Ang djur på äldreboende (obs, långt)
Tyvärr finns det massa bestämmelser från högre orter hygiennämden m.fl. om pälsdjur och alltmöjligt konstigt.
På äldreboendet jag jobbar på får de tex inte baka bröd och sånt längre för de får inte använda jäst, då måste man ha speciellt rum för det. Inte heller får man ha blommor i köket för jorden innehåller bakterier. Tänk dig då vad de skulle säga om de såg pälsdjur på boendet!
Personligen tycker jag det är trist att de boende inte får ha djur med sig. Vi hade en boende som var tokkär i sin katt. Nu hade hon turen att katten kom på besök ibland (en gammal och snuskig sak som inte var så väldigt välskött) vilket var jättefint.
Vi i personalen får även ta med våra hundar ibland. Detta är mycket uppskattat bland de boende (tyvärr inte alltid från medarbetare)! Tog även dit min katt på besök en kväll och visade upp en kväll när jag blev hämtad. Han fick kliva omkring i en boendes säng. Då var han bara en liten kattunge.
Alla bonde blir väldigt glada då det kommer ett djur på besök. Dock vet jag inte hur det blir i fortsättningen då vi hade en incident då en anhörigs hundar kan ha rivit en boende.
Dock finns det ett ldreboende i Danmark som heter Lotte där de gamla får ha med sig husdjur om de vill. Dock tror jag de satte gränsen då en boende ville ha med sig en häst!
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
Låter jättebra med boende i Köpenhamn. Varför inte här?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kul att du realiterar till äldreboendet Lotte i Köpehamn. Jag har varit och lyssnat på en förelsäning där chefen för Lotte talade om sitt arbete. En fantastisk eldsjäl som jag har som förebild.
Det är inte några hygieniska regler som sätter hinder ivägen för att ha djur på äldreboende. Det är hinder hos de som arbetar i/ är ansvariga för verksamheten. Det finns många svenska äldreboende som har katter och hundar. Har själv varit med och infört det på boenden jag varit ansvarig för. Men om de som arbetar inte vill går det tyvärr inte. Sedan måste ju även djuren ha sin skötsel och tyvärr är det inte alltid som det fungerar.
De hygienska regler som rör hantering av mat kom 2005. Det låter värre än vad det är. Något hinder från att baka finns inte, vi gör det i alla fall utan problem där jag arbetar. Samma regler gäller över hela EU så det gäller i Danmark också.
//lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag var också på en sådan föreläsning: hon är helt underbar den kvinnan. Jag gillade faktiskt att hon struntade ganska så rejält i regler och sånt, särskilt när det gällde pappersarbetet eftersom de inte hade någon dator 
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Jag jobbade åckså på ett ställe där vi hade en utekatt. Det funkade jättebra. Han tydde sig särskilt till en boende (vi hade fått ärva honom från hemtjänsten). Nu tror jag inte han finns kvar. Kommer inte ihåg anledningen. Det funkar bra med en katt, men tänkt om det kommer en katt per boende? Urrk 
Undrar, varför får ni inte backa eller använda jäst?
Jag jobbade på ett boende en gång där de äldre hade sina djur med sig. Men det var inte så populär att sköta deras kattlådor. Och en gång var det nödsignal, då hade kvinnans katt fastnat med klorna i uttaget. Och det var ingen snäll katt, fräste alltid mot oss men älskade sin matte. Men vi fick loss katten…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

oj! Hahaha vilket uttag var det? Tänkte direkt på el-uttaget och fick en ganska rolig bild framför mig även om det kanske inte hade varit såvärst kul för katten ifråga.

#6 fick samma bild som du i mitt huvve tror jag ,,, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det var en eluttag. Fattar fortfarande inte hur katten lyckades med det….

Hahaha det ska nog mycket till för att lyckas med det konststycket! obeskrivligt!