Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2428 ggr
Gronstedt
0

"LÖST""Tiger" från Stora Höga

I jakten på Daisy kom ju fel katt hit - en ung, röd semilånghårig hane som saknar ID-märkning och som inte är kastrerad. Jag har kollat med polisen, som inte hade någon anmälan om saknad katt, och har annonserat i GP, ska försöka även med SP. Men vad 17 gör jag med katten?

Jag antar att han måste vaccineras snarast. Kan man göra det även om han skulle vara vaccinerad innan?

Kan man kastrera någon annans katt? Eller ska det vänta tills man vet om det finns någon ägare? Hur länge ska man vänta? Vad säger juridiken?

Kan jag låta honom träffa min katt när han är vaccinerad men inte kastrerad? Hur är det med smittorisk? Jag har bytt kläder och tvättat händerna när jag gått till och från badrummet, men behövs det verkligen? Huskatten är vaccinerad och frisk.

Många frågor, men jag har bara haft en katt i taget förut …

Hawknestgrove
0

Tror inte du behöver vara rädd för det där med vaccinering. Din katt är vaccinerad och katter som går ute och är normalt friska, brukar ha god motståndskraft. Avvakta, men nu har du ju varit hos vet och katten har ju befunnit sig rätt frisk….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bumbis
0

Man kan ju undra om katten har något hem när de låter den springa så där vind för våg, knappast troligt, i varje fall inget bra hem….

Men om det ska vara rätt och för att det inte ska bli några obehagliga efterspel ska du vänta minst 14 dagar innan du åtgärdar katten. Känner en djurskyddsinspektör som säger tre veckor, men 14 dagar tycker jag är rimligt. Saknar man inte sin katt inom den tiden och bor i närheten anser jag inte att man är en värdig kattägare.

Jag är nog mer försiktig när det gäller att sätta ihop katter direkt, men det är jag det och jag har lite smittnoja. Det är ju i och för sig ingen garanti även om katten är vaccinerad….

destiny
0

Jag har några skygga katter (f d skygga nu får jag väl säga!). Jag fick i alla fall inte med mig en av katterna mer än till första vaccinationen. När det var dags för nummer två vägrade katten! Jag frågade veten hur länge man måste vänta innan jag kan börja om från början med hans sprutor. Jag kunde börja om från början när som helst enligt vad min vet sa. Nu vet jag ju att han fick första sprutan mitten november.

Hawknestgrove
0

Ca 4 veckors intervall ska det vara mellan spruta 1 och 2. Sen får man börja om från början. MAn kan tänja på det lite, men inte mer än en vecka.

Gronstedt
0

Detta är i alla fall ingen ladugårdskatt som fått reda sig själv på någon gård. Tassarna är lite slitna och sprickiga, vilket tyder på att han har varit ute en hel del, men öronen är perfekt rena och han lät sig utan muck kardas i 20 minuter, och då var det en hel del luggningar, så tovig och stripig som han är. Så jag tror han är någons husdjur som givit sig ut på äventyr och varit borta några dagar, bara.

Annons kommer i GP i morgon och i SP på fredag. Han var ju inte anmäld saknad hos polisen. Hoppas någon saknar honom, jag vill inte att någon ska gråta efter honom - som jag skulle gråta om min misse gick bort sig.

destiny
0

Vet hur du känner dig! Vet hur jag kände mig när jag tog in en hemlösning innan jag fick klarhet i att han verkligen var en hemlösning.

Gronstedt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder på Tigern. Nu är han riktigt finkardad mot när han kom, men jag har inte klippt bort några tovor ännu.

Han har inte ätit och druckit annat än när jag varit där inne, och han har inte varit på lådan. Jag vet att katter kan hålla sig, men detta börjar bli lite väl länge …

Just nu sitter min partner på badrumsgolvet med en sovande Tiger i famnen. Jag tvivlar på att jag får ut h*n för att äta middag.

*Jag kanske ska försöka skicka med Tiger till h*ns lägenhet i morgon, så kissen slipper sitta i ett badrum Flört*

Gronstedt
0

En till.

Gronstedt
0

Och en till. Det är inte mycket hull under all den där pälsen.

Marga
0

Stilig!! Om någon äger honom borde han vara saknad tycker jag…

destiny
0
Alexej
0

Han är ju otrolig snygg. Vi alla får kolla lite varstans under bortsprugnaannonser.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
0

#7 Å det var mig en riktig snygging som sagt! Nu förstår jag verkligen vad du och Ethel menade med att han var lite mer långhårig, det var inte lite det! Hon sa att hon tyckte svansen var yvig och jag försökte intala mig och henne om att katten bara hade rävsvans för att hon var rädd… men "hej vad man bedrog sig".

Nej detta ser inte ut som en ladugårdskatt faktiskt. Okastrerad visserligen men märkligt och inte alls säkert att han egentligen är en utegångare. Hoppas verkligen det blir någon respons på alla annonser.  Om utifall tilläventyrs ingen hör av sig inom skälig tid lär det inte bli svårt att hitta ett hem till denne vackre katt. Tigern --hm Lejon är nog mer rättvist:-)

Nej det är ingen tvekan om att detta inte är Daisy. Hoppas Fröydis ser detta också.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

Oj då det var en tjusig herre som ni fått in! Synd att det var fel katt, men för Tiger var det ju bra att han blev omhändertagen. I och med att han är okastrerad kan han ju ha gett sig iväg på friarstråt, hankatter kan vandra en bra bit. Trisst när inte folk kastrerar sina katter.

Kattpest har en inkubationstid på 4-5 dagar vill jag minnas. Kattsnuva kan finnas latent. Det allra bästa är att vänta några veckor innan man släpper ihop en katt som varit utegående med sina egna. Det är ingen fara att vaccinera honom även om han skulle vara vaccinerad tidigare. Tvivlar dock på det eftersom han inte var varken ID-märkt eller kastrerad.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gronstedt
0

Till vårt försvar ska sägas att han var matt och sträv och mycket "plattare" i pälsen när han "knackade på" hos Ethel.

I går kväll kom han fram och låg på en filt ovanpå skänken i stället för under, och när vi satt hos honom började han tvätta sig riktigt ordentligt från ena änden till den andra - så idag är han ännu fluffigare. I morse när väckarklockan ringde började han jama och sedan ville han leka och busa och bita i tårna. Nu har han åkt hem till partnern, där han kan få gå lös i hela lägenheten och har sällskap hela dagen.

Han har varit på lådan till sist, så den biten fungerar. Men det första som kom var fullt med ben och gräs och lukten ska vi inte tala om …

kattassen
0

#15 Å lille skrutten vilken skön känsla att han blev räddad undan ett liv ute i naturen. "Inkomsterna" har nog inte varit så goda då med tanke på "utgifterna".Flört Han har nog försörjt sig på vad han kommit åt -någon liten mus om han haft tur. En avmaskningskur vore nog att rekommendera.

(Fick samtal från polisen idag… de trodde givetvis att "våra" två rödingar kunde matchas ihop… precis vad jag misstänkteFlört)

Gronstedt
0

Ja, jag fick nyss första samtalet från någon som läst Daisy-lappen och ville tipsa om annonsen om hittad röd katt i GP. Folk ute i stugorna engagerar sig i alla fall Glad.

kattassen
0

#17 Hihi jag misstänker att vi kommer att få en del samtal från folk som vill tipsa om de båda annonserna. Vänta bara tills Daisy-annonsen kommer in i GP i morgon. Då kommer telefonerna att gå varma…Glad

Gronstedt
0

Har fått ett svar om en försvunnen kisse i Björlanda 8/1. Det är drygt 3 mil mellan, men kanske, kanske. Har mailat bilder. Håll tassar, tummar och tår!

kattassen
0

#19 Det var inte Jörlanda ? Det är ju inte så långt "bara" avfarten innan. Björlanda ligger ju i Göteborg längst ut på västra Hisingen och det är väl ganska osannolikt.Obestämd

kattassen
0

Nytt samtal från Polisen i Stenungsund. De är verkligen förvirrade nuFlört

Hon ville bara få bekräftat från mig att vi har:

1 saknad röd katt

1 upphittad röd katt

1 upphittad bruntigrerad katt

Och samtliga vid Statoil vid StoraHöga-motet. Snacka om en viss stockning av förvirrade katter (och folk) i denna region. Så här mycket har de nog inte haft att göra på länge vad gäller bortsprungna katter

Gronstedt
0

Björlandakatten var inte Tiger Rynkar på näsan.

Det finns ju en rastplats nära Statoil i Stora Höga. De som tagit in Tiger berättade att deras förra katt hittats irrande vid rastplatsen innan den flyttade in hos dem. Det kan nog hända att katter både dumpas och tappas bort vid rastplatser.

Kusten
0

21 - Glad Kan tänka mig att de är aningens förvirrade. Kanske blir de ännu mer förvirrade.. ifall någon vänlig själ kan öppna sitt hem för den hemlösa katt som tydligen ska bo vid den andra statoil-macken över vägen. Under korvkiosken lever den visst.. stackarn!

Den upphittade bruntigrerade katten är den jag tog in den 11 januari. Jourhemmet ringde mig nu och jag ska ut dit imorgon först då hon är ledig och då ska det fotas. Han (Theo kallar jag han nu för en Aslan är redan intagen kom jag på.. Flört) sover mycket och äter som bara den.. verkar vara en trötter äldregosse.

22 - Åh så synd..

Idag finns en fin liten artikel inne om Daisy i lokaltidningen fick jag veta. Jättebra att det blir spritt mer och mer. Och så Gp imorgon.. nu håller vi tummarna hårt.

Gronstedt
0

#23: Ska vi vänta med lappning till i morgon då, så Theo kan komma med på samma lapp?

kattassen
0

#24 Jag är ledig i morgon och kan under dagen men inte på kvällen:-(

Gronstedt
0

#25: Hur sent kan du? Det lär inte komma någon bild på Theo förrän på eftermiddagen.

Uppdatering: Fick veta att info och bild om Theo inte kan komma förrän i morgon kväll. Kanske vi ska låta annonserna och artikeln "verka" ett tag och lappa senare? Vet inte vad som är bäst … ?

Alexej
0

Ni är underbara! Skrattande

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
0

#26 Jo men det kanske inte är fel. Jag känner väl lite bara om man skulle ge sig dit upp för att konkret leta igen, men jag vet inte om det ger något. Skogsområdena är stora och man känner inte till stigar och vägar så risken är väl att man inte hittar. Gå runt i skogen när det är mörkt är ju både svårt och dumdristigt kanske.

Gronstedt
0

#27: Akta dig du, så inte din röda katt åker med Skrattande!

#28: Kanske på dagen på söndag då? Så man ser var man går i alla fall, och kanske ser en katt också. Och då kanske det går att lura med några anhöriga Flört.

kattassen
0

#29 Ja på söndag är en bra dag, då är ofta folk hemma också om man vill fråga runt igen. Vi fick ju lite respons i söndags jag och maken när vi vart där senast.

huskatt08
0

Lite förvirrande…eller jag som inte hängt med Förvånad

Aslan numera Theo är upphittad på samma ställe som Daisy saknas…men är det ännu en liten misse där som bor under korvkiosken??

Är Theo den missen som någon lagt ut mat och kartonger åt?

Kommer Theo att läggas ut här så man kan läsa om honom?

kattassen
0

#31 Korvkiosken är visst inte på samma sida som Spekeröds Statoil och den plats där Daisy försvann och Tiger samt Theo hittades.

"Korvkioska-katten" verkar vara en annan katt på en annan plats.

huskatt08
0

Tack….lite mindre förvirrande nu Glad

Ankie
0

Ja det bli lite förvirrande med alla katter Skrattande som hittats där ikring

Mison
0

"23 Vilken lokaltidning är det? Finns den att läsa på nätet tro?

Alla djur behöver någon som bryr sig!

annebeate
0

Jag tycker att vi skall koncentera oss till en tråd. Just nu är två trådar igång och jag tror många känner sig förvirrade och har svårt att följa med och det kan göra att intresset svalnar.

Just nu är det Daisy som vi måste få tag i och det brådskar. Så mitt förslag är att vi går över till en tråd och har Daisy med i rubriken.

Gronstedt
0

#36: Det finns en tråd om Daisy [här](G:\Jobb\Jula\283288\batch 4\translation from\sv\from proof\TM för ABa-koll). Den här tråden handlar om Tiger, som vill hem till sin rätta ägare. Så alla som vill veta om Tiger klickar på tråden med Tiger i rubriken, alla som bryr sig om Daisy klickar på tråden Norska katten Daisy. Klart som korvspad!

Mison, det är Stenungsundsposten, den finns inte på nätet i sin helhet.

annebeate
0

#37 Tråden om Tiger handlar också om Daisy. Jag tycker just nu att sökandet efter Daisy med det här upplägget kommer i skymundan och det det gagnar inte alls allas våra amibitioner att hitta Daisy. Just nu en enda röra tycker jag.

kattassen
0

#38 Jag tycker nog dock att vi skall ha en tråd till varje katt men grejen är ju också att de båda ärendena flyter ihop lite då folk ringer och mailar om båda och det kan ibland vara svårt att rapportera i "rätt" tråd . Förstår förvirringen, men vi får skärpa oss att separera ärendena lite mer.

Gronstedt
0

#38: Vi är ju några som försöker samordna lappskrivning och utfärd till Stora Höga, och det rör ju både Daisy, Tiger och så småningom Theo. Just den biten är inte lätt att hålla isär så allt hamnar på rätt katt (eller kanske på båda katterna). Jag hoppas inget viktigt om Daisy finns här, som inte finns i hennes egen tråd Norska katten Daisy.

Från och med nu försöker alla hålla tungan i rätt mun och hålla sig till rätt tråd, OK? Tungan ute

Gronstedt
0

#39: Ajdå, du hann före!

kattassen
0

#41 Glad

Marga
0

Ni kanske ska anordna "kattbytardag" i området. Alla som saknar en katt eller har en upphittad katt kan ju träffas och se om det finns några träffar. Verkar snart finnas tillräckligt många katter i omlopp för det. (OBS jag skämtar…Flört)

Hawknestgrove
0

MArga, vilken underbar humor! HAha nån som vill byta ut  En katt med mig? Slank petig katthane, önskas fet katthane kastrerade givetvis, som inte är kinkig med matenFlört Näääääää, inte skulle jag vilja byta ut lelle Arne……..

Bumbis
0

#43, 44 Glad

annebeate
0

Genom denna tråd samtidigt med den andre försvinner helt fokuset på Daisy. Det  är Daisy som behöver räddas just nu, det är hon som är i fara och det är henne som jag anser vi måste huvudsakligen koncentrera oss på tex genom att flera söker igenom terrängen snarast möjligt och att fler lappar om hennes försvinnande sätts upp. Froydisgjest har börjat tappa hoppet, samma här som utvecklingen blivit. På den andra tråden är mycket liten aktivitet. Om vi skall rädda Daisy måste våra ansträngningar just nu inriktas huvudsakligen på henne.

Gronstedt
0

#46: Putta hennes tråd då, annebeate, i stället för den här.

Vi här i Göteborg med omnejd (kattassen, Kusten och jag) gör vad vi kan med annonser, lappning och letning. Den här tråden skadar nog inte Daisys sak mer än vilken tråd som helst. Om fler eller färre hittekattsläsare hejar på spelar ingen större roll, skulle jag tro. Det är ändå vi tre som med våra begränsade resurser måste försöka göra det bästa för tre katter (fyra  med den under korvkiosken).

Angående Daisy har 100 lappar delats ut, området där hon försvann tapetserats med lappar, två personer vid två tillfällen gått runt i terrängen och letat, annons satts in på Blocket, borttappat.se, GP och (tror jag) SP, förutom att polisen informerats. Vi planerar att göra en letningstur på lördag och en lapp-och-letningskampanj på bred front på söndag. Det försvinner inte för att Tigers ägare eftersöks.

Hawknestgrove
0

Såja, vi kan väl egentligen säga, att båda trådarna är lika viktiga, fast på olika sätt?

Gronstedt
0

#48: Visst är Daisy mer akut, det säger jag inget om - men den frågan förvinner ju inte för att Tiger finns. Ryck ut alla som kan hjälpa till att leta efter Daisy och lappa hela Stora Höga för alla tre katterna på söndag! kattassen och Grönstedt samordnar. Tiger far inte så illa där han sitter Flört.

mymlanbus
0

Men så goooo han ser ut den där lille herrn då :) hoppas att det finns en ägare där ute som ger sig till känna… lille killen.

Hawknestgrove
0

Då puttar vi för ett bra hem för Tiger här. För jag kan sätta 5 kr på, att det inte fins någon ägare som saknar killen.

Alexej
0

Jag undrar om den andre kioskkatten. Han måste väl också få en chans?

mymlanbus
0

Det är världens jobb att sköta sådär mkt päls va? Han ser fin ut lillen!

Hawknestgrove
0

Vi puttar för kioskkatten också! Tänka om de kunde komma in de med!

Det är inte så svårt med pälsvård om man bara håller efter…..

Gronstedt
0

#53: Det är bara ludd, nästan inga långa täckhår Förvånad utom på svansen. Men med lite kardning varje dag så är det inte så svårt.

kattassen
0

#54 Ja kiosk-katten är ju ett eget kapitel. Det är inte på samma ställe som de andra katterna figurerat utan en bra bit därifrån. Det är långt för oss Göteborgare att bara åka en "sväng och kolla" då och då vilket man ju önskar göra. Jag har ca 5 mil enkel väg dit upp och samma för Kusten (som väl inte har egen bil tror jag) och ännu längre för Gronstedt.

Jag koncentrerar mig på Daisy i nuläget samtidigt som vi flaggar ut Tigern och även den bruntigrerade som Kusten redan satt i jourhem. Sedan får vi se.

Varje samtal jag får när folk ringer om de röda katterna är att "ja här stryker så mycket katter…" och det är nog dessvärre så ute på landet som det är där.Rynkar på näsan

kattassen
0

puff

Hawknestgrove
0

Putt för Tiger

Gronstedt
0

En Tiger-ägare har anmält sig! De bor nära Statoil-macken, på andra sidan kullen från där han hittades. Han måtte ha dåligt lokalsinne, kraken! Eller så blev han bortjagad och vågade inte gå hem, han hade ju varit i slagsmål. Jag höll ett litet brandtal om vikten av kastrering och ID-märkning. De ska förhoppningsvis hämta honom i morgon.

kattassen
0

#59 Kors minsann! Då får vi hoppas att de kan hålla lite bättre koll på sin vackra kisse och en kastrering innan han släpps ut igen. Annars får väl Ethel göra en insats igen;-)

Gronstedt
0

#60: Vi får berätta för Ethel var han bor, så hon kan fösa dit honom. Men det är alldeles för mycket vägar där för att ha en misse med vandringslust.

kattassen
0

#61 Usch ja, där borde inte vara utespringare alls tycker jag. Men folk verkar inte vilja dela den uppfattningen där ute.

Marga
0

#59 Hoppsan! Ja det vore ju skönt om allt letande efter Daisy i alla fall leder till det goda att Tiger hittar hem helskinnad. Där bland alla vägar kunde det säkert ha gått illa med lite otur…

kattassen
0

Hur gick det? Blev Tigern hämtad igår?

Gronstedt
0

#164: Nej, igår var det för sent, familjens körkortsinnehavare jobbar natt. De ska höra av sig kring lunch idag. Lille Tiger, han är så söt! Partnern är både glad och olycklig för att det fanns en ägare. Jag ska predika lite mer om vikten av kastrering och märkning (och kardning av långhåriga katter). De verkar omtänksamma och väldigt glada att ha hittat kissen - men som så många andra inte informerade om de risker som finns i en liten kisses liv när den är utom synhåll. De hade "funderat på" kastrering, men det hade inte blivit av.

Måste fråga vad han heter gentligen

Kusten
0

Nämen oj, så han hade en ägare! Där ser man :) Jag hoppas som er att de kan hålla bättre ordning på sin misse nu och kastrera och id-märka honom också.

Tror du det kan ha varit Tiger som var den röda katten som blev uppjagad i trädet som stallfolket berättade om, kattassen? Eller stämde det tidsmässigt dåligt.. kommer inte ihåg.. Men om det var han så fick Tiger sig nog en omgång av stallkatten och vågade sig kanske inte tillbaka.. och så blev det en tur bortåt mot de farligare vägarna.

tuska
0

# 65   Älskar dom denna katt lika mycket som ni nu gör, så se till nu att dom fattar att en veterinär får hjälpa katten att slippa sina hormoner.

Det är snart våren och då kommer dom inte att se så mycket av sin älskade fina katt och olyckan är då ett faktum.

Det tar även lite tid efter kastreringen innan katten kommer i den rätta balansen hormonellt något att ta i beräkning.

Gronstedt
0

Nu är Tiger (som egentligen heter Edison) avhämtad! Ägaren (eller snarare ägarens mamma) sade att de skulle se till att han blev kastrerad och fundera på ID-märkning, men på det hela taget tyckte de att det var dumt att katten inte blivit ivägjagad från huset där han sökte hjälp, för då hade han säkert gått hem. Och det kan de ju ha rätt i. Min karriär som katträddare börjar med att rädda en katt som inte behöver räddas Skäms. Om inte Tigers uppdykande sammanfallit med letandet efter Daisy och alla lappar, så hade allt detta strul inte inträffat. Fast å andra sidan, vem vet om han tagit sig hem utan problem i all trafik.

Nu är han i alla fall återbördad till sin rätta plats och jag sitter och tar bort annonser. Så nu kan någon Medarbetare skriva LÖST och LÅST på den här tråden!

kattassen
0

#68 Jag tycker trots allt att det du gjorde Grönstedt  var BRA!

Vi hade ett stort behov av att veta om det var Daisy, Edison själv hade ett stort behov av att bli omhändertagen och "utredd" på alla vis, ägarna hade ett stort behov av att bli upplysta och  hela händelsen gjorde att en kattägare kanske fick upp ögonen för att katter inte bara skall springa runt okastrerade och utan märkning.

Du varit en god ambassadör för hittekattsvärlden, det är inte det sämsta!Glad

Slår du en pling till Ethel ikväll och förklarar var han bor om han skulle dyka upp igen? Flört

kappa
0

Jättebra jobbat!

Tycker att det är väldigt underligt att tro att katter klaras sig hur som helst själva. Och fundera på id-märkning…Är inte det självklart nu om inte tidigare…?

Gå hem om de bara blir ivägjagade…? Vilken inställning…

De kanske borde fundera på att sätta lite mer värde på sin katt. Nästa gång kanske inte en djurvän tar hand om den…Eller så kanske den blir påkörd och liggandes på vägen…

Hoppas ni fick ersättning för de utlägg ni hade i samband med annonsering. Vet att det inte är det som är viktigast, men andra borde värdesätta att det finns folk som är villiga att hjälpa.

Tur att han kom till dig Glad

Gronstedt
0

#69: Jag meddelar Ethel med make.

#70: De hade funderat på att polisanmäla katten stulen. Om de gjort det hade de fått veta att han var anmäld upphittad för nästan en vecka sedan! Men de hade bara gått och letat i dikena, för de var säkra på att han var överkörd, tills de såg lapparna vi delade ut i söndags. Jag hade lyckats missa deras brevlåda i första lappomgången. Jag tror de fått en tankeställare nu.

De erbjöd ersättning, men vi tackade nej. Vi har ju fått slita på Tiger/Edison med vårt klappande i nästan en vecka Flört.

kappa
0

Ja, han är en fin katt!

Extra fosterkisse som säkert njöt att ert klappande Glad

Hoppas, hoppas att de fått en tankeställare Obestämd

anebit
0

Skriver nu "LÖST" och låser tråden på Gronstedts begäran enl. #68

//anebit, medarbetare

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Inlägget är låst för nya kommentarer