Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 835 ggr
ZackAttack
0

Upphittad ung hona i Landskrona

I området där min mamma bor har det under två månader ungefär funnits en katt som min mamma har förstått är hemlös. Det är troligtvis en ung hona som är svart med vita tecken. Den är försiktig men inte rädd och hon har matat den i ca en vecka nu. Den är väldigt kelen och min bror kunde bara gå rätt fram till den och kela med den och den rullade över på rygg och ville inget hellre än att bli klappad. Den är van vid transportbur eftersom hon har ställt matskålen i den, så den kan fångas in när som helst. Hon har kontaktat KKS (inget svar), Tassebo (fullt) och Landskrona Djurskydd (fullt) utan att få napp. Nu försöker jag med er här. Är det någon som vill hjälpa denna lilla kelna katt?

Min mamma är ingen kattmänniska (har aldrig velat ha katt) men tycker synd om den här trevliga katten och ska försöka ta in den tills hon hittar ett hem till den. Problemet är väl hennes hund som inte är van vid katter. Hunden är en energisk vallhundsras som är burdus, hårdhänt och lite för ivrig. Vilket riskerar att ställa till problem och kanske även skador tyvärr. Därför tar hon det försiktigt. Hon har börjat med att låta den komma in korta stunder. Hon och hunden sitter i soffan och min bror öppnar uteplatsdörren, katten kommer in och undersöker och går sedan ut. Mammas förhoppning är att katten ska komma och hälsa på hunden medan hon sitter där så att hon kan hålla hunden lugn. Så att de sen kan hälsa "på egen hand" under bevakning.

En gång när hon matade den i trädgården så hade hon hunden med sig och den låg ca 1½ m från där katten åt och katten brydde sig inte. Sen gick mamma och hunden därifrån och katten fortsatte att äta. Så det verkar ju lovande.

Men som sagt, hon vill helst att det finns någon som vill ha katten. Eller som har tips på hur hon ska göra för att den ska få ett hem.

Alexej
0

Det är ett elände med alla hemlösa katter. Och katthem är överfulla med långa kölistor.

Det bästa du kan göra är att kolla rund hos dina vänner/bekannta/arbetskamrater osv.

Alternativ hänger upp lappar överallt med beskrivning och bild.

Det bästa ni kan göra är att ta med katten till vetrinären för en genomgång med avmaskning, vaccinering och kastrering och säljer henne sedan.

Men din mamma verkar vara snäll att hon bry sig om katten. Hundar brukar inte vara ett problem om den är bra uppfostrad, dvs slutar reta katten. Jag har också en jagdhund hemma som har vant sig att vara snäll mot alla katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Har du kollat hemsidor på katthem/Blocket osv att ingen saknar katten? En vetrinär kan kolla om den är id-märkt. Kastrering är jätteviktigt, annars blir det snart fler katter. Honor blir ganska tidigt könsmogen nuförtiden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ledin
0

ja tänk på att dom kan föröka sig :S P-piller i maten ge lite 2 st i veckan för att vara på säkra sidan är kanske inte så dumt. Jag säger som Alexej kolla block o ring till djurhem säg att det e kris med denna kisse.

ZackAttack
0

Hon har en veterinärtid bokad imorgon (onsdag) för att kolla om id-märkning finns och så ska veterinären känna igenom katten. Planen är att hon ska ta in den efter veterinärbesöket men hur hon ska göra med kastrering vet jag inte. Om vetten säger att honan är dräktig så kommer mamma med största sannolikhet att vilja kastrera henne och plocka bort fostren. Problemet är väl om vetten inte kan bedöma om honan är dräktig eller ej. Vet inte hur mamma tänker då. Hon är väldigt mycket hundmänniska och har väl precis börjat förstå varför en innekatt ska vara kastrerad. Som lägenheten ser ut är enda möjligheten att separera hunden och katten att låta katten vara i badrummet, då de inte har så mycket dörrar som går att stänga.

Jag har kollat på Blocket och annonssajter men det finns bara en annons ute som jag kunde hitta som handlar om en bortsprungen katt i Landskrona och det är en kastrerad hane (visserligen samma färg) men denna mamma hittat har inget paket där bak och pälsen är ganska kort så det finns inte mycket det kan gömma sig i så att säga. Hon har frågat runt men ingen säger sig veta var den kommer ifrån, men den har helt klart haft ett hem.

På djursjukvårdares inrådan har hon behandlat både hunden och katten med SpotOn (tror jag det heter), droppar i nacken.

Hunden är en Kelpie dvs mycket energisk ras. Men han är snäll på det sättet att han inte menar att vara hårdhänt men han är så impulsiv i sitt sätt och burdus. Han är dock mycket lydig och rätt vek så säger mamma till honom så tar han åt sig. Han är snäll mot valpar och annat smått. Han har inget killer-bett för när han var unghund så fångade han en kanin en gång men när mamma sa till honom så läppte han den och den sprang iväg utan synlig påverkan. Även möss har det hänt samma med. Men vi vill ju inte att han ska göra samma sak med katten. Han mötte en katt utomhus en gång när han var yngre i en buske (han blev nog överraskad av den) och den klöste/fräste troligtvis till och då backade han undan. Katter utomhus som inte springer/reagerar på honom igonerar han men de som springer hade han gärna sprungit efter om han hade fått.

Alexej: hur introducerade du din hund till katt första gången? Vi vet att man ska låta dem sköta det själv men vågar man det med en impulsiv och hårdhänt hund?

Alexej
0

Om man är med är det inga problem. Min hund älskar att nosa igenom en ny katt och har fått en del örfiler för det. En del katter är ju livrädda för stora hundhuvud eller bli irreterade. Men det har aldrig varit några större problem.

anebit
0

Jättesnällt av din mamma att ta in katten så länge tills den får ett hem. Vem vet både hon och hunden kanske blir så förtjusta att kissen får stanna.

Var det spot-on mot fästingar som hon hade i nacken eller var det kanske (tappat namnet) men man har det också i nacken mot ohyra, skabb och mask?

VARNING!  

Expot spot-on® är mot fästingar men kan bara användas till hund. Flera fall där katter dött av medlet har rapporterats.

Samma med fästingmedlet Zero Flea som säljs av Dogman. Läs www.gt.se/nyheter/1.869787/katten-doris-dog-av-fastingmedlet Länken öppnas i ett nytt fönster Länken öppnas i ett nytt fönster Länken öppnas i ett nytt fönster" rel="noopener noreferrer" target="_blank">här. Flera katter dog.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

Det är Profender. Jag tror att användningen, dvs en droppe i nacken alltid kallas för Spot-on. Men Expot är giftig för katter.

anebit
0

OK!  Tack Alex! 

Jag blev lite rädd där att katten fått Expot Spot-on.

Klart det heter spot-on när man droppar i nacken oavsett vilket medel, ibland är jag lite för snabb när jag blir rädd   Skrattande    Sorry!

ZackAttack
0

Hon fick medlet rekommenderat av en djursjukvårdare. Sen vet jag inte mer.

ZackAttack
0

En tjej ringde min mamma igår efter att ha fått hennes nummer från djurskyddet. Hennes katt försvann i december och hon ska komma i eftermiddag och kolla om detta är hennes katt. I så fall är det en 6 månaders hona som djurskyddet har förmedlat till tjejen. Håll tummarna för att det är hennes katt!

Den bor för tillfället i min brors rum. Han har sovit på soffan i natt då han tyckte att lådan luktade för illa för att kunna vara där inne. Så snäll bror jag har som lät den vara där!

Ankie
0

Men nu får vi hopas på det bästa Glad

anebit
0

Nu håller vi tummarna att det är hennes katt.

martdat
0

var det den saknade katten?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

emjon
0

Blir alltid så glad när någon ställer upp för en kisse som behöver hjälp. Snällt av din mamma att engagera sig så när hon inte är kattmänniska heller mycket fint gjort.

Det verkar ju hoppfullt och hoppas att det är kattens ägare som kommer för då är problemet löst för många.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

ZackAttack
0

Nja, de kom och var inte säkra på om det var deras katt så hennes storsyster kom dit också. Första när hon inte såg den så bra så trodde hon inte att det var den. Sen när den kom fram så sa de att det var deras katt. De tackade för att mamma hade ställt upp för dera skatt och fick låna en transportbur för att få hem katten. Men jag tyckte hela tiden att de verkade lite skumma om jag ska vara ärlig. Bara det att de inte var säkra på om det var deras katt. Man känner väl igen sin katt?? Denna har dessutom en mycket karaktäristisk teckning i ansiktet.

Ca en kvart senare ringer de och säger att det inte är deras katt. Så mamma fick ta tillbaka den. Så besviken hon var! Hon trodde ju att katten hittat hem och att hon inte behövde ha den mer. Hon vill ju gärna bli av med den på ett positivt sätt ju.

Så nu verkar det som om jag och min man kommer vara stödhem åt katten om det funkar med våra katter. Men först ska den vara i karantän hemma hos mamma tillräckligt länge (hur lång tid är det?), sen ska den vaccineras, kastreras, id-märkas och besiktas inna vi tar hem den. Så mamma får ha den hos sig ett tag till.

Vi tror att att katten skulle ha det bättre hos oss eftersom vi har det kattanpassat redan och kompisar åt den och här skulle den få gå fritt i lägenheten medan hos mamma skulle den få bo i min brors rum. Han sover förtillfället på en madrass i vardsgrummet för att kattlådan luktar för illa.

Har ni några tips på hur man ska introducera katten till våra? Våra katter är 3 och 4år gamla en hane en hona båda kastrerade. Båda är från KKS så de har inte haft den perfekt uppväxten.

Marga
0

Men så illa behöver väl inte en kattlåda lukta!(tycker synd om din bror) Jag använder Everclean Extra strength och det luktar inget alls tycker jag. Karantän kanske två veckor skulle jag gissa på utan att vara expert.

Alexej
0

På ett katthem brukar karantänen vara 2 veckor. En ny katt brukar går bra och den nya katten verkar vara snäll och tam. En ny låda är saäkert bra och blir det lite fräsningar är det helt normalt. Ett bra sätt att katter håller sig lugna är Feliway. Googla på det, finns på apoteket och vetrinären.