Nya Uppdateringar av iFokus
Vi har precis fått en uppdatering av iFokus. I den här artikeln kan du läsa om de nyheter som har införts:
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag kan tillägga en förklaring till den nya poängstystemet. Den är som en personligt aktivitetsindex. De sjunker och stiger efter aktivitet.
Du får poäng:
- Ny artikel: 50p
- Nytt inlägg: 10p
- Kommentar till inlägg/artikel: 5p
- Nytt blogginlägg: 10p
- Kommentar till blogginlägg: 5p
- Ny bild till fotoalbum: 5p
- Inlägg i annans gästbok: 5p
De olika stenarna för personligt aktivitetsindex är:
* Glas
* Kristall (100 poäng)
* Ametist (500 poäng)
* Akvamarin (2500 poäng)
* Opal (5000 poäng)
* Topas (10000 poäng)
* Smaragd (30000 poäng)
* Safir (50000 poäng)
* Rubin (100000 poäng)
* Diamant (250000 poäng)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#1 hehe och jag som trodde jag blivit medlem i ett forum där man pratar glas, haha,, hm, har ett par glastomtar jag gillar ioför sig men inte såååå intresserad,,
hm ok, är det en tävling nu då elr??
nä, skoljar jag fattar,,, men ändå inte,,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#1 Bra att du skrev och förklarade vad det nya poängsystement betyder Alexej!
#2 Ha, ha - ja det är lätt att tro att det är något dito som det handlar om. :) Nu får vi jobba för att komma upp i diamantklass = bosätta oss vid datorn.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Blir lite fundersam till poängsystemet. Hoppas att det inte är för att de framöver tänker börja ta betalt för "tjänsterna" som nu är gratis.
Har varit med om de på andra sajter, tyvärr….börjar gratis men man blir tilldelade poäng när man utför vissa moment…ingen förstod varför tills de hade samlat på sig många medlemmar och etablerat sig…DÅ….började gratistjänsterna kosta!!!
Hoppas det inte är tänkt så med denna sajt.
#4 nej, det är jag säker på att det inte bli så!
Det kostar ju en del att underhålla ett forum och killarna bakom lägger ut mycket tid på det.
De får en del intäckter genom all reklam och sedan finns det som frivillig bonus för medlemar Ifokus-Plussystemet där man tex får en större Avatar och fler möjligheter tex med fotoalbum. Tjänsten kostar 50 kr i kvartalet.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4 Nej det är nog mera tänkte som en liten sporre för att höja medlemmarnas aktivitetsnivå. Ju fler besökare och ju aktivare sajterna är desto lättare blir det att sälja de annonsplatser som är tänkta att finansiera det hela.
//Lena

poängsystemet funkar inte, jag har skrivit flera kommentarer sen det infördes men har 0 poäng,,,,
Funkar inte för mig heller….var inne på supporten och där var det flera som skrivit om just att poängen inte visades.
Är det någon av er som ser sin poäng?
Allting är inte bra än. vet att det finns flera på andra sajter som inte heller få poäng. Men de borde uppdateras. Vänta några dagar. Blir det inte bättre säg till…
Varför kommer jag inte in på min egen sida ? Varje gång måste jag logga in mig . Jag har försökt skriva in mig som ny medlem men får bara till svar att det finns redan ? Jag fattar ingenting???????
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Debattia, går in på support.ifokus och frågar.
#11 Jag har också märkt det att man måsta logga in en extra gång för att komma in där. Men du loggar bara in med din vanliga inloggning. Du använder ditt användarnamn och ditt vanliga lösenord som du använder för att logga in på iFokus.
//Lena

O jag har också ett glas;-) O trodde först att det var någon ifokus-sajt man reklamerade för som handlade om just glas!
Lite skoj detta tycker jag:-)
Ser öht inte "mina sajter"
eller "min sida" Var hittar jag
dem numera.
De har ju varit uppe i menyrade förr.
Inte meddelandefliken heller.
Jaja det blir väl ok sedan.
Jenna
Bilder!
Ifall ni har missat det. En ny sak med den nya versionen är att man kan klicka på bilder (både den lilla och den som ligger i inläggen). Då förstoras den och man kan välja bakgrund för den plus att det finns en alternativmöjlighet hur man vill se bilder. Rätt kul!

