Vätskeersättningsmedel...
Här har ni recept på hur ni kan göra eget vätskeersättningsmedel.
Bra till uttorkade små hittekattungar…..samt andra uttorkade katter.
1 msk druvsocker (eller honung)
½ tsk salt
½ liter vatten
Dosering: Minst 50 ml vätskeersättningsmedel per kilo kroppsvikt och dygn.

Tack, jättebra!!!
Cammo
Jättefina recept Fideli. Katter kan ju också sluta dricka om de får feber eller urinvägsinfektion och då brukar jag som första åtgärd spruta in lite vatten i dem medan jag väntar på att få komma till Vetten. Nästa gång följer jag ditt recept med lite salt och honung också!
(((Kramar från Soulway o Ungarna)))
Jättebra - uttorkning kan som sagt drabba både unga och gamla katter. Kommer ihåg ett recept där man även skulle ha en knivudd bikarbonat i. Det hade att göra med vätskebalansen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
TACK! Det receptet är mycket värdefullt!
Jag hade behövt ett sånt för några veckor sedan då jag kämpade i 2 veckor för att försöka rädda 6 ungar vars mamma blev ihjälkörd då dom var 4 veckor och ännu inte börjat äta kattmat.
Vår veterinär stöttade mej igenom 2 mycket smärtsamma och arbetssamma veckor. Och, jag "vätskade" dom med Royal Canin's Instant hydrate (eller vad det nu heter *minns inte exakt nu*), då dom en efter en fick diarré och somnade in mycket snabbt.
Efter att ha kollat upp de andra katterna hos oss, utan att finna några tecken på sjukdom, har vår veterinär teorin om att ungarnas immunförsvar var för lågt för att klara att slåss emot vad det än var som drabbade den första, och sedan gick det vidare igenom kullen.
Det är en av anledningarna till att jag i övrigt inte orkat vara så aktiv i att skriva här på ett tag.
Det receptet som finns här ska helt klart få en plats i min "skattkista", där jag förvarar mycket viktiga saker. TACK!
#4 Vad jobbigt för dig Amelia att det inte lyckades trots allt ditt arbete med att rädda kattungarna. Det var säkert som veterinären skrev immunförsvaret som det hängde på. Kattungar får ju mycket av sitt immunförsvar från mamman via modersmjölken den där första tiden. Du gjorde allt du kunde och jag hoppas ändå att du kan känna dig nöjd med den tanken, även om utgången blev som den blev.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack, Lena!
Jo, jag känner att jag gjorde precis rätt, med att ge Royal Canin's mjölkersätting och vätskeersättning. Allra jobbigast var det när sista ungen (Greta) somnade in.
Henne hade jag ensam i några dygn, och det såg verkligen ut som att hon skulle klara det.
Men, veterinären sa åt mej att inte börja hoppas förrän hon ännu var pigg 1 vecka efter sista dödsfallet. Och, det hann gå nästan 1 vecka, innan hon, inom ett fåtal timmar, gick från jättepigg och glad till att somna in.
En sån liten katt blev ett sånt jätte-hål i min tillvaro.
Och, ändå är jag rätt "luttrad" efter allt vad jag varit med om de senaste åren.
Jag sammansatte en film (del 3, faktiskt i en serie om utvecklingen för ungarna) efter att Greta också gått till sin mamma och sina 5 syskon.
Om ni vill, så finns den på http://aw.beka.se/vlog.html