om det är en hankatt som ska fångas in kanske han gillar det bättre.
Det kanske går att locka in honom i en transportbur med mat i?När jag flyttade Bamse från min bod in till stugan ställde jag in en kopp med malda räkor längst in.Jag fick lov att mala dom för även om buren var storså var Bamse också stor och kunde sträcka fram tassen för att kunna dra ut maten.Förresten så brukar mina skyggisar gärna gå in i en transportbur som det har varit en annan katt i och de kan stå länge och lukta i den.
det bästa receptet är kanske TÅLAMOD-lycka till!
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Har du provat med s.k. "drop trap"? Se bifogad bild. Vi hade samma problem med en hona som inte ville gå in i fällan efter att alla andra i kolonin var infångade…….Byggde en drop trap och fångade in henne vid första försök!
Kan skicka dig info om hur man bygger och använder den om du är intresserad?
/Miranda

Tack allihop för stöd, råd och snälla tankar.
Miranda-din drop-trap verkar lovande, skriv gärna till mej och berätta mer om hur den funkar. Tror nog jag ska kunna snickra ihop en sådan.

Ett stort fång rosor och många eloger sänder vi er härifrån Smålandsskogarna..ni gör ett helt fantastiskt arbete!
Förstår känslan av frustration över den missen som inte låter sig infångas..kan det vara någon ide tror ni att använda er av kattmynta? Tänker på de här fröna man köper i djuraffärerna som används till att fylla leksaker med…
Tänker på er..o översänder många lyckatillhälsningar..

Håller tummarna och tassarna här i Kungsör att han kommer snart att bli infångad…
Hur har det gått med katten?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
miranda1 #8
Om det är en förvildad katt, hur får ni över en sådan katt i transportbur efter infångande. Jag menar att få över en förvildad katt från en vanlig kattfälla till transportbur är ju oftast inga problem men denna verkar helt öppen (eller är det en lucka som finns framtill
)
Nåväl, skulle du kunna maila även mig hur den byggs samt används. Man får aldrig för många beskrivningar på fällor.
Tass på förhand!
Morgan

Måste sända en massa kramar till dig och Stockholms katthem som arbetar så bra för katterna. Beundrar er så mycket. Ni har samma inställning som oss om katter, oavsett de är tama som hundar eller skygga/vilda. Någon dag ska jag åka över till er igen och bara hälsa på, och inte tänka på något annat än att njuta.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
314 Instämmer! Det är så härligt att läsa om ert seriösa arbete. Jag blir både glad och hoppfull inför framtiden!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Återigen tusen tack allihop för ert enorma stöd. Vanessa säg till innan du kommer så kanske vi kan ses på katthemmet,ta en fika och snacka lite katt.
Angående kissen som är kvar så har jag inte haft tid denna vecka, alltför mycket på jobbet helt enkelt, men vi ska prova en annan taktik. Lille Tuffe som han kallas har i hela sitt liv blivit matad av May och även om han inte låter sej klappas av henne så kommer han springande när hon kommer och stryker sej mot hennes ben. May är 94 år gammal, visserligen en krutgumma utan dess like, men inte tillräckligt snabb i rörelserna för att kunna "grabba" tag i honom. Eftersom han har förtroende för May tror jag ändå att hon skulle kunna hjälpa till, så nu har jag kört ditt en stor hundbur, sådana som används på hundutställningar ni vet. Nu matar May varje dag vid hundburen så att han vänjer sej vid den och så småningom ställer hon in maten i buren. Går han in i buren är det bara att stänga dörren vilket t.om en stel tant på 94 klarar av. Hundburen är ju stor och luftig och förhoppninsgvis inte lika skrämmande som en fälla.
Skulle denna plan misslyckas så får jag snickra ihop en drop-trap för in det SKA han.
Bilden föreställer Triss, syster till Lille Tuffe. jag har ingen bild på Tuffe men syrran Triss är en exakt kopia.
#16 Heder åt dig att du inte ger upp! Triss är ju en underbar katt! Vilken fin och ovanlig färg!
//Lena
Förr eller senare kommer katten att fångas in. Förhoppningsvis förr.
Jag blir frustrerad för att jag inte får fånga in katter.Det är i princip intagningsstopp och skygga katter ska inte tas in.Det är ju för dom som jag kämpar.

vilken underbar katt han är triss.hoppas du snart med hjälpav may får tag i den sissta katten. i dag kilar jag ner till katthemmet igen.bor faktiskt intill men jag hoppas att nån dag att min bortsprungna katt kommer dit,, heder åt ditt jobb
#18 Förstår din frustration över de skygga katterna och att de inte får komma in på katthemmet. Det är väldigt olika mellan katthemmen det där om skyggisar är välkomna eller ej.
#19 Fortsätter att hålla tummarna för att din kisse ska komma tillrätta.
//Lena

hoppas på att Tuffe snart är infångad….. låter näääästan som han skulle vilja bo hos May…..håller tummarna för att han snart är inne i värmen…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/