Mina poäng uppdateras inte heller.. Fast jag skrivit flera inlägg. Är det någons poäng som uppdateras? Annars tycker jag detta verkar vara en kul ide :)
Maria
Det är allmänt problem med poäng. Hoppas ni får alla på en gång när det funkar för alla:)
Har du provat att uppdatera? F5

Jag har loggat in och ut ett antal gånger pga av att internet inte funkar som det ska. Men inga poäng syns ännu :P ja man får ju hoppas som du säger Alexej att alla kommer på samma gång :D
Maria
Jösses, hade missat det där med poäng :) måste jag testa och se om det händer något…

jag borde minst vara en kristall nu men är bara glas,,,,,, inte ett enda litet poäng, snyfft,,,,

Ja jag borde också vara minst en kristall vid detta laget.. 
Maria
Jenna-Gun Vet inte hur bra du ser om du ser överhuvudtaget eller har skärmläsare. Men om du ser nåt så finns det i högra kolumnen med början längst upp en svart ruta och där finns allt du saknar.
Hmm helt plötsligt är alla trådar markerade som att det finns nya inlägg i dem fast det inte är några inlägg jag inte läst i en del av dem. Förstår ingenting….
Barnsjukdomar;)
Står 1 oläst meddelande hela tiden och när jag kollar så finns det inget oläst… men det är kanske med en barnsjukdom? 

#24 så har det vart för mig sen senaste bytet i somras , jättestörigt, sen så visas inte det nya alls, om jag vart på en annan sida och sen går hit ijen, måsste uppdatera varje gång jag går hit,,,,,,
Jag har fått ett PM men vet inte från vem. När jag skall öppna mina meddelandet så står det Server Error in '/' Application
Är det någon mer som har samma problem?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Verkar som det är många barnsjukdomar. Men det kanske blir bra sen. Jag tycker iaf layouten och var man hittar saker faktiskt är lite bättre den här gången. :)
Nu kommer jag in på mina meddelanden men vet inte om det finns ett nytt som det visar man vill ju inte vara oartig och inte besvara det
Vet inte heller varför det blir felmeddelande på vissa trådar men det ordnas nog till det också.
När det väl fungerar och man vant sig så tror jag också att det blir riktigt bra.
Den högra kolumnen finns inte
med på min skärm.
Då får jag minska skärmupplösningen.
Då ser jag inte läsa.
Men det får gå ändå.
Det var bättre förut då hade jag
allt uppe i övre fältet.
Det är väl inkorgen jag saknar mest.
Men ifokuskillarna har inte gjort så
mycket för att jag ska se bra förr så
det får vara.
Jenna

Nu står det 2 olästa men syns inga nya i inkorgen.
(Nu kommer jag åtminstone in i meddelande, det gjorde jag inte i morse)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Men när jag klickar på mina olästa så kommer mina vänner upp där det står om de är online eller inte.
#32 Då har du och jag samma problem
#33 Jenna-Gun när du har den sidan uppe så ligger alla meddelanden till vänster på skärmen
#33 jenna. Dina medelanden ligger i vänsterkolumnen där alla inägg brukar vara. Tog ett tag för mig att inse att de var där. Trodde det var inläggen som vanligt men det var alla mina medelanden.
//Pia
Så här ser min skärm ut när jag har klickat på en tråd. Alla inlägg kommer under vänstra menykolumnen. Skärmupplösning 600x800
Jenna
Jenna-Gun Om jag fattar dig rätt så har du inte skärmläsare så prova med att bara uppdatera sidan med F 5 för det finns flera som fått lite konstig sida eftersom den egna datorn hämtar en sparad sida från caschen.
Annars vilken vebläsare har du. Så kan jag eventuellt kika på min om jag kan återskapa som det ser ut för dig.
Om du har IE 6 så kan jag nog inte återskapa det, men i så fall har du möjlighet att ladda hem en annan vebläsare, finns både oprera och firefox som funkar alldeles utmärkt med iFokus.
jag ändrade min skärmupplösning till 600X800 men den ser inte ut som din då Jenna så något strul ser det ut att vara. jag har ff
//Pia
Har laddat hem IE7 Men kunde inte med flikarna. det var omöjligt. Så jag återgick till IE6. Du vet när jag började med dator, då såg jag 20% mer än i dag.
Samma med FF där är det oxå flikar. Men den använder jag bara när jag ska läsa tidningar.
Jenna
Jenna-Gun man behöver inte använda flikarna i IE7 det går att avatkivera det. Jag lägger in en skärmdump. Hoppas du ser hur den ser ut.
Men man går in på verktyg. internetalternativ. Då får man upp ett popup och där finns det nästan längst ner på sidan om ändra hur websidor visas. Man klickar på knappen inställningar då får man upp ytterligare ett popup. Och första alternativet där står det aktivera flikar. (kräver omstart av internet.)
Så ta bort den bocken som finns där och stäng sen ner vebläsaren så ska du kunna köra IE7 utan flikar.
Jag har lagt båda popuparna bredvid varandra så man kan kika och jag har ringat in med svart just dom två ställena som man klickar på.
Vet inte om du förstod min förklaring för emellanåt är jag urkass på att formulera mig. Om du inte förstod så hoppas jag att nån annan här inne kan ge en bättre förklaring.
Ok ska försöka ta hem IE7 i morgon. nu har jag inte riktigt tid.
Är iFokus bättre i IE7 ?
Jenna
Tack för din förståelse.
Det är så jobbigt att lära sej nya grejer när man inte ser så bra 4% är ingen höjdare precis

