Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 988 ggr
Imasy
0

Vad säger lagen?

Startar en ny tråd om ämnet, istället för att kapa tråden "Efterlysning i radion".

Vad händer när katthem hittar en förmodad hemlös/dumpad katt?

Jag som privatperson måste ju vänta i 3 månader enligt hittegodslagen innan jag kan omplacera, så hur kan katthem slippa göra det? De är ju ingen myndighet utan "bara" en förening?

Kom ihåg att jag frågar bara för att jag vill veta vad lagen säger och att jag är nyfiken, inte för att anklaga något katthem.

Jag hittade ju själv en katt ute för 2 år sedan nu, och för honom vände jag upp och ner på jorden för att hitta ägarna, utan resultat. Efter 3 månader blev han min enligt hittegodslagen.

Däremot hade det blivit någon miss hos polisen. Anmälde honom upphittade på en gång, fick hem en bekräftelse på min anmälan med diarienr och allt. Sedan så när jag dkulle ringa eftr dessa 3 månader för att göra anspråk på honom fattade de ingenting, det fanns ingen anmälan. Så denne polis märkte sedan att min anmälan hade trillat bort på något vis, med det var först när jag sa att anmälan hade ett diarienr.

Eftersom min anmälan var "borta" vet jag inte om hans rätta ägare hörde av sig, men min blev han iaf efter desa 3 månader.

Jag kan ju säga själv att jag blivit oerhört arg och besviken om någon adopterat bort nån av mina katter om jag anmält dem saknad.

Alexej
0

Mymlabus startade en tråd om det. Men vi vet fortfarande inte vad lagen säger om det.

Antar att om man frågar polisen får man olika uppgifter om det.Ingen aning vem man kunde fråga…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Men var det inte någon som skulle ta kontaskt med något jurist som var inriktad på djur?

Samtidigt kan jag förstå att folk inte ringer till polisen. Katten har sådan låg status idag och jag tror att många inte ens vet att man kan ringa dit.

Alexej
0

Det är Jesús Alcalá på Djurens Rätt. Jag kan maila och kolla.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus