Vad är det med katten??
Jag blir tokig.
Min ena katt har fått en "trevlig" ny vana -att strimla, riva och bita sönder papper. Helst på natten också, ofta runt kl 06 så att man vaknar av ljudet.
Jag studerar nu och har block, åhörarhäften och papperskopior lite överallt i lägenheten, men allt är nu "ovan mark". Detta spelar dock ingen roll längre. Hon hoppar upp på skrivbordet på natten och biter sönder hörnen på vanliga kollegieblock eller strimlar mina viktiga åhörarhäften från föreläsningarna.
Jag tror inte att hon får i sig nåt papper, då det ligger massa småbitar av papper nära brottsplatsen varje gång.
Är det någon annan som råkat ut för en dylik ligist??
Vad gör man?
Hon verkar lycklig och frisk i övrigt men man blir ju orolig om det är nåt hon saknar?
Det har hänt både när de har mat kvar i skålarna och när de varit hungriga. Men innan de fick begränsad giva mat istället för fri tillgång så var dessa pappersbrott mycket sällan. Men inatt när hon strimlade block kastade jag mig upp, kollade matskålen och jo, det fanns mat?
Nu har det hänt så många gånger att jag blir riktigt ledsen på henne. Det är så svårt att få ner varenda block eller papper i byrån, jag sitter ju varje dag och pluggar.
:(
Jag skulle tro att kissen är uttråkad, helt enkelt. Se om du kan få henne att leka/busa/springa på kvällen, och ge henne mycket gos och uppmärksamhet. Det kan vara att hon tycker du är tråkig som pluggar, så hon leker med dina papper i stället.
Jösses Veronica, jag kan få låna henne. Jag behöver hjälp med att riva ner tapeterna i köket och sen få dem i småbitar när jag kastar dem. Hon vore helt super.
Men jag har ingen aning om vad det kan vara som utlöser det tyvärr. Kanske gillar hon inte att du pluggar nu som sagt;)
//Pia

hehe ja det kan det ju förstås vara.
Igårkväll hoppade hon upp i mitt knä, på blocket och krävde gos när jag pluggade ;) När jag skulle sova senare så hoppade hon upp på min mage/mitt bröst och tokkelade.
Men hon är lite knepig att aktivera. När man tar fram leksaker eller allre helst fjädervippan så är hon nyfiken, men försiktig. Det resulterar i att två andra kattgalning i hemmet är först på leksaken. å de två leker som galningar! Gå ut i sele går inte heller, då blir hon så rädd att hon kissar på sig.
Men det är kanske bara uppmärksamhet hon behöver.
Hon har nog kommit lite i skymundan, förut var hon goskatten nr 1, men numera tar de andra lite mer plats i form av gosande också..
Bara så himla jobbigt att behöva gömma varenda litet papper/block.
Knaskatt!!!

Jag kommer med henne vid kl 14 Pia!! ;)
Renoverar du? vad kul!
Dock är denna tös än så länge så pass väluppfostrad att hon ger sjutton i tapeterna. Om du däremot har några hemliga dokument som behöver "shreadas" så är hon enastående!! Som sagt, hon tuggar sig igenom kollgieblock med!
Nej jag önskar jag visste vad det beror på.
När jag blir störd i min sömn blir jag gaaaaalen, å hon har väckt mig med ljudet av gnagande nu jättemånga mornar i rad, ghaaaa inre stress!! Men hon är söt ändå ;)
Den förra katten hos mig gillade allra bäst att sitta i en låda och strimla papper - alltså fick han sitta i returpapperslådan när han var på det humöret …
Kl 14 blir kanon, hon får göra Billy sällskap i köket, tyvärr så är inte han så mycket till hjälp:)) Men hon kan få strimmla räkningarna med, de ligger i köket, då har jag ngt att skylla på om de inte är betalda:))
//Pia

Jag har haft en papperstuggare, han har blivit bättre nu även om det händer olyckor ibland (t ex i december när sambon hade tenta och kissen totalförstörde en sida med anteckningar som sambon hade behövt…).
I alla fall, för att skydda de papper som var viktiga så fick katten andra saker att tugga på. Kartonger har han alltid gillat, både att pressa sig in i och gnaga på, så han hade alltid någon kartong. Äggkartonger och mugghållare från Max (samt sugrören) fick han också. Tomma kuvert funkade det med.
Det blev väldigt skräpigt men viktigast var ju att han gav tusan i post och tidningar, och han höll sig riktigt bra till de pappsaker som fanns på golvet och lämnade saker på hyllor ifred. Med tiden blev det som sagt bättre, i hans fall var det nog överskottsenergi i kombination med tandbyte eftersom det var värst när han var runt halvåret.
Jag har ingen bra förklaring varför din katt börjat med detta nu, men försök ge henne saker hon får demolera bäst hon vill så kanske hon lämnar det viktiga ifred.
Min ena katthane gör presis likadant. Jag har möjlighet att släppa ut dem och de dagarna låter han bli att tugga sönder mina papper men är han inne en hel dag så gör han det, han tuggar även sönder disktrasor. Jag tror också det beror på att han har tråkigt.
Jag måste stoppa undan viktiga papper annars blir det bara bitar av dem.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Jag skulle kolla kattens tänder eftersom han nyligen börjat att tugga. katten är ju till åren så det kan vara de som krånglar.
Visst hittar de på en massa bus om dom har tråkigt men jag skulle då se så allt va OK men munhälsan.
Jag antar att han har massor av gkattgräsräs, färsk bambu etc att tugga på också?
*s* hon e uttråkad och vill ha uppmärksamhet *L* det e bara att se till att roa henne ordentligt innan du går och lägger dig alternativt gå upp kl 6 när hon börjar. Ingen fara för hennes hälsa dock vanligt papper är inte farligt såvida hon inte börjar äta kilovis *s*
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Tror också det är en blanding av uttråkad och behov för tändarna att bita och en vana.
Har också en katt som river i tapeterna-börjar ser hemskt ut hos mig-han går också på en fototapet. Och på nätterna biter han sönder en kartonsäng som jag har för katterna under sängen. Låter som en råtta.
Det blir svårt att omplacera honom, kan ju inte skriva i annonsen: River sönder alla tapeter…
Det bästa är nog att ge henne alternativ till dina papper.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men Alexej där har vi den perfekta hjälpredan till mitt kök. Jag ska fixa iordning och dra bort de gamla tapeterna.
//Pia
#12: "trivs bäst med putsade/rappade väggar" skriver man … 