Nu undrar jag om en liten sak…vad betyder det lilla märket som ligger under avtarerna? Vet inte vad jag ska säga att märket liknar..några är markerade, andra inte..tänk..så mycket nytt man ska sätta sig in i varje gång..
Jag vet satte muspilen dit å då står det glas det är poängen din
Jenna-Gun iFokus kommer bli bra mycket bättre med IE7 för då kan du se sidorna helt ok. Och om du då stöter på problem så är flera om det och det är då mycket enklare för killarna att fixa problemen. Jag tror nog att du kommer märka relativ stor skillnad och inte bara på iFokus utan även på andra ställen på nätet som slutat stöjda IE6.
Och du behöver inte lära dig just nåt nytt eftersom det bara är en uppdatering. Enda nya som jag kommer på med IE7 är att det även finns ett nätfiskefilter. Och skulle man uppleva att 7 går lite trögare så beror det många gånger på det, men det går att avaktivera även det om man vill.
Klart jag har förstålse vore fan annars.
#42 Ja, ingen kan ju se hur många poäng du har. Den svarta rutan ser bara du.
Men stenen brevid ditt namn under avatarn informerar andra vad du har för sten. Nu i början kommer många att växla snabbt från glas, kristall till ametist men sedan går det långsammare. Antar det blir många ametstiter här i framtiden brevid namnet.
Ja sidentass det är din egen aktivitetsindex. Man får poäng nu för kommentarer, inlägg m.m och med poängen ändras stenen. Ju aktivare man är desto mer poäng får man och om man blir mindre aktiv så minskar poängen. Din egna poäng kan du se uppe till höger i den svarta rutan under ditt namn.
//Pia
Det lilla märket under avataren är tänkt att visa ett sorts personligt aktivietsindex. Man får olika poäng för olika saker man skriver. Men just nu är det fortfarande en bugg i det så inte alla som får poäng. Men alla kommer naturligtvis få samma poäng för samma saker bara det är fixat.
Vad beror det på att när jag ska läsa meddelanden ¨så kommer "mina vänner" upp ?
Är det bara jag eller är det så för alla.
Jenna-Gun det är så för alla. Vänner ligger i mittspalten så dom är nära till hands om man vill skicka till just dom.
Dina meddelande har du sen i vänstra kolumnen och när du klickar på ett meddelande så hamnar det i mitten.
Det blinkande brevet finns ju till höger i den svarta ruta. Eller är jag ute o cyklar nu.
Har installerat IE7 nu.
Mycket bättre.
Jenna-Gun då ser det nog ut som det ska. Du har alla dina personliga länkar till höger i den svarta rutan. Jag tycker det är bättre nu för nu syns dom bra mycket tydligare än dom gjorde i förra versionen. Där det ibland var lätt att missa länkar som låg längst upp.
Kul att höra att du tycker det är bättre nu med IE7
ja jenna brevet är i den svarta rutan, du är inte ute och cyklar.
//Pia
Jippi jag fixade det .
Hur kunde jag vara så dum. (((((skakar på huvudet)))))
Nu är alla frågetecken uträtade.
Tusen tack för hjälpen ANNIA och ni andra.
Jenna tra tra lalala :)
Jenna-Gun Var så lite. Bara kul att höra att det funkar bättre för dig nu.
Det blinkar att jag har ett meddelande i inkorgen men där finns inget, hur gör jag för att bli av med blinkandet.
Crisse kika i din skickat korg. En del hamnar fortfarande där.
Nu står det 2 olästa meddelanden… men det finns inget där som är oläst :( och jag blir ju så glad när jag får meddelande
. Blir glad varje gång när jag ser att det blinkar 
mymlanbus har du kikat i din skickat korg.
Eller är det möjligen så att du precis har skickat iväg ett svar på ett som du fått. Om du gjort det så kika på det meddelandet. Är nog i så fall fetmarkerat. Öppna det, stäng det. Uppdatera (F5) sidan innan du stänger meddelandeboxen.
Sen tyvärr så finns ju det gamla problemet kvar från förra, för det hann dom ju inte fixa innan nya släpptes.
Jag kan inte hitta något oläst meddelande under skickat och inkorgen är fortfarande tom men det markerar att jag har ett meddelande. Detta dök upp idag.
Crisse och andra, möjligt att det dykt upp ett nytt problem, kan inte säga säkert men det är några som skrivit inne på support under senaste timmen. Så får väl hålla tummarna att det i så fall är snabbt ordnat.
Under skickat har jag meddelande sen ett helt år tillbaka, hur får jag bort dom? Om jag försöker ta bort dom så kommer dom tillbaka.
Dom som finns i skickat går än så länge inte att radera. Är ett gammalt fel som jag hoppas och tror ligger på deras fixarlista.
Ja då väntar jag och ser vad som händer. Tack ändå för hjälpen.
Det som också händer ibland för mig är att det inte fungerar med att gå till första olästa inlägget utan då får jag scrolla. Inte så kul när det är över 300 inlägg för det händer ofta på långa trådar.
Emjon, kan det vara att sidan inte är färdigladdat? Speciell när det är långa trådar dröjer det länge hos mig innan den svarta rutan till häger är synligt. Först då kan jag använda: Första olästa inlägg.
Nej även om jag väntar tills sidan är klar så fungerar det inte alltid och ibland även på kortare trådar också. Men nu verkar PM fungera och det är bra och mycket viktigare
.
Emjon; jag har haft likadant ibland. Inte ofta men det har hänt.
//Pia

