Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 5636 ggr
Hawknestgrove
0

Är kortison bra mot aptitlöshet?

HAr ju blivit rådd av veten att ge Arne en halv 5mgrammare av Prednisolon för att få honom hungrigare. HAn har ju som ni vet, lite svaga njurar. Han är dessutom väldigt kinkig med maten, ok han äter sina Hill´s kulor men det är inte mer. Mjukmat är väldigt svårt att få i honom. KAn jag ge honom den där halva PRedninsolonen ett tag och hjjälper det så att han blir hungrigare?

JAg ser ju att Esther, som för tillfället går på Prednisolon för allergin prktiskt taget bor i sin matskål…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gronstedt
0

Jag skulle vilja säga att det var det dummaste råd jag hört - med reservation för att jag är jävig i frågan, efter att ha haft en katt med konstant dålig mage och allergier.

Kortison ökar aptiten genom att störa tarmfloran, på samma sätt som penicillin kan göra, och lämnar tarmen vidöppen för svampinfektioner och andra obalanser. Jag vet hur min egen mage känns när min tarmflora är störd - som ett svidande, svart hål, som aldrig blir igenfyllt hur mycket jag än äter, och jag vet hur det är att bli tjockare och tjockare och vara ständigt undernärd. Det är ingenting jag önskar en kisse.

Dessutom varnade min veterinär för att risken för diabetes ökar mycket om katten får kortison.

Jag anser att kortison bör användas bara vid en aktiv inflammation, som vid tillfälliga allergiutbrott, och då alltid kompletteras med tillskott av tarmflorabakterier.

Men det är min övertygelse, inte någon sanning med stort S.

Hawknestgrove
0

Ok, tack Då väntar jag tills jg får höra flera åsikter!

catfoot
0

Ja, visst blir dom hungrigare men på fel sätt..Min Virus har under flera år ätit kortison, han sväller å frodas..Men inte skulle jag ge det för att få han hungrigare..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Lena
0

Frågan är väl hur klokt det är med cortison med tanke på den nedsatta njurfunktionen?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Exakt. JAg får väl finna mig i att han är slank och ska ha mat 3-5 ggr/natt. Äta på dagen, se det går INTE. Då ska man sova…….

gulliver
0

Cortisonbehandling ska användas på strikta indikationer dvs som Gronstedt säger vid aktiv inflammation av olika typer. Det känns inte riktigt bra att glida på indikationerna med ett så kraftfullt läkemedel.

Cortison har antiinflammatorisk, immunosuppressiv (hämmar immunförsvaret) och antiallergisk verkan.

Risken för biverkningar är beroende av dos och behandlingstid. Samt övrig läkemedelsbehandling och övriga sjukdomar.

Hos katt är det fr a utveckling av diabetes som enligt min kattveterinär är vanligaste och viktigaste biverkningen.

2.5 mg är en liten dos. En av mina stödkatter med inflammatorisk tarmsjukdom står för närvarande på 5 mg Prednisolon/dag. Plus B12 injektioner och omega fettsyror. Han väger c a3.6 kg.

Hawknestgrove
0

Ok. Arne väger 4,1 kg. MEn han är så himla smal om man jämför med tjocka Esther, som också är problem åt andra hållet. Hon käkar ju sitt Z/D. HAr varit i kontkat med olivers  food, de ska visst få ett allergifoder till våren. MEn nu äter hon 45 gr Hills om dagen och är alltså FET….

MEn B12 tabletter kan jag väl ge lille Arne? en kvarts? De är på 1 mg

Bumbis
0

B-vitamin är suveränt för att öka aptiten.
En b-kombintablett i minst 14 dagar kan få dom att komma igång.

Alexej
0

Här är en sida med medel som ska öka aptiten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

tack alexej beställt två tuber nu. och bkombin… det ska jag ta och köpa. HAr ju betolvex som jag ger en kvarts tablett varje kväll, men det hjälper dåligt.

MariannE11
0

jag suger i mej kunskap då jag själv funderat på vad som kan öka aptiten….

tack Alexej!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Tack Alexej för tipset! Fick tuberna i fredags och det verkar vara toppen! För det första, så gillar Arne det, han slickar i sig direkt från skeden och jag tycker mig märka en bättre aptit hos honom!