Vilka busungar!
Är det inte så att vissa katter har mer hyss för sig? Att vissa är mer klåfingriga och nyfikna än andra…
Jag har också en katt som stjäl toarullar och river sönder dom en annan gillar att stjäla nycklar ur dörrar och skåp, det är frustrerande men man kan inte låta bli att skratta ändå.
När vi bodde i lägenhet hade vi en som alltid stal posten och bet sönder. Det gick väl an när det var räkningar men….
..så vi fick sätta upp en brevkorg på dörren.
Men jag förstår dilemmat Onikan, det är inte kul att få papper söndertrasade.
Glömmer aldrig när jag skulle söka ett jobb och lagt alla handlingar på ett högt skåp,men papperen trillade ner och tuggades sönder och såg ut som de gått igen en hålslagsapaprat. Jag skickade dom ändå eftersom ansökningstiden gick ut dagen därpå. Usch vad jag skämdes…
Jag fick naturligtvis inte jobbet…

Men är det ingen som har samma problem som jag, en katt som är besatt av att slicka på plast? ;) Så fort han får se något av plast blir han helt galen! Det är inte heller roligt att vakna till kl 4 på morgonen! :D
Maria
Nä men Tudor slickar på de virkade leksakerna, slurp slurp. Efter 5 min är det virkade angora möss. Thindra hade dille att slicka på den bruna packtejpen, på kanten. Vet inte om det smakade något gott av det klistriga där.
//Pia
min ena katt lasse älskar att bita sönder pappkartonger. glömmer jag att ta bort kartongerna. så är det bara bitar kvar på morgonen.
#17, jo, vår gamla katt Emma var heltokig att slicka på plast. Men så var hon lite annorlunda, hon drack apelsinjuice och käkade banan också. Vi undrade många gånger om hon hade brist på något ämne i kroppen men hon blev 18 år så det kan ju inte ha varit något fel.
Jo tokiga katter… För det fösta, har de fått smak på papper, köp en sån där klösbräda i wellpapp. JAg har Arne, han är ju sån. Galen i kartonger. ÄVen stormförtjust i apelsinmarmelad. Så jag brukar bre marmelad på en skorpa och så får han slicka av ett par gångerr. Sen får jag käka upp skorpan…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mina struntar i posten men försöker tränga sig ut genom brevlådan.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Haha… KAn se det framför mig…… Bamsiga Heliga Birmor, som försöker knö sig ut genom ett brevinkast……..

Mmm detta gör Thindra om natten vilket jag vaknar av och skäller på henne. Mindre kel. Allt började när jag hade tidningen som kunde komma kl 4-5 på morgonen, hon hörde dem komma och sprang till dörren och då började hennes krafsande på brevinkastet. Till slut sa jag ifrån att jag inte ville ha tidningen vilket gjorde att det bev bättre men visst fortsätter hon. Skulle kunna sova gott med öronproppar men så hör jag ju inte om de ringer från jobbet eller väckarklockan.
//Pia
Lite roar småbarn……..
#24 Go Simson Go Mojje *asg* och hejar på 
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Härlig tråd att läsa om alla hyss dom hittar på.
Innan jag kastrerade mina hankatter hade dom pippi på att kissa på plastpåsar. Jag har även katter som tuggar sönder plastpåsar men jag tror och hoppas dom inte äter upp något av det. Klöser även sönder kartonger.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Simson, silvertejp på lådan nattetid……

Ha ha vem om inte vår kära simson skulle göra något sånt här*fniss* Du vet hur du ska få oss att dra på smilbanden.
//Pia
Simson, jag ser att du har tunga artilleriet vid kudden…. Dvs blomsprutan…….

Jag lade mig också vid dörren under inkastet och plockade ner katterna vart eftersom men insåg att jag nog skulle skrämma tidningsbudet när han öppnade det på morgonen och stirrade rakt ner i ett vilt ansikte med rödsprängda ögon. Kan göra vem somhelst mörkrädd! 
Simson, underbart! Dagens största skratt HAHAHA

Haha vad rolig denna tråd blev!
Var tyvärr oförskämd nog att lämna den strax efter jag startat den pga att jag reste bort i en vecka!
När jag kom hem hade älskade katten hittat en ny rolig sak att göra om mornarna, nämnligen slicka på en plastpåse med saker som stod intill byrån bredvid sängen… det LÅTER när en sträv kattunga slickar på en plastpåse kan jag tala om.
Sedan fiskade hon upp ett papper ifrån min stora väska som låg inklämd mellan pärmar och hade börjat tugga, ett jätteviktigt papper från skolan. Galenpanna!!
Hon har nog bara en märklig passion ;)
Tack så jättemycket för alla roliga svar!!! (å bilder!)