Tack alla ni för info! O jag har mitt glas kvar:-) Men sen verkar det stå till med poängsättningen, men de ordnar säkert till sig med tiden..tycker inte det är de viktigaste, men en kul grej:-)
emjon i vissa äldre trådar så har den länken tyvärr brutits. Men jag tror du kan se på en gång om en tråd kommer funka. För om man kikar upptill i tråden så står det hur många gånger tråden är läst. Står det 0 så funkar inte länken. Vet inte om det kommer börja funka igen eller om det blev i och med nya versionen.
Den funkar inte heller om det finns borttagna inlägg i en tråd. Men där brukar det alltid bli att funka när det skrivits nåt nytt i den. Så har det varit förut också och kommer nog fortsätta vara så även framöver.
När det gäller långa trådar som det inte funkar. Tryck på end knappen på tangentbordet så du kommer längst ner. Tyvärr så du då istället scrolla lite uppåt för att leta reda på vart dom nya börjar, men du slipper förhoppningsvis scrolla lika långt då.
När det gäller en del knas som var med pm (igår) så berodde det tydligen på att det fanns borttagna pm som inte hade avmarkerats korrekt av systemet men det ska vara ok nu.
Och tyvärr så funkar inte poängsystemet för alla än.
Tack snälla Annia för svaret för då förstår jag varför tråden ibland fungerar och ibland inte.
Det är säkert mycket med det tekniska innan allt fungerar och det är bra att veta att det inte är ens egen dator som inte hänger med
ANNIA du är en kristallpärla som
finns för oss som inte kan
så mycket.
Tack
Jenna

Trodde det bara var jag som inte fick några poäng eller inte förstod hur man skulle kunna se dem… Men läste ju här att det är fler som har samma problem. Skriver ändå. Kan ju bli några extra poäng så småningom. 
Det är nog rätt många som inte får poäng på hela iFokus. En del Medarbetare är också drabbade.
Men jag hoppas för er att det ordnar sig snart.

Nu kan jag tala om den glada nyheten att jag får poäng ;) så nu kanske barnsjukdomarna börjar ge med sig!
Maria
Jag med får poäng :) och inget meddelande blinkar oläst utan det är nog som det ska vara nu 

Haha ja, man kan ju alltid hoppas 
Maria
Jag får poäng nu äntligen men just nu har jag 29 poäng. hmm jag trodde bara man kunde få jämna 5 eller 10 poäng.
Jag har med ojämt tal… :)

44 poäng, stämmer inte, ojämt,,, sen har jag skrivit mer gggr än så,,
Det fungerar nog inte riktigt med meddelanden. Jag skickade 2 PM igår och har väntat på svar, när jag gick in och kollade om dom var skickade så hade personerna svarat men det lägger sig i skickat och visar inte att jag har något nytt meddelande. Så nu måste jag gå in och kolla skickat korgen och klicka på alla skickade för det syns inte vilka som är nya, jag har missat ett par stycken PM som har kommit så jag har inte kunnat svara på dom.
Det här med poängen är mysko för i början höll jag lite koll och det stämde bra. Nu plötsligt ser jag att det är ojämt och nu har jag ingen aning om hur många det skall vara.
Crisse det du skriver känns ju också lite osäkert men nu vet jag att jag skall kolla både inkorg och skickat men det är ju besvärligare när man inte ser att det är nytt svar.
poängen minskar ibland också. Det är ju som ett personligt aktivitetsindex och är an inte aktiv så minskar poängen, därav att det kan bli ojämnt
//Pia

Idag började mina poäng röra på sig. Jag har jobbat ihop hela fyra poäng. *stolt*

Ja, jag har fått svar på mina meddelanden som jag hade skickat, men det såg jag inte förrän Crisse hade skrivit i den här tråden! Det där måste fixas ju, det kan ju vara himla viktiga PM man skickar och tar emot :)
Destiny, då får du passa på att skriva mycket. Poäng dras om man inte är aktiv:)
Haha ja så kan det bli, ibland så har vi annat för oss. Som i går kväll och natt, så stickade jag de tre kanelbullarna, som det ligger bud på. Nu i helgen får jag ge mig på att virka nya tärningar, och allt annat…..Bautarådisen finns, så allt som är bud på, det finns. pust…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#86 Jag är sån som läser mer än skriver. Sitter och smyger ibland på jobbet….
som nu…. inte alltid det är läge att skriva… 
Får bli många "putt"
Dom räknas väl också.
Så går det kanske inte bakåt i alla fall..

