Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1419 ggr
Hawknestgrove
0

Angående allergi hos katt

Angående allergi hos katt

HAr antagligen kommit på en lösning på lilla Esthers allergi, vi ska lösa den på det ena eller det andra sättet. Först och främst, så får hon numera en långtidsverkande kortisonspruta, som håller i 3 mån. Det verkar , peppar, peppar hjälpa. Nu äter hon vanlig mat utan problem. Men för att gå till botten med det hela så har jag börjat göra ett allergitest hos min vet. Det görs hos Dr. Baddaky Europe AB, box 44, 67321 Charlottenberg. telefon nr 0571/20230 eller fax 0571/20335. Testet görs i tre steg: först så tas blodprov på katten. Då får man en grovsortering. Detta kostar 900 kr och blodet sparas i 6 månader för vidare utveckling av antikroppar. Sedan görs steg nr 2, då finsorterars provet med hjälp av blodprovet, så det blir specificerat vad det hela beror på. Det kostar 1400 kr. det är det steget jag skall ta nu i veckan. Vad utvecklingen av antikropparna kostar, vet jag inte, men det blir en senare fråga. Så ni som har allergikatter, kolla detta med er vet1 Sprutan som Esther får nu kostar 420 kr för tre månader.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut
0

Tack för info om allergin hos din katt. Tusse fick akut allergi för 5 veckor sen, man såg att han inte kunde äta, inte dricka vatten ens.Han hade eksem runt munnen och hakan som kliade så mycket. Vi åkte till veterinären som sa att han är allergisk mot nått. Kunde vara fodret eller mjukmaten osv. Så vi fick en kortionspruta som skulle hjälpa omgående. Efter nån dag så var han jätte pigg och all eksem var borta. Sprutan skulle räcka i 4 veckor trodde han. Men ännu har Tusse inte behövt en ny spruta. Vad bra att vi fick veta att det finns långtidsverkande spruta oxå. Den tar vi nästa gång han blir sjuk…Vi och veterinären sa att vi inte skulle forska vilken mat han inte tålde. Dels på hans ålder 14 år och han har hjärtfel och njurarna är inte okej, men i dagens läge är proverna bra tack vare hans foder…

patt1
0

Hej gunilla

Katte och allergi.

Katte kan oxå få allergi av dam, dam som sätter sig i pälsen om man inte tvätter nogan och börster sin katt,

inte så konstigt, dom kan få håravfald, sår m.m

set är som med människor, tvätter vi inte vorer hår, klirer de vi får sår, jag selva som har allergi mod dam, moste helea tiden se till att där är rent omkring mig, det samma är det med Huskatten

Kram Paula

Lena
0

Hej Gunilla!

Intressant att läsa om behandlingsmetoderna för Esthers allergi. Tidigare hade vi en katt som hetter Emil, en underbar kisse som kom från en bondgård där han blev för tidigt skild från mamma. Vi tog hand om honom då han var på väg till en mindre lämplig kattägare. Han utvecklade vid 5 års ålder något som kallas för slickdermatit. En sorts nervösa besvär. (Ungefär som när vi människor biter på naglarna). Han fick också kortisoninjektioner, vilket var mycket verksamt. Dessvärre har kortison biverkningar på lång sikt. När han var 9 år fick han diabetes. Nu kan det säkert variera från katt till katt hur känsliga de är. Emil var en känslig kisse, som var mycket sjuk under sitt liv. Det kan också vara så att kortisonet som finns nu är skonsammare. Det här var för ca 6 år sedan. Dessutom finns det bättre behandlingsmetoder mot diabetes hos katt. All tgår ju frmåt inom veterinärmedicinen som sagt var.

Jag prövade under hans sjukdomstid olika andra behandlingsmetoder. Bland annat badade jag honom en gång per vecka med ett schampo för torr hud. Det hjälpte mycket bra.

Hoppas det går att få reda på vad Esther är allegisk mot. Det är svårt det där med hudproblem samt väldigt vanligt. Du får berätta för oss hur det går.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja, Lena, i morgon så skall jag ner och ta ett djupt tag i plånboken och ta steg nr 2. Som sagt i hennes fall så rör det sig antingen om födoämnesallergi, men hon har även via blodprovet visat att något inomhus ger henne reaktioner. Det finns 12 olika grejer där. Ok, vi får som sagt utesluta 2 av dem, nämligen loppsaliv och kackerlackor, hihihi! Vad som är skönast, är att hon nu med sprutorna kan äta vanlig mat. JAg behöver inte passa Arnes mat för hennes skull och hon kan få vanligt kattgodis som de andra. Men räkfesterna  kommer aldrig igen, så långt vågar jag aldrig gå. Så jag återkommer när jag får svar i detta ärende! Huvudsaken är, att tjejen mår bra!  Fast hon har blivit så tjock…. hihi!

evangeline
0

Gunilla!

Tråkigt för stackars Ester med allergi, men vad bra att hon får en ordentlig utredning. Tänkte fråga dig:

Hur märker man om en katt är allergisk? Vad är de vanligaste symptomen?

Evangeline

Hawknestgrove
0

I esthers fall utslag som ine kliade mellan öronen och ögonen. Ser ut som Herpes hos människor, SVERAK har en utmärkt artikel om det hos sig, hittar inte länken….. Fenomenet kallas eusofina granulom, sök på det.

Hawknestgrove
0

Förut så hade jag henne på endiet uteslutande av viltkött, ris och kokta morötter mend lite soyaolja. Hon mådde bra av det, men jag blev ju tvungen at sätta undan arnes mat, och säg den som till 100% kan ha koll på att hon aldrig åt av den? Det räckte, att telefonen ringde, så var hon där och snikade till sig förbjuden mat och så var det kört.

Hawknestgrove
0