Har dom lämnat kvar kisse?
Har fått ännu ett bekymmer, som om att jag inte har nog med kolonin :P Våra grannar som flyttade för en tid sedan (strax innan nyår) Hade för ett tag sedan tagit hand om en hemlös katt som gått ute säkert några år, vet aldrig om dom hade honom inne eller inte då vi inte bott här så länge, men dom matade iaf honom.. Jag antog ju att dom skulle ta med katten när dom flyttade men för några någon vecka sedan såg jag honom ute och igår satt han utanför våran dörr… Och jag får ju nästan panik och tänker, har dom lämnat katten?? Hämtar förstås mat till lille kisse (Inte så liten egentligen, han är en riktig bjässe!), men han var inte överdrivet hungrig, så jag undrar tar någon annan hand om honom?, dom kanske har kommit överens med någon? Vet inte vad jag ska tro. Men idag när jag kom hem så satt han här ute igen.. och han fick såklart mat även denna gången.. Tycker synd om honom om han går ute i detta kalla.. Men jag vet ju inte hur det ligger till.. Vad ska man göra??
Maria
Oh no!!
Är han tam så att du kan sätta på honom ett halsband där du kan skriva och fråga om han har något hem med ditt tel.nr…….
Vet du om dina grannar flyttat långt ifrån, kan han ha gått tillbaka?
Är han kastrerad?
Stackars katt!! Annars är det ju lappar och anmälan till polis om upphittad katt som gäller.
Suck, de som har nog får mer bekymmer….

Ja han går att klappa och så, han är lite försiktig men absolut inte rädd…Jo jag vet vart dom flyttat och visst skulle han kunna gå den biten, men dom har varit här flera gånger efter dom flyttade.. (dom har fortfarande lite saker kvar, men katten tar man väl inte sist hoppas jag?) och katten verkar ha varit här hela tiden.. vet ej om han är kastrerad men jag tror inte det, han är väldigt långhårig så lite svårt att se så snabbt (han har mest suttit ner när jag sett och kommit nära honom) Det kan ju vara så att dom aldrig haft honom inne utan bara matat honom och då resonerade dom väl som så att dom kunde lämna honom……Dom vet ju att vi har katter och att vi säkert skulle mata honom.. så fallet kan mycket väl vara så..Det var en bra ide med halsbandet men frågan är om dom ser det i all päls :D :D Kommer han tillbaka nu fler dag i rad ska jag pröva med det!!
Maria
#2, suck de tyckte väl att det var kul så länge det varade…sedan när de skulle flytta fick han inte följa med…morrr….
Vad trött man blir på folk, vilken tur att du bryr dig i alla fall!! 

Jag blir knäpp på folk!!! Varför kan dom inte ta ansvar? Alla dessa stackars kissar som dom tror ska klara sig själva.. Trodde faktiskt inte så om mina föredetta grannar.. men nu vet jag ju inte om det är så…. Han måste ju ha fått mat någon annanstans också iaf.. För eftersom han inte var jätte hungrig när han kom hit..
Maria
Oj stackars kisse om han blivit lämnad vind för våg.. från värme ut i kylan.. jag skulle inte ha några som helst problem att placera sådana människor i Sibiren. Om det nu är så det ligger till här. Jag hoppas det löser sig till det bästa!
Om dom har grejer kvar i lägenheten så kommer dom tillbaka, skriv ett brev sätt på dörren och gör en förfrågan om katten, om dom kanske har ordnat för den, att den ser ut att gå tillbaka till deras gammla bostad. Be dem ringa dej och berätta. Så skulle jag göra.
Gå över och fråga dem om du ser att dom är där !
Så får du besked direkt.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ja du måste nog helt enkelt fråga. Du behöver ju inte säga att du tror att dom lämnat den, utan fråga om han har sprungit bort från det nya hemmet eftersom du har sett honom i närheten. Det är ju rätt vanligt att katter som har flyttat söker sig tillbaka till sitt gamla hem, så frågan är ju helt normal egentligen…
Ja du kan ju spela lite dum när du frågar. Bättre att fråga direkt slipper du fundera, som vi fick när det gällde Rödis.

Ska säga till dom om jag ser dom.. annars ska jag skriva en lapp.. tack för alla svar :)
Maria

Men jisses, det finns människor till allting. Hur långt har de flyttat?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Nu har jag precis pratat med grannen. tur som jag hade så var jag hemma och hörde när det slog i dörren.. Han sa att dom bara hade matat honom, han hade aldrig varit inne. och att det var fler i husen här omkring som brukade mata honom, och han brukade sova i någons uterum.. Tycker lille kisse förtjänar att få komma in.. men man kan ju inte bara ta en katt sådär när det är andra som tar hand om den.. Men han slipper ju frysa iaf om han har ett uterum att sova i..
Maria
Man undrar ju varför folk skaffar djur om andra ska mata dem och de aldrig får komma in?
Som jag förstår ditt inlägg ovan är det ju ingen som har ett direkt ansvar för kissen, tänk om de slutar bry sig? Om de tänker lämna kissen kvar kan du inte fråga om du får omplacera kissen. Stackarn måste ju nån gång få sova i en varm säng
Är det ingen av de som matar katten som kan ta hand om den ? katten behöver en riktig bostad inte bara ett uterum.

Du har förstått helt rätt, det är ingen som egentligen har något ansvar för kissen.. Han har kommit hit till området hemlös.. och då började folk här mata honom som jag har förstått det. Men jag tycker precis som du att han också borde få sova i en varm säng.. jag har verkligen ingen möjlighet att ta in honom då en av mina katter och han slåss som galningar så fort dom träffar på varandra ute ( Man kan inte tro att Morris är kastrerad…:P) Annars hade jag gärna tagit in honom…
Maria
Kanske du kan ta bild och lägga honom här under en tråden "Vi söker ett hem" och bild i den här tråden med, kanske en annons på blocket med bild, kostar bara ett par tior. Klart kissen ska få sova i varm säng 
Nån uppskattning om ålder, ifall han är kastrerad. Är han klappbar?
Det verkar vara den gamla vanliga visan med folk som matar hemlösa katter. Man matar men tar för övrigt inget ansvar och ser inte heller att man ska behöva göra det. De tycker säkert de varit tillräckligt snälla som gett den mat den tid de gjorde och kan inte se problemen runt omkring det hela. Även om de som matar tagit på sig ett ansvar enligt djurskyddslagen är väl ändå den här katten att betrakta som hemlös. Det allra bästa vore om du kunde tala med grannarna som matar. Du kan ju börja med att sätta upp lappar och be dem som matar kontakta dig. Om ingen kan tänka sig ta hand om katten fullt ut kan du ju sedan börja säka hem åt den. Långhåriga katter brukar ju många vara intresserade av.
Säger som andra här i tråden, vilken tur att kissen har dig som bryr dig och reagerar.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja hör dig för i området, om de åtminstone inte kunde samla ihop till en kastrering åt honom. För som det är nu, så är det ju det mest akuta, snart är det vår och dags för nya kattungar igen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jepp kastrering vore ju en god början!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Som tur väl är så är ju kissen en pojke iaf, om jag förstått saken rätt ;) Så det blir ju inga ungar från honom iaf!! Tycker det är så svårt att veta hur man ska göra i en sån här situation.. Man vet ju inte om dom anser att dom tar han dom honom eller hur det är, har ingen aning om vilka människorna är som bor där nere.. har inte sett honom idag iaf.. Men jag tycker synd om honom om fallet nu är så att han inte får komma in. vilket jag inte vet säkert… :S / Maria
Maria
Fast han kan ge sig ut på vandring, när deet våras.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Håller absolut med dem som rekommenderar ta kontakt med grannarna och fråga om någon av de kan ta hand om katten.
Hade ringt på hos grannarna och frågat dem. Kanske också ska kolla om den är märkt. Annonsera ifall den har rymt hemifrån. Kanske flera grannar ställer upp och hjälper dig.
Det är inget liv för en katt bli matad här och där och får sova i ett uterum, det finns elaka människor också. Hur ser uterummet ut och är det någon som äger det?
Det är lättare hitta hem till honom om han blir kastrerad.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Jag vet ingenting om uterummet.. vet inte ens vilka människorna är,, Har inte sett kisse nu på tre dagar..
Maria

#20 Jo det blir det väl… iallafall som okastrerad bidrar han ju till att kattbeståndet ökar och det är ju faktiskt lika illa om man skall vara krass. Det vore jättebra om han finge bli kastrerad. Kolla med Billyfonden kanske för bidrag.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Ja, på så sätt så gör det ju det, men jag menade bara att han får ju inga ungar :P Vet inte vad han är nu kissen. har inte sett honom på några dagar…
Maria