Putta på du destiny, det räknas lika mycket :)

HUr fungerar minuspoängen då???? 1 minus för inte vart aktiv senaste 12 timmarna elr vad,,,
#90. Har inte en aning om det, men minus blir det ibland 
Ja det blir även minus för som sagts lite längre upp så har det ju att göra med hur aktiv man är.
När det gäller pm att det inte kommer nåt blinkande kuvert när det hamnar i skickat så vet killarna vad det beror på men gäller att hitta rätt lösning så att det blir att funka igen utan att det ställer till nya problem. Så man kan ju ta för vana nu under tiden att nån gång då och kika in meddelandekorgen speciellt om man man vet att det ska komma nåt viktigt.
Vad händer på i Fokus idag? Alla fotona har blivit små i min tråd och jag får inga poäng.
Och jag hittade ett pm i skickatkorgen…

Det verkar som att man kan hitta saker lite varstans här idag :D
Maria
Ja men det kan ju vara lite spännande det oxå. Lite oförutsäjbart.
Hihi Jenna

#96 Ja det gäller att va positiv, 
Ligger saker i skickat-korgen både nu och då… men så glad man blir även om man måste hålla lite koll där ibland :) livet är rätt bra faktiskt :) nya överraskningar varje dag
Hihi håller med dej

Jag får aldrig några meddelanden i min inkorg… 

Men idag får jag iaf poäng för min inlägg så nu kan jag okynneskommentera och få poäng samtidigt. 
Titta i den skickatkorg-
Jag har fått alla mina meddelanden i dag där i.
Jenna
Är det någon som vet hur minuspoängen på aktivitetsindexet räknas. Jag blev lite snopen nu när jag inte skrivit något på ca 30-60 minuter och förlorat 40poäng
Tycker inte poängen i sig är så viktiga men det vore ändå kul att veta hur det fungerar.

#102 ojdå, förlorar man poäng så fort???
Bässt att sjukskriva sig då, annars kommer man ju ligga minus tillslut då,,,
undrar vad jobbet säger, de sa nej till vård av katt, där fick jag ta obetalt ledigt, men vård av iFokus kanske går ijenom,,,,,
hihi kan ju vara värt ett försök.
#102 Det är lite hemlighet i det och ibland kan dt ha att göra med olika servrar som inte hinner uppdatera samtidigt men 40 poäng på 1 timme tycker jag låter lite mycket för så har det inte minskat hos mig mer än att jag lade upp 4 bilder i mitt album och fick 10 poäng per bild, bytte sajt och blev av med 30 av dem som jag inte fick tillbaka alls. Detta då på under minuten.
Men sen kan det vara så att det inte riktigt fungerar som det ska än.
//Pia
Hum, det där med poäng, det kan bli så att det blir en jakt på poängen liksom… det är inte roligt!
Jag tycker inte alls det är viktigt med poängen, men när de nu finns så tycker jag att man ska få veta kriterierna för både plus och minus.
Ja vi ser ju bara våra egna poäng, det vi ser hos andra är ju stenen. Som du mymlanbus har samma som mig och chigak men det är det enda vi vet. Jag skulle lika gärna kunna ha över 2000 poäng och du mymlanbus 600 eller tvärtom. Så för mig är inte poängen så viktig men det är kul när man ser att det ökar lite i alla fall när man skriver men hetsjakt, nä inte för mig men andra möjligtsvis.
//Pia
När det gäller poäng/sten både vad det gäller eventuella fel och poängsättning både + och - så finns det information om det inne på support i tråden FEL/PROBLEM i nya versionens första inlägg och inlägg 85.
#109 Tack för informationen. :)
Japp ANNIA e en klippa
//Pia
Tack