Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1009 ggr
Lena
0

Omplacering via Katthem. Kontaktfråga?

• När en katt blir omplacerad via ett katthem ska det då finnas möjligheter att förmedla kontakt mellan den gamla och den nya kattägaren (i de fall det finns en känd före detta kattägare)?                                          
  • Vilka regler har ni på de olika katthemmen runt detta? 
  • Om du som privatperson fick bestämma hur skulle du då vilja ha det?  

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

Nu är jag ju inget katthem men jag är stödhem åt KKS och har även ordnat med stödhem åt dem och kontraktskrivning både med stödhemmet och de som bett om hjälp med katt (i det fall jag hjälpte ett dödsbo) Där fick den som företrädde dödsbot och skrev överlämnandekontakt fylla i om hon önskade information och kontakt med katterna. sen är det upp till stödhemmet om de ville ha det. det fanns med i kontaktet att kryssa i . det var bra tyckte jag, sen om det sker i verkligheten är ju upp till de nya hemmen, I vislanda fallet så skrev jag inte kontrakten men Eva önsklade info om hur det går med dem och det får hon i den mån jag själv vet,

Jag själv som privatperson tycker nog att det är ett bra upplägg, den som omlacerar får säga sin önskan, sen kan man ju inte tvinga de nya hemmen, men man vet ju då om man är välkomen att höra av sig elr inte, vilket jag kan tycka är bra när man undrar om kattens betteende elr om händelser den kan vart med om, sjukdomshistoria ska ju fyllas i men där kan det ju missas , då är det bra att kunna ta kontakt.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
0

#1 Jag tycker också att KKS upplägg är bra. Då ger man parterna möjligheten att själva bestämma och låser inga dörrar i onödan. Ibland kan det ju vara guld värt att veta lite om kattens historia.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Puttar upp denna fråga!

//Lena

Alexej
0

Jag vill gärna veta var mina katter hamnar. Det betyder inte att jag dycker upp där varje vecka men vill ha koll ändå. Oavsett om det skulle vara katter som jag själv förmedlar eller bara är jourhem.

Likamycket vill jag veta var katten kommer ifrån. Är det en omplaceringskatt är det väl kul för den fd ägaren att få lite uppdatering hur katten mår.

Skulle jag vara tvungen att lämna en katt till katthem vill jag också veta hur det går för katten och var den hamnade.

Det är ju också en säkerhet för den fd ägaren eller upphittaren att katten inte blev avlivad av någon anledning.

Så många som har lämnat en katt på katthem och trodde att de gav katten chansen till ett nytt hem fick sedan misstankar att katten blev avlivad.

Det handlar inte om adopterade barn men om ibland omdiskuterade katthem och därför är öppenhet viktigt.

Jag uppdaterar också Fagdu hur hennes skyggisar mår:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut50
0

När vi adopterade Milou från Örebro katthem så skrev vi till hennes förra ägare och frågade om hon ville höra hur det gick för henne? Men hon hörde aldrig av sig..Gråter Om det var min katt skulle jag gärna vilja höra hur det går..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

martdat
0

#4 Så känner jag med, jag vill veta att de jag placerat mår bra, händer det nått så blir jag glad att få veta om jag kan hjälpa. tex missy matboll, hadde jag haldrig fått veta att hon var borta så hadde hon aldrig komit hem så ägarn inte efterlyste henne ens utan bara gick och letade lite själv,,, (inga ord för vad jag känner om det).

sen den förra ägarn mår nog bra av att veta att det går bra, tex Eva som grät floder när hon fick göra av med sina, när hon nu vet att de mår bra så mår hon oxå bra,

emjon
0

Om jag av någon anledning skulle hamna i den situationen att jag måste omplacera någon katt via katthem så skulle villkoret vara forstsatt kontakt. De kissar vi själva tagit genom katthem har ju tidigare varit hemlösa. Jag vill gärna ha kontakt med katthemmet och berätta hur det går för kissarna.

När vi har köpt katt via Blocket har jag frågat om de vill ha kontakt och då har jag fått deras mailadress.Sedan har jag skickat en hälsning med foto 1 gång om året och det har varit uppskattat.

Några av våra kissar som vi köpt på annons har haft oseriösa ägare som inte brytt sig ett dugg om vad som hände med katterna.

Jag ser det som enbart possitivt med vidare kontakt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Fagddu
0

#4 Och Fagddu uppskattar att få små uppdateringar om hur hennes bortskämda slynglar mår. Mest dem med bilder. ;)

Jag tycker att man ska ha möjlighet till kontakt, men att den inte ska vara påtvingad. Jag själv vill såklart veta hur det går för alla mina hjärtebarn, men om någon adopterat bort sin katt pga av barnens allergi eller något sånt kanske inte orkar höra nyheter för att de saknar sina katter så mycket. Det kan ju finnas bra anledningar till att man inte orkar ha kontakt, även om jag alltid vill ha det. :)

Debattia
0

Jag btycker det känns tryggt när jag själv placerar katter i andra hem och kan hålla  kontakten i fortsättningen. Det känns nog tryggt för alla parter. Skulle jag behöva lämna en katt till  katthem skulle jag  gärna vilja veta var,när och hur det gick.Har lämnat men inte fått vetat var de hamnat.

En djurskyddsförening ville jag skulle ta hand om deras katter hemma hos mig, sköta om dem tills de hittade nya hem, men jag skulle inte få veta var katterna hamnade, det gick jag inte med på. Dom skulle ha tomt på djur vissa perioder.

Tog hand om en hund som var chipsad, det var  bara för den förre ägaren ringa jordbruksverket och ta reda på hundens nya adress. Hon ringde flera ggr och krävde hunden tillbaks, hade en helt annan historia än vad djurskyddet hade.

Nu har jag hört att det ligger i djurskyddsföreningarnas ansvar att chipsa om en hund vid ny placering, tänker då också att ,tar dom då bort det gamla?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

martdat
0

#9 Nä den föreningen hadde jag verkligen inte hjälpt. Vadå inte få veta hur det går för dem när man hafft de hemma, nehedu,,,,

Lena
0

Puttar upp för fler synpunkter!

//Lena

Engla
0

På Katthemmet Kompis får den förra ägaren veta vart katten hamnar om han/hon vill det. Men för det mesta får vi in katter som är hemlösa.

Jag skulle själv vilja att den möjligheten fanns om jag valde att omplacera mina egna katter.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis