Motarbetande grannar
Känner mig lite argsint idag….I går byggde jag och Cammo och min dotter ihop en hönsnätsvägg till G:s balkong för att missarna inte ska kunna smita därifrån. Sen nätade vi runt buskarna brevid och bort till nästa grannes altankant. Täppte till alla hål. Allt detta innan grannens altan börjar. Bara brevid den i buskaget.
Efter ett par timmar kommer min dotter in och säger att grannen har rivit ner ALLT och kastat det på våran trappa. Allt nät, masonitskivor, tätning, rubbet…
De VET att vi försöker fånga hemlösingarna här. Varför i hela h-vete gör man så där?? Vi har ju märkt att de inte är så förtjusta i oss och jag har ingen aning om varför heller. Kan det vara så störande och stötande att vi går med ficklampor och lyser och bökar i buskarna? Vi har inte satt en fot på deras altan, däremot har andra grannar sagt att vi får gå och leta hur mycket som helst under deras altaner, broar mm.
Vad gör man? Å ena sidan vill jag skälla ut dem efter noter, å andra sidan vill jag inte göra situationen värre. Vi kommer ju att ha en fälla på G:s altan, tänk om de "vittjar" den om inte vi är snabba nog? Eller förstör den?
Besviken Evangeline
Jag skulle råda er att försöka prata med dessa grannar i lung samtalston. Förklara varför ni gör det här jobbet och att det kommer vara en bra sak för alla i området att dessa förvildade katter fångas in, istället för att föröka sig, föra oväsen, urinera och skapa problem i området. Det är ju möjligt att de missförstått syftet med ert arbete. Också viktigt att de får klart för sig att katterna kommer att få nya hem och veterinärvård vid behov. Sedan får de ju inte gå in på andra tomter och t.ex. vittja kattfällan. Fråga dem också varför de rivit ned det ni byggt upp. I de flesta fall brukar sådant här uppstå pga missförstånd. Det är t.ex möjligt att det trodde att hönsnätet skulle vara där permanent. Men det normala hade naturligtvis varit att de själva frågat sin granne varför denna satt upp nätet. Ibland uppträder tyvärr människor orationellt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vi har ju förklarat vad vi gör och varför, både G och jag…
Dessa människor är inte de lättaste att prata med. De har inte heller nån vidare bra syn på hur man ska behandla djur. Tror att om vi försöker förklara igen så blir det som att hälla bensin på en brasa. Nu behöver vi antagligen inte detta hönsnät igen för vi har en annan plan på gång, men frustrerande är det.
Evangeline
#2 Då är det ju naturligtvis i ett annat läge om ni redan har förklarat vad det hela går ut på. Bra att ni har en annan plan. Frustrerande när man blir motarbetad på det där viset. Det är ju tufft nog ändå.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Äger grannarna platsen där ni hade satt upp ert nät?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#4 Engla, Nej det gör de inte! Det är alltså altan-buskar-altan. Vi hade satt upp nätet MELLAN altanerna. Dvs, bara runt buskarna. Ena altanen tillhör vårat gäng så att säga och den andra altanen är grannens. Vi hade lutat en spånskiva mot utsidan av deras altan för att täppa igen en flyktväg. Samt knutit ett snöre runt ena hörnstolpen längst ner. Det är allt. Ett snöre och en lutad skiva.
Evangeline

Evangeline..jag förstår verkligen frustrationen du känner…ser också att ni berättat för grannarna vad det hela är frågan om..
Finns något bostadföretag som äger marken? Kan man gå o begära tillstånd av markägaren, så att grannar inte har något att säga till om här….
Usch..jag kan bara ge er medkänsla..mycket medkänsla..det finns tyvärr folk som man överhuvudtaget inte kan prata med..
*kramar om er*
Tack Sidentass för din omtanke…Man blir onekligen lite frustrerad såna här gånger…men vi kämpar vidare och ger oss aldrig…om jag så ska ligga i busken själv, inlindad i bacon, och vänta på missarna som är kvar…
Evangeline

Evangeline
Jag tycker du är underbar som vill hjälpa till. Strunta i dina korkade grannar tycker jag.
Håller med Modell_Flickan, tycker du ska strunta i dina så korkade grannar!
men va? de kan ju inte "bestämma" alla har ju rätten att få göra det. De kan ju inte förstöra ngt så..hur omogna och känslokalla är de egentligen! såna människor borde skämmas!
Ja inte blev vi ju direkt glada inte! Men om ni har läst runt lite så vet ni ju att det har löst sig på allra bästa sätt! Alla bäbisar och pappa är inne!! Bara mamman är kvar, men hon är lite halvtam så henne kan vi nog få in lite lättare.
Kramisar från Evangeline