Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutsatta-djur
Läst 5099 ggr
Alexej
0

Jag hade en mink under kylskåpet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att det är en mink, svart med runda öron.

Vaknade kl. 6 för hunden blev galen. Fattade inget. Jag har sedan några dagar kattluckan bara öppet för ingång. Hunden sprang som en idiot rund i köket men katterna där var lugna men en av de satt framför kylskåpet (urgammal modell med en öppning under) och tittade dit. Jag tog ficklampan och trodde inte det är sant. En svart stor mink. Men den verkade inte rädd. Tittade bara på mig.

Men jag vet inte om den kissade på sig eller vad de gör. Plötsligt luktade det apa i hela huset, riktig illa.

Plockade snabbt ihop alla katter och låste in de i vardagsrummet med nät dörr. Sedan hämtade jag min fälla med kattmat och tog mina skåpluckor ner för att stoppa alla utgånger.

Det tog en halv timme då small fällan till. Jag tinade upp min djupfrysta bil och körde djuret till en övergiven gård en bra bit härifrån. Där finns bra med gömställe och säkert en massa möss.

Den var ganska snäll och tittade bara nyfiken när jag tog kort. Men i bilen började den få panik. Bra att fällan är stabil. Där på platsen försvann djuret snabbare än jag kunde se under ett utehus. Hoppas den klarar sig.

Nu har jag städat här, bra tillfälle att städa bakom kylskåpet och sprayat en massa doftspray.

Trodde aldrig att sånt kan hända, den måste ha kommit in genom kattluckan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
1

En till

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Crisse
0

Jag tycker det liknar en iller och eftersom den inte var särskilt rädd så var den kanske på rymmen.

catfoot
0

åååå vilken söt mink..men dom luktar ju så fasligt illa, tyvärr..

Den längtade säkert ut till skog å mark..Kom nog in av misstag, kanske den var hungrig..Vet att mink kan söka sig till vindar od. vintertid..Vi hade  mycket mink i sommarstugan som vi hade, det luktade verkligen skunk på våren…

Lycka till lilla mink därute..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Kusten
0

Så söt.. och vilken överraskning det måste ha varit för dig! Inte var dag man har en liten iller/mink på besök.

Ankie
0

ja du, men vilken grej! Vilken tur att inte katterna lyckades få tag på den, vad det nu är.. Mink eller iller.

Alexej
0

Just nu känner jag bara för att flytta till stan. 5.våning. Blev livrädd för mina katter men de brydde sig inte.

Crisse, jag kopierade tråden till iller och svensk natur. Tror inte att det finns svarta iller men jag vet inte säker. Men den här hade jag aldrig velat ta med händer. Tror det var en förvirrad ungdjur.

Alexej
0

Och jag är glad att jag hade en fälla. Annars hade jag inte vetat vad jag skulle göra.

Ledin
0

:D himmel !  Söt men de ska lukta fasligt äkligt har jag ju hört, fick du bort all lukt? :)

Crisse
0

Jag bara tänkte att eftersom minken är ett rovdjur och inte är rädd för att ge sig på andra djur så trodde jag att det var en iller. Minken har ett litet spetsigt ansikte, väldigt söt och jag tycker denna ser lite trubbig ut om nosen.

martdat
0

Jättesöt!!!! tur du hadde fälla hemma,,, ser ut som en sådan jag använde att fånga katter med, de är toppen.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Oj vilken häftig upplevelse eller vad man skall säga. Jag är väl inte helt övertygad om vad jag skulle känt om jag hade en sådan liten krabat i köket.Flört

Såg på iller-fokus att du fått svar att det rör sig om en mink. Den "skunkade" sig som någon skrev och det är väl typiskt för minkar har jag för mig. Vet ju bara hur det osar när katten tömmer analsäckarna någonstans.Skrikandes

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Imasy
0

Oj, det var en annorlunda fångst! :)

Fast jag tycker också det ser ut som en iller.

Lena
0

Illrar och minkar ser ungefär likadana ut. Svårt att se skillnad.

Vilken överraskning att få sådant besök.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Crisse
0

Här kan du se om det var en mink du hade.

Bumbis
0

Vilken upplevelse! Det var en väldigt söt liten varelse..och sådana gör dom pälsar av! Skrikandes

Vad chockad du måste ha blivit….Förvånad

MagicPaws
0

Ja men jag hade inte underskattat en mink, de kan ta byten betydligt större än dem själva och jag har hört om en iller som blev förbannad på grannkatten och den katten levde inte länge sen kan jag säga.

De är stenhårda rovdjur.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

mymlanbus
0

Minkar kan vara aggressiva, tur att du kunde fånga den och släppa ut den igen. Tur att ingen av kissarna eller hunden blev skadad, men den var kanske hungrig, tur att den fick lite kattmat av dig :)

Skulle ha gjort på mig om det var hos mig minken dök upp… jösses!

Alexej
0

Det finns många minkfarm här rund omkring. En finns ganska i närheten och fick besök av djuraktivister förra året. Så det var kanske en mink därifrån.

kattassen
0

#18 I såfall har han överlevt länge för att ha blivit utsläppt. Om det är så har han kanske lyckats hitta förmågan att förse sig med mat för att överleva. Det är ju det som är kruxet med de utsläppta minkarna att de dör för att de inte vet hur de skall hitta mat.

Hoppas att det är en överlevande minkarms-mink som har fått "ett nytt liv" i frihet och lärt sig överleva det och inte blev en pälskrage:-(

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

anebit
0

Jösses en mink under kylskåpet!  Det är du väl ensam om i hela Sverige.

Jag hade blivit skiträdd och inte vetat hur jag skulle göra. Tur att du har en fångstbur.

Säger också som andra här ovan, tur  att katterna inte blev skadade.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

Många minkar verkar även klara sig bra i vår natur. Ute på västkusten lever de på öarna där de är till stor skada för fågellivet. Har själv sett dem skutta runt bland fågelbona. Som någon skriver här ovan är de väl utvecklade rovdjur. Jag såg vid ett tillfälle en mink som kom och simmade i havet, det gick snabbt vill jag lova. Den sam som om den inte gjort annat och styrda kosan så skummet yrde mycket målmedvetet mot en brygga.

Det är ett aber med dessa minkfarmar och ett aber när djurrättsaktivsterna släpper ut dem vind för våg. Sådan uppfödning borde stoppas, men med andra metoder. Näring borde förbjudas.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Marga
0

Har stått och tittat rakt över till illrarna på husdjursmässan idag och de såg inte riktigt ut så där tror jag. Min gissning är också mink och jag hade fått slag om jag hade hittat en under kylskåpet! Särskilt med tanke på att jag bor i Stockholm på femte våningen (appropå #6Flört.. Men på landet kunde det ju ha hänt…

Alexej
0

Jag var också rätt så chockad. Somnade sent-halv 4. Klockan 6 började hunden och jag fattade inget. När jag tittade in under kylskåpet trodde jag först jag såg en stor råtta tills jag såg den långa kroppen.

Det första var att jag tog stövlar på mig-var barfota så klart. Sedan samlade jag in alla katter som inte fattade nåt och allt med en skällande hund efter mig. Fast hon blev också inlåst, var rädd att minken annars springer rund i köket. sedan ut till stallet och letade efter fällan. Allt i nattlinne med en ficklampa. det var ju mörkt ute. Dröjde innan jag hittade fällan. Sedan ner med köksluckor, kom inte på nåt annat och stoppade så alla hål bredvid fällan. Sedan kokade jag kaffe men utan mjölk. Vågade inte gå nära kylskåp längre. Satt sedan och googlade efter anticimex och jagdklubben. Och på sajter om vilda djur. Blev så glad när fällan smällde igen.

Men panik hade jag och chockad var jag ändå. Värsta mardröm. Tänkte hela tiden bra att den inte sprang rund i mitt rum eller i sängen. Nu ska jag iaf inte längre gå på toan utan att tända ljus innan:(

destiny
0

Jag hade fått hicka av att hitta en sån luden sak under kylen! Fast ludna saker finns där nog när jag tänker efter… dammråttor. Skäms Jag såg en iller eller om det var mink utanför huset för många år sen och det räckte!

Hälsar hon som alltid kollar ner i toastolen innan hon sätter sig… Cool

Alexej
0

När jag var barn och bodde i Tyskland, då var det varning. För det hade kommit små alligator upp genom toaletter. Det är allvar. Någon hade nog spolat ner sina krikodiler genom toan för att bli av med de och sedan hade de förökat i kloakerna. Tidningen var fulla med uppmaning att alltid har locket på och mina föräldrar lät oss inte gå själv på toan mer:)

destiny
0

#25 Ryser Förvånad  Jag inbillar mig jag ska hitta en råtta där… Tungan ute

anebit
0

Jag kollar också alltid i toan innan jag sätter mig. Det har ju kommit upp både ormar och råttor ur toastolar har man ju läst.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

gingle
0

Tycker att Du reagerade jättebra vad gäller kätterna,fällan och att
lämna av den på rätt plats, Bra gjort !

tortoise
0

Hej! Det är en mink som du har fått in! Illrar ser inte ut så, fast de är ganska lika så syns det stora skillnader, minken har till exempel längre svans. Det är också inte så vanligt med lllrar som har samma färg över hela kroppen (med undantag för albino) Det finns vilda minkar i Sverige men sannolikheten är nog inte så stor att det skulle krypa igenom en kattlucka frivilligt, fast de är mycket nyfikna djur, så de kan hamna i alla möjliga knipor av misstag…Alla mårddjur, som minken och illern tillhör har analsäckar som de sprider mysk från. Det gör de om de blir rädda eller tycker något är spännande.

Varken illrar eller minkar är aggressiva djur, tyvärr har de fått ett oförtjänt rykte, oftast då illrar har hamnat i händerna på någon person som inte insett att de kräver mycket tid och en omsorgsfull uppfostran, fast som rovdjur ska man nog inte underskatta minken- tamillern däremot har inte sina jaktinstinkter kvar. Kram på er alla! Ylva och illrarna Love